Visa fullständig version : Hjälp mår psykiskt dåligt över min kropp!!! (Bilder)
darthvader
2011-04-13, 18:31
Tjenare.
Mår psykiskt dåligt över min kropp och har gjort väääääääääldigt länge.
Jag undrar nu om det finns något man kan göra åt det tills sommaren.
Det jag menar är liksom, bara kunna ta på en t-shirt och kunna känna sig smal och bekväm för det gör jag inte nu och får panik. Man ser chipstuttar och putmage när jag går med bara t-shirt och det stör mig så att det kan få mig att börja gråta.
Ja, jag har läst deffguiden men behöver mer specifikt hjälp på hur jag kan förändra den här äckliga överkroppen.
Finns det något att göra mot pattarna och magen?
Jag är 180 och väger 75kg.
Bilder:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/hejfetto1.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman02/hejfetto2.JPG
Hoppas på bra svar! Vill må bra.
vicarious
2011-04-13, 18:38
Börja styrketräna!
Ät lite mindre & rör på dig lite mer =)
inte så farligt, kör igång med riktigt tung styrketräning. kolla över maten å ät bättre för syfte bygga så kommer de bli bra
Sheogorath
2011-04-13, 18:53
Missnöje över den egna kroppen har nog drivit på de flesta här. Det är ju inte precis så att man förstår hur kul det är att lyfta skrot innan man börjat se resultatet av det. Så var det för mig i alla fall. Jag var superspinkig och tyckte styrketräningen verkade dödligt tråkigt. Vägde 64 kg på 185 cm. Trattbröst och smal bröstkorg, brett bäcken, hopsjunken hållning. Ville inte visa mig i bar överkropp. Avskydde stranden och badhus.
Det finns inga genvägar som är vettiga att ta. Börja styrketräna nu och lägg ner planerna på att ha drömkroppen till sommaren. Låt det ta sin tid. Du har tid och du kommer få resultat. Tålamod bara.
hejhopp79
2011-04-13, 18:57
Du har läst deffguiden, sluta klaga.
Nu gör du slag i saken och börjar förändra en sak i sänder. Börja lägga om kosten nyttigare, skippa random skit du säkerligen trycker i dig. Börja träna 1-3 gånger i veckan.
Ta det därifrån. Och, man up.
darthvader
2011-04-13, 19:06
Finns det något schema? Annars vet jag ju inte hur jag ska träna liksom. Hur ser överkroppen ut? Är jag tjock eller?
hejhopp79
2011-04-13, 19:09
Näe du är väl lite småmullig och lönnig.
Skulle vara jäkligt intressant att sätta dig på en PF-recomp grej, men det blir nog inte aktuellt. Sök, det finns en massa på forumet. Förvänta dig inte att alla ska hjälpa dig med allt, ta ansvar för din situation. Det tjänar man på i det långa loppet.
synd att du kom på att du ska visa dej i t-shirt såhär 1månad innan det är dax.. Men som alla andra säger så börja lyfta skrot och undvik godis osv, så ska du nog få rätt bra resultat på den tiden det är kvar.
Du är 180cm och väger 75kg.
Jag är 168 cm och väger 75kg. Undra vem som 'skall' känna sig sämre? Tänk att det finns jobbigare 'kroppar än din'. Inte direkt ett boost men du får sluta tänka så innan du hamnar i deprission eller nått.
King Grub's deffguide: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
z_bumbi's Programförslag: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Kombinera dem två i början, sen kan du börja fixa eget styrkeschema. Det kommer gå bra. Håll hakan uppe!!
darthvader
2011-04-13, 19:26
Men jag kan ju inte fixa ett schema! Vet ju inte hur det ska se ut anpassat för min kropp så det ska se bra ut.
Om du behöver lite motivation någon dag så titta i före och efter tråden;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=62758
Det finns många som sett ut exakt som dig när de börjat träna och idag har en kropp de är stolta över.
Men jag kan ju inte fixa ett schema! Vet ju inte hur det ska se ut anpassat för min kropp så det ska se bra ut.
Som Mokai skrev, ta z_bumbi's programförslag som han länkade till och kör efter det. Det kommer passa din kropp perfekt!
Jag gav dig ett länk till ett schema. Efter några månader (om du har lust) så kan du göra eget schema då du vet vad du vill ha. Du är för negativ om du frågar mig.*grr*
Brick top
2011-04-13, 22:15
Tryck inte på länkarna till bilderna, mitt virusprogram reagerade direkt!
Tryck inte på länkarna till bilderna, mitt virusprogram reagerade direkt!
Nod32 säger inget iaf.
rippedjack1
2011-04-13, 22:52
Grejen är du behöver mkt massa eller lågt bf på dem brösten
det ser ut som tonårs gyno.. ja tycker du sparar några månadslöner och lägger dig under kniven
sen ere bah ösa på!!!
mattilainen
2011-04-13, 23:20
Grejen är du behöver mkt massa eller lågt bf på dem brösten
det ser ut som tonårs gyno.. ja tycker du sparar några månadslöner och lägger dig under kniven
sen ere bah ösa på!!!
troligtvis det sämsta tipset i en tråd där trådskaparen är mer eller mindre deprimerad över sin livssituation. Tror du man blir taggad av något sådant svar? herregud
Mitt tips är bara att nu när du valt att göra något åt det så är det ändrad kost och träning som gäller. Håll sedan fast vid det! Det kommer bli bättre, du är inte fet men hur många gånger man än säger det så kommer man inte få in det själv så det är bara att börja direkt. Vänta inte tills efter helgen, kör igång och så kommer det kännas bättre. Sedan ska du ju veta att det tar sin tid att se resultat. Det går inte på en/några veckor och man får faktiskt kämpa.
darthvader
2011-04-13, 23:41
Seriöst nu. Är jag tjock? Fyfan hatar min kropp
young_george
2011-04-13, 23:45
Vad spelar det för roll vad någon svara. Vilket svar kommer göra dig "glad" över din kropp, eller få dig att börja gå utan tröja?
Om du är missnöjd och vill förändra din kropp är det fullt möjligt, precis som många har gjort före dig. Varför inte börja imorgon? Det är fullt möjligt att du hinner få tydliga resultat innan sommaren är slut, eller kanske innan sommaren börjat till och med.
Vet inte om jag tror att han försöker få oss att tycka synd om honom eller vad?
Är det någon skillnad om vad VI tycker? Om du hatar ditt kropp gör något åt saken då! Du har redan fått massa råd, vi kan inte göra mer än det.
Låter kanske lite elakt men du måste sluta med att 'hacka' på dig själv. Hatar inget mer än folk som gör det.
Sheogorath
2011-04-14, 06:00
Trollar du eller? Ska du börja träna eller inte?!! Svara på den frågan så kanske folk är schysta och hjälper dig. Nu skjuter du dig bara i foten.
Spartansk
2011-04-14, 07:07
Om du är fet? Du lider inte av den medicinska benämningen fetma, om du menar det.
Jag får känslan att det här delvis handlar om tjejer. Är det så? Jag vet killar med fulare överkropp som är populära hos tjejerna. Jag vet även många tjejer (notera att jag skriver många, inte några) som tycker att tvättbrädemage är skitfult, och att det ska vara lite hull.
Det bästa vore om du satsade på att bli av med din noja i första hand, och sedan förändra din kropp, om du fortfarande tycker det behövs. Jag kastar sten i glashus här, för jag har själv nojor som jag borde fixa med inte tar tag i. Det är jobbigt att fixa nojor.
Min uppfattning är att tjejer inte är lika utseendefixerade som killar. När det kommer till utseende verkar de förresten vara mer intresserade av saker som frisyr, kläder och skor än kroppen därunder. Har du någon aning om hur skofixerade tjejer är? Jag hörde en tjejkompis fråga en annan hur hennes nya kille såg ut, varpå tjejen med den nya killen började med att beskriva hur hans skor såg ut. Det är för mig en gåta hur det kan vara så satans viktigt vad man använder för att täcka sina nedre två tjugondelar. Men å andra sidan kanske tjejer tänker likadant om killars tuttfixering.
Jag avslutar med ett utseendetips som du kan tillämpa på mindre än en sekund: Sträck på dig. Du ser ut att ha ganska dålig hållning.
Och... sluta stirra dig blind på problemet när lösningen finns mitt framför näsan.
Det är tidig morgon och de flesta gym har öppet till sent på kvällen. När du kommer hem från jobbet, skolan eller vad du nu sysslar med på dagarna är det bara slänga ned lämpliga kläder i en väska och dra iväg till närmsta gym(du kan även fråga här om tips på gym i närheten av där du bor). Säg att du vill börja träna, vill prova på hur gymet är, och att du skulle uppskatta lite hjälp med övningsutförande. Kan inte personalen hjälpa dig(vilket de nästan garanterat kan) är det bara att fråga någon riktigt grofv jävel om hjälp. Det kommer gå hur bra som helst.
Just do it, man.
Om du känner dig deprimerad så försök kanalisera den energin in i din träning, jag lyfter bäst när jag har något att vara ledsen över. Men det kan såklart vara annorlunda för dig men...
hejhopp79
2011-04-14, 11:06
Seriöst nu, sluta böla.
Det är ganska irriterande och hjälper varken dig eller oss.
Emokids nowadays...
Pretorian
2011-04-14, 11:38
Bra inspiration får jag från en träningsblogg som heter ALDRIG VILA. Sen jag började läsa den så har jag fått mycket bättre resultat. Stenhård träning är det som fungerar för mig... inget gnäll och inga genvägar.
hejhopp79
2011-04-14, 11:43
Bra inspiration får jag från en träningsblogg som heter ALDRIG VILA. Sen jag började läsa den så har jag fått mycket bättre resultat. Stenhård träning är det som fungerar för mig... inget gnäll och inga genvägar.
Erkänn att du är kär i Danny Saucedo.
Men gör något åt det istället för att skriva grinande foruminlägg. Du hade kunnat promenera iväg till gymmet och köpt ett årskort istället. Du blir inte smalare desto mer tips du får, du blir smalare desto mer du aktiverar dig och din kropp.
Du har frågat flera gånger, vad tycker du själv? Du har ju fått råd om hur du skall gå till väga. Så gör slag i saken. Ta dig till ett gym, kolla över dina matvanor och se till att ändra ditt liv!
Självömkan blir man trött på jävligt snabbt. Du har ingen överdriven övervikt. Men du saknar lite massa och kanske skall ner 5-10kg för att se lite hårdare ut. Men för att det skall bli bra skall du lyfta så tungt du orkar på gymmet. Oavsett om du orkar 10kg eller 100kg så skall du köra så tungt du orkar.
Så sluta lipa nu och bestäm dig för att nästa sommar kommer du vara hetast på stranden! Ja just det, glömde ju säga. Det tar tid att förändra kroppen.
Läs på lite om kost och träning sen lägger du upp ett schema och gör delmål, exempelvis 3månader i taget. Så fort du märker resultat kommer du bli taggad att fortsätta, ta före och efter bilder så blir det bra.
Har själv varit i samma sits och har kommit ur det relativt bra även fast jag har lite kvar så är jag relativt nöjd och mår inte lika dåligt nu över det.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4da6d91ab6594_fet.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4da6d925d340d_IMG_0252.jpg
Sådär 5-6månader mellan bilderna. Då har jag kört seriöst med kost och träning för det mesta, men även haft downperioder då jag ätit och tränat dåligt samt uppehåll på sammanlagt 1månad. Med semester och så.
Sköter du kosten och träningen bättre än mig går det nog ännu fortare för dig =P
Eddie Vedder
2011-04-14, 12:27
Om du känner dig deprimerad så försök kanalisera den energin in i din träning, jag lyfter bäst när jag har något att vara ledsen över. Men det kan såklart vara annorlunda för dig men...
Du menar naturligtvis väl och jag förstår hur du menar. :) Men jag känner ändå att jag vill lägga till lite att det finns en risk att gå in i träningskarriären med en ångest över sin kropp och enbart träna för att tycka om sin kropp.
Risken finns att man når till vad man tidigare trodde var drömkroppen men ändå bara vill ner lite till. Väl där är det bara lite till som behöver bort för att få fram rutorna ordentligt. Och när rutorna är framme är det de där kärlekshandtagen som ska bort (de som inte ens finns men som man ser själv) osv osv. Så går det inte för alla självklart men jag vill ändå höja ett varningens finger för "jag-hatar-min-kropp-ångestträning".
Först och främst, sträck på dig. tänk på hållningen, tänk på den hela tiden.
angående bilden framifrån så är det svårt att se om det är bara fett du har över höfterna eller om du har en sådan struktur att du har breda höfter, är det fett och absolut vill få väck det så ta och deffa ett tag, det behövs ofta inga stora förändringar i kosten, det svåraste är att ta tag i skiten och börja.
om det är så att du helt enkelt har breda höfter och vill bygga istället för att deffa (är ju ditt val), så skulle JAG personligen satsa på att bygga lats för att bli lite bredare upptill så fokus inte hamnar nere vid höfterna. nöt även axlar och armar för om du får en bred bål kommer överkroppen se oproportionerlig ut om du inte bygger resten också.
Om man mår dåligt över vissa saker med sin kropp, och kan konkret peka ut vilka dessa saker är så är det bara att köra!
vissa tycker att gymmet inte är medicinen utan att man ska jobba mentalt med att tycka om sig själv som man är, fine. men jag tycker att det är som balsam för själen och självförtroendet att man kan förändra och forma sig genom träning. Fysisk träning är mental träning, bara man inte blir besatt av vad man håller på med - och det gäller ju för övrigt allt.
fan vad jag svamlar. visste jag inte bättre skulle jag tro att jag var full.
hejhopp79
2011-04-14, 12:56
Något som är jobbigt är folk som först skriver något och sedan ska marginalisera sina egna inlägg med t ex "fan vad jag svamlar". Ge fan i det.
För övrigt tror jag trådskaparen bör ta till sig vad som skrivits i tråden och bli proaktiv istället för reaktiv.
Något som är jobbigt är folk som först skriver något och sedan ska marginalisera sina egna inlägg med t ex "fan vad jag svamlar". Ge fan i det.
För övrigt tror jag trådskaparen bör ta till sig vad som skrivits i tråden och bli proaktiv istället för reaktiv.
Var dock inte meningen att marginalisera- då hade det ju inte varit någon mening med att skriva över huvud taget, utan snarare så att det blev ett impulsivt författat inlägg. Med svammel menar jag att det blev något osammanhängande, åsikterna står fast.
Du får helt enkelt testa lite olika scheman. Om du vill få en okej kropp så är det absolut viktigaste är att du gör någonting.
darthvader
2011-04-14, 13:46
Tack för att ni svarar. Vet inte varför jag frågade om jag var tjock. Jag har fixat gymkort och tänkte köra tredagars programmet en länkade. Ska jag börja räkna kalorier igen och ligga så jag äter ca 1500 kcal per dag? Går det att ändra brösten btw? Dom jag mår mest dåligt över.
King Grub
2011-04-14, 16:08
När du förlorar fett och bygger muskler kommer bröstområdet helt att ändra utseende.
Tack för att ni svarar. Vet inte varför jag frågade om jag var tjock. Jag har fixat gymkort och tänkte köra tredagars programmet en länkade. Ska jag börja räkna kalorier igen och ligga så jag äter ca 1500 kcal per dag? Går det att ändra brösten btw? Dom jag mår mest dåligt över.
Anledningen att dom ser ut som dom gör är att du inte har mycket muskler under fettet. Om jag ska vara ärlig så tycker jag bara du ska träna och skita i att räkna kalorier, men om du promt måste deffa inte.
rippedjack1
2011-04-14, 16:50
troligtvis det sämsta tipset i en tråd där trådskaparen är mer eller mindre deprimerad över sin livssituation. Tror du man blir taggad av något sådant svar? herregud
Mitt tips är bara att nu när du valt att göra något åt det så är det ändrad kost och träning som gäller. Håll sedan fast vid det! Det kommer bli bättre, du är inte fet men hur många gånger man än säger det så kommer man inte få in det själv så det är bara att börja direkt. Vänta inte tills efter helgen, kör igång och så kommer det kännas bättre. Sedan ska du ju veta att det tar sin tid att se resultat. Det går inte på en/några veckor och man får faktiskt kämpa.
Jaha nu förstår jag. Du ville trycka ner mitt råd så att du kan framstå som smartare.
Funkar inte så.
Till skillnad från dig så kommer jag gå rakt på sak o säga vad killen behöver höra.
Han har antagligen tonårsgyno.
Om du ser vad han skriver här:
Då sa jag sannerligt. Antingen så bygger du upp massa, eller så deffar du.
Eller så använder du dig utav plastikkirurgi.
Dem tre råden har mycket stark verklighetsförankring
Jaha nu förstår jag. Du ville trycka ner mitt råd så att du kan framstå som smartare.
Funkar inte så.
Till skillnad från dig så kommer jag gå rakt på sak o säga vad killen behöver höra.
Jag lider själv av gyno, för 6 år sedan var det väldigt synligt och då hade jag inte mycket muskler på kroppen och va lite mullig. Idag är jag i en MYCKET bättre form med lite bröstmuskler och inte så mycket bf (kring 10% kanske). Min poäng är att min gyno inte är så märkbar för andra men att jag själv fortfarande ser den. Jag funderar fortfarande på att operera enbart för mitt eget välbefinnande. Det ligger lite i psyket även om jag vet att jag ligger inne med en helt ok kropp. Så mitt råd till TS är att först bygga upp en stabil fysik för att sedan se om han känner att det är värt att operera bort "gynon".
darthvader
2011-04-14, 17:30
Jo, jag ska köra på tredagars schemat nu och göra den varje vecka och försöka klämma in en kondition en gång i veckan eller varannan och sedan skippa all läsk och godis och allt vad det heter och försöka ligga 500 kcal i underskott. Det borde väll hjälpa?
rippedjack1
2011-04-14, 20:09
Jo, jag ska köra på tredagars schemat nu och göra den varje vecka och försöka klämma in en kondition en gång i veckan eller varannan och sedan skippa all läsk och godis och allt vad det heter och försöka ligga 500 kcal i underskott. Det borde väll hjälpa?
Ja det kommer hjälpa men se till att du verkligen gör rätt när du räknar kalorierna. Det kommer ta tid. sköter du dig så kommer du va i bra form i runt början av hösten
Sheogorath
2011-04-14, 20:15
Ja det kommer hjälpa men se till att du verkligen gör rätt när du räknar kalorierna. Det kommer ta tid. sköter du dig så kommer du va i bra form i runt början av hösten
Tycker du verkligen att han ska börja räkna kalorier nu? Kosten är en parameter att laborera med i ett senare skede tycker jag. Fullt fokus på att lära sig övningarna och få rutin på att träna regelbundet: Där har man ett framgångskoncept för nybörjare. Kostförändringar kommer naturligt allteftersom man läser och lär. Att börja med båda delarna nu tror jag bara kommer kännas TS övermäktigt och så blir det ingenting gjort.
Mammas mat, äta mycket av proteinrika källor och styrketräna regelbundet och styrkeinriktat. My two cents.
Kör så i några månader så kommer du se resultat :thumbup:
Vet inte om du har tränat förut eller inte men starten är alltid den jobbigast, tänk att du får inte resultat efter en eller två veckor.
Kör hårt*flex*
Funkar inte så.
Riktigt så charmig var du inte, att direkt föreslå att han sparar ett par månadslöner och sedan "slänger sig under kniven" är verkligen att överdriva i mitt tycke.
Det finns några konstruktiva inlägg i tråden, läs dem (de är inte svåra att skilja ut). Sedan finns det amatördiagnoser av Kolozzeums favoritåkomma "tonårsgyno" som du tills vidare kan ignorera (detta inte för att förminska problemet för de som faktiskt lider av gynekomasti, men det finns en tendens här att ställa diagnos på allt som putar ut från bröstkorgen i profil som inte utmärker sig för lysande verklighetskontakt).
Om du är missnöjd med hur kroppen ser ut, så är det, som många redan skrivit, en översyn av hur du äter och hur du rör på dig som gäller. Vad det är i din mathållning som du behöver ändra på/byta ut tror jag att du egentligen vet själv (de flesta brukar ha en uppfattning, även om de säger sig inte ha det). Det handlar inte om att byta ut allt mot ris och tonfisk, utan om att styra upp i det lilla. På samma sätt handlar träningen inte om att skaffa sig värsta optischemat och förvandlas från soffpotatis till huvudrollen i en byggarfilm. För dig handlar det om att BÖRJA träna. Är du intresserad av styrketräning, se nybörjarschemat som redan länkats till ovan. Funkar du bättre i grupp, prova att börja med någon form av gruppträning. Eller börja simma, springa osv. Rör på dig mer i vardagen än du gör nu; det är en STOR energiförbrukare som ofta glöms bort (med viktuppgång som följd). Glöm idéer om att få tvättbrädemage att visa på beachen om två månader och satsa på att förändra kroppen på lång sikt. Du är ung, och den här sommaren är väldigt lite relativt hur länge du skall leva.
Vidare: Sluta säg om din kropp att den är äcklig. Det är rätt givet att om du fortsätter att säga "JAG ÄR ETT ÄCKLIGT FETTO" så kommer du att fortsätta känna dig som ett äckligt fetto, oavsett om du är det eller inte. Hjärnan är väldigt mottaglig för övertalning på den fronten. Fråga en ziljon anorektiker som känner sig feta.
Tycker du verkligen att han ska börja räkna kalorier nu? Kosten är en parameter att laborera med i ett senare skede tycker jag. Fullt fokus på att lära sig övningarna och få rutin på att träna regelbundet: Där har man ett framgångskoncept för nybörjare. Kostförändringar kommer naturligt allteftersom man läser och lär. Att börja med båda delarna nu tror jag bara kommer kännas TS övermäktigt och så blir det ingenting gjort.
Mammas mat, äta mycket av proteinrika källor och styrketräna regelbundet och styrkeinriktat. My two cents.
Jag tycker inte det är fel att sätta sig in i kosten på samma gång som man tränar. För då ser man snabbt resultat och blir förhoppningsvis mer motiverad att fortsätta.
rippedjack1
2011-04-16, 12:52
Jag tycker inte det är fel att sätta sig in i kosten på samma gång som man tränar. För då ser man snabbt resultat och blir förhoppningsvis mer motiverad att fortsätta.
Eller hur , hur lång tid tar det att lära sig en övning
killen är väl inte helt efterbliven.
Snacka om bortkastad tid, hur svårt är det egentligen att lägga lite mat på en våg och räkna ut den totala kalori mängden
Sheogorath
2011-04-16, 13:39
Snacka om bortkastad tid, hur svårt är det egentligen att lägga lite mat på en våg och räkna ut den totala kalori mängden
Tillräckligt omständligt för att en nybörjare ska känna att det är övermänskligt krångligt och helt tappa sugen. Jag håller fast vid att han inte ska börja leka matvåg nu. Han ska finna glädjen i träningen, resultaten kommer lätt för en nybörjare bara man har fokus på rätt saker på gymmet: d.v.s. högre vikter på stången för varje pass, med bra teknik.
Tillräckligt omständligt för att en nybörjare ska känna att det är övermänskligt krångligt och helt tappa sugen. Jag håller fast vid att han inte ska börja leka matvåg nu. Han ska finna glädjen i träningen, resultaten kommer lätt för en nybörjare bara man har fokus på rätt saker på gymmet: d.v.s. högre vikter på stången för varje pass, med bra teknik.
Även om han fortsätter äta skit?
Sheogorath
2011-04-16, 15:14
Även om han fortsätter äta skit?
Ja.
Jag håller med Sheogorath. Det kan bli krångligt med både träning och 'lära sig' kost samtidigt, men det beror helt på personen själv.
Jag skulle också börja med träning först och sen börja med kosten senare.
Glöm inte att kosten är viktig också :)
Sheogorath
2011-04-16, 17:40
:thumbup:
Killen vill få en snygg kropp. Maten är förvisso den absolut viktigaste faktorn när det kommer till viktnedgång men för kvalitativ viktnedgång krävs muskelbyggande styrketräning. Kommer då killen få sin drömkropp av att bara gå ner i vikt? Nej. Precis som han själv insett så behöver han muskler. Han har uppenbarligen haft tillräckligt med aptit för att lägga på sig en hel del fett; ett sådant energiintag räcker gott och väl för stora muskelökningar om han som nybörjare börjar styrketräna kontinuerligt även om sammansättningen i hans kosthållning är bristfällig (vilket vi ju faktiskt inte vet någonting om). För någon otränad kan bara träningen vara ett stort steg att ta. Så stort att många aldrig tar det, faktiskt. Läggs ett krav om speciell kost på detta (för att inte tala om matvågar, kaloriberäkning, näringstajming osv) finns det en överhängande risk att man ser det som ett omöjligt berg att bestiga, och så blir ingenting gjort. Och så var det hela egentligen så enkelt att bollen hade kunnat sättas i rullning bara av att börja träna. Sedan hade resten av förändringarna kommit allteftersom intresset växt.
Jag är böjd att hålla med Sheo. Håll det enkelt i början. Ändra dom saker som är enkla och ger stor utdelning, som att börja träna. Sen kan man stegvis införa nya förändringar som inte känns för motiga. När man fått upp farten kommer man förmodligen vilja köra mer seriöst, och då är det bara trycka full gas till man närmar sig optinojja.
rippedjack1
2011-04-16, 20:26
Jag börjar ju undra hur låg intelligensen är här inne. För det första måste han vara antingen halvt efterbliven eller helt o hållet apatisk för att inte kunna
lägga en köttbit på en våg och kolla hur mycket den väger.
Vilket bra tips att börja karriären med att bli ännu fetare bara för att lära sig lyfta upp en vikt.
Varför lägger ni fokus på hur han ska lyfta en jävla hantel när han vill bli av med fettet och brösten...FRÅGETECKEN.
Hur många månader ska han gå i samma form innan ni anser att han är mogen. Hur många dagar ska han slänga bort innan ni tycker att det inte känns krångligt längre.
Till TS:
Köp en matvåg. Räkna ut ditt dagliga kaloribehov. Finns enkla sidor på nätet som gör detta. Räkna ut din aktivitets faktor.
Sen när du ska äta, så tar du bara bort 500kcal från din dagliga kvot.
Grattis du är nu ett steg närmare en bättre fysik.
Vi får hoppas att du kan torka dig själv i arslet oxå *screwy*
Eddie Vedder
2011-04-16, 20:43
Jag börjar ju undra hur låg intelligensen är här inne.
Den är hög hos vissa vill jag påstå. Gemensamt för samtliga dessa högintelligenta individer är att de i den här tråden har motsatt syn på saken än vad du har.
Oavsett vad du tror så ÄR kaloriräkning och vägning av mat ett jäkla krångel för de allra flesta. Så sjukt mycket trist extraarbete för något som int eför fem öre är ett krav. Man kan börja lägga lite fokus på att minimera skräpmaten, börja steka kött, koka ägg, koka potatis, testa lite grönsaker, försöka lära sig äta fisk, skära ner lite på stärkelsekällorna etc. och komma riktigt långt.
Att hamna i "väga-och-räkna-träsket" önskar jag inte ens min värsta fiende.
Fjällbrynt
2011-04-16, 21:08
Egentligen, vad tycker du att du tillför tråden? Sluta tro att du är mr Man och sluta försöka vara så förbannat cool, för det är du inte.
Den är hög hos vissa vill jag påstå. Gemensamt för samtliga dessa högintelligenta individer är att de i den här tråden har motsatt syn på saken än vad du har.
Oavsett vad du tror så ÄR kaloriräkning och vägning av mat ett jäkla krångel för de allra flesta. Så sjukt mycket trist extraarbete för något som int eför fem öre är ett krav. Man kan börja lägga lite fokus på att minimera skräpmaten, börja steka kött, koka ägg, koka potatis, testa lite grönsaker, försöka lära sig äta fisk, skära ner lite på stärkelsekällorna etc. och komma riktigt långt.
+1
Speciellt om man är såpass ung. Att börja träna anser jag också vara ett bra steg mot rätt riktning, det andra lär ju komma på köpet om intresse och tid finns.
Här finns det även en annan aspekt som är ack så viktig: kontext.
Är man van att träna regelbundet och vara noga med maten startar man inte en sånhär tråd. Då har man redan en kropp som man vågar visa på stranden, eller så är man i varje fall på väg dit.
Att väga maten med det utgångsläget är inte en lika stor grej.
Börjar man däremot som otränad måste man ändra sina vanor. Det kräver en hel del extra tid och energi. Man måste automatisera en massa nya rutiner, och folk har i regel svårt för en massa förändringar i sina liv.
Det ska hittas tid och ork att släpa sig till gymet - vilket även de flesta tycker är tråkigt som fan innan de kommit in i det. Därefter krävs det självdisciplin för att strunta i kebabpizzan och äta mat man inte är van vid. Till det hör även att inköpslistan ska anpassas och matlagningen planeras. För att inte tala om att kanske lära sig lite nya recept så man slipper leva på pollock och riskakor, som nån aspergers-byggare.
Tar man då en pissig jäkla måndagmorgon när man fått alldeles för lite sömn är det inte direkt kul att stå och väga ostskivorna till frukostmackan.
Det är dessutom ett HELT onödigt moment. Till att börja med kommer man långt på att bara rätta till de största problemen med kosten(och att vara omedveten om ostskivornas vikt är inget problem). Därefter kan man ta en sak i taget. Ät lite mindre portioner, ta bort onödiga kalorier, byt ut några livsmedel mot energisnålare alternativ etc.
I början kan man se snabba resultat med enkla medel. När man sen kommit en bit kan det behövas mer nogrannhet. Matvägningen kan man dock ta i samband med lädertangan och brunkrämen.
Det går alldeles utmärkt att bara ha ett förenklat, men konsekvent, system att räkna på. Skitsamma om osten väger 50 eller 100 gram - ta bort en ostmacka på morgonen och ha mindre sås till lunchen. Händer det fortfarande inget kan man ta bort en till ostmacka och en potatis. Big deal. Man ser ju om vikten ändrar på sig eller inte.
Intelligent är man om man gör det så lätt för sig som möjligt för önskvärda, och långsiktiga, resultat. Sen om rippedjack råkar tycka det är efterblivet och apatiskt är tämligen ointressant. Däremot kan man önska att han lärde sig något om gyno innan han rekomenderar dyra kirurgiska ingrepp.
Här finns det även en annan aspekt som är ack så viktig: kontext.
Är man van att träna regelbundet och vara noga med maten startar man inte en sånhär tråd. Då har man redan en kropp som man vågar visa på stranden, eller så är man i varje fall på väg dit.
...
Klarsynt!
TS är framförallt otränad. Börja träna. Resten kommer av sig självt med tiden och intresset.
rippedjack1
2011-04-17, 19:27
Ska TS SVARA nångång eller!
darthvader
2011-04-17, 23:02
Jag kör efter tredagars programmet just nu som någon länkade och försöker att äta mindre.
Jag kör efter tredagars programmet just nu som någon länkade och försöker att äta mindre.
Hur känns det nu?
rippedjack1
2011-04-18, 17:30
Blivit nå smalare *jorgen*
Det har gått 5 dagar, chilla.
Menar inte det:smash:. Menade hur han mår psykiskt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.