Logga in

Visa fullständig version : Mitt deffschema (kritik)

Titan
2011-04-13, 18:16
Pass 1
Knäböj
Lårcurl
Benspark
Stående vadpress
Crunches

Pass 2
Bänkpress
Sned bänkpress
Skivstångscurl
Tricepsextensions

Pass 3
Marklyft
Axelpress
Chins
Rodd

Har jag fått fram det till tack vare någon på Kolozzeum.

Jag har bara några frågor. Jag kör på Harris & Bennedits ekvation.

Jag ska ligga på 1000 kalorier underskott. och mitt BEE är 1908,5. Som sagt så tränar jag 3 dagar i veckan och jag brukar då gångra med 1,5 = 2862,75.

- 1000 = 1862,75. Det låter helt okej enligt mig. Men dagarna jag inte tränar DVS vilodagar

1,2 * 1908,5 = 2290,2 - 1000 = 1290,2 vilket är för lite enligt mig. Ska jag ligga på 500 kalorier underskott under vilodagarna?

eiri
2011-04-13, 18:23
tycker du ska köra -500 istället

vicarious
2011-04-13, 18:30
Vad gör du på dina vilodagar? 1.2 är nog för lågt om du inte ligger i sängen hela dagarna när du inte tränar.

Hur mycket övervikt har du att bli av med? 1000 kcal underskott är ganska mycket och kan bli jobbigt. -500 är vettigare om du inte är kraftigt överviktig.

Titan
2011-04-13, 18:46
Hej igen Vicarious. Jag vill gå ner så fort som möjligt till 70 kg tills Juli. Jag tror inte jag förlorar så mycket muskler då jag bara vill bli av med allt fett, det jämnar ut sig.

Jag hinner nog kanske inte med att få ut något pack men jag vill bara ha en platt mage tills sommaren.

Lurch
2011-04-13, 19:03
Hej igen Vicarious. Jag vill gå ner så fort som möjligt till 70 kg tills Juli. Jag tror inte jag förlorar så mycket muskler då jag bara vill bli av med allt fett, det jämnar ut sig.

Jag hinner nog kanske inte med att få ut något pack men jag vill bara ha en platt mage tills sommaren.

Hur mycket väger du nu ?

Fredron
2011-04-13, 19:33

Vad menar du?
vad får dig att tro att du är unik och inte kommer förlora muskler även om du ligger på jättehögt kaloriunderskott?
Tänk dig för innan så du inte förlorar månaders träning bara för att du vill ha platt mage till sommaren. Att vara spinkig är väl knappast mer attraktivt än att väga ett par kilo för mycket.

Titan
2011-04-13, 19:54
Jag kör väl på 500- då.

1908,5 * 1,2 = 2290,2 -500 = 1790,2. Jag förstår intet hur man gör under vilodagarna men som jag har förstått det så gångrar jag mitt BEE med 1,2 -500 och sover under dagarna?

Fredron
2011-04-13, 19:58
man brukar prata om -500kcal per dag eller 70kcal/kg kroppsfett. Så väger du 100kg och har 10% kroppsfett, så ger det 10kg kroppsfett, alltså kan du förlora 10x70=700kcal/dag.
Det är lite mer avancerat dock då du måste veta ditt kroppsfett på ett ungefär.

Vad menar du med att du ska sova under dagarna på dina vilodagar?
Ät lite mer de dagar du tränar och lite mindre när du inte tränar, det bör inte vara några problem. Men försök förslagsvis att lägga dig runt 500kal/dag.

Titan
2011-04-13, 20:21
Fredron jag vet inte hur man tar reda på kroppsfett i procent..

Inge Enveten
2011-04-13, 20:44
Fredron jag vet inte hur man tar reda på kroppsfett i procent..

Lägg upp en bild här så ska vi nog kunna hjälpa dig :)

Inge Enveten
2011-04-13, 21:11
Oj, inte bra bild alls för att bedöma kroppsfett. Ta gärna en framifrån avslappnad där man ser bröst och mage i alla fall. Bäst är framifrån och bakifrån båda avslappnade.

Eddie Vedder
2011-04-13, 21:12
Lägg upp en ny, mindre, bild Titan . :)

vicarious
2011-04-13, 21:13
Du ser ut att ligga runt minst 18-20% iaf. Blir lättare med en bättre bild.

Titan
2011-04-13, 21:16
Jag tror jag gjorde rätt nu =)

http://data.fuskbugg.se/skalman02/bildmage.jpg

dennipavlovic
2011-04-13, 22:18
tycker du ska köra -500 istället

NEEJ .. -500 cirka halvt kilo i veckan, vem pallar nåt sånt, -500 e fan slowmotion jämfört med vad man kan åstadkomma istället med typ -800-900

Fredron
2011-04-13, 22:23
NEEJ .. -500 cirka halvt kilo i veckan, vem pallar nåt sånt, -500 e fan slowmotion jämfört med vad man kan åstadkomma istället med typ -800-900

Självklart går det fortare om man är villig att förlora fett OCH muskler.
Det skulle gå fortare om man sågade av sig ett ben också.
Men det finns en anledning till varför vi inte rekommenderar detta.

vicarious
2011-04-13, 22:28

Haha :laugh:

Har man högt BF kan man ligga på större underskott så varför inte, om man pallar det. Så länge inte träningen blir lidande.

dennipavlovic
2011-04-13, 22:29

jag har kört så o tappat 1 kg/vecka, har ökat i övningarna, dock tappat lite bänken, men de e la inte så viktigt, det tar man igen när man börjar äta "normalt".. på -500 går det åt muskler med, ingen idè nu o säga att det inte gör, för det gör det, VARJE person som går ner i vikt på alla slags metoder, förlorar muskelmassa. -200, -700.. who cares, de viktiga e la vad som funkar dör honom, han måste testa sig fram, vi kan inte sitta här o skriva, det är bara siffror.. BTW viktigt att också få in sig 2 * sin vikt när det gäller proteinet.

vicarious
2011-04-13, 22:36
jag har kört så o tappat 1 kg/vecka, har ökat i övningarna, dock tappat lite bänken, men de e la inte så viktigt, det tar man igen när man börjar äta "normalt".. på -500 går det åt muskler med, ingen idè nu o säga att det inte gör, för det gör det, VARJE person som går ner i vikt på alla slags metoder, förlorar muskelmassa. -200, -700.. who cares, de viktiga e la vad som funkar dör honom, han måste testa sig fram, vi kan inte sitta här o skriva, det är bara siffror.. BTW viktigt att också få in sig 2 * sin vikt när det gäller proteinet.

Du har fel.

dennipavlovic
2011-04-13, 22:38
Du har fel.

bevisa... man förlorar mer muskelmassa vid större underskott, mindre på mindre underskott, men det går alltid åt muskler.

vicarious
2011-04-13, 22:40
bevisa... man förlorar mer muskelmassa vid större underskott, mindre på mindre underskott, men det går alltid på muskler.

Nej det gör det inte. Det är du som påstår saker så det är du som ska bevisa något.

Om vi vänder på frågan, varför skulle man behöva förlora muskler bara för att man går ner i vikt? Kom med ett bra argument varför det är en självklarhet.

Förlorar man muskler gör man något fel. Äter för lite (energi eller protein) eller tränar fel/för mycket.

dennipavlovic
2011-04-13, 22:47
Nej det gör det inte. Det är du som påstår saker så det är du som ska bevisa något.

Om vi vänder på frågan, varför skulle man behöva förlora muskler bara för att man går ner i vikt? Kom med ett bra argument varför det är en självklarhet.

Förlorar man muskler gör man något fel. Äter för lite (energi eller protein) eller tränar fel/för mycket.

för kroppen inte ligger i balans med det den behöver, man behöver ligga i balans kcal för att bygga sakta, överskott för fett o ännu mer muskler, underskott motsatsen till överskott, dvs förlora fett och muskler .. ( detta är enligt mig, har testat olika metoder) och JAG tycker han borde ligga runt 7-900 kcal underskott. att ligga på -500 är typiskt svensson.. men ifall han har fett o skala av, vad har han då att förlora?!? han kan liksom också börja med större underskott, och sen sakta gå till mindre underskott ( ex -800 till -300) på kanske 2-3 månader, i början e det bara köra på ifall han har fett.. när man börjar ser tydligt magrutor ( så gjorde jag) så började jag med mindre underskott för att behålla så mkt som möjligt.

vicarious
2011-04-13, 22:52
för kroppen inte ligger i balans med det den behöver, man behöver ligga i balans kcal för att bygga sakta, överskott för fett o ännu mer muskler, underskott motsatsen till överskott, dvs förlora fett och muskler .. ( detta är enligt mig, har testat olika metoder) och JAG tycker han borde ligga runt 7-900 kcal underskott. att ligga på -500 är typiskt svensson.. men ifall han har fett o skala av, vad har han då att förlora?!? han kan liksom också börja med större underskott, och sen sakta gå till mindre underskott ( ex -800 till -300) på kanske 2-3 månader, i början e det bara köra på ifall han har fett.. när man börjar ser tydligt magrutor ( så gjorde jag) så började jag med mindre underskott för att behålla så mkt som möjligt.

Det var precis det jag skrev tidigare. Har man högre BF kan man ligga på ett större underskott utan att riskera att förlora fettfri massa.

Du har fortfarande inte bevisat nånting. Jag hävdar fortfarande att man kan gå ner i vikt utan att förlora muskler men kör du på som du vill :thumbup:

dennipavlovic
2011-04-13, 22:54
Det var precis det jag skrev tidigare. Har man högre BF kan man ligga på ett större underskott utan att riskera att förlora fettfri massa.

Du har fortfarande inte bevisat nånting. Jag hävdar fortfarande att man kan gå ner i vikt utan att förlora muskler men kör du på som du vill :thumbup:

haha.. jaja.. inget o tjafsa om, du har din åsikt, jag har min, vi är olika... sen så hade jag inte heller läst alla kommentarer gick bara snabbt igenom så sorry for that...

NotBigEnough
2011-04-14, 13:32
Tycker det är lite väl mycket hets på div forum, att man ska absolut inte ligga på mer än -500kaloriee i underskott. Säger man något annat anses man som häxa och ska brännas på bål.:D

Säg att man nu ligger på -1000kalorier och förlorar lite muskler. Borde man då inte återfå dessa rätt så snabbt när man befinner sig på +kalorier igen?

En annan fundering är om man kan tänka som så, att så länge man inte blir svagare så förlorar man inte muskler?

vicarious
2011-04-14, 13:36
En annan fundering är om man kan tänka som så, att så länge man inte blir svagare så förlorar man inte muskler?

Ja, förutsatt att utförandet är likadant i övningarna man kör.

NotBigEnough
2011-04-14, 14:06
Ja, förutsatt att utförandet är likadant i övningarna man kör.

Då jag under min deff ökat i mark,böj och bänk så borde jag således ökat min muskelmassa?:)

Titan
2011-04-14, 15:47
Var det någon som kunde utnyttja bilderna för att få ut mitt fettprocent eller kommer det inte hända =P?