Visa fullständig version : Mentalträning och uppehållande av motivation?
von huff
2011-04-13, 18:05
Idrottare på högre nivå brukar ju tala med psykologer och liknande men hur gör man som vanlig hobbygymmare för att hålla motivationen uppe?Bra musik,mat och youtubefilmer brukar ju höjja motivationen men har ni några andra tips?
kettlebellGuden
2011-04-13, 18:19
Skriv upp dina mål. Läs dem var dag.
von huff
2011-04-13, 20:03
Hjälper det?Mapa här på forumet skrev att han gör nån sorts mental träning om jag minns rätt.
Starta journal på kolo!
Vad är dina mål?
von huff
2011-04-13, 20:12
Starta journal på kolo!
Vad är dina mål?
Nå dina mål.
Har en journal.
Jag brukar lägga upp små delmål, men i huvudsak har jag en bild i mitt huvud hur jag vill se ut.Hur fan skall man tänka för att hitta det optimala tröcket i hjärnan inför varje pass?
Har en journal.
Jag brukar lägga upp små delmål, men i huvudsak har jag en bild i mitt huvud hur jag vill se ut.Hur fan skall man tänka för att hitta det optimala tröcket i hjärnan inför varje pass?
Konkretisera dina mål. "Snygg kropp", "grym fysik" o dyl är inga mål.
Länka journalen. Småstalkade lite men hittade inget.
champion
2011-04-13, 20:17
Jag brukar tänka på saker tills jag blir irriterad. När jag är irriterad så tänker jag mera så blir jag sur som *grr27* sen måste jag lyfta tungt så jag blir glad igen.
von huff
2011-04-13, 20:18
Jo men jag brukar ha konkreta mål t.ex 100kg i pushpress.Hur motiverar jag mig att orka genomföra många bra pass i rad?Oavsett om man har mål eller ej så kommer det ju perioder där alla känner sig mindre motiverade och gör dåliga framsteg
Jag brukar tänka på saker tills jag blir irriterad. När jag är irriterad så tänker jag mera så blir jag sur som *grr27* sen måste jag lyfta tungt så jag blir glad igen.
Oj!
Annars kan du kolla på youtube videos och tänka "Varför kan inte jag ta sånna vikter??". Sen dra till gymmet och köra så tungt du kan 5x5 och känna dig helt totalt awesome, sen redan nästa vecka höjer du vikten lite och kör 5x5 igen. Repeat.
Så håller jag mig motiverad i alla fall, behöver inte vara just 5x5 men... Annars fungerar det att bli lite "ledsen" som jag brukar bli. När jag till exempel ser mina kompisar haffa flickvänner, få bra betyg, få pengar osv så blir jag avundsjuk och ledsen för att jag själv inte har sånt.
- Så jag drar te gymmet istället och slutar vara ledsen och är awesome istället.
mentalträning är viktigt, något som jag använder mig ofta flera gånger i veckan. om skallen säger stopp spelar det ingen roll hur bra upplägg och förutsättningar du har skapat. men det handlar inte så mycket om motivation för mig, mer om att skapa en löjligt stark övertygelse om att man kan nå dit man vill. då kommer motivationen på köpet.
som "hobbybyggare" kan jag förstå att det är svårt att behålla motivationen. den mentala träningen jag använder mig av är väldigt inriktat mot mina styrke(del)mål. bäst och lättast för motivationen är väl att ha styrkemål, kan jag tänka mig. Även för dem som inte ska tävla i SL/OL
Jo men jag brukar ha konkreta mål t.ex 100kg i pushpress.Hur motiverar jag mig att orka genomföra många bra pass i rad?Oavsett om man har mål eller ej så kommer det ju perioder där alla känner sig mindre motiverade och gör dåliga framsteg
Har du konkreta idéer om hur du ska nå dylika mål, eller är det bara i stil med "nja asså jag kör högreps ibland å lågreps ibland va"? Bryt ner målet i ännu mindre delar. 100kg pushpress, ja, antingen går du upp i vikt samtidigt som du fortsätter träna, då kommer du öka. Eller så låter du kroppsvikten vara konstant och accepterar att det kommer krävas konsekvent hårt arbete under en längre period. Nåt åt det hållet.
Undvik att tänka på annat än det du vill uppnå. Stäng ute alla tankar som har med känslor att göra. Det gäller att vara en robot.
Eddie Vedder
2011-04-13, 20:56
Jag försöker koppla bort träningen. Ju mer jag kan koppla bort träningen ur mina tankar då jag inte tränar och ju mer jag klarar av att bagatellisera träningens värde desto bättre går det. Det är som att delar av träningens energi spills på andra tidpunkter och kan jag bara koppla bort det så har jag all den energin ackumulerad inför det faktiska passet.
Anton Fräs
2011-04-13, 22:56
Är det någon som vet en bra bok/hemsida/film/annan litteratur och kan rekommendera något hade jag varit väldigt intresserad.
Det underlättar mycket för mig att ha ett schema som jag vet ger resultat. Sen ser jag det som ett jobb som måste göras. Belöningen får man när resultaten kommer. Givetvis kan det vara kul på vägen dit.
Är det någon som vet en bra bok/hemsida/film/annan litteratur och kan rekommendera något hade jag varit väldigt intresserad.
Praktisk Idrottspsykologi (2009) - Hassmén, Kentää och Gustafsson
Idrottspsykologi (2003) - Hassmén, Hassmén och Plate
För den enskilda utövaren så är gissningsvis den förra av störst intresse, samt "aktuellare".
103 mentala metoder
ett trick ponny
2011-04-14, 10:57
Har man inte en viss motivation är det nog inte meningen att man ska ha det heller. Onödigt att pressa sig bara för sakens skull.
Spartansk
2011-04-14, 10:58
Samla ihop ett tjejgäng och sätt er och titta på en film med Vin Diesel. Tjejerna kommer lovprisa herr Diesels kropp till den milda grad att du efter halva filmen inte kommer kunna hålla dig från att kasta dig till gymmet.
On a more serious note så har jag faktiskt ett antal små strategier som jag tillämpar på regelbunden basis innan jag ska lyfta tungt:
Försök bli arg och lyft vikten i vredesmod.
Försök bli glad och lyft vikten i en anda av "tjoho, vad kul det är att lyfta vikter!"
Tänk "okej, nu har si och så många sekunder (tiden då man lyfter vikten) som du behöver anstränga dig maximalt, sedan kan du mer eller mindre chilla resten av dagen. Ska det vara så svårt?"
Låtsas att vikten är jättelätt. Föreställ dig t ex att stången består av papper.
Låtsas att du är någon jättestark person, fiktiv eller reell.
Koppla bort alla känslor. Detta går lite stick i stäv med tidigare strategier, men kan fungera.
Låtsas att det finns någon/några där som du måste imponera på.
Låtsas att lyftandet är på liv och död. Försök förvandlas till mamman som lyfter bort bilen från sitt barn.
Spänn dig själv i spegeln innan du drar till gymmet. Antingen blir man förbannad, eller så blir man lite småkaxig. I båda fallen blir man motiverad.
Om det är jobbigt att dra o träna så är det väl bättre att skita i det.
Träna ska man göra för att det är kul, det är väl inget jävla kneg heller.
Om det är jobbigt att dra o träna så är det väl bättre att skita i det.
Träna ska man göra för att det är kul, det är väl inget jävla kneg heller.
Man kanske vill fortsätta träna för att inte ångra det sen! ;'o Det har jag i alla fall gjort förut. Men jag tränar såklart för att det är kul att öka i vikter.
von huff
2011-04-14, 18:01
Bra att det kom tips på böcker.Verkar som om alla har sitt eget sätt
kettlebellGuden
2011-04-14, 18:20
Jag tycker att läsa Dan Johns "Never Let Go" och "The Purposeful Primitive" (Marty Gallagher) är bra inspirerande.
von huff
2011-04-14, 18:25
Jag tycker att läsa Dan Johns "Never Let Go" och "The Purposeful Primitive" (Marty Gallagher) är bra inspirerande.
Vad berättar han om i stora drag?
kettlebellGuden
2011-04-14, 18:29
"Motivated beyond belief! It's that simple. Dan's teaching and his coaching is unique and tremendously educational, but what will touch you the most is how fired up you'll be at the end of each chapter. Read a section before you head for the gym -- your training will be transformed; on those days when you're dragging, his words will make the difference between a victory at the gym and a trip to the couch!
After listening to Dan John lecture or reading his work, I envy his athletes not only for the good fortune of receiving his coaching expertise, but also for the lessons that will carry them along through life. Dan is a common man, but an uncommon motivator. " ~ Dave Tate, CEO elitefts.com
Dan John skriver i sin bok lite om ptja.. träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.