Logga in

Visa fullständig version : Hjälp med styrketräning och Förbränning

Robin86
2011-04-13, 14:36
Tjenare! Är en kille på 25 år, är 187cm lång och väger i dagsläget ca 100kg.

Har för 3 veckor sedan bestämt mig för att återuppta min styrketräning efter haft ett uppehåll på sisådär 5 år :em:

Såhär ser mitt schema ut: måndag: Går ner till gymmet ca 5km. Äter en banan och ett äpple. Kör biceps, bröst, mage. Går hem 5km och äter typ 2 grova mackor eller något liknande. Käkar sen vid 14 tiden ett lite större mål tex fullkornspasta med köttfärssås. Sen kommer sambon hem vid 18-20 tiden och då brukar vi käka 2 mackor ungefär.

Tisdag: Går samma sträcka men tränar rygg, axlar, triceps, mage.

Onsdag: Samma visa men tränar ben och mage.

Torsdag. Samma som måndag

Fredag: Samma som Tisdag

Ska nu påbörja min 4e vecka men har inte gått ner någonting alls :cryout:
Är det jag som är lite dum och tror att det ska gå fortare än vad det kommer göra eller gör jag något fel? Förstår dock att jag inte kommer gå ner 10kg på en vecka men jag tycker ändå att det borde hänt något....

Sen kommer jag inte ha tid till att gå ner till gymmet längre efter denna vecka utan jag får börja cykla istället. Förlorar man mycket förbränning på det?

Uppskattar alla svar och all hjälp jag kan få. Tack för titten! Mvh

vicarious
2011-04-13, 14:46
Läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Går du inte ner i vikt så äter du ungefär lika många kalorier som du gör av med. För att gå ner i vikt måste du göra av med mer kalorier än du stoppar i dig, så kroppen tvingas ta av reserverna (fettet)

Styrketräning & ett högt proteinintag är viktigt för att du inte ska tappa muskelmassa under viktnedgången.

Philosophic
2011-04-13, 14:49
Kcal in och ut som gäller. Om du inte går ner i vikt så äter du mer än du förbrukar och då kan du försöka att minska på kolhydrater då du inte tränar, t.ex på kvällen innan du ska sova. Kolhydrater är inte bra för fettförbränningen, byt ut kvällsmackan mot något med per protein och fett, t.ex ägg eller kvarg. Då kommer du bli mer mätt.

Robin86
2011-04-13, 14:55
Ok, ska dock tillägga att jag är lite dum mot mig själv på helgerna. Rör mig inte direkt och äter onyttig mat.. Antar att detta förstör en del också?

Eddie Vedder
2011-04-13, 14:56
.. Antar att detta förstör en del också?

Beroende på omfattning så kan det förstöra allt.

Robin86
2011-04-13, 15:01
Beroende på omfattning så kan det förstöra allt.

Räkna thaimat på fredagen med vanligt ris. kyckling och grönsaker.

Lördag: Bit kött med sås och potatis. Öl

Söndag. Pizza

Va fan ska det vara så jävla gått med mat för!!! *gah!*

Philosophic
2011-04-13, 15:04

Söndag. Pizza

Jag tycker det ser bra ut förutom öl och pizza. Försök att ät mindre på helgerna och ät mer grönsaker. Allt grönt är bra för det är mättande och har lite kcal.

Robin86
2011-04-13, 15:07
Jag tycker det ser bra ut förutom öl och pizza. Dra ner på mängderna hos maten förutom grönsakerna!

Haha givetvis det goda man ska ta bort =)

Tänkte på en sak till.. Har aldrig fattat detta riktigt med att räkna kalorier och liknande. alla säger ju att man ska göra av med mer än vad man käkar.
Men hur ska jag kunna veta hur mkt jag gör av med på en dag? Sorry om det är en dum fråga...

Philosophic
2011-04-13, 15:14
Du behöver ju en matvåg för att veta exakt hur mycket du stoppar i dig. Dock för en nybörjare så räcker det ju med att ta bort sockret och inte äta tills du blir "proppmätt".

Om du vill gå ner i vikt så bör du försöka få i dig mycket proteiner så du inte förlorar den massa muskler du redan har.

Robin86
2011-04-13, 15:20
Du behöver ju en matvåg för att veta exakt hur mycket du stoppar i dig. Dock för en nybörjare så räcker det ju med att ta bort sockret och inte äta tills du blir "proppmätt".

Om du vill gå ner i vikt så bör du försöka få i dig mycket proteiner så du inte förlorar den massa muskler du redan har.

Ok. Nu kör jag ju på whey 100 efter varje avslutat styrkepass..
Men har hört folk som säger att det ska man inte dricka förens man fått bort det önskade fettet.. Har dom rätt eller fel?

vicarious
2011-04-13, 15:40
Haha givetvis det goda man ska ta bort =)

Tänkte på en sak till.. Har aldrig fattat detta riktigt med att räkna kalorier och liknande. alla säger ju att man ska göra av med mer än vad man käkar.
Men hur ska jag kunna veta hur mkt jag gör av med på en dag? Sorry om det är en dum fråga...

Då har du inte läst länken jag postade.

Robin86
2011-04-13, 15:42
Då har du inte läst länken jag postade.

Ops sorry :em: Missat den totalt =) Ska läsa nu!

Philosophic
2011-04-13, 15:47
Ok. Nu kör jag ju på whey 100 efter varje avslutat styrkepass..
Men har hört folk som säger att det ska man inte dricka förens man fått bort det önskade fettet.. Har dom rätt eller fel?

Whey 80/100 innehåller vanligt protein och i den mängden protein du intar så blir du INTE fet. Protein har man svårt att få i sig för mycket av.

Så nej det stämmer inte, de har fel. Fortsätt med proteinpulver, ät mycket grönt och ät mindre portioner, ta bort sockret och drick mycket vatten. Kör hårt!

Robin86
2011-04-13, 15:53
Whey 80/100 innehåller vanligt protein och i den mängden protein du intar så blir du INTE fet. Protein har man svårt att få i sig för mycket av.

Så nej det stämmer inte, de har fel. Fortsätt med proteinpulver, ät mycket grönt och ät mindre portioner, ta bort sockret och drick mycket vatten. Kör hårt!

Ja nu jävlar! Fan vad taggad jag blev nu :hbang:

vicarious
Philosophic nu tycker jag du ska ta och sakta i backarna lite, för mycket av det du skriver nu har du inga belägg för.

..försöka att minska på kolhydrater då du inte tränar, t.ex på kvällen innan du ska sova. Kolhydrater är inte bra för fettförbränningen, byt ut kvällsmackan mot något med per protein och fett, t.ex ägg eller kvarg. Då kommer du bli mer mätt.

Det går utmärkt att gå ner i vikt på en kost som består till viss del av kolhydrater. Nu fortsätter du med att sprida den eviga kolhydrats-fobin i klassisk kvällstidnings-anda. Sluta upp med det.

Dock för en nybörjare så räcker det ju med att ta bort sockret och inte äta tills du blir "proppmätt".

Du kan inte veta att det räcker. Uttala dig inte om sånt du inte vet.

Fortsätt med proteinpulver, ät mycket grönt och ät mindre portioner, ta bort sockret och drick mycket vatten. Kör hårt!

Att dricka mycket vatten skulle spela någon roll är också bullshit.

Robin86
Tack för alla svar!

Philosophic
2011-04-13, 16:12
Det går utmärkt att gå ner i vikt på en kost som består till viss del av kolhydrater. Nu fortsätter du med att sprida den eviga kolhydrats-fobin i klassisk kvällstidnings-anda. Sluta upp med det.

Ja, till VISS del. Jag skrev aldrig att han skulle leva på 20g kolhydrater per dag. Det jag skrev var att han kunde försöka MINSKA på kolhydraterna och inte äta sig mätt bestående av massor av kolhydrater, speciellt vid läggdags då man inte förbrukar särskilt mycket energi.

Du kan inte veta att det räcker. Uttala dig inte om sånt du inte vet.

Varför skulle det inte stämma? Istället för att väga maten vilket jag tycker är lite mer för perfektionister så kan det vara så enkelt att äta lite mindre än vad man gjort tidigare och att tänka på att inte få i sig för mycket socker i t.ex juice och framförallt dricka.

Att dricka mycket vatten skulle spela någon roll är också bullshit.

Har du några belägg för detta? Det räcker med 1-2 % mindre vätska i kroppen så försämras återhämtning efter fysisk träning. Vatten minskar också hunger och förbättrar energiupptaget och fettförbränning.

Vad i min mening var bullshit?

Eddie Vedder
2011-04-13, 16:16
Ja, till VISS del. Jag skrev aldrig att han skulle leva på 20g kolhydrater per dag. Det jag skrev var att han kunde försöka MINSKA på kolhydraterna och inte äta sig mätt bestående av massor av kolhydrater, speciellt vid läggdags då man inte förbrukar särskilt mycket energi.

Varför skulle det inte stämma? Istället för att väga maten vilket jag tycker är lite mer för perfektionister så kan det vara så enkelt att äta lite mindre än vad man gjort tidigare och att tänka på att inte få i sig för mycket socker i t.ex juice och framförallt dricka.

Jag håller med dig bortsett från de där med kvällen. Klart kroppen använder energin, man dör ju förhoppningsvis inte. Men vill man inte krångla är minskning av bröd, pasta, gryn och allt socker en enkel lösning. Där håller jag med. Det är inget måste men det är enkelt.

Har du några belägg för detta? Det räcker med 1-2 % mindre vätska i kroppen så försämras återhämtning efter fysisk träning. Vatten minskar också hunger och förbättrar energiupptaget och fettförbränning.

Det är däremot en lite förlegad hypotes som verkar överdriven.

vicarious
2011-04-13, 16:20

Det jag menar är att du uttrycker dig med stor säkerhet om saker som inte är säkra.

"Speciellt vid läggdags då man inte förbrukar särskilt mycket energi" har ingen betydelse då det är dygnets totala kaloribalans som i slutändan är avgörande. Bara för att ta ett exempel (återigen periodisk fasta) där många äter majoriteten av sitt energi-intag på kvällen efter träning, skulle du även där rekommendera att man inte äter så mycket bara för att man "inte förbrukar särskilt mycket?" Dåligt och konstigt argument helt enkelt.

Samma sak här. "Dock för en nybörjare så räcker det ju med att ta bort sockret och inte äta tills du blir "proppmätt"."

Det fetstilta indikerar på att du med 100% säkerhet kan säga att det räcker att göra så.. vilket du inte alls vet.

Vad i min mening var bullshit?

Du påstår saker, vilket innebär att bevisbördan ligger hos dig. Jag skulle gärna se att du backar upp de där påståendena.

Philosophic
2011-04-13, 16:48
Det jag menar är att du uttrycker dig med stor säkerhet om saker som inte är säkra.

"Speciellt vid läggdags då man inte förbrukar särskilt mycket energi" har ingen betydelse då det är dygnets totala kaloribalans som i slutändan är avgörande. Bara för att ta ett exempel (återigen periodisk fasta) där många äter majoriteten av sitt energi-intag på kvällen efter träning, skulle du även där rekommendera att man inte äter så mycket bara för att man "inte förbrukar särskilt mycket?" Dåligt och konstigt argument helt enkelt.

Samma sak här. "Dock för en nybörjare så räcker det ju med att ta bort sockret och inte äta tills du blir "proppmätt"."

Det fetstilta indikerar på att du med 100% säkerhet kan säga att det räcker att göra så.. vilket du inte alls vet.

Du påstår saker, vilket innebär att bevisbördan ligger hos dig. Jag skulle gärna se att du backar upp de där påståendena.

1. Okej, det är dygnets totala kaloribalans som avgör. Men kan någon förklara för mig varför man skulle behöva kolhydrater på kvällen (om man inte tränar på kvällen) när kroppen inte behöver tömma ur glykogendepåerna?
Under natten är det väl bättre att kroppen innehåller mer protein och fett? Speciellt långsamma proteiner, kasein (?).

2. Måttliga mängder mat (inte äta sig proppmätt) tänkte jag att ni skulle förstå vad det innebar. Om man tidigare ätit sig väldigt mätt av icke nyttiga maträtter (t.ex pizza) så kan det ju gå att prova om det fungerar att försöka äta mindre, nästan så att man är lite hungrig efter man ätit färdigt. Om det skulle ge resultat så är det ju dumt att krångla till det med att väga maten!

Socker,för en person som är van vid att dricka juice och cola utan att kanske veta innebörden så är det väl ett bra råd att försöka undvika socker i måttliga mängder? T.ex, istället för att personen dricker 3 glas juice efter en träning, ta vatten istället. Eftersom juice = socker. Socker efter träning = Inte bra (?)

3. Vatten, fick nyss bekräftat av Eddie att det jag skrev om vatten var en "myt" och inget man hade fått bekräftat/resultat på.

Men efter egna erfarenheter så hjälper det att dricka 2 glas vatten innan maten för att minska hunger.

vicarious
2011-04-13, 16:56
1. Okej, det är dygnets totala kaloribalans som avgör. Men kan någon förklara för mig varför man skulle behöva kolhydrater på kvällen (om man inte tränar på kvällen) när kroppen inte behöver tömma ur glykogendepåerna?
Under natten är det väl bättre att kroppen innehåller mer protein och fett? Speciellt långsamma proteiner, kasein (?).

2. Måttliga mängder mat (inte äta sig proppmätt) tänkte jag att ni skulle förstå vad det innebar. Om man tidigare ätit sig väldigt mätt av icke nyttiga maträtter (t.ex pizza) så kan det ju gå att prova om det fungerar att försöka äta mindre, nästan så att man är lite hungrig efter man ätit färdigt. Om det skulle ge resultat så är det ju dumt att krångla till det med att väga maten!

Socker,för en person som är van vid att dricka juice och cola utan att kanske veta innebörden så är det väl ett bra råd att försöka undvika socker i måttliga mängder? T.ex, istället för att personen dricker 3 glas juice efter en träning, ta vatten istället. Eftersom juice = socker. Socker efter träning = Inte bra (?)

3. Vatten, fick nyss bekräftat av Eddie att det jag skrev om vatten var en "myt" och inget man hade fått bekräftat/resultat på.

Men efter egna erfarenheter så hjälper det att dricka 2 glas vatten innan maten för att minska hunger.

1. Jag säger inte att man behöver kolhydrater mer än nånting annat, jag reagerar bara på sättet du uttalar dig. Man ska vara försiktig för att uttala sig om saker som inte är just säkra för det kan väldigt lätt misstolkas och uppfattas som en sanning. Då är det bättre att använda ord som "kan", "bör", "kanske", "det kan vara fördelaktigt", "det är sannolikt", "det är möjligt" och så vidare. Du fattar nog poängen.

2. Att undvika onödigt socker är absolut ett bra tips om man vill gå ner i vikt men du skrev det som att det var en metod som skulle garantera resultat, vilket det inte är. Det kan misstolkas som "om jag slutar äta socker går jag ner i vikt" och sen äter personen i fråga istället massor med långsamma kolhydrater, protein & fett och går ändå inte ner i vikt och blir då förvirrad och undrar "varför går jag inte ner i vikt, jag äter ju inte socker :confused:"

3. Exakt. "efter egna erfarenheter så hjälper det." Det är något som funkar för dig - det hjälper för dig. Det betyder inte att det är applicerbart på alla och då bör man inte uttala sig som du gjorde.

Philosophic
2011-04-13, 17:11
1. Jag säger inte att man behöver kolhydrater mer än nånting annat, jag reagerar bara på sättet du uttalar dig. Man ska vara försiktig för att uttala sig om saker som inte är just säkra för det kan väldigt lätt misstolkas och uppfattas som en sanning. Då är det bättre att använda ord som "kan", "bör", "kanske", "det kan vara fördelaktigt", "det är sannolikt", "det är möjligt" och så vidare. Du fattar nog poängen.

2. Att undvika onödigt socker är absolut ett bra tips om man vill gå ner i vikt men du skrev det som att det var en metod som skulle garantera resultat, vilket det inte är. Det kan misstolkas som "om jag slutar äta socker går jag ner i vikt" och sen äter personen i fråga istället massor med långsamma kolhydrater, protein & fett och går ändå inte ner i vikt och blir då förvirrad och undrar "varför går jag inte ner i vikt, jag äter ju inte socker :confused:"

3. Exakt. "efter egna erfarenheter så hjälper det." Det är något som funkar för dig - det hjälper för dig. Det betyder inte att det är applicerbart på alla och då bör man inte uttala sig som du gjorde.

Håller med dig! Ska i fortsättningen vara mycket försiktigare i mina uttalanden och inte föreslå något som jag inte har helt koll på.

Problemet är nog mycket att jag ej tittar igenom vad jag skrivit och inte tänker igenom alltihop innan uttrycker mig. "stämmer detta verkligen, är jag säker/har jag bevis på/för det?".

Ursäkta och tack! ... hoppas ändå att TS har lärt sig nåt i alla fall om kost.

hejhopp79
2011-04-13, 19:00

Söndag. Pizza

Äh det där ser ut som random svenne-banan matintag och dessa människor har ofta rätt ovackra kroppar. Med en del undantag.

Hur som helst kan jag ju trösta dig med att man kommer in i nya vanor och till slut mår man psykiskt bättre av att äta nyttigare mat än den "godare" och onyttigare. Vilket gör att man inte vill kränga den där feta pommestallriken med samma aptit längre.

För övrigt är det gott med mat för att livsmedelsföretag vill sälja mer mat. De bryr sig sällan om att övervikten ökar lavinartat i samhället.

Eddie Vedder
2011-04-13, 20:34

Man dör inte under natten som sagt. Kroppen kommer använda energi dagen efter också.