handdator

Visa fullständig version : Stångcurl Vs Hantelcurl.

lurre86
2011-04-12, 13:57
Jag skapade en tråd tidiagre där jag skrev att jag fått ont i högerunderarm av stångcurl... Det ömar i olika rörelse och vinklar även 3 dagar efter...

Skulle till mitt gym idag, testade då istälelt att köra hantelcurl och då känndes det ingeting i underarmen..

Å samtidigt så "tror" jag att jag fick bättre "pump"... på armarna såg de ut som att dom fick jobba mycket mer....

Kan det vara så?

Jag köra strikt på stångcurl så tar inte så mkt hjälp av andra delar.

ARMSTARK
2011-04-12, 14:10
Omedvetet kommer du att lyfta i en ergonomiskt mer naturlig vinkel med hantlar än med en stång. Med hantlar får man en mer aktiv kontakt i överarmen och det är det som ger en större känsla av pump, det är samtidigt fler muskler i armen som blir blodfyllda och det stramar huden mer.

lurre86
2011-04-12, 14:13
Omedvetet kommer du att lyfta i en ergonomiskt mer naturlig vinkel med hantlar än med en stång. Med hantlar får man en mer aktiv kontakt i överarmen och det är det som ger en större känsla av pump, det är samtidigt fler muskler i armen som blir blodfyllda och det stramar huden mer.

okej... vilken är "bäst" tycker du att köra?

jag menar om jag nu får ont i armen av stångcurl kommer jag få lika bra träning av hantlar?

Spartansk
2011-04-12, 14:14
okej... vilken är "bäst" tycker du att köra?

jag menar om jag nu får ont i armen av stångcurl kommer jag få lika bra träning av hantlar?

Man ska aldrig träna om det gör ont på ett dåligt sätt. Hantlar är helt klart bättre i ditt fall.

ARMSTARK
2011-04-12, 14:16
Kör hantlar, helt klart. Får du dessutom ont kan du utveckla en inflammation och blir borta från gymet i veckor eller månader. :(

lurre86
2011-04-12, 14:19
Kör hantlar, helt klart. Får du dessutom ont kan du utveckla en inflammation och blir borta från gymet i veckor eller månader. :(

okej, tack=)

men om vi bortser ifån min onda arm och bara ser till vad som bygger bäst biceps. vilken föredrar ni?

Rikard Jansson
2011-04-12, 14:19
okej, tack=)

men om vi bortser ifån min onda arm och bara ser till vad som bygger bäst biceps. vilken föredrar ni?

Preacher med EZ :)

lurre86
2011-04-12, 14:26
Preacher med EZ :)

å de är?=)

Knaz
2011-04-12, 14:26
http://www.youtube.com/watch?v=8yWidmr9zf0

Du kan ju testa den också om du inte gjort de, testade den på mitt senaste pass och jag gillade den skarpt.

Rikard Jansson
2011-04-12, 14:28
å de är?=)

http://www.youtube.com/watch?v=Y6yr3i605RM jag håller dock lite bredare

stemag
2011-04-12, 14:28
http://www.youtube.com/watch?v=Fa0hCOR6Fvw :-)

lurre86
2011-04-12, 14:31
http://www.youtube.com/watch?v=Y6yr3i605RM jag håller dock lite bredare

du tror inte den kommer göra ont om jag får ont av rakstångcurl?=)

Rikard Jansson
2011-04-12, 14:33
Jag får ont av rak stångcurl, men inte av den, inte om man håller där stången krokar sig iaf :) Testa?

Spartansk
2011-04-12, 14:36

Vet inte, sånt där kräver lång utvärdering för att komma till några slutsatser.
Vissa påstår att ryggträning bygger biceps bäst. Det är det kortet jag satsar på nu.

lurre86
2011-04-12, 14:37
Jag får ont av rak stångcurl, men inte av den, inte om man håller där stången krokar sig iaf :) Testa?

absolut ska testa det, tack=)

vicarious
2011-04-12, 14:38
Rekommenderar inte EZ. #1 till underarmsproblem. Lär skada mer än hjälpa.

När du kör med rak stång, ser du till att sträcka ut fullt i bottenläget, d vs armarna helt utsträckta? Om inte kan det vara därför du får ont.

lurre86
2011-04-12, 14:39
Rekommenderar inte EZ. #1 till underarmsproblem. Lär skada mer än hjälpa.

När du kör med rak stång, ser du till att sträcka ut fullt i bottenläget, d vs armarna helt utsträckta? Om inte kan det vara därför du får ont.

jag gör det, jag går ända ner.. men får ändå ont av den.

vicarious
2011-04-12, 14:41
jag gör det, jag går ända ner.. men får ändå ont av den.

Hur länge har du tränat? Var så för mig i början men det försvann efter ett tag. Du kanske bara behöver träna upp underarmarna.

Rikard Jansson
2011-04-12, 14:42
Kan förövrigt tillägga att jag räknar "bicepscurl med rak stång" som 100% underarmsövning, fun fact

Spartansk
2011-04-12, 14:44
Kan förövrigt tillägga att jag räknar "bicepscurl med rak stång" som 100% underarmsövning, fun fact

Fast det är det ju inte.

Rikard Jansson
2011-04-12, 14:45
Fast det är det ju inte.

För mig är det det.

Spartansk
2011-04-12, 14:46
För mig är det det.

Kopplar du ur biceps helt?

Rikard Jansson
2011-04-12, 14:47
Kopplar du ur biceps helt?

Jag vet inte hur jag ö.h.t. skulle kunna koppla in dem till att börja med :)

vicarious
2011-04-12, 14:47
För mig är det det.

Ok, du kanske har ett sådant utförande där du curlar underarmarna samtidigt som du kontraherar biceps?

Rikard Jansson
2011-04-12, 14:48
Ok, du kanske har ett sådant utförande där du curlar underarmarna samtidigt som du kontraherar biceps?

Nej, handlederna är fixerade, helt raka. Dock så har jag slutat köra den övningen annat än för skojs skull, så det är väl irrelevant för diskussionen

ARMSTARK
2011-04-12, 14:49
Är man någorlunda färsk på gymet är scottcurl utan att räta ut armarna helt bästa sättet att få kontakt.

Spartansk
2011-04-12, 14:49
Jag vet inte hur jag ö.h.t. skulle kunna koppla in dem till att börja med :)

Jag trodde man var tvungen att använda biceps för att böja armbågsleden i den typen av rörelse, men jag är ingen expert.

Opher
2011-04-12, 15:02
Är man någorlunda färsk på gymet är scottcurl utan att räta ut armarna helt bästa sättet att få kontakt.

Om man inte är en nybörjare då? :)

kottovic
2011-04-12, 15:10
Om man inte är en nybörjare då? :)

Då har du förmodligen redan listat ut vilka övningar som passar dig bäst :thumbup:

ceejay
2011-04-12, 15:16
stångcurl är givet!

lurre86
2011-04-12, 15:32
nu spårar tråden lite=)

någon frågade om jag tränat länge, ca 4 månader..

jag tror inte att jag har ont för att jag är nybörjare.. så lösningen är nog inte att fortsätta träna med rakstång..

Har ont ca 4 dagar efter.. känner av smärtan när jag tex växlar när jag kör bil=)

Fernicus
2011-04-12, 15:37
Problemet med EZ-stång är väl att pronatorerna i underarmarna blir stela och det är därför det smärtar när man istället kör med rak stång?

lurre86
2011-04-12, 15:40
Problemet med EZ-stång är väl att pronatorerna i underarmarna blir stela och det är därför det smärtar när man istället kör med rak stång?

hmm, kan de va så??? jag började faktiskt med ez-stång när jag började...
byte sedan till rak.

Fernicus
2011-04-12, 15:44
Ska inte svära, men är nästan säker på det. Har varit många trådar om just smärta i underarmar vid byte från EZ till rak stång. En annan faktor är att man omedvetet klämmer stången så hårt man orkar, och att detta bidrar till smärta. För mig kändes det mycket bättre om man lättade upp på greppet lite och koncentrerade sig mer på att faktiskt krama upp vikten med biceps :)

lurre86
2011-04-12, 16:05
Ska inte svära, men är nästan säker på det. Har varit många trådar om just smärta i underarmar vid byte från EZ till rak stång. En annan faktor är att man omedvetet klämmer stången så hårt man orkar, och att detta bidrar till smärta. För mig kändes det mycket bättre om man lättade upp på greppet lite och koncentrerade sig mer på att faktiskt krama upp vikten med biceps :)

okej. jag körde inte så länge med ez-stång kanske 4-5 pass.

Busfrö
2011-04-12, 18:59
Båda två, helt klart.

Sundqvist
2011-04-12, 19:03

får han en inflammation i armen är själva inflammationen kvar i Ca 10 dagar, inte längre än så! :)

Men som armstark säger, kör de som inte gör ont! :)

Sheogorath
2011-04-12, 19:20

Den rådande hypotesen här på Kolo är att detta beror på att pronatorerna blivit stela av att man inte tagit ut underarmarna i maxsupination regelbundet (t.ex. genom att curla med rak stång). Det är så att säga inte den raka stångens fel utan avsaknaden av träning med rak stång från början.

Fernicus
2011-04-12, 20:15
Den rådande hypotesen här på Kolo är att detta beror på att pronatorerna blivit stela av att man inte tagit ut underarmarna i maxsupination regelbundet (t.ex. genom att curla med rak stång). Det är så att säga inte den raka stångens fel utan avsaknaden av träning med rak stång från början.

Det var precis det jag menade :) Kanske inte framgick i min text dock :Virro

Opher
2011-04-12, 20:44
Då har du förmodligen redan listat ut vilka övningar som passar dig bäst :thumbup:

Jo, det förstod jag väl. Men varför skulle man inte köra någon annan övning än scottcurl tycker jag finns ingen anledning till. ;)

Crocker
2011-04-12, 20:48
Jo, det förstod jag väl. Men varför skulle man inte köra någon annan övning än scottcurl tycker jag finns ingen anledning till. ;)
Tycker hantelcurl är galant.
Hur ska handlederna vara i bicepscurl egentligen? Läste nu, kom och tänka på att jag kör jätteolika. :confused:

Baler Evans
2011-04-13, 02:28
Jag har 48 runt övervärden utan att träna dem separat men skulle jag säga en bicep övning som jag föredrar så öre lroc curls. Måste utföras i en powercurl bur utföras som en flerledsövning och settet MÅSTE avslutas i full stående brygga!
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?xl=xl_blazer&v=SF_rWAYJS6M

Jorgen
2011-04-13, 04:25

Exakt.

Du skall lösa ditt problem genom att stretcha underarmarna och sen alltid köra med rak stång vid stångcurl.
För att biceps brachii skall arbeta maximalt så krävs det full supination, något som du inte kan få med ez-stång. Och när du kör hantelcurl så är det naturligtvis full supination som gäller även där.

Jorgen
2011-04-13, 04:26

Men inte det bästa sättet för att träna biceps, så varför köra så?

Degpekka
2011-04-13, 04:44
Kontakt är kanske inte det man bör fokusera på när man är ny på gymmet...

Sheogorath
2011-04-13, 05:14
Jag har 48 runt övervärden utan att träna dem separat men skulle jag säga en bicep övning som jag föredrar så öre lroc curls. Måste utföras i en powercurl bur utföras som en flerledsövning och settet MÅSTE avslutas i full stående brygga!
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?xl=xl_blazer&v=SF_rWAYJS6M

:confused:

SF_rWAYJS6M

Vad tusan gör detta till "Kroc curls". Det här är helt vanliga bicepscurlar. De två sista repetitionerna med extra cheat för att vikten börjar bli tung. Helt vanligt utförande. Så som jag kör dem t.ex. Eller du var kanske ironisk? Lite som "Axon curls"?

Heine
2011-04-13, 06:45
Exakt.
Du skall lösa ditt problem genom att stretcha underarmarna och sen alltid köra med rak stång vid stångcurl.
För att biceps brachii skall arbeta maximalt så krävs det full supination, något som du inte kan få med ez-stång. Och när du kör hantelcurl så är det naturligtvis full supination som gäller även där.

För mig fungerade ovanstående när jag fick problem med smärta i underarmarna av rak stångcurl. Körde lite lättare vikter ett tag och såg alltid till att stretcha ut underarmarna ordentligt innan jag började curla. Har aldrig fått tillbaka smärtan igen. Jag tror också det är viktigt att man inte greppar för hårt om stången. Jag brukar "öppna" händerna då och då under pågående curl, när jag känner att jag börjar greppa stången för hårt. Funkar jättebra för mig.

För mig har även variation varit bra. Jag varvar hantelcurls, stångcurls och preacher-curls (både med hantlar och EZ).

Yes
2011-04-13, 07:23
nu spårar tråden lite=)

någon frågade om jag tränat länge, ca 4 månader..

jag tror inte att jag har ont för att jag är nybörjare.. så lösningen är nog inte att fortsätta träna med rakstång..

Har ont ca 4 dagar efter.. känner av smärtan när jag tex växlar när jag kör bil=)
Hur mycket stryk får biceps då? Det låter som det kan vara en kombination av nybörjare och alldeles för mycket bicepsträning.

Just att det gör ont med rak stång är annars ett väldigt typiskt nybörjarproblem. Att det gör ont flera dagar efteråt är dock inte lika vanligt och verkligen inget gott tecken. Prova ge armarna minst en veckas vila innan du försiktigt börjar återinföra bicepsträning. Att börja på lätta vikter med rak stång kan vara en idé.

vicarious
2011-04-13, 08:16
Om du kollar skade-delen här på forumet så ser du direkt att det just nu finns två trådar som rör ditt problem.

http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31

Det är extremt vanligt så testa sök.

.. och kör aldrig, någonsin med EZ-stång. Förstår inte varför man ens har såna stänger på gymmet. Jag kan inte komma på någon övning som inte gör sig bättre med rak stång istället för EZ.

lurre86
2011-04-13, 15:29
Exakt.

vad menar du med full supination?

lurre86
2011-04-13, 15:30
Hur mycket stryk får biceps då? Det låter som det kan vara en kombination av nybörjare och alldeles för mycket bicepsträning.

Just att det gör ont med rak stång är annars ett väldigt typiskt nybörjarproblem. Att det gör ont flera dagar efteråt är dock inte lika vanligt och verkligen inget gott tecken. Prova ge armarna minst en veckas vila innan du försiktigt börjar återinföra bicepsträning. Att börja på lätta vikter med rak stång kan vara en idé.

för mycket bicepsövning är det inte.

Jo jag vilar 1 vecka ifrån stångcurl.. kör hantlar fram tills dess.

Yes
2011-04-13, 15:51
Du borde vila en vecka från ALL bicepsträning. Att dra på sig inflammationer är inte särskilt lyckat.

Hur ser träningen ut då?

Rikard Jansson
2011-04-13, 15:53
Chins med en arm är f.ö. grym bicepsträning också!

lurre86
2011-04-13, 15:56
Chins med en arm är f.ö. grym bicepsträning också!

så stark är jag inte=)

Andreas Guiance
2011-04-13, 15:57
Exakt.

Jag hade exakt det här problemet. Efter att ha kört mycket med ez-stång när jag var yngre, gjorde det fruktansvärt ont i underarmarna att köra med rak stång. Efter att helt ha gått över till rak stång har smärtan blivit mindre och mindre – även utan stretch. (Ja, jag är lat:D)

lurre86
2011-04-13, 15:57
Du borde vila en vecka från ALL bicepsträning. Att dra på sig inflammationer är inte särskilt lyckat.

Hur ser träningen ut då?

kör efter zumbis 3 dagars program

Baler Evans
2011-04-13, 21:05
:confused:

SF_rWAYJS6M

Vad tusan gör detta till "Kroc curls". Det här är helt vanliga bicepscurlar. De två sista repetitionerna med extra cheat för att vikten börjar bli tung. Helt vanligt utförande. Så som jag kör dem t.ex. Eller du var kanske ironisk? Lite som "Axon curls"?

hehe jo jag var ganska ironisk^^ jag har kanske lite mera sving i mina när jag ökar vikterna. Men hur ska man annars kunna få upp tyngre vikter lixom.

Sheogorath
2011-04-13, 21:09
hehe jo jag var ganska ironisk^^ jag har kanske lite mera sving i mina när jag ökar vikterna. Men hur ska man annars kunna få upp tyngre vikter lixom.

:thumbup:

Baler Evans
2011-04-13, 21:14
Jag körde bicepsvändning till pushpress över huvudet idag. fick upp 90 kg och jag kan säga att jag har mer värk i bicepsen efter det än efter ett jfla pump pass.

Jorgen
2011-04-13, 21:19
Jag körde bicepsvändning till pushpress över huvudet idag. fick upp 90 kg och jag kan säga att jag har mer värk i bicepsen efter det än efter ett jfla pump pass.

Betyder det att du tränade biceps mer?

Baler Evans
2011-04-13, 21:32
tror inte det, blev ju en flerledsövning av det hela. Håller på att teknik träna frivändningar men jag har väldigt tålig koordination.. så vänder just nu skiten med råstyrka därbland mina biceps som känns som om de fått en rejel omgång i vänd fasen och även i sänkningsfasen ifrån utlåsningsläget.

Jorgen
2011-04-13, 21:38
Nej, det tror inte jag heller. Biceps är ju en ganska simpel muskel att träna.

Hehe, så som mina frivändningar brukar se ut alltså. :D

Baler Evans
2011-04-13, 21:45
Nej, det tror inte jag heller. Biceps är ju en ganska simpel muskel att träna.

Hehe, så som mina frivändningar brukar se ut alltså. :D

^_^ flerledsövningar is the shit ^^ men jag ska lära mig tekniken. efter typ 20 min av övning på 60 kg såg det okej ut ett par ggr idag. Sen lyckades jag med en snach på 60 helt oförberett när jag hoppade lite hårdare xD