handdator

Visa fullständig version : Löparskor, när behövs nya?

fotbollrap
2011-04-12, 08:50
Tjena, har nyligen köpt ett par nya skor men är tveksam gällande storleken. De är en storlek mindre än de förra då de helt enkelt kändes bäst, storleken över glappade för mycket. Det är i princip exakt samma avstånd framme vid tån och liknande vid hälen som de förra men har efter 2-3 användningar känt av lite på insidan av högerfoten.

Kan ju vara att jag behöver springa in dem men är ändå lite osäker. Kommer tävla snart så undrar hur stabila mina gamla kan vara då. De köptes i mitten av juni och jag har sedan dess kört ungefär 60km/veckan. De har fläkts upp på sidorna men det är inget som påverkar passformen. Kommer springa långdistans så frågan är hur mycket en försämrad dämpning kan förstöra prestationen.

Kommer nog springa in de nya och se hur de känns, men alltid skönt och få lite input. Vad säger ni, kan jag köra med de gamla på tävling om det skiter sig med de nya? Vad tror ni om dem btw, bör man räkna med en liten inkörningsperiod? Kommer fan inte ihåg hur de va senast, men vet ju att skor alltid känns lite ovana ibörjan.

Asdf
2011-04-12, 10:36
Lite udda fråga från en som springer 60km/veckan men ok

Har du prövat ut dem på löplabbet eller liknande butik när du köpte dem? Rätt skor kommer kännas rätt från första början, en del kan även kännas bra efter ett tag och det är ju svårt o veta om du inte testat att springa en lång sträcka i dem

Jag hade kört med de gamla ifall de nya inte håller måttet

fotbollrap
2011-04-12, 11:29
Jo jag vet att det kanske är lite udda att inte ha mer koll. Samtidigt har ja ändå en god bild över vilka skor jag vill ha. Har kört samma serie ett tag nu men så blev det problem, just för att samma storlek kändes för stor och den under, ja, den känns bra men ger som sagt lite känning på insidan av högern. Försvinner dock när jag springer men blev tydligt när jag hade dem på mig en hel dag (utan löpning).

Vet däremot inte mkt om skors hållbarhet, därav frågan gällande de gamla. Efter så pass många mil, klarar de ett långdistanslopp eller kommer dämpning/frånskjut etc etc försämras avsevärt?

solari
2011-04-12, 11:38
Vilken typ av dämpning är det?
Luftdämpade eller gelédämpade bör rimligtvis inte försämras så länge de är hela.
Enda tidsbegränsade materialet i en sko är ju gummit, och så länge det bara används som slityta så räcker det ju att det är helt.

Känns skorna ok så är de med andra ord det.

LadyG
2011-04-12, 11:42
Försäljarna hävdar 1 år eller 100 mil, men i realiteten beror slitaget på skon på hur man springer och var man springer också. En lätt löpare sliter mindre på skorna än en tyngre. Asfalt sliter mer än terräng, men en lätt asfaltslöpare med ett bra löpsteg kan förmodligen slita mindre på sina skor än en tung terränglöpare med ett sämre löpsteg så man får helt enkelt vara uppmärksam själv på om skorna känns annorlunda, kanske har de blivit mer stumma eller mindre sköna på sistone.

Få av mina skor känns slitna ens efter 120 mil, uppemot en 150 klarar de garanterat (New Balance, Saucony, Puma) men sen skulle jag tveka att använda dem på maran. De flesta av mina skor har klarat att sköta sitt jobb efter 1 år också, så man ska inte tro på allt försäljarna säjer. De har ju viss motivation att försöka få dig att byta skor så ofta de kan.

fotbollrap
2011-04-12, 12:58
Tack för alla svar, riktigt skönt att få input. Ska kolla de gamla när jag kommer hem och kan då svara på mer specifika frågor rörande dämpning/gummi osv. Kan däremot säga att de gamla passerat 200 mil, är helt säker på det. Men aa, finns drygt 1cm kvar där framme i de nya, kan trycka ner ett finger vid hälen efter lite "kämpande". Utifrån dessa faktorer stämmer de väl överens med de gamla (de är dock längre medan de nya ser lite bredare ut). Ska väl säga att det handlar om pegasus 26 samt 27.

Blir en del funderande men kan inte lämna tillbaks de nya så bara och köra in dem, går det åt helvette får jag väl börja med de gamla ett par veckor innan tävling. Frågan är dock hur de kommer kännas efter x antal mil. Fötterna började kännas när ja körde ett långpass på 30km i dem, inte så farligt däremot men men. Kan ju ändå vara en "dold" negativ effekt, dvs genom sämre tid pga trötthet som i sin tur uppstår via dålig dämpning/frånskjut.

Återigen, tack till er som orkar läsa mina något för långa inlägg och kommer med råd :)

LadyG
2011-04-12, 13:26
Dina gamla är nog redo för en ny karriär som promenadskor eller så, om du börjar känna av ömhet som du inte känt av förut. De nya skorna kanske bara behöver en annan innersula för att bli bättre? Vissa skor har en lite hög och otrevlig kant på innersulan som följer med, och har man otur skaver den men det är inget man inte kan åtgärda med en mattkniv.

Ska väl tillägga att jag inte bygger om mina skor, men jag känner löpare som rockar loss med mattkniv och superlim på bakkappor och vad det nu kan vara för att få till den perfekta skon så vill du inte lämna tillbaka skon kanske du kan modifiera den.

fotbollrap
2011-04-12, 13:51
Ok, låter intressant. Fungerar perfekt i vänstern men aa du, modifiera kan ju vara vanskligt, får se helt enkelt.

Inte kört överdrivet många långpass så vet inte huruvida känningarna där kom från skorna eller det faktum att de va just långpass. Känns kanske alltid lite mot slutet då. Ska kontakta stadium också för och se ifall de kan erbjuda en annan sula om det inte blir bättre. Tack för svaret!

emi23j
2011-04-12, 16:43
Mina löparskor har i snitt hållt 2-3 månader innan dämpningen varit slut. Men då använder jag dem även till sprints, häckträning och plyometrics. Och även dagliga promenader. Men ändå..
Nu har jag dock köpt nike frees som teoretiskt borde hålla längre, men vi får väl se.

solari
2011-04-12, 18:58
Mina löparskor har i snitt hållt 2-3 månader innan dämpningen varit slut.

Intressant åsikt. Exakt HUR har dämpningen försvunnit? Vad var det för skor, sådana borde reklameras!

fotbollrap
2011-04-12, 20:25
Fan upptäckte att jag inte knöt skorna hela vägen upp vid utprovning, man är så jävla dum! Nåväl, drog iväg ett snyftmail till Stadium och får se om de kan hjälpa mig. Använt en gång på löpband, de ser helt nya ut, hoppas hoppas. Inte HELT säker på byte däremot men måste ändå testa med fullgod knytning.

Återigen, fan va klantigt!

emi23j
2011-04-13, 07:47
Intressant åsikt. Exakt HUR har dämpningen försvunnit? Vad var det för skor, sådana borde reklameras!

Hur dämpningen har försvunnit har jag ingen koll på, den har helt enkelt "pajat". Ibland hör man om den gått sönder genom att skorna "gnäller" när man går. Sen så känner man det också genom att skorna tappar spänsten.

Ja, det brukar jag också göra. Är där minst en gång per sommar. Sen under vintern så används skorna mest till promenader och klarar sig då bättre.

EDIT: Det är samma för mig med mina basketskor. De håller inte alls länge. 3-4 par per säsong får man nästan räkna om man vill ha fräscha skor. Men där är ju belastningen och slitningen givetvis större än vid löpning.

Fredriiik
2011-04-13, 10:18
150-200 mil kan man säga.
Och det är inte dämpningen främst som slits utan EVA-materialet runt om, alltså den vanliga gummiblandningen som är i sulan.

solari
2011-04-13, 12:20
Hur dämpningen har försvunnit har jag ingen koll på, den har helt enkelt "pajat". Ibland hör man om den gått sönder genom att skorna "gnäller" när man går.

Springer du på spikmattor?

Vilken sko handlar det om. Reklamera!

Lars Brinkhoff
2011-04-13, 12:38
150-200 mil kan man säga.

Yttersulan på mina DS Trainer 15 är nästan helt utsliten efter 73 mil. Det kanske är befogat att ASICS har lite dåligt rykte vad gäller hållbarheten. Men jag kommer nog köpa modell 16 ändå.

Den goda nyheten är att slitaget är mest på utsida mittfot. Precis där jag vill ha det. Baksida häl är knappt nött alls. :)

fotbollrap
2011-04-13, 16:18
Pallar ni inte läsa hela storyn så kika gärna på frågan längst ner :)

Tackar för alla svar här, kul och få bolla frågan. Var nere på Stadium idag och testade storleken över men det kändes inte rätt. Jämfört med de gamla skorna så är den mindre storleken mer lik, den lite större kändes helt enkelt för stor. Detta höll även han i butiken med om (hur kunniga de nu är).

Jag vet att vissa kör större skor när de löptränar då fötterna kan svälla men jag har aldrig haft problem med mina förra skor och då de nya är i princip identiska så hoppas jag att det blir bra. Det är dock "känningen" i sidan som oroar lite. Här är de nya lite annorlund och vet inte hur mycket detta påverkar. Däremot kändes detta enbart när jag hade skorna på mig en hel dag, vid löpträning försvann känningen efter 15-20 min. Kanske var det helt enkelt ovana som gav lite känning efter en hel dags användning.

Nåväl, jag kör på med dessa (även fast det inte blev aktuellt så fick jag veta att byta verkligen inte går även om användningen är minimal) och hoppas på goda resultat.

Ni som löptränar en del alternativt har lite erfarenhet, vad tror ni om tunnare strumpor? Finns ju speciella strumpor för löpning har ja sett, de kanske kan ge mer komfort om problemet inte försvinner? Kör iaf på nu så får ja se hur ja gör.

LadyG
2011-04-13, 18:07
Riktiga löparstrumpor är ett måste för mig, annars får jag blåsor lite varstans på fötterna så visst gör det skillnad.

Prova att knyta skorna olika hårt och jämför om det blir skillnad. Jag upptäckte att jag får lite känningar på insidan av foten i mina lätta skor om jag knyter dem för hårt. Det är inga problem om jag knyter dem rätt däremot, så är marginalerna små kan det göra hela skillnaden hur hårt man dragit åt.

Det finns olika sätt att snöra dojorna också, jag snörar mer eller mindre som vanligt fast knyter enligt sista bilden (lock lacing): http://www.fieggen.com/shoelace/lacingmethods.htm

emi23j
2011-04-13, 21:08
Springer du på spikmattor?

Vilken sko handlar det om. Reklamera!

hehe. det är vad jag gjort också de senaste tre sommrarna (springer nästan enbart på sommrarna pga basketträningar på vintern).

Det har handlat om nike pegasus olika modeller. gillar ändå modellen grovt även fast de går sönder fort.

solari
2011-04-13, 22:50
Det har handlat om nike pegasus olika modeller. gillar ändå modellen grovt även fast de går sönder fort.

Har alltså "luftkudden" punkterats? Låter j-vligt mysko att det hänt flera gånger. Har själv inte haft Nike överhuvudtaget och dina anekdoter får ju knappast köpsuget att öka...

Mitt orginalråd kvarstår: känns skon ok - då är den det. Strunta i antal mil och år den har på nacken.

fotbollrap
2011-04-14, 08:03
Kommer köra på med de lite mindre, går på känslan och det känns faktiskt bra. Får ingen känning när ja springer, däremot när ja har dem på mig en hel dag så handlar kanske om ovana. Tack för alla tips!

manekin
2011-04-14, 08:06
jag skulle kört på känslan...mår leder å knän "normalbra" så skulle iaf jag inte byta ut skortna...dock springer jag aldrig mer än 1 mil....

Fredriiik
2011-04-14, 18:36
Yttersulan på mina DS Trainer 15 är nästan helt utsliten efter 73 mil. Det kanske är befogat att ASICS har lite dåligt rykte vad gäller hållbarheten. Men jag kommer nog köpa modell 16 ändå.

Den goda nyheten är att slitaget är mest på utsida mittfot. Precis där jag vill ha det. Baksida häl är knappt nött alls. :)

Men du som är så rutinerad löpare vet ju att DS trainer är en lättviktssko och inte lika slitstark som exempelvis 2160?
Plus att där du har ditt slitage har de inte ens sitt AHAR+ material vilket är bra mycket slitstarkare än de vanliga?

emi23j
2011-04-14, 19:14
Har alltså "luftkudden" punkterats? Låter j-vligt mysko att det hänt flera gånger. Har själv inte haft Nike överhuvudtaget och dina anekdoter får ju knappast köpsuget att öka...

Mitt orginalråd kvarstår: känns skon ok - då är den det. Strunta i antal mil och år den har på nacken.

exakt! =)
tycker de är jävligt sköna tills de går sönder haha. Men har börjat köra på nike free nu vilka imo är på en helt annan nivå

bear.flowertwig
2011-04-14, 20:19
jag skulle kört på känslan...mår leder å knän "normalbra" så skulle iaf jag inte byta ut skortna...dock springer jag aldrig mer än 1 mil....

+1

Har dessutom kommit på att istället för att köpa barfotaskor är det bara att springa till de nuvarande blir det :naughty:

Lars Brinkhoff
2011-04-15, 06:22
Men du som är så rutinerad löpare vet ju att DS trainer är en lättviktssko och inte lika slitstark som exempelvis 2160?
Plus att där du har ditt slitage har de inte ens sitt AHAR+ material vilket är bra mycket slitstarkare än de vanliga?

I min eventuella rutin ingår inte en detaljerad kunskap av skor. Jag har tänkt mig modellen som i första hand en lätt träningssko, alltså något man kan använda till en större mängd löpning.

Ja, det är ju synd att de inte har det slitstarka materialet på ett ställe som verkar utsatt. För tillfället är jag beredd att ha överseende med bristerna, men kanske ska se mig om efter en anna modell i framtiden. Kinavara verkar stå högt i kurs bland många löpare.

Jontez
2011-04-15, 15:09
Förstörs dämpningen mkt om.man kör mycket böj? Typ 100-120kg 2ggr i veckan