handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt

PRookie
2011-04-11, 22:00
Har precis börjat träna igen och nu vill jag göra det rätt iaf. Förut så tränade jag för det va en rolig grej man såg att man blev starkare och man såg musklerna byggas upp. Efter ett tag slutade jag träna och flyttade för att studera, där tränade jag inte något alls. När jag pluggat klart så flyttade jag hem igen (efter ca 3-4 månader) och så märkte jag att jag hade gått upp i vikt lite för mycket(vart jag än stack hörde jag det haha) så nu har det börjat bli dags o börja träna och äta nyttigt tänkte jag.
Har pratat med några vänner till mig och vad de tyckte att jag borde göra för att gå ner i vikt. sen har jag även läst mycket här på forumet. Men vad jag har märkt är att det är mycket inviduellt.

Så min fråga är vad tycker ni jag borde göra?
jag väger 112kg
192 cm lång
har precis börjat träna igen

har kasnke gått upp 15-20 kg sen jag flyttade ut

jag vill först o främst gå ner i vikt till ca 85-90 kg?
sen skulle jag även vilja ha muskler men vill nog hellre gå ner i vikt än o ha muskler till sommaren iaf?

har tänkt o träna 3-5 gånger i veckan och innan varje träningspass powerwalka i ca 30-40 minuter?

mina träningspass har jag tänkt o lägga ut som såhär

1.Bröst Triceps Axlar (3*8-12)
2.Rygg Biceps Vingar (3*8-12)
3.Ben (3*8-12)
(tänkte först ha axlar o vingar var för sig men det rekommenderade inte en vän till mig men vad tycker ni?)
samt kanske jogga någon gång i veckan?

men eftersom jag vill gå ner i vikt tänkte jag även att jag kanske borde köra med lättare vikter fast med fler sets? tex 4*8-12?

fast mitt största problem är nog maten. Där kommer jag nog behöver mycket hjälp med! ifall någon har något förslag skulle jag uppskatta det, eller ännu bättre några länkar där jag kan läsa o lära mig själv hade varit ännu bättre!

Med Vänliga Hälsningar PRookie!

vicarious
2011-04-11, 22:12
Powerwalka inte före gymmet, då tar du ju slut på energin innan du ska träna. Gör det vid separata tillfällen eller efter styrketräningen.

Och nej, du ska inte träna lätt. Du ska träna tungt och se till att få i dig protein. 3-4 styrkepass i veckan, inte mer. Minst 2g protein per kilogram kroppsvikt är ett bra riktmärke.

inweei
2011-04-11, 22:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

När det kommer sådana här frågor blir man alltid hänvisad till deffguiden, vilket är i princip ett måste att läsa.
Vid viktnedgång gäller det att man förbrukar mer energi än vad man stoppar i sig, ta en titt i deffdelen på forumet, finns många trådar om detta då många håller på att gå ner i vikt nu.
Lycka till

PRookie
2011-04-12, 00:07
Powerwalka inte före gymmet, då tar du ju slut på energin innan du ska träna. Gör det vid separata tillfällen eller efter styrketräningen.

Och nej, du ska inte träna lätt. Du ska träna tungt och se till att få i dig protein. 3-4 styrkepass i veckan, inte mer. Minst 2g protein per kilogram kroppsvikt är ett bra riktmärke.

jag menade inte att jag skulle köra lätt utan lättare än vad jag redan gör så jag tränar uthållighet istället för styrka?
t.ex just nu brukar jag ta 40 på bänkpress och köra det 3*8-12
men istället för att ta 40 kanske jag tar 35 och kör det 3*8-12
men träna lätt kan jag inte tänka mig o kunna köra ingen vits med träningen då känns det som.

och det där 2g per kilogram kroppsvikt låter också bra men eftersom jag inte riktigt vet hur jag äter riktigt bra så hade det passat med lite bättre tips om hur man ska ställa upp sin dag. tex om man ska äta flera små måltider per dag eller äta färre fast större måltider per dag. vad måltiderna helst ska innehålla. alla de småsaker folk med erfarenhet gör utan o tänka på. all info hade suttit fint just nu :cool:

KjellKriminell
2011-04-12, 04:05
Först och främst ska du börja hålla koll på ditt kaloriintag samt kaloribehov och sedan sänka detta till ett kaloriunderskott du känner att du klarar av. Sedan tycker jag att du ska lägga mer fokus vid konditionsträning än styrketräning.

vicarious
2011-04-12, 08:17
Först och främst ska du börja hålla koll på ditt kaloriintag samt kaloribehov och sedan sänka detta till ett kaloriunderskott du känner att du klarar av. Sedan tycker jag att du ska lägga mer fokus vid konditionsträning än styrketräning.

Första tipset var bra. Det andra värdelöst.

jag menade inte att jag skulle köra lätt utan lättare än vad jag redan gör så jag tränar uthållighet istället för styrka?
t.ex just nu brukar jag ta 40 på bänkpress och köra det 3*8-12
men istället för att ta 40 kanske jag tar 35 och kör det 3*8-12
men träna lätt kan jag inte tänka mig o kunna köra ingen vits med träningen då känns det som.

och det där 2g per kilogram kroppsvikt låter också bra men eftersom jag inte riktigt vet hur jag äter riktigt bra så hade det passat med lite bättre tips om hur man ska ställa upp sin dag. tex om man ska äta flera små måltider per dag eller äta färre fast större måltider per dag. vad måltiderna helst ska innehålla. alla de småsaker folk med erfarenhet gör utan o tänka på. all info hade suttit fint just nu :cool:

Nej du ska inte träna lätt eller lättare. Sänka vikterna är det dummaste du kan göra. Du ska träna tungt, 4-8 reps om du vill behålla så mycket muskler som möjligt & eventuellt bygga lite massa.

Antal måltider spelar ingen roll.

- Minst 2g protein per kilogram kroppsvikt
- Kaloriunderskott
- Tung styrketräning

Där har du receptet till en lyckad deff.

Fredron
2011-04-12, 08:19
Läs deffguiden.
Kyckling, tonfisk, kött, lättmjölk, kvarg och keso t.ex. ger dig mycket protein.

KjellKriminell
2011-04-12, 11:51
Första tipset var bra. Det andra värdelöst.

Nej du ska inte träna lätt eller lättare. Sänka vikterna är det dummaste du kan göra. Du ska träna tungt, 4-8 reps om du vill behålla så mycket muskler som möjligt & eventuellt bygga lite massa.

Antal måltider spelar ingen roll.

- Minst 2g protein per kilogram kroppsvikt
- Kaloriunderskott
- Tung styrketräning

Där har du receptet till en lyckad deff.

Nja, om det är just viktnedgång/fettförbränning han prioriterar högst är ju konditionsträning det optimala för det ändamålet. Eftersom han ska ligga på kcal underskott bör väl inte fokus ligga på tung styrketräning, eftersom såvitt jag vet, det inte går att bygga muskler särskilt bra då.

King Grub
2011-04-12, 11:54
Nja, om det är just viktnedgång/fettförbränning han prioriterar högst är ju konditionsträning det optimala för det ändamålet. Eftersom han ska ligga på kcal underskott bör väl inte fokus ligga på tung styrketräning, eftersom såvitt jag vet, det inte går att bygga muskler särskilt bra då.

Helt tvärtom. Det är styrketräning som är A och O. Konditionsträningen är helt valfri.

Konditionsträning ökar inte fettförbränning eller viktnedgång mer än den eventuellt påverkar kaloribalansen, något som kan skötas precis lika väl enbart via kosten.

Styrketräning är mycket mycket viktigare, då det stimulerar muskeluppbyggnaden (precis på samma sätt vid kaloriunderskott som vid kaloriöverskott) och minimerar förlust av fettfri massa vid diet.

En viktnedgång utan styrketräning innebär större muskelförlust, mindre fettförlust och sämre kroppssammansättning. Konditionsträning innebär mer nackdelar än fördelar.

KjellKriminell
2011-04-12, 12:17
Helt tvärtom. Det är styrketräning som är A och O. Konditionsträningen är helt valfri.

Konditionsträning ökar inte fettförbränning eller viktnedgång mer än den eventuellt påverkar kaloribalansen, något som kan skötas precis lika väl enbart via kosten.

Styrketräning är mycket mycket viktigare, då det stimulerar muskeluppbyggnaden (precis på samma sätt vid kaloriunderskott som vid kaloriöverskott) och minimerar förlust av fettfri massa vid diet.

En viktnedgång utan styrketräning innebär större muskelförlust, mindre fettförlust och sämre kroppssammansättning. Konditionsträning innebär mer nackdelar än fördelar.

Bör inte konditionsträning ge snabbare resultat än hård styrketräning vad gäller viktnedgång? Exempelvis 1 timmes spinning vs 1 timmes hård styrketräning. En timmes spinning bör väl förbränna mer än vad styrketräning gör? Säger absolut inte emot dig, utan jag undrar bara. :)

WHITEFOLKS
2011-04-12, 12:19
Ja och det går ännu snabbare att låta bli att äta motsvarande energimängd.

King Grub
2011-04-12, 12:42
Bör inte konditionsträning ge snabbare resultat än hård styrketräning vad gäller viktnedgång? Exempelvis 1 timmes spinning vs 1 timmes hård styrketräning. En timmes spinning bör väl förbränna mer än vad styrketräning gör? Säger absolut inte emot dig, utan jag undrar bara. :)

Det handlar om kaloribalansen. Oavsett hur man åstadkommer den, med eller utan träning.

PRookie
2011-04-12, 12:44
har läst här på forumet lite grann och läst på vad ni har svarat. Men märkte att jag glömde skriva en sak, och de va att jag även måste få bättre kondition. just nu klarar jag av max 10 min på löpbandet i 11.5 km/h efter det känns det som lungorna ska komma ut.

Jag kanske inte va helt självklar med vad jag ville få för resultat med min träning. Jag vill först o främst gå ner i vikt, men jag vill inte vara en spinkig sådan. Utan även ha muskler, men jag vill inte bli stor av muskler heller bara så att jag ser "normal" ut.

Har även läst mycket att det handlar mycket om maten, och jag har börjat kollat upp hur mycket kcal jag får in och sen ska jag kolla hur mycket av det jag tränar bort. Så vad jag har förstått så måste jag förbruka mer kcal än jag tar in. vilket låter logiskt, men det är just de som är problemet just nu eftersom jag precis har börjat med detta så det kommer ta lite längre tid. Därför jag frågade er om ni kan tipsa om en frukost middag lunch mellanmål hade sett ut. det behöver inte vara exakt, men på ett ungefär så jag har något o börja på, som en mall :em:

Sen en sak jag inte riktigt förstod det va att hur man förbränner fett bäst.
jag har alltid hört att om man Powerwalkar förbränner man mer fett än om man joggar. Fast sen har jag läst i forumet att det inte alls stämmer? så jag vet inte riktigt, vad tycker ni?

Sen tänkte jag också på det ni skrev om att man förbränner mer fett genom och träna tyngre än o träna lite lägre fast fler reps.
jag har ju precis börjat träna igen så jag tar inte så mycket i styrketräningen heller så det kanske spelar någon roll vad jag väljer just nu? eftersom skillnaden mellan tungt o lättare inte är så stort?

King Grub
2011-04-12, 12:49
Träningen i sig ökar inte fettförbränningen. Jo, under aktiviteten, men det är inte intressant. Det är dygnets fettförbränning som är intressant, och den påverkas inte av träning, konditionsträning eller styrketräning, mer än vad kaloribalansen eventuellt påverkas. Träningen är i sammanhanget en post under "kalori ut", varken mer eller mindre.

Ingen träning påverkar fettförbränningen över dygnet mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen, oavsett om man förbränner mer eller mindre fett under själva aktiviteten.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Ett kaloriunderskott på 500 kcal ger lika stor vikt- och fettförlust, oavsett om du åstadkommer det genom en dag med träning eller en dag utan träning men med motsvarande mindre kaloriintag.

Men vill du förbättra din kondition, skall du givetvis träna konditionsträning.

Pansartax
2011-04-12, 12:53
Kan inte konditionsträning vara bra för styrketräning? Eller behöver man inget flås för att lyfta vikter?

vicarious
2011-04-12, 14:25
Kan inte konditionsträning vara bra för styrketräning? Eller behöver man inget flås för att lyfta vikter?

Jo, visst. Har man grymt dålig kondis så man knappt orkar lyfta lite skrot på gymmet kanske man bör sikta på att förbättra den, för det ändamålet. Man bör träna tungt med lång setvila så jag ser inte hur konditionen skulle kunna sätta käppar i hjulet om man inte är väldigt otränad.

Eddie Vedder
2011-04-12, 14:54

Utgångspunkten är ju en isokalorisk kaloribalans. Och med den utgångspunkten är det som sagt mer gynnsamt att prioritera ner konditionsträningen och lägga all fokus på styrketräning. Konditionsträningen är en fråga om att 1) kunna tillåtas mer mat och att 2) främja sin hälsa.

Eller behöver man inget flås för att lyfta vikter?

Ingen av de jag känner som är störst och starkast har någon kondition att tala om. Och de på gymmet jag ser som nästan flåsar av att gå upp på övervåningen har då inga problem att köra bänk för det. Man få ha en direkt hälsofarligt dålig kondis för att styrketräningen ska bli lidande.

Pansartax
2011-04-12, 16:32
Jag tänkte bara på ett klipp jag såg på youtube igår,

http://www.scoobysworkshop.com/cardioBurnsMuscle.htm

KjellKriminell
2011-04-12, 23:10
Det handlar om kaloribalansen. Oavsett hur man åstadkommer den, med eller utan träning.

Självklart, men jag menar vilket som förbrukar mest energi. En timmes konditionsträning eller en timmes styrketräning.

vicarious
2011-04-13, 08:10

Cardio har negativ inverkan på muskeltillväxten, det råder det inga tvivel om. Sen är den negativa effekten ofta överdriven och folk tror att man knappt kan jogga några timmar i veckan utan att bli katabol.

Självklart, men jag menar vilket som förbrukar mest energi. En timmes konditionsträning eller en timmes styrketräning.

Självfallet en timmes konditionsträning. Men det är inte intressant, eftersom kaloribalansen kan regleras på andra sätt - enklast genom kosten.

Eddie Vedder
2011-04-13, 08:29

Han har missat hela poängen. Han pratar om att det först blir negativt vid extrema konditionsträningsdoser eller vid extrema dieter och det är fel.

Och sedan pratar han ju om typ strongmanmoment och cireklträning. Det var väl inte det du syftade på?

Konditionsträningen. Men det är inte poängen, det innebär inte för den delen att den träningen skall prioriteras och det betyder inte att den ger bäst kroppsfettförlust vid isokalorisk energibalans.

King Grub
2011-04-13, 12:51

Återigen är det inte mer än poster under "kalori ut" och påverkan inte fettförbränningen sett över dygnet mer än så.

daloatf
2011-04-13, 13:16
14:00
200g kokt pasta
260g kassler
sweetchilisås

16:30
2 skopor crack

17:00
10g EAA-XX
12,5g Malto

17:00 Träning