Visa fullständig version : Återigen, frågor om Cola Zero!
Sushipinne
2011-04-11, 19:39
Tjenare, har idag hört att folk i USA tydligen bara dricker cola light, och antar att det är ungefär detsamma som Zero. Men iaf, och dom går tydligen upp i vikt utav det? Och då säger folk(vet ej vilka) som tydligen vet nått om sånt, att vanlig cola är bättre. Att det finns nått ämne i zero och light som förstör ämnesomsättningen!
True or False?
Zero innehåller nästan 0kcal och bidrar således knappt till ditt dagliga energiintag.
Sushipinne
2011-04-11, 19:41
Zero innehåller nästan 0kcal och bidrar således knappt till ditt dagliga energiintag.
Försökte förklara det, att Zero innehåller bara 0,8kcal/250ml. Så fattar inte, hur i helvete kan man då gå upp i vikt utav det?!
forslund
2011-04-11, 19:41
Det gör man inte.
Försökte förklara det, att Zero innehåller bara 0,8kcal/250ml. Så fattar inte, hur i helvete kan man då gå upp i vikt utav det?!
Dom studierna du referar till handlar antagligen om att försökspersonerna upplevde ett större "sötsug" när dom drack Zero. Men att det påverkar ämnesomsättningen eller bidrar till ditt kaloriintag är false, sötsuget är dock individuellt. Jag får INTE ökat sötsug när jag intar pepsi max iallafall.
Sushipinne
2011-04-11, 19:52
Dom studierna du referar till handlar antagligen om att försökspersonerna upplevde ett större "sötsug" när dom drack Zero. Men att det påverkar ämnesomsättningen eller bidrar till ditt kaloriintag är false, sötsuget är dock individuellt. Jag får INTE ökat sötsug när jag intar pepsi max iallafall.
Ah, kanske det, jag står iallfall fast vid att man inte går upp i vikt utav det. Har inte heller märkt nått sötsug, faktiskt så dämpar det mitt sötsug! :)
Så jag tycker det bara är positivt med Zero! Minst lika gott också.
vicarious
2011-04-11, 20:01
Man går aldrig upp i vikt av ett enskilt livsmedel. Visst, om det livsmedlet är det som gör att man överstiger sin kaloribalans, då går man upp i vikt - men inte enbart på grund av det livsmedlet. Då kan man lika gärna säga att man går upp i vikt av kycklingfiléerna istället för av colan.
Hur skulle det vara om man sökte lite på forumet innan man postar en ny tråd?
Eddie Vedder
2011-04-11, 20:20
Har inte heller märkt nått sötsug, faktiskt så dämpar det mitt sötsug! :)
Blir du sugen på sött med jämna mellanrum är ju sötsuget kvar. Så då upprätthålls det ju av lightcolan. Inget fel i att gilla söt dock, det gör ju de flesta. :)
borde det inte finnas något som höjer insulinet? Jag menar man förbränner ju bara fett när insulinet är lågt
Landström
2011-04-11, 23:33
Att dricka Cola light eller zero till maten passar mig perfekt. Jag blir alltid mätt av all kolsyra... :Virro
vicarious
2011-04-11, 23:36
Jag har dragit ner på min läsk-konsumtion på sistone, dricker extremt sällan. Både för plånboken & för tänderna. Saknar det faktiskt hemskt sällan.
Pineapple
2011-04-11, 23:45
Dessa människor sitter med en cola light i ena handen och en super size meny i den andra.
Dessa människor sitter med en cola light i ena handen och en super size meny i den andra.
Dessa människor som inte förstår att man hellre tar en stor meny med lightläsk än en mellanmeny med vanlig läsk.
Jag äter inte godis, och dricker inte vanlig cola, och har således inget sötsug. Om man har ett sötsug har man gjort "fel" från början
Langster
2011-04-12, 07:18
I USA heter det inte Coca Cola Light, motsvarigheten heter Diet Coke och innehåller precis samma saker som vår Light OCH Zero. Man går inte upp i vikt av någon av dem.
Eddie Vedder
2011-04-12, 07:22
I USA heter det inte Coca Cola Light, motsvarigheten heter Diet Coke och innehåller precis samma saker som vår Light OCH Zero. Man går inte upp i vikt av någon av dem.
Har de inte Zero där? Jag trodde det var i USA man lanserade det först. Eftersom "diet" och "light" inte tilltalade manliga konsumenter riktigt.
Därav världsrekordet i löjlig könsstereotyp TV-reklam. :D
Lillleif
2011-04-12, 07:32
"Break-up as it should be!"
Langster
2011-04-12, 07:52
Har de inte Zero där? Jag trodde det var i USA man lanserade det först. Eftersom "diet" och "light" inte tilltalade manliga konsumenter riktigt.
Möjligt att de har zero, men trådskaparen frågade om man bara drack Light i USA.
JimmyJoe
2011-04-12, 09:37
De har Zero i staterna.
Spartansk
2011-04-12, 09:43
Vem bryr sig om sötsuget ökar? Man äter ju efter matschemat, inte efter vad man är sugen på. :cool:
anton2000
2011-04-12, 09:44
Jag har dragit ner på min läsk-konsumtion på sistone, dricker extremt sällan. Både för plånboken & för tänderna. Saknar det faktiskt hemskt sällan.
Det är faktiskt väldigt skönt att köra en lightläsk-detox någon gång ibland. Som sagt så är det dyrt och väldigt drygt att bära hem all läsk...
vicarious
2011-04-12, 10:11
Vem bryr sig om sötsuget ökar? Man äter ju efter matschemat, inte efter vad man är sugen på. :cool:
För att det är mentalt påfrestande. Även om sötsuget inte innebär att man ger vika för det och äter mer så är det ändå en jobbig känsla att ha det där.
Det är faktiskt väldigt skönt att köra en lightläsk-detox någon gång ibland. Som sagt så är det dyrt och väldigt drygt att bära hem all läsk...
Håller med.
Eddie Vedder
2011-04-12, 10:38
Jag dricker i princip aldrig varken läsk eller kaffe nu. Bara när det bjuds eller när jag är ute på fik eller så. Det känns bra på alla sätt, plånbok, sötsug, jag kan vakna till liv utan koffein samt att magen och tänderna gillar det. Å andra sidan äter jag mer socker nu men det är fortfarande inget jag direkt är sugen på. Ketchup, inlagd sill och choklad är gott men inte för att jag känner ett sug efter något "sött och uppiggande".
Synd att jag inte bokför mina utgifter för det hade varit intressant att jämföra med ett halvår av mycket lightläsk och kaffe. :)
Stämmer. I USA är inte diet speciellt manligt, så de släppte zero. Enda skillnaden mellan dryckerna är namnet.
Sushipinne
2011-04-12, 11:52
Blir du sugen på sött med jämna mellanrum är ju sötsuget kvar. Så då upprätthålls det ju av lightcolan. Inget fel i att gilla söt dock, det gör ju de flesta. :)
jojo, men om jag nån gång skulle bli sötsugen så räcker det för mig att köpa en Zero, så dämpar det sötsuget :)
T.ex. om folk ska sitta brevid en med en riktig cola eller något.. xD
Sushipinne
2011-04-12, 11:54
PRECIS så sa jag också till dom, att dom dricker kanske Diet Coke, men äter ju helfel.. men dom tyckte ändå att Zero gjorde så att ämnesomsättningen blev förstörd eller hur man ska uttrycka sig. Men jag tror på er på detta forum! :) Ni borde kunna mer.
King Grub
2011-04-12, 12:02
Det handlar inte om att "kunna mer" på någon nivå över dagisnivån. Det handlar om att inte komma med fysiologiska omöjligheter.
hejhopp79
2011-04-12, 12:08
Ja? Du får inte i dig en massa socker.
hejhopp79
2011-04-12, 12:12
Jao, har för mig det ligger till så också.
Eddie Vedder
2011-04-12, 14:02
Jao, har för mig det ligger till så också.
Jag har inte för mig det. Det VAR det som var anledningen till att Zero etablerades. Jag frågade in Langster om anledningen utan om det fanns i USA också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.