handdator

Visa fullständig version : Är detta ett okej kostschema?

Tsandell
2011-04-11, 10:32
Hej,

jag har styrketränat ett tag och fått rätt fina resultat (med tanke på att jag inte har följt något kostschema). Nu hade jag i alla fall tänkt satsa till 100 % och börja äta strikt och rätt. Här kommer mitt kostschema som jag skapade precis;

Förfrukost (direkt efter uppvaknande) – 40 gram whey isolate + 20 gram maltodextrin

Frukost – 100 gram havrekli, 100 gram mild lätt vaniljyoghurt, 1 kokt ägg

Mellanmål – 250 gram keso (1 % fett), 1 grönt äpple

Lunch – Försöka välja något proteinrikt, mycket grönsaker (äter på lunch restauranger i skolan).

Träning - Kosttillskott runt träningen

Middag – Fisk, kyckling, kött / ris, pasta potatis / sallad

Mellanmål 2 – 250 gram keso (1 % fett), 1 grönt äpple

Kvällsmål – En liter mjölk, knäckebröd med skinka och ost

Jag hoppas att det finns några som orkar ge sina synpunkter om detta schema. Skulle bli oerhört tacksam, så länge det är konstruktiv kritik som kan hjälpa mig att förbättra detta :)

mikaelj
2011-04-11, 10:36
Okej för vad?

1. Vad har du för mål? Vad vill du uppnå?
2. Finns det någon särskild anledning att du äter 8 mål om dagen?

rooz
2011-04-11, 10:36
Jaha..

Hur många kcal är detta då? Fördelning på Fett/ kolhydrater och protein?

Tsandell
2011-04-11, 10:37
Mitt mål är att bygga muskler men samtidigt hålla mig deffad. Jag äter åtta mål om dagen för att hålla fettförbränningen igång. Dåligt?

255 gram proteiner
300 gram kolhydrater
40 gram fett

Eddie Vedder
2011-04-11, 10:38
100 gram havrekli avråder jag ifrån. Välj i alla fall riktiga havregryn. Och gärna naturell yoghurt istället för vaniljyoghurt.

rooz
2011-04-11, 10:39
"Hålla fettförbränningen igång"

:D

Tsandell
2011-04-11, 10:40
100 gram havrekli avråder jag ifrån. Välj i alla fall riktiga havregryn. Och gärna naturell yoghurt istället för vaniljyoghurt.

Okej, tack det ska jag verkligen tänka på :)

mikaelj
2011-04-11, 10:41
Mitt mål är att bygga muskler men samtidigt hålla mig deffad.

Det har inget med ditt kostschema att göra. Enkelt uttryckt får du välja mellan att överäta för att få ökad muskelmassa, eller gå ned i vikt.

Om du både "gasar och bromsar" samtidigt kommer du få absolut noll resultat. Du kan inte hålla dig "deffad" om du vill lägga på dig mer än några gram muskelmassa per år. Det misstaget gör de flesta nybörjarna. Ihop med någon halvtaskig 5-split som funkar hyfsat om du dricker saft samtidigt.

Jag äter åtta mål om dagen för att hålla fettförbränningen igång. Dåligt?

Nej, men felaktigt. Fettförbränningen ökar ju längre tid det går mellan dina måltider, max kring 24-36 timmar. Det är alltså över ett dygn utan mat.

255 gram proteiner
300 gram kolhydrater
40 gram fett

Här har du ett bättre förslag: http://archevore.com/get-started

Fredron
2011-04-11, 10:42
Mitt mål är att bygga muskler men samtidigt hålla mig deffad. Jag äter åtta mål om dagen för att hålla fettförbränningen igång. Dåligt?

255 gram proteiner
300 gram kolhydrater
40 gram fett

Antalet måltider har ingen betydelse.
Vill du bygga muskler och samtidigt hålla dig deffad så träna hårt och försök att ligga så nära ditt dagsbehov som möjligt. Detta är knappast optimalt ur byggarperspektiv dock.

Tsandell
2011-04-11, 10:44
Det har inget med ditt kostschema att göra. Enkelt uttryckt får du välja mellan att överäta för att få ökad muskelmassa, eller gå ned i vikt.

Om du både "gasar och bromsar" samtidigt kommer du få absolut noll resultat. Du kan inte hålla dig "deffad" om du vill lägga på dig mer än några gram muskelmassa per år. Det misstaget gör de flesta nybörjarna. Ihop med någon halvtaskig 5-split som funkar hyfsat om du dricker saft samtidigt.

Nej, men felaktigt. Fettförbränningen ökar ju längre tid det går mellan dina måltider, max kring 24-36 timmar. Det är alltså över ett dygn utan mat.

Här har du ett bättre förslag: http://archevore.com/get-started

Okej, men nu till sommaren vill jag vara deffad, eftersom att jag tycker att jag har "hyfsad" muskelmassa just nu.

Okej, men hur många mål per dagen tycker du att jag ska hålla mig till?

rooz
2011-04-11, 10:47
Att pröva dig fram, det är totalt omöjligt?

mikaelj
2011-04-11, 10:47
Okej, men nu till sommaren vill jag vara deffad, eftersom att jag tycker att jag har "hyfsad" muskelmassa just nu.

Alltså vill du gå ned i vikt till sommaren?

Okej, men hur många mål per dagen tycker du att jag ska hålla mig till?

1-3, ser inte varför en vuxen människa som inte har en enorm energiförbrukning skulle behöva äta oftare än så.

Tsandell
2011-04-11, 10:48
Alltså vill du gå ned i vikt till sommaren?

1-3, ser inte varför en vuxen människa som inte har en enorm energiförbrukning skulle behöva äta oftare än så.

Jaa, jag vill gå ner i vikt till sommaren och sen i höst bygga på mig muskler :)

mikaelj
2011-04-11, 11:05
Jaa, jag vill gå ner i vikt till sommaren och sen i höst bygga på mig muskler :)

Då skall du 1. sluta äta maltodextrin och liknande, 2. sluta dricka din energi.

Ät kött, fisk och fågel om du vill få i dig protein. Mat som mättar.

rooz
2011-04-11, 11:07
Då skall du 1. sluta äta maltodextrin och liknande, 2. sluta dricka din energi.

Ät kött, fisk och fågel om du vill få i dig protein. Mat som mättar.

+1

Mikael är klok, men envis:D

Tsandell
2011-04-11, 11:07
Okej, tack så mycket mikaelj :)