Logga in

Visa fullständig version : Luremus/narrefisse - Vad heter det på svenska?

jens__E
2011-04-11, 09:36
Har under de senaste dagarna tänkt på en sak. Har vi ett ord på svenska med samma mening som danskans narrefisse och norskans luremus?

Orden beskriver en tjej som man stöter på ute, oftast på krogen. Hon visar ett väldigt stort intresse för dig dansar, hånglar, snackar. Allt är på väg för att man ska få ligga.
Men i sista sekund(antingen innan hon hoppar in i taxin eller, i värsta fall, så följer man med henne hem) så kommer det ett blankt nej och man får ingenting.

För att ta två exempel som hände i lördags, både för mig och min kompis.

Min kompis stöter på en tjej ute. De dansar, hånglar, har det roligt. Allt är klart för att de ska gå hem tillsammans, men så måste han springa iväg och köpa cigaretter. När han kommer tillbaka till där hon skulle vänta så har hon dragit. Luremus

Jag själv snackade med en tjej jag har känt i några månader. Men det var ingenting om att vi skulle gå hem med varandra. Hon drog hem och skulle sova. När jag väl kommer så börjar jag få SMS från henne, undrar om jag vill komma dit osv. Så efter ett tag hoppar jag in i en taxi och åker hem till henne. När jag väl kom dit snackade vi ett litet tag, kysstes lite sen blev det stopp. Så då var det bara att sova.. Luremus.

Vad heter det här på svenska? Jag och mina svenska kollegor har inte kommit på vad det kan heta. Översättningen i Google Translate av narrefisse blir trick *****. Men det låter ju inte rätt.

Har ni själva varit med om det här problemet?
Tjejer, varför gör ni såhär?

Herr Oberst
2011-04-11, 09:42
Champagneluder, cockteaser, drinkhora m.m

jens__E
2011-04-11, 09:46
Champagneluder, cockteaser, drinkhora m.m

Fast just champagneluder och drinkhoror är andra saker. De måste man bjuda på en massa saker och de är där för gratis drinkar.
Luremusar är där för någon annan oförståelig anledning.

hultman
2011-04-11, 09:49
Misstolkande killar? =)

Om man av olika anledningar inte kan ha sex med en tjej (flickvän hemma?) så är det ju nice att hålla på med brudar lite lätt på krogen. För att sedan ditcha dem när de räknar med one on one. Jag har använt alla tänkbara metoder. Allt ifrån "oj, min polare ringer, han har nog hamnat i tjafs där runt hörnet" till "ja, jag väntar på dig när du hämtar ut din jacka". Lurepenis.

vicarious
2011-04-11, 10:41
Tease. Inte svenska direkt men.. tjejen "playar" dig för att få bekräftelse & uppmärksamhet (för att boosta sitt ego med andra ord) men är inte intresserad av nåt mer.

Livankaret
2011-04-11, 10:58
Misstolkande killar? =)

Om man av olika anledningar inte kan ha sex med en tjej (flickvän hemma?) så är det ju nice att hålla på med brudar lite lätt på krogen. För att sedan ditcha dem när de räknar med one on one. Jag har använt alla tänkbara metoder. Allt ifrån "oj, min polare ringer, han har nog hamnat i tjafs där runt hörnet" till "ja, jag väntar på dig när du hämtar ut din jacka". Lurepenis.

Kom att tänka på en tjej jag fick efter mig i ungdomens dagar. Hur jag än försökte så blev jag inte av med henne, efter att ha vandrat halva natten en påhittad rutt hem fick jag tillslut slänga mig över en häck, flyga ner för en backe för att därefter lubba iväg. :D hemska tider.

RassK
2011-04-11, 15:28
Groggluder

RassK
2011-04-11, 15:36
Retsticka? Cocktease? Fast det är ju engelska iofs.

mini
2011-04-11, 15:41
Kan det inte handla om att tjejen vill dansa, prata och hångla men inte ligga? Har hon lovat något? Är det verkligen att luras?

ett trick ponny
2011-04-11, 15:54
Kan det inte handla om att tjejen vill dansa, prata och hångla men inte ligga? Har hon lovat något? Är det verkligen att luras?

Ja det är strängt förbjudet att prata mer än 5 minuter och sen inte ligga.

stevebc
2011-04-11, 15:56
Enligt min erfarenhet är det mer regel än undantag att det här sker, men det beror kanske på mig. Kanske 9/10 som gör så här, så jag skulle vilja säga att det inte handlar om att luras, utan att det är så det är helt enkelt. Vet man vad som förväntas så behöver man inte känna sig lurad.

Sheogorath
2011-04-11, 16:05
Bekräftelsesköka?

Nitrometan
2011-04-11, 16:11
Bekräftelsesköka?

Bästa översättningen av AW till svenska! :hbang:

Sheogorath
2011-04-11, 16:40
Bästa översättningen av AW till svenska! :hbang:

Tack! :D

stevebc
2011-04-11, 16:41
Uppmärksamhetshora är ju den bokstavliga översättningen, men det låter lite för hårt. "Attention Whore" är ju något man kan kalla sig, och sedan fnissa lite åt. Men jag tror folk hade blivit arga om man kallade dom uppmärksamhetshoror.

spann
2011-04-11, 16:42
här säger vi lurmus

Nitrometan
2011-04-11, 16:47
här säger vi lurmus

Hummus?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hummus

stevebc
2011-04-11, 16:49
Skulle jag använda ett ord hade det nog blivit tease. "Hon var en riktig tease". Men det ingår inte riktigt i min vokabulär, för då vill det ju till att man tror att man ska få ligga bara för att man hookar någon. Så höga förväntningar har jag aldrig på en utekväll. Nä, julafton blir det bara en gång om året och det är 24 december.

Nitrometan
2011-04-11, 16:52
Skulle jag använda ett ord hade det nog blivit tease. "Hon var en riktig tease".
Jo. Samma här. Men det beror ju på hur långt hon driver det. Om killen bara missuppfattar eller har för höga förväntningar (eller tror att han är the Hoff) får han bara skylla sig själv.

The_RobRoy
2011-04-11, 16:55
Lurepenis.

http://www.arinsattic.com/images/aringallery/just_for_fun/iloled-pam.jpg

JB12K
2011-04-11, 17:21
Jag känner inte igen mig i detta.

hultman
2011-04-11, 20:46
Inte jag heller. Har, trots mycket krognypande, aldrig blivit ditchad vid hemgång. Ni får jobba hårdare och se till att tjejen kämpar för att få med er hem. Man ser rätt ofta killar försöka järnet för att sedan bli ditchade och undra varför. Mindre tejp, mer mys-alfa.

Jockefoten
2011-04-11, 20:49
Och även om tjejen säger nej så finns alltid chansen att hon ångrar sig. Följ efter henne hem är mitt tips!

filmjölk
2011-04-12, 08:17
Jag tror detta fenomen helt enkelt beror på att vissa herrar gör sig väldigt bra inne på krogen och sämre utanför. Inne på krogen under skumma lampor i dunkel belysning, med alkohol i kroppen kanske man ser attraktiv ut, det skymtas en grov överarm, ansiktet ser vackert ut i det ljuset och man kanske för sig snyggt.

men utanför, under gatlampan kommer ens rätta jag fram, ens svett och spritdoft kommer verkligen från en själv och inte miljön, ojsan inne på krogen såg du ut att vara 22, men nu utanför ser du ut att vara jämnårig med hennes pappa, ditt fina rörelsemönster var en illussion skapad av dansgolvets lampor, egentligen är du bara ett stapplande fyllo. Dina vältränade armar som var så snygga inne på krogen ser nu ut som ett par översvullna ärriga (av hudbristningar) bolaarmar, istället för att se sexiga ut, ser de enbart agressivt farliga ut, armar från en våldtäktsbarbar och inte en don juan. Dessutom låter rösten annorlunda, din sludderfylla påspädd av talfel och oangenäm röst dränktes av sorlet inne på krogen men utanför hörs det precis hur du låter.

Ni som råkar ut för detta får helt enkelt försöka få till det redan inne på stället, på krogtoaletten, för att utanför tappar ni minst hälften av er attraktionskraft.