Visa fullständig version : Ännu en proteinfråga - vad käkar ni för att få i er tillräckligt med protein?
Ok, jag vet att man kan kolla den exakta proteinhalten (och BV också antar jag) för olika livsmedel på livsmedelsverkets sida och så, men det vore kul att höra hur ni andra käkar för att få i er nog med protte.
Själv väger jag dryga 80 kg och vill då trycka i mig dryga 200 g rent protein per dag, fast funderar på hur jag ska göra det utan att behöva toksvulla proteinpulver.
Tonfisk ska väl innehålla ca 24% protein, kyckling(bröstfilé) ligger väl kring 20% och typ nötfärs är väl ännu lägre än så... om man utgår ifrån dessa matvaror krävs det ju rejäla mängder (ett kilo kycklingfilé om dan? ;) ).
Som sagt - vad käkar ni andra för att få i er tillräckligt? Vilka proteinrika basvaror använder ni för huvud- och mellanmål?
Eller är det kanske effektivast/billigast att lägga en stor del av proteinintaget på pulver?
:eating:
Originally posted by Nex
Eller är det kanske effektivast/billigast att lägga en stor del av proteinintaget på pulver?
:eating:
det är nog billigast att "spetsa" kosten med pulver ja.. iaf om du använder dig av dom billigare typ exell, whey-80 mfl
King Grub
2003-11-30, 06:50
Mina proteinkällor brukar vara ägg, nötkött (rostbiff, ytterlår, innanlår, utskuren biff, nötfärs), fläskkött (fläskfilé, fläskkotletter, skinka), struts, kalkon, kycklingfiléer, keso och liknande, mjukost, ost, fisk (torsk, lax, makrill, tonfisk, sej, strömming och alla andra jag kan hitta), skaldjur (musslor, räkor, hummer, krabba, kräftor), lever. Pulver efter träningen och emellanåt på morgonen.
Det är nog grundprodukterna. Självklart räknar jag också det vegetabliska proteinet. Äter jag 200 gram pasta (vägt okokt) får jag ju över 20 gram protein där också, som blir fullvärdigt när det är en del av en måltid och inte bara äts separat.
havre, kesella, keso, köttfärs, kyckling, ägg, nötter :eating:
bubbleman
2003-11-30, 10:44
Varför glömmer ni mjölken???
Rälna ut energiprocenten på minimjölk...
Fett <0.1 %
Kolhydrat 5 %
Protein 3.4 %
innehåller en del kolhydrater men tänk att 34 g protein bara inehåller 1 g fett...
Tackar för bra svar. :D
Måste bara flika in med att nämna hur j**la bra detta forum är. :bow: Har iofs inte postat mycket själv än, men har läst grymt mycket sen jag hittade hit och det blir ett j**la lyft för min träning. :hbang: :bpump:
ivandrago
2003-11-30, 11:10
mejeriprodukter!!
mjölk, yoghurt och fil!
enkelt och gott och billigt sätt att få i sig extra protte!
Originally posted by bubbleman
Varför glömmer ni mjölken???
Rälna ut energiprocenten på minimjölk...
Fett <0.1 %
Kolhydrat 5 %
Protein 3.4 %
innehåller en del kolhydrater men tänk att 34 g protein bara inehåller 1 g fett...
För att magen sväller för många, ändå ignorerar de det och tror det beror på att de äter mycket :rolleyes:
bortsett från allt fint kött, fisk & skaldjur så linser, kikärter och sojabönor bra komplement. Billigt och lågt GI
Originally posted by Ankarby
För att magen sväller för många, ändå ignorerar de det och tror det beror på att de äter mycket :rolleyes: Utan att :rolleyes::a alltför mycket kanske du kan förklara det där lite mer ingående? Många med mig dricker ganska mycket mjölk.
King Grub
2003-11-30, 17:14
Originally posted by JAM
Utan att :rolleyes::a alltför mycket kanske du kan förklara det där lite mer ingående? Många med mig dricker ganska mycket mjölk.
Laktosintolerans? Det är inte ovanligt.
GhostFace
2003-12-01, 11:50
'Too much dairy can cause dairyhaa....'
Lite ordlek. ;)
Laktosintolerans är inte kul!
MunsöHustla
2003-12-01, 17:57
Sympton vid laktosintolerans?
900g röda linser på willys för 18.90kr
9*28=252g protein..
Jag har slängt in 3L-4L minimjölk för extra protte.
Originally posted by King Grub
Mina proteinkällor brukar vara ägg, nötkött (rostbiff, ytterlår, innanlår, utskuren biff, nötfärs), fläskkött (fläskfilé, fläskkotletter, skinka), STRUTS, kalkon, kycklingfiléer, keso och liknande, mjukost, ost, fisk (torsk, lax, makrill, tonfisk, sej, strömming och alla andra jag kan hitta), skaldjur (musslor, räkor, hummer, krabba, kräftor), lever. Pulver efter träningen och emellanåt på morgonen.
Det är nog grundprodukterna. Självklart räknar jag också det vegetabliska proteinet. Äter jag 200 gram pasta (vägt okokt) får jag ju över 20 gram protein där också, som blir fullvärdigt när det är en del av en måltid och inte bara äts separat.
??? menar du allvar?
äter du struts?
Hmmm hur smakar det?
King Grub
2003-12-02, 12:58
Originally posted by Nils.R
??? menar du allvar?
äter du struts?
Hmmm hur smakar det?
Stuts finns väl i så gott som alla livsmedelsaffärer? Det finns gott om strutsfarmer runt om i landet, och strutsfilé är en delikatess. Rent protein, fettfritt, smakar mer som nöt än som annan fågel. Jag äter struts ett par tre gånger i veckan.
Hmm det får man kanske ta och testa...
vilken prisklass ligger det i?
King Grub
2003-12-02, 13:03
Originally posted by Nils.R
Hmm det får man kanske ta och testa...
vilken prisklass ligger det i?
200 kronor kilot ungefär.
Originally posted by King Grub
200 kronor kilot ungefär.
Ouch det var inte direkt billigt..
Jaja man tackar för svaret iaf.
Struts - källan till Grubs barbastyrka? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.