Visa fullständig version : Knäböja barfota/strumpor, farligt i längden?
Kan tillägga att jag är "neutral" i foten dvs. inte pronerar/plattfot m.m.
Nu förstår jag också att det kanske inte är optimalt att knäböja 400 utan skor men om vi snackar vikter på 100-150 (Kanske högre ändå?), finns det risk att man pajjar fötterna/knän vid knäböj barfota?
MVH
sandberg93
2011-04-10, 19:16
det finns en risk att man skadar sig, ja.
Då jag uteslutande böjer i strumpor är även jag intresserad!
Du säger att det finns en skaderisk Sandberg, men du svarar inte riktigt på TS fråga? Skaderisk finns det med alla övningar som utförs på gymmet. Pratar du om skador direkt hänförliga till att knäböja utan skor?
Supermicke
2011-04-10, 19:42
böjer också i strumpor! ^^
det finns en risk att man skadar sig, ja.
Vadårå?
(Bara nyfiken, inte kollo-dryg)
Andy.da.wohoo
2011-04-10, 19:48
Nu blev jag också nyfiken, rent spontant känns det som att man borde minska skaderisken om man kör barfota jämfört med gymnastikskor, med tanke på att man blir mer stabil?
Och sedan vart jag nyfiken om det skulle spela roll att vara plattfot eller liknande?
Ne0phyte
2011-04-10, 20:01
Nu blev jag också nyfiken, rent spontant känns det som att man borde minska skaderisken om man kör barfota jämfört med gymnastikskor, med tanke på att man blir mer stabil?
Håller med, ska bli kul att höra.
Och sedan vart jag nyfiken om det skulle spela roll att vara plattfot eller liknande?
Jag antar det påverkar hur vikten fördelas på foten så jag tänkte beroende på vad för "fot-typ" man har så borde man löpa olika risk för skador.
Lyftare (Och andra för den delen också?) som pronerar har väl ilägg i skorna för maximal stabilitet?
Knäböj i löparskor och diverse gymnastikskor går fetbort. Men jag tänkte om jag böjer i ett par chuck taylors som har platt, hård sula så borde det väl inte vara så stor skillnad att böja i strumpor, för jag böjer på en plan yta i båda fallen? Bortsett från greppet och stabiliteten som skorna ger... (Kanske tom. är det + lite dämpning för fötterna som avlastar och minimerar skador?)
Men om jag står och böjer på den där hårda gummimattan som dämpar vid marklyft så får jag ju ändå lite dämpning för fötterna...
Känns som om det blev rörigt nu...
Bortsett från greppet och stabiliteten som skorna ger... (Kanske tom. är det + lite dämpning för fötterna som avlastar och minimerar skador?)
Du höjer vikten på stången gradvis, alltså tränar du upp fotens muskler, senor och ligament i samma takt.
För oss med normalt fotvalv och som inte är hulken eller kör med utrustning så är min tro att det inte är farligt- att fötterna klarar detta. Varför tror jag det? För att jag böjt barfota och inte kännt något speciellt samt att det finns ju de som springer långa sträckor barfota...
Ska du böja naken då också? Stången är nog också onaturlig så skippa den med när ni ändå håller på.
Blir så trött på alla dessa korkade trådar.
Ska du böja naken då också? Stången är nog också onaturlig så skippa den med när ni ändå håller på.
?:confused:
Så om man känner för att röra sig i gymmet utan dojor utan att dra på sig ett par dojor för att man skall dra några set böj, så är det väl inget tjafs om naturlighet? Om det nu inte finns nudistgym, då skulle jag hänga vid cardiomaskinerna, bakom väl valda offer.:D
Jag har också funderat på det här, och mer specifikt om det sliter på senan under foten och kan orsaka hälsporre?
Extremt luddig förklaring nu eftersom jag är ganska dålig på anatomi MEN finns det inte ett fettlager under benet som utgör hälen som kan förflyttas vid höga belastningar som smärtar väldigt mycket och som oftare drabbar trestegshoppare och liknande då de har höga belastningar på fötterna? Eller den "kudde" som agerar som dämpning i hälen.
Kan samma sak hända av knäböj utan skor?
?:confused:
Så om man känner för att röra sig i gymmet utan dojor utan att dra på sig ett par dojor för att man skall dra några set böj, så är det väl inget tjafs om naturlighet? Om det nu inte finns nudistgym, då skulle jag hänga vid cardiomaskinerna, bakom väl valda offer.:D
Man brukar väl ha skor på gymmet eller kanske bara jag som är gammalmodig.
Tror för övrigt inte att det gör varken till eller från med verkar som om majoriteten av vi som kör knäböj kör med skor.
Tror knappast att det finns nått att hämta i att skippa skorna.
Varför skulle skor vara bättre än barforta om man inte har lyftardojor? Tror knappast barfota är sämre än gympadojor iaf...
Varför skulle skor vara bättre än barforta om man inte har lyftardojor? Tror knappast barfota är sämre än gympadojor iaf...
Sa jag aldrig!
Poängen är att det inte spelar nån roll.
Denna tråden är lika relevant som det kliar i röven, ska jag använda fingret eller en pinne att klia mig med? Finns det några för eller nackdelar?
Svar: Skaderisken ökar med pinnen men du slipper att fingrarna luktar...
Allvarligt talat så bör trådskaparen själv känna av ifall han eventuella balans eller obalans blir lidande utan skor och ökar den eventuella skaderisken.
Knappast någonting man kan få ett bra svar på internet om.
Im not in a bad mood at all nono...
Man känner inte nödvändigtvis om fötterna kommer ge en problem om 10 år. Det är inget fel alls på frågan så sluta jiddra.
Nej ni kommer inte skada er av att böja utan skor. Och nej, ni kommer inte få hälsporre heller.
Har en lyftare på klubben som böjer alla sina pass utan utrustning utan skor. Vikter upp mot 200kg på varje pass. Det säger ingenting om skaderisken utan var bara en reflektion. Jag gillar att ha stabila skor att böja med.
SiSenior
2011-04-11, 08:13
Personligen har jag bara märkt positiva saker med att ta av skorna innan jag böjer.
Denna tråden är lika relevant som det kliar i röven, ska jag använda fingret eller en pinne att klia mig med? Finns det några för eller nackdelar?
Har du någon källa på det? Alltså pinnen kontra fingret.
kettlebellGuden
2011-04-11, 08:36
FiveFingers... varför böja i något annat om man inte tävlar?
Slartibartfast
2011-04-11, 08:45
jag har lite börjat fundera på brottarskor. Är dom ok att böja i?
Sa jag aldrig!
Poängen är att det inte spelar nån roll.
Allvarligt talat så bör trådskaparen själv känna av ifall han eventuella balans eller obalans blir lidande utan skor och ökar den eventuella skaderisken.
Knappast någonting man kan få ett bra svar på internet om.
Im not in a bad mood at all nono...
Men om nu pinnen kostar en sådär 500 kr så kan det ju vara värt att överväga. Det finns ett flertal fördeler med att böja utan skor:
Rätt skönt att gå brafota/endast strumpor
Slipper utgift
Mindre packning till gymmet
Så om man värdesätter dessa fördelar känns det väldigt relevant att fråga om skaderisken då denna förmodligen skulle få en att tänka om.
Du höjer vikten på stången gradvis, alltså tränar du upp fotens muskler, senor och ligament i samma takt.
+1.
Långt ifrån onödig tråd. Det enda onödiga här är att du verkar gå från 0 till 100. Läs inte, svara inte, om det stör dig.
Många personer har så kallade "döda" fötter för de använt inlägg, åkt inlines, skridskor, konstiga skor + massa andra orsaker och de bör absolut inte böja i skorna.
Det enda negativa för min del med att böja utan skor är det faktum att jag inte når samma djup.
Det enda negativa för min del med att böja utan skor är det faktum att jag inte når samma djup.
Det är inte bara negativt för din böj, det är negativt för din vardag också. Fixa mobiliteten.
Spartansk
2011-04-11, 09:05
Man brukar väl ha skor på gymmet eller kanske bara jag som är gammalmodig.
Det är ganska vanligt att folk kör marklyft utan skor.
Lars Brinkhoff
2011-04-11, 09:07
Många personer har så kallade "döda" fötter för de använt inlägg, åkt inlines, skridskor, konstiga skor + massa andra orsaker och de bör absolut inte böja i skorna.
Bra information att höra från en sjukgymnast. Tack.
Ju närmare golvet man står, desto kortare sträcka drar man stången *flex*
Bra information att höra från en sjukgymnast. Tack.
Japp, håller med! Börjar ni ändra ståndpunkt angående ortopediska fotbäddar mm. månne?:)
Japp, håller med! Börjar ni ändra ståndpunkt angående ortopediska fotbäddar mm. månne?:)
Kan inte tala för andra, men jag har alltid varit av åsikten att de skall användas för hålla problematiken i schack under en viss tid, tills man fixat rotorsaken till den.
Sedan finns ju det folk som inte kan bli hjälpta 100% och då är det ännu viktigare att de gör mycket av deras träning barfota för fotbädden kan mycket väl bli "ersättare" av fotmusklerna.
Man känner inte nödvändigtvis om fötterna kommer ge en problem om 10 år. Det är inget fel alls på frågan så sluta jiddra.
Och det kan ingen avgöra på internet heller.
Har du någon källa på det? Alltså pinnen kontra fingret.
Ja min mamma har gjort en studie.
Men om nu pinnen kostar en sådär 500 kr så kan det ju vara värt att överväga. Det finns ett flertal fördeler med att böja utan skor:
Rätt skönt att gå brafota/endast strumpor
Slipper utgift
Mindre packning till gymmet
Så om man värdesätter dessa fördelar känns det väldigt relevant att fråga om skaderisken då denna förmodligen skulle få en att tänka om.
Men går ju inte att svara på får ju han själv avgöra eller?
Det är inte bara negativt för din böj, det är negativt för din vardag också. Fixa mobiliteten.
Om man skaffar mobilitet nog att göra korrekta djupa böj utan skor, är det fortfarande dåligt att börja köra med? har ett par DOWIN böjskor som jag tänkte börja använda när vikterna kommer upp lite för att få bättre stabilitet samt att de tydligen (?) skulle skona knän?
+1.
Långt ifrån onödig tråd. Det enda onödiga här är att du verkar gå från 0 till 100. Läs inte, svara inte, om det stör dig.
Men det har ju inte trådskaparen eller hur? Övriga lär ju antingen ha läkare eller sunt förnuft själva. Det är den gamla handen på spisen problematiken ifall det gör ont så gör inte det helt enkelt.
Jag vet det, ganska meningslöst ifall man nu inte tävlar. Men visst lyftsträckan blir lite kortare. Ser inga sådana fördelar i böjen dock.
Och det kan ingen avgöra på internet heller.
Och hur vet du det? Det är mycket möjligt att det finns folk här som har koll på fotens anatomi och hur strukturerna svarar på olika belastningar. Bättre då att fråga och hoppas få svar från någon som har koll än att lyssna på ditt roidande. Dina inlägg är rent ut sagt korkade.
Control_61
2011-04-11, 11:58
+1.
Det är väl ingen garanti att man utvecklar fotens muskulatur i samma takt som man utvecklar de drivande musklerna i en knäböj? Eller tycker du det?
Kanske inte spelar någon roll i slutändan ändå. För fotvalven osv. tar väl lika mycket belastning i skor som utan.
FiveFingers... varför böja i något annat om man inte tävlar?
Jag håller med :)
Men går ju inte att svara på får ju han själv avgöra eller?
Klart det går att svara på om det är förhöjd skaderisk att köra utan skor.
Jag har en skelettdefekt i min högra fotled (saknas brosk) vilket gör att jag lätt stukar foten eller irriterar leden, iaf tills jag började träna barfota (100-200m, ryck/stöt, böj ect).
Har aldrig ont i fötterna/lederna/benen efter löpning samt att jag känner mig mycket stabilare i alla lyft. I början var det klurigt att köra OL-böj, men det gick över fort.
Det är väl ingen garanti att man utvecklar fotens muskulatur i samma takt som man utvecklar de drivande musklerna i en knäböj? Eller tycker du det?
Kanske inte spelar någon roll i slutändan ändå. För fotvalven osv. tar väl lika mycket belastning i skor som utan.
Om fötterna nu är så underutvecklade så verkar det inte så troligt att de ska hinna med, belastningarna stiger ganska så mycket och till skillnad från i marklyft så får man ju dessutom ett par steg. Var vikten ligger på foten måste också räknas in, kommer man ner bra mellan låren så får man t ex vikten på utsidan av foten.
Jag har en skelettdefekt i min högra fotled (saknas brosk) vilket gör att jag lätt stukar foten eller irriterar leden, iaf tills jag började träna barfota (100-200m, ryck/stöt, böj ect).
Har aldrig ont i fötterna/lederna/benen efter löpning samt att jag känner mig mycket stabilare i alla lyft. I början var det klurigt att köra OL-böj, men det gick över fort.
Kroppen är fantastisk. Tråkigt att folk inte förstår att den utvecklas helt unikt när vi är jättesmå. Sen så kommer vi in i senare år och stoppar in massa konstiga skor och skit som förändrar den unika kroppens naturliga rörelseschema.
Jag har varusknän och pronerar kraftigt. Har -alltid- haft problem med knän och underben som "vuxen". Haft alla typer av löparskor (från neutrala till hårt pronationsskyddade) samt flera helgjutna inlägg osv osv... Det blir inte bra av det.
Det som gjorde det bra var när jag började springa framfotalöpning och sen utvecklade det till barfotalöpning (fast med five fingers, är lite för mesig för att springa helt rent :P ). Knäproblem etc. är helt bortflugna.
Klart det går att svara på om det är förhöjd skaderisk att köra utan skor.
Är det det då?
Är det det då?
Jag vet inte. Men det är å andra sidan mycket jag inte vet ;)
Det är aldrig någon garanti med något. Hinner ens rotatorcuff stärkas i samma takt som bänkpress ökar? Saker och ting kan bli förbättras och det är det viktigaste. Takten är individuell, beror på var man börjar.
Jag vet inte. Men det är å andra sidan mycket jag inte vet ;)
Hehe :smash: Jag tänker så här det kan öka skaderisken ifall trådskaparen skulle vara mer instabil utan skor, men det känner han väl själv av vad som känns bäst. Tycker att det görs många konstiga trådar, fast visst blir ju roliga diskutioner :D
Control_61
2011-04-11, 20:33
Nvm
Jag tycker det låter rimligare att en duktig knäböjare har dåliga fötter än att en duktig bänkpressare har svag rotatorcuff.
Men återigen, det kanske inte spelar någon roll praktiskt i en knäböj hur utvecklade fötterna är.
Det spelar faktiskt en viss roll då det finns teorier om att olika delar att fötter kommer att ge olika muskelpåslag. Är du mindre känslig på en whatever del av foten så kommer muskeln inte få tillräckligt med information. Du får tänka fötter som händer. Hur kul är det att bänka med noll känsel i händerna? :)
Hehe :smash: Jag tänker så här det kan öka skaderisken ifall trådskaparen skulle vara mer instabil utan skor, men det känner han väl själv av vad som känns bäst. Tycker att det görs många konstiga trådar, fast visst blir ju roliga diskutioner :D
Du bidrar mycket till tråden har jag märkt, håller du på såhär i andra trådar också?
Många sömnlösa nätter för dig när du tänker på "Träningsskador & Rehab-forumet"? "Mummel, hmpf, äsch, hur i h-vete ska vi på internet veta?"'
Jag har läst lite här och där att man kan skada fötterna om man böjer utan skor. Men vad är det som gör att skor är bättre (hälsosammare, avlastande) att böja i? (Bortsett från att man troligtsvis lyfter mer i ett par lyftarskor)
Det finns ju generella linjer man kan gå efter, vissa anatomiska egenskaper i fötterna som ger fördel till något av alternativen. Så tänkte jag :)
Du bidrar mycket till tråden har jag märkt, håller du på såhär i andra trådar också?
Nä skulle jag aldrig orka. Men brukar svara på tilltal, då jag stör mig på när andra inte gör det.
Nitrometan
2011-04-12, 07:41
jag har lite börjat fundera på brottarskor. Är dom ok att böja i?
Ja. Fast sen beror det på din stil och din balans. Ibland kan det hjälpa med en liten klack. Men brottardojor är definitivt tillräckligt stabila.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.