Visa fullständig version : Matsmältningsenzymer
Hej. Jag har en fråga angående matsmältningenzymer. Är matsmältningsenzymerna ett jämnt antal i magen hela tiden, eller ökar de när vi äter,osv? Skulle upptagningshastigheten av t.ex vassle bli snabbare om antalet matsmältningsenzymer var förhöjt?
Tack på förhand.
Enzymerna skickas ut, i fallet med vassleprotein, från signaler när magsäcken töms ut i tolvfingertarmen. Mer signaler och mer enzymer skickas ut. Det är mängden mat som styr hur mycket som skickas ut.
Du kan lugnt räkna med att det alltid skickas ut ett överskott av enzymer.
En fråga angående enzymer, är tillskott överskattat? Vilken mat är enzym rik? Jag vet att råkost, grönsaker osv innhåller mkt men pga sjukdom så äter jag mindre av den varan.
Alla enzymer som finns i råkosten denatureras i magsäcken. Sedan har du också ingen speciell nytta av just de enzymerna.
Eddie Vedder
2011-05-15, 19:48
En fråga angående enzymer, är tillskott överskattat? Vilken mat är enzym rik? Jag vet att råkost, grönsaker osv innhåller mkt men pga sjukdom så äter jag mindre av den varan.
Kroppen innehåller de enzym som krävs för matsmältning om allt är som det ska. Men i vissa frukter, ananas, papaya och kiwi, finns ju proteinnedbrytande enzym om nu det skulle påverka märkbart positivt.
Så vad gör jag för att optimera näringsupptaget, äta mer av ovan frukter?
Jag har fått operera bort tunntarm och har ca 4,5 m kvar, 6 m från början. Stomi just nu och har kommit igång bra med träning efter OP. Tagit tbx 6 kg av de 20 jag förlorade.
Eddie Vedder
2011-05-15, 19:55
Jag har fått operera bort tunntarm och har ca 4,5 m kvar, 6 m från början. Stomi just nu och har kommit igång bra med träning efter OP. Tagit tbx 6 kg av de 20 jag förlorade.
Inte tror jag att frukter med enzym hjälper. Det där ska du ju få information om från sjukvården.
Vad som ev kan ha fallit bort i upptag beror på vilken del du tagit bort så prata med din läkare om ev påverkan. 1,5 m behöver inte betyda något men om fel delar är borta så kan det alltså ha en viss påverkan på upptaget av vissa näringsämnen.
Jag har också blivit av med 2 m tarm. Tappade den mittersta delen. Hade varit mer allvarligt med den nedre delen av tunntarmen där vi har upptaget av B12.
Enzymerna utsöndras i tolvfingertarmen precis efter magsäcken. Enzymer har du.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.