Visa fullständig version : efter konditionspass
efter alla pass, såväl styrke som kondis, tar jag en vassledrink (ca 30 g) blandat med 2-3 dl mjölk. borde jag komplettera med t.ex. banan (och då dra ner lite på mjölken) när jag har kört kondis för de snabba kolhydraterna eller ska jag dosera likadant?
King Grub
2011-04-10, 12:27
Det beror på vad du menar med "konditionspass", vad ditt mål med återhämtningmålet är och när du skall träna igen.
Handlar det om 60-90 minuters intensiv konditionsträning till utmattning och du skall upprepa det igen om 24 timmar, kan 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, eller mer, direkt efter träning, vara lämpligt, följt av samma dos en eller ett par timmar senare.
Är det en halvtimmes joggning på motionsnivå det handlar om behöver du inte äta något annat än din vanliga mat inom rimlig tid.
Det beror på vad du menar med "konditionspass", vad ditt mål med återhämtningmålet är och när du skall träna igen.
Handlar det om 60-90 minuters intensiv konditionsträning till utmattning och du skall upprepa det igen om 24 timmar, kan 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, eller mer, direkt efter träning, vara lämpligt, följt av samma dos en eller ett par timmar senare.
Är det en halvtimmes joggning på motionsnivå det handlar om behöver du inte äta något annat än din vanliga mat inom rimlig tid.
det är 45-90 min, runt 5 ggr i veckan, olika pass på gymmet som rpm, afro, funk, indoor, samtliga rätt tuffa (inget mesande här inte:naughty:)
Eddie Vedder
2011-04-10, 18:50
det är 45-90 min, runt 5 ggr i veckan, olika pass på gymmet som rpm, afro, funk, indoor, samtliga rätt tuffa (inget mesande här inte:naughty:)
Jag har aldrig hört talas om någon av dom men olika typer av pass i gymmen brukar sällan kunna mäta sig med ansträngande löpning om man pratar energiförbrukning. Men jag ska inte uttala om mig om de där som jag inte vet något om.
Kan man anta att fjällvandring gynnas av 1g cho/ kroppsvikt? Det är ju inte jätteintensivt men man tömmer under en lång tid, och så börjar man igenom inom 24 timmar (för mig, vanligtvis)
Eddie Vedder
2011-04-12, 19:31
Kan man anta att fjällvandring gynnas av 1g cho/ kroppsvikt? Det är ju inte jätteintensivt men man tömmer under en lång tid, och så börjar man igenom inom 24 timmar (för mig, vanligtvis)
Ja fast i form av dryck rakt upp och ner känns det ju lite overkill. Käka choklad och torkat kött. :) Hemgjorda, eller köpta, bars är ju ett tipsa annars.
Jag har aldrig hört talas om någon av dom men olika typer av pass i gymmen brukar sällan kunna mäta sig med ansträngande löpning om man pratar energiförbrukning. Men jag ska inte uttala om mig om de där som jag inte vet något om.
nej, det gör de inte, men kan tyvärr inte löpa då jag har problem med benhinnorna. indoor är så likt löpning jag kan komma utan att få problem, och det går att göra väldigt, väldigt tungt. (maxpuls) rpm är i samma stuk, högintensiv spinning med intervaller med högt motstånd, maxpuls här med. resten rör man sig runt kanske 130-180 (uppskattning) i puls under ca 50 min, blir tyngst i finalrundorna och då handlar det kanske om bara 10-15 min och resten av passet är det då blandat kondis/styrka då det är mycket djupa rörelser (inom dans och så), det är ofta smärtan i låren/vaderna/magen som får en att dö lite halvt än just att det är tufft kondismässigt. *rolleyes*
Ja fast i form av dryck rakt upp och ner känns det ju lite overkill. Käka choklad och torkat kött. :) Hemgjorda, eller köpta, bars är ju ett tipsa annars.
Vet inte hur din stålkista funkar, men jag är inte trevlig att dela tält med om jag käkat för mycket torkat kött *spy*
Personligen funkar flytande riktigt bra för mig då jag tappar aptiten rätt mycket till fjälls. Då är det skönt att sippa en sportdryck innan man gör middag. Om det är extra bra för återhämtningen är det bara ett plus!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.