Visa fullständig version : Fullkornspasta
Har bara hört ett rykte om att mycket pasta på något sätt skulle vara dålig, framförallt sämre än produkter som kommer "mer direkt" från naturen, som t ex ris. Detta skulle specielt gälla när man håller på att gå ner i vikt, dvs när man deffar.
Jag äter fullkornspasta till c:a 7-9 måltider i veckan, kan det på något sätt rent av vara skadligt, eller är det på något sätt en nackdel jämfört med ris eller potatis osv...?
Vad riset skulle ha för fördel över pastan vet jag inte (skulle vara godare smak kanske). Vanlig vit pasta innehåller ju inte så mycket näring utan är mest stärkelse, men nu var det ju fullkornspasta det gällde.
Potatisen är väl ett bra komplement och är inte lika energität som pastan.
tror nog du utan att oroa dig kan fortsätta äta pasta även om du ska deffa... är det någon skillnad mot ris så är det nog ytterst lite och då faller det inom "onödigt finlir"
King Grub
2003-11-30, 06:55
Även vanlig standardpasta kommer väl nästan lika mycket "från naturen" - det är bara durumvetemjöl, vatten och ibland ägg. Inga konstgjorda saker. Pastan har genomgått flera processer än riset, men det är inte frågan om några onaturliga experiment. Däremot är vetemjöl i sig mindre näringsrikt än ris, även om kolhydraterna är lika "bra" eller "bättre", om man likställer "bra" med "långsamma".
ivandrago
2003-11-30, 11:21
Som jag ser det är det enda sämre med pasta ur viktnedgångssynpunkt att det är så lätt att äta jämfört med ris eller potatis. Dvs 100g ris tar längre tid att tugga i sig än 100g pasta och ger intryck av att det är mer mat.
King Grub
2003-11-30, 12:01
Originally posted by ivandrago
Som jag ser det är det enda sämre med pasta ur viktnedgångssynpunkt att det är så lätt att äta jämfört med ris eller potatis. Dvs 100g ris tar längre tid att tugga i sig än 100g pasta och ger intryck av att det är mer mat.
För att inte tala om att 100 gram okokt pasta motsvarar runt 450 gram okokt potatis. Potatis mättar!
Dr.Stein
2003-11-30, 19:35
Har hört att pasta skulle vara kraftigt syra-bildande, från samma källa hörde jag också att om man bara äter ordentligt med basiska saker också, citron tex, så är det helt ok.
Hur basisk är en citron? Typ NaOH?:D
Dr.Stein
2003-11-30, 21:00
Hehe, sa att den blev basiskt när den kom ner i magen eller något liknande:D
menar inget illa, men sällan att en citron blir basisk, i regelr surt som fan, liksom min sambo som precis pussade mitt öga...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.