Visa fullständig version : Kött
Hej, jag undrar hur man räknar andel fett i tex en bit entrecote då det finns massor av fett runt och mellan köttet. Om man söker på näringsinnehåll så står det 12,5g fett / 100g, är detta fett inuti själva köttet eller räknas det synliga fettet med här också?
vicarious
2011-04-09, 20:21
Det synliga fettet är inräknat. Siffran kan alltså skilja från bit till bit, och man kan få det magrare om man skär bort det synliga fettet.
Skulle man kunna räkna fläskfilé, kassler, fläskytterfilé osv som 100kcal/100g om man skär bort det synliga fettet? Vill bara veta så jag inte räknar fel.
Hur mycket kan man då räkna med ungefär? bör man kanske väga för och innan man har rensat köttet?
Du skulle kunna väga biten, sedan väga det synliga fettet du tagit bort. Ta sedan vikten av fettet du skurit bort multiplicerat med 9, så får du exempelvis 10g x 9kcal = 90kcal. Du har skurit bort 90kcal. Subtrahera angivet kaloriantal med dessa 90kcal.
Borde funka, kanske
vicarious
2011-04-10, 08:44
Jag har för mig att jag läste någonstans att om det till exempel står 12.5% fett så är det den maximala mängden fett som får förekomma i produkten, och att det i många fall är lägre än så. Någon som har bättre koll kanske kan bekräfta eller dementera detta? :)
Jag har för mig att jag läste någonstans att om det till exempel står 12.5% fett så är det den maximala mängden fett som får förekomma i produkten, och att det i många fall är lägre än så. Någon som har bättre koll kanske kan bekräfta eller dementera detta? :)
Ja, det har jag också läst.
Om man köper färs och det står 10% så betyder det max 10%, oftast ligger det lägre, runt 7%.
Eddie Vedder
2011-04-10, 09:21
En sån regel kan nog finnas men jag utgår alltid ifrån att ju billigare skit desto sämre följer de regler. Det har ju gjorts en del analyser i USA som jag läst om och där är det ofta mycket mer kcal än vad som redovisas. Både i råvaror och hel- och halvfabrikat.
Så brydde jag mig om kaloriangivelserna skulle jag sluta köpa allt det billiga jag lever på nuförtiden. :)
Inge Enveten
2011-04-10, 09:23
Låter rimligt. Lite som den där proteinpulverundersökningen där de även fann att fetthalten i vissa fall var lägre än angivet.
Skulle man kunna räkna fläskfilé, kassler, fläskytterfilé osv som 100kcal/100g om man skär bort det synliga fettet? Vill bara veta så jag inte räknar fel.
Jag använder mig av denna uträkning (http://www.recepthjalpen.se/flaskfile.html)
hejhopp79
2011-04-10, 11:36
I alla fall i mycket köttfärs. Det står ju till och med "max" fetthalt på förpackningarna ofta. Slv räknar också med några gram mindre än max på köttfärs
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.