handdator

Visa fullständig version : Smaltjock - kommer jag någonsin bli stor?

Clooney
2011-04-09, 17:22
Hej!

Ska försöka hålla mig lite kort. Förra året bulkade jag från december till maj och gick upp i vikt från 59 kg till 70 kg på 184 cm. Bulken kombinerades med styrketräning 3-4 ggr i veckan. Under bulken ökade mitt midjemått från 70 cm till 87 cm, samtidigt som vaderna ökade 1 cm och biceps 3 cm. Som ni kan förstår av dessa mått så lade sig i princip alla kilon på magen. Jag var nästintill lika smal som förut trots att jag nu vägde 11 kg mer, trots att jag inte på något sätt "grisbulkade". Jag fick ett par kärlekshandtag och min kroppsform blev, istället för V-formad som en killes, lik en tjejs, dvs. med mycket fett kring mage och höfter och smal runt revbenen och den övre ryggen. Under sommaren gick jag sedan ner igen till 63 kg i september pga. minskad aptit. Kärlekshandtagen var kvar men reducerade.

Jag tog sedan en paus från styrketräningen innan jag för några månader sedan tog upp den igen. Jag började gå upp i vikt, från 59 kg 63 som jag väger i dagsläget. Saken är dock densamma som förut, det mesta fettet lägger sig kring magen. När jag äter och min magsäck är full ser jag verkligen smalfet ut, med pinnar till armar och ben men en rejäl kula på magen. Jag antar att detta beror på att jag har så lite fett och muskler att magen blir jättesynlig så fort magsäcken fylls. För jag menar, om en normalviktig person har en fylld magsäck syns den inte i närheten av lika mycket som min. Vad fan gör man åt detta?

Min idealvikt är ~80 kg. Men som det har sett ut hittills kan jag bara föreställa mig att om jag väl når dit kommer det vara med ett midjemått på ~95 cm och biceps på ~35 cm.

Tankar någon?

ceejay
2011-04-09, 17:24
Du kanske tränar väldigt dåligt.

Pungis
2011-04-09, 17:51
Minska på intaget så du inte ökar så fort i vikt

Sedan ligger bristen i antingen för dålig träning eller för lite protein

För lite protein tror jag in på om du inte är vegetarian..

Jag tror du måste träna bättre helt enkelt. Har man halvtaskiga gener måste man verkligen alla faktorer sitta för att man ska få några resultat

Seb74
2011-04-09, 18:04
Samma här, fast jag är längre än dig, och har tränat längre också.
En vacker dag kanske man märker att man fått något kg muskler av alla års slit, den dagen blir en lycklig dag det vill jag lova :)

Tror sånt här hänger mest på genetik, men det är såklart roligare/lättare säga att alla smalfeta som kämpar för fullt bara gör allt fel.

flipp
2011-04-09, 20:14
Bör man inte fråga sig om det är värt besväret om det rör sig om många års slit för en blygsam effekt? Några kg muskler till år inte vägen till lycka. ;)

mikaelj
2011-04-09, 20:21
Du kanske tränar väldigt dåligt.

Japp. Massa mat, knäböj, bänkpress och marklyft gav mig finfina ökningar i muskelmassa.

Hur ser TS' träningsschema ut?

Frumpish
2011-04-09, 20:44
Hur mycket protein käkade du?

Vad bestod ditt energiöverskott av? Godis?

Skulle säga, mer protein, kör ~energibalans, revidera ditt träningsschema och kör något beprövat och ta i. Lägg till lite promenader/cykling/jogging/kardio för hälsans skull och kör på!

Torsk_ole
2011-04-09, 21:13
* Bulka inte, det är bättre med en långsam viktuppgång (absolut max 1-1.5 kg per månad)
* Ät mycket protein
* Se till att träna igenom kroppen 2 ggr i veckan.
* Konditionsträna 1-3 ggr per vecka.

Ha tålamod och lycka till.

Allmänna tips till en allmän beskrivning av vad du gör idag.

Vanish
2011-04-09, 21:23

Skulle säga, mer protein, kör ~energibalans, revidera ditt träningsschema och kör något beprövat och ta i. Lägg till lite promenader/cykling/jogging/kardio för hälsans skull och kör på!

+1 Tror också på detta

Yes
2011-04-09, 21:54
1. Din uppfattning om när man är fet låter en aning skev att döma av längd/vikt.

2. Gå upp till 95Kg i långsamt tempo medan du följer ett vettigt styrketräningsupplägg.

3. Profit.

Hatwalker
2011-04-09, 22:25
Jäklar så tjock man känner sig på 95 pannor på 182 cm när man läser sånnahär trådar. Fast kanske har att göra lite med kroppstyp å muskelmassa... Eller är det helt enkelt så :D

Men vill du öka i vikt kanske det är bra att köra basövningar så du klämmer igång de stora musklerna? Jag som nybörjare kör iaf på Stronglift och ökar fint i styrka med det. Dricker proteindrink 3 ggr i veckan (precis efter varje träning) och annars bara vanlig mat. Husmanskost, lite skräp och 0,5-1L mjölk om dagen.

Hur mycket man ökar i massa på det schemat vet jag ej, men jag är lite slankare än innan på samma vikt som när jag startade. Benmusklerna ser lite större å tydligare ut, samma med bröst och rygg. Liten skillnad än så länge, men lär ju hända mer under kommande månader. Väldigt roligt schema, hursomhelst, och enligt rekommendationer och deras hemsida är det ett väldigt effektivt sätt för att bygga massa.

Clooney
2011-04-10, 00:07

Skulle säga, mer protein, kör ~energibalans, revidera ditt träningsschema och kör något beprövat och ta i. Lägg till lite promenader/cykling/jogging/kardio för hälsans skull och kör på!Mitt energiöverskott bestod inte av godis, jag äter inte godis. Överskottet bestod väl av nötter, cheeseburgare, mackor osv. Påverkar det mycket? I den här bulken testar jag istället att dricka omkring 1,5 liter mjölk/dag efter tips på Stronglifts hemsida, där de rekommenderar 4 liter. Mjölk (röd, treprocentig) innehåller väl förvisso ganska mycket fett men mycket protein också om jag inte missminner mig?
1. Din uppfattning om när man är fet låter en aning skev att döma av längd/vikt.

2. Gå upp till 95Kg i långsamt tempo medan du följer ett vettigt styrketräningsupplägg.

3. Profit.Fet är jag väl inte, det vore nästintill anorektiskt att hävda något sådant. Jag är väldigt, väldigt smal, vilket jag också är medveten om. Grejen är dock den att jag är så pass smal att när jag äter mycket får jag en stor kula på magen.

Jäklar så tjock man känner sig på 95 pannor på 182 cm när man läser sånnahär trådar. Fast kanske har att göra lite med kroppstyp å muskelmassa... Eller är det helt enkelt så :D

Men vill du öka i vikt kanske det är bra att köra basövningar så du klämmer igång de stora musklerna? Jag som nybörjare kör iaf på Stronglift och ökar fint i styrka med det. Dricker proteindrink 3 ggr i veckan (precis efter varje träning) och annars bara vanlig mat. Husmanskost, lite skräp och 0,5-1L mjölk om dagen.

Hur mycket man ökar i massa på det schemat vet jag ej, men jag är lite slankare än innan på samma vikt som när jag startade. Benmusklerna ser lite större å tydligare ut, samma med bröst och rygg. Liten skillnad än så länge, men lär ju hända mer under kommande månader. Väldigt roligt schema, hursomhelst, och enligt rekommendationer och deras hemsida är det ett väldigt effektivt sätt för att bygga massa.Jag har faktiskt kört Stronglifts sedan en knapp månad tillbaka, tycker det funkat bra hittills men har ännu inte sett några visuella resultat, är förmodligen lite tidigt för det ännu. Tror dock också på programmet!

Hodik
2011-04-10, 00:17
Får du träningsvärk dagen efter ett pass?

Yes
2011-04-10, 00:38
Fet är jag väl inte, det vore nästintill anorektiskt att hävda något sådant. Jag är väldigt, väldigt smal, vilket jag också är medveten om. Grejen är dock den att jag är så pass smal att när jag äter mycket får jag en stor kula på magen.

Därför behöver du gå upp i vikt så du får mer muskler. Det kommer ändra proportionerna och se bättre ut även om du lägger på dig lite fläsk. Ta det bara i ett lugnt tempo, med att träningsprogram du utvecklas på, så du bygger större andel muskler än fett.

Deffar du ner dig hela tiden kommer resultaten bli lidande så det är bättre att sikta på en jämn viktuppgång över längre tid(år, inte månader).

mikaelj
2011-04-10, 00:42
Påverkar det mycket? I den här bulken testar jag istället att dricka omkring 1,5 liter mjölk/dag efter tips på Stronglifts hemsida, där de rekommenderar 4 liter. Mjölk (röd, treprocentig) innehåller väl förvisso ganska mycket fett men mycket protein också om jag inte missminner mig?

Man blir inte fet av fett.

Se till att inte gå upp för snabbt bara, så blir det toppen.

Fet är jag väl inte, det vore nästintill anorektiskt att hävda något sådant. Jag är väldigt, väldigt smal, vilket jag också är medveten om. Grejen är dock den att jag är så pass smal att när jag äter mycket får jag en stor kula på magen.
Där har du svaret.

Jag har faktiskt kört Stronglifts sedan en knapp månad tillbaka, tycker det funkat bra hittills men har ännu inte sett några visuella resultat, är förmodligen lite tidigt för det ännu. Tror dock också på programmet!

Jättebra beslut. Fortsätt träna efter SL5x5.

Seb74
2011-04-10, 06:49
Jag tror inte alla som är någorlunda rippade får värsta ballongmagen bara de äter en hyfsad måltid....har nog även att göra med hur stor magsäcken är, samt hur den är belägen i buken?
Kanske även tippning av bäcken, samt status hos stabiliserande magmusklerna, osv osv?

Att gå upp 25-30kg när man har rejält smalfet byggnad är nog det dummaste jag hört annars, typisk kommentar från de som aldrig varit i den sitsen, och har normalmycket muskler från början samt normalfördelat kroppsfett.
BMI är inget man ska stirra sig blind på enligt mig.

Tolkia
2011-04-10, 07:40
När jag äter och min magsäck är full ser jag verkligen smalfet ut, med pinnar till armar och ben men en rejäl kula på magen. Jag antar att detta beror på att jag har så lite fett och muskler att magen blir jättesynlig så fort magsäcken fylls. För jag menar, om en normalviktig person har en fylld magsäck syns den inte i närheten av lika mycket som min.
Du beskriver ju ganska tydligt problemet själv. Du är väldigt smal, och därför syns det väl när tarmarna fylls. Maten man äter slutar ju inte direkt ta upp plats i rymden när man sväljer ned den.
Jag tror inte alla som är någorlunda rippade får värsta ballongmagen bara de äter en hyfsad måltid....har nog även att göra med hur stor magsäcken är, samt hur den är belägen i buken?
Kanske även tippning av bäcken, samt status hos stabiliserande magmusklerna, osv osv?
De som är rippade väger inte heller som TS gör i o-rippat tillstånd, d.v.s. de har inte resten av kroppen smal som på en vandrande pinne. Då blir inte magen lika tydlig. Men du har en poäng i det du säger om hållning; en dålig hållning (man står som ett S med magen fram och bröstet bak) gör att magen ser mer framkjutande ut.

Yes
2011-04-10, 07:48
Att gå upp 25-30kg när man har rejält smalfet byggnad är nog det dummaste jag hört annars, typisk kommentar från de som aldrig varit i den sitsen, och har normalmycket muskler från början samt normalfördelat kroppsfett.

Jag började med 35Kg övervikt och en naturlig päronform.

Pepz
2011-04-10, 07:48
att gå upp 17cm i midja på 11kgs viktuppgång är rätt illa.

Du behöver helt enkelt testa att träna hårdare och bättre när du är på gymmet, och låt bli ett bulka. gå upp i vikt långsamt. 10kg på ett år är mer rimligt.

detta är en upprepning av vad alla har sagt, det inser jag, jag vill bara visa att jag håller med

Rusk
2011-04-10, 09:30
Jag har också oturen att få allt mitt fett samlat nedanför naveln, ser förjävligt ut.
Mitt råd till dig är att ligga på 3g protein/kroppskg, slarva inte med träningen och jobba på att öka i vikterna över tid.
Variera din träning med lägre volym (5-6 reps) och högre volym (8-14 reps), i ditt fall så verkar du ju träna för muskler så träna mer högre volym än lägre.
Något jag föredrar är att köra pyramider på komplement övningarna och 6 reps i benpress/mark/bänk, Jag kör styrka i benpress då jag älskar högre volym i böj om du undrar.
Och när det kommer till din viktuppgång så ser jag det som en grisbulk, 0.8-1kg i månaden är en bra viktuppgång imo, då blir det mer bulkande än deffande vilket ditt mål bör vara.

Clooney
2011-04-10, 15:34
Får du träningsvärk dagen efter ett pass?Ja, men såvitt jag fått höra är inte träningsvärk ett tecken på muskeltillväxt - korrekt?

Man blir inte fet av fett.

Se till att inte gå upp för snabbt bara, så blir det toppen.

Där har du svaret.

Jättebra beslut. Fortsätt träna efter SL5x5.Svaret på vad exakt? Det ska jag göra, så får vi se.

Du beskriver ju ganska tydligt problemet själv. Du är väldigt smal, och därför syns det väl när tarmarna fylls. Maten man äter slutar ju inte direkt ta upp plats i rymden när man sväljer ned den.

De som är rippade väger inte heller som TS gör i o-rippat tillstånd, d.v.s. de har inte resten av kroppen smal som på en vandrande pinne. Då blir inte magen lika tydlig. Men du har en poäng i det du säger om hållning; en dålig hållning (man står som ett S med magen fram och bröstet bak) gör att magen ser mer framkjutande ut.Ja jag beskriver problemet, men hur löser man det?

z_bumbi
2011-04-10, 16:06

+1

att gå upp 17cm i midja på 11kgs viktuppgång är rätt illa.

Jag skulle säga att det är ganska normalt med det utgångsläget.

Pepz
2011-04-10, 16:28
Jag skulle säga att det är ganska normalt med det utgångsläget.

87cm midja på 70kg?

alltså en större midja än vad jag har på ca90kg ? och om jag går upp till 101kg så får jag inte 17cm större midja. (jag är lika lång som TS)
tyder väl på att bulken var rätt felaktig, vilket var min poäng.

StampChamp
2011-04-10, 16:34
87cm midja på 70kg?
vilket var min poäng.

Jag håller med, 87cm midja på 70kg låter väldigt mycket. Jag har 85 på 90kg och är dessutom längre än TS, vilket brukar medföra större midja!

z_bumbi
2011-04-10, 16:51
87cm midja på 70kg?

alltså en större midja än vad jag har på ca90kg ? och om jag går upp till 101kg så får jag inte 17cm större midja. (jag är lika lång som TS)
tyder väl på att bulken var rätt felaktig, vilket var min poäng.

Ja det verkar ganska normalt.

Vad dina mått har med saken att göra vet jag faktiskt inte då du inte har samma utgångsläge?

Pepz
2011-04-10, 17:52
Ja det verkar ganska normalt.

Vad dina mått har med saken att göra vet jag faktiskt inte då du inte har samma utgångsläge?

normalt?
"midjemått över 94 centimeter anses risken öka för sjukdomar."
-vårdguiden

att då endast ligga 7cm under detta på en vikt som ger ett BMI som ligger på undre nivån av normalvikt, det anser iaf jag vara ett varningstecken på att något gått fel under bulk.

mina mått var taget som en jämförelse för att sätta måtten i relation till något. oavsett utgångsläge

stevebc
2011-04-10, 18:14
87cm midja på 70kg?

tyder väl på att bulken var rätt felaktig, vilket var min poäng.Sånt är ju ganska individuellt. Jag har nog mer än 95 cm runt midjan nu men ändå halvsynliga rutor. Men jag håller med om att det låter som ett ganska stort midjemått för den kroppsvikten. För mig brukar det vara 1 cm midja per kg kroppsvikt.

Clooney
2011-04-10, 20:01
Oftast brukar jag ligga viktstabilt under vardagar, men sen på helgen kan jag lätt springa iväg +0,5 kg ibland, och då mycket genom popcorn/chips etc. Visst kan väl det ha ett finger med i spelet? En viss sorts mat måste väl ha större risk att sätta sig runt magen, typ ölmage? Eller är det helt fel?

Att min viktuppgång i regel sker under helgerna, innebär det att jag under vecka 1 har gått upp totalt 0,5 kg då eller att jag under en dag har gått upp 0,5 kg? Tekniskt sett skulle jag tippa på det andra alternativet men jag har fått för mig att man räknar hela veckan. I sådana fall måste väl det ha någonting att göra med saken? Det måste väl ändå vara bättre att gå upp, vad vet jag ~0,1 kg per dag?

Om jag förresten behöver 2500 kcal per dag, och lägger mig på 3000 - är det de sista 500 kcalen som lagras av kroppen då och renderar i viktuppgången? Så om jag äter chips det sista jag gör på dagen så består min viktuppgång av chips? Antar att så inte är fallet?

whalle
2011-04-10, 20:14
Oftast brukar jag ligga viktstabilt under vardagar, men sen på helgen kan jag lätt springa iväg +0,5 kg ibland, och då mycket genom popcorn/chips etc. Visst kan väl det ha ett finger med i spelet? En viss sorts mat måste väl ha större risk att sätta sig runt magen, typ ölmage? Eller är det helt fel?

Att min viktuppgång i regel sker under helgerna, innebär det att jag under vecka 1 har gått upp totalt 0,5 kg då eller att jag under en dag har gått upp 0,5 kg? Tekniskt sett skulle jag tippa på det andra alternativet men jag har fått för mig att man räknar hela veckan. I sådana fall måste väl det ha någonting att göra med saken? Det måste väl ändå vara bättre att gå upp, vad vet jag ~0,1 kg per dag?

Om jag förresten behöver 2500 kcal per dag, och lägger mig på 3000 - är det de sista 500 kcalen som lagras av kroppen då och renderar i viktuppgången? Så om jag äter chips det sista jag gör på dagen så består min viktuppgång av chips? Antar att så inte är fallet?

På sätt och vis är det ju de sista 500 kcal som gör att du går upp i vikt men nej det är inte just den sista chipspåsen på dagen som lagras som fett men hade du skippat den så skulle du ju ligga på balans.

Dessutom spelar det ingen roll om de 500 kcal är chips eller rent protein, du går fortfarande upp lika mycket i vikt av dom.

Seb74
2011-04-10, 21:13
En viss sorts mat måste väl ha större risk att sätta sig runt magen, typ ölmage? Eller är det helt fel?

Sackaros/fruktos vad det verkar...been there, done that :(

Crocker
2011-04-10, 21:29
Ja, men såvitt jag fått höra är inte träningsvärk ett tecken på muskeltillväxt - korrekt?
Ja, troligtvis.

Yes
2011-04-11, 05:19
normalt?
"midjemått över 94 centimeter anses risken öka för sjukdomar."
-vårdguiden

att då endast ligga 7cm under detta på en vikt som ger ett BMI som ligger på undre nivån av normalvikt, det anser iaf jag vara ett varningstecken på att något gått fel under bulk.

mina mått var taget som en jämförelse för att sätta måtten i relation till något. oavsett utgångsläge
Det finns ett par saker som bör tänkas på här:

1. Folk kan i regel inte använda måttband. En tråd här på Kolo visade också nyligen att en majoritet inte vet vart midjan sitter. Tills man mätt själv och försäkrat sig om att det är korrekt utfört kan man räkna med en felmarginal på 15cm när det kommer till midjemått. Dvs. ungefär 5cm större än felmarginalen för armarna.

2. När man går från undernärd till lite mindre undernärd kan midjemåttet öka mycket snabbare än för mer normalviktiga. Fortsätter magen däremot växa i den takten är det däremot nåt som är fel.

Ormet
2011-04-11, 08:48
Det finns ett par saker som bör tänkas på här:

1. Folk kan i regel inte använda måttband. En tråd här på Kolo visade också nyligen att en majoritet inte vet vart midjan sitter. Tills man mätt själv och försäkrat sig om att det är korrekt utfört kan man räkna med en felmarginal på 15cm när det kommer till midjemått. Dvs. ungefär 5cm större än felmarginalen för armarna.

2. När man går från undernärd till lite mindre undernärd kan midjemåttet öka mycket snabbare än för mer normalviktiga. Fortsätter magen däremot växa i den takten är det däremot nåt som är fel.

Var exakt ska man mäta? Jag kör naveln & runt men jag mäter bara för mig själv.

stefand
2011-04-11, 10:49

Vet inte om det stämmer men jag har hört att män ska mäta vid naveln och kvinnor ska mäta vid det smalaste stället. Varför det skulle vara skillnad förstår jag inte, men det är vad jag läst. Jag mäter jämt vid naveln iaf.

Tvåan
2011-04-11, 10:58

Har fått grymt mkt olika svar när jag ställt den frågan. Men på dom flesta ställen jag läst är det just under nedersta revbenet. Dvs nån cm ovanför naveln (På dom flesta)

Yes
2011-04-11, 11:08
Över naveln, avslappnat utan att hänga ut magen, måttbandet rakt över och liggandes an utan att skära in i fläsket.