Visa fullständig version : Återhämtning
Hej! Jag har ett par frågor ang återhämtning och vila. idag så kör jag så här:
Måndag: mage och ben
tisdag: vila
onsdag: axlar och rygg
torsdag: bröst och armar
fredag: mage och ben
lördag: joggar någon timme
söndag: bröst och armar
det jag undrar är om någon muskelgrupp kommer att bli mindre tränad än någon annan för att jag inte kör den för ofta/kör den för ofta? Hinner jag återhämta mig? Behövs det någon mer info så kan jag skriva det.
Du kör ju onekligen inte rygg/axlar lika ofta som bröst, armar, mage och ben.
Jag tror inte att det ska vara något problem med återhämtning för musklerna med det där schemat. Känner du dig alltför trött eller sliten någon dag så ta det som en extra vilodag bara.
Du kör ju onekligen inte rygg/axlar lika ofta som bröst, armar, mage och ben.
Jag tror inte att det ska vara något problem med återhämtning för musklerna med det där schemat. Känner du dig alltför trött eller sliten någon dag så ta det som en extra vilodag bara.
Det där med axlar och rygg, ska jag köra ett till pass så att jag får symmetriska muskler (spelar det någon stor roll, jag menar kommer mina axlar och min rygg vara märkvärdigt mindre utvecklade? tänker främst på axlarna då de är bredvid armarna, kommer det att se konstigt ut?), eller ska jag ta ner på de andra?
Det är väl ganska logiskt att om du tränar dubbelt så många bröst pass så kommer dem utvecklas snabbare än dina axlar och rygg?
Varför skulle du annars ens köra mer tex. bröst om det inte är för bättre utveckling?
Det är väl ganska logiskt att om du tränar dubbelt så många bröst pass så kommer dem utvecklas snabbare än dina axlar och rygg?
Varför skulle du annars ens köra mer tex. bröst om det inte är för bättre utveckling?
Undrade mest hur mycket det kommer att vara.
Så du tycker att jag ska lägga in ett till pass med axlar och rygg?
Vill även påpeka att det är inget fel på det tycker jag, vissa personer föredrar att lägga mer energi på vissa muskelgrupper, syftar bara på att det borde vara självklart att den ena muskelgruppen genom detta kommer växa mer än den andra - det är väl därför du kör 'extra' pass på de?
Undrade mest hur mycket det kommer att vara.
Så du tycker att jag ska lägga in ett till pass med axlar och rygg?
Jag personligen tycker inte det behövs om du som personliga mål vill utveckla bröst lite snabbare, det kanske du jämnar ut senare i framtiden genom att köra tvärtom ifall du känner att ryggen skulle halka efter
Vill även påpeka att det är inget fel på det tycker jag, vissa personer föredrar att lägga mer energi på vissa muskelgrupper, syftar bara på att det borde vara självklart att den ena muskelgruppen genom detta kommer växa mer än den andra - det är väl därför du kör 'extra' pass på de?
Jo, fast jag vill ju inte heller se alltför osymmetrisk ut med största armarna och små axlar t.ex. Ska försöka fundera ut en lösning.
Hur viktigt är det med vilan på tisdag? kan jag ta bort den?
Varför inte köra ett rullande schema om du är orolig? Annars så tror jag inte att du behöver vara allt för orolig för eventuella symmetriproblem.
Vad sägs om det här:
Måndag: mage, ben och axlar
fredag: mage, ben och rygg
lördag: jogga
skulle det fungera med återhämtningen?
Vad sägs om det här:
Måndag: mage, ben och axlar
fredag: mage, ben och rygg
skulle det fungera med återhämtningen?
Beror på intensitet. Varför tar du inte bara ett standard schema? Typ axon 2.0 eller z_bumbis nybörjarschema
Beror på intensitet. Varför tar du inte bara ett standard schema? Typ axon 2.0 eller z_bumbis nybörjarschema
Bestämde mig för att göra så här:
måndag: ben och mage, fler set än vanligt
tisdag och onsdag: vila
torsdag: axlar och rygg, fler set än vanligt
fredag:vila
söndag: bröst och armar, fler set än vanligt
Tack för alla svar!
Inge Enveten
2011-04-09, 18:25
1. Mer är inte alltid bättre
2. Ingen kan skapa ett bra träningsprogram till dig utan att veta något om ditt utgångsläge eller mål med träningen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.