handdator

Visa fullständig version : Liniment/Tigerbalsam - Hur funkar det?

Kräket
2011-04-09, 08:55
Sitter och njuter en aning över den lindring mitt tigerbalsam skänker min ganska så smärtande nacke. Samtidigt blir jag fundersam, hur fungerar ett liniment egentligen?

Vad är det som ger lindringen? Och kanske ännu mer nyfiken är jag på eventuella negativa effekter. Särskilt sett ur träningssynpunkt.

Visste inte vart tråden skulle läggas, så jag la den här.

von huff
2011-04-09, 09:31
Lite möjligtvis,gjorde inga under för min axel

panzerpig
2011-04-09, 11:55
Tigerbalsam innehåller kamfer, har fått för mig att jag läst att den är lokalt smärtstillande?

Fartman
2011-04-09, 15:25
Vet inte vad som gör det men man verkar ju få en rätt saftigt ökad genomblödning där man smetat på.. och det är ju fördjävla fint när man är stel och har ont :)

xodd
2011-04-09, 16:01
Inom smärtfysiologin finns det något som kallas för gate control theory. Den bygger på känselintrycken, och tillika nervimpulserna, ifrån smärtreceptorer konkurrerar med bland annat intrycken ifrån termoreceptorer etc.

Enkelt uttryckt blir det för mycket impulser som nerverna skall föra vidare att det konkurreras och vissa termoreceptorer går före smärtreceptorer etc.

Precis samma princip som när ett barn slagit sig och det lindrar genom att blåsa. Här väger nog en hel del psykiska aspekter in också, men det finns en fysiologisk förklaring till att det lindrar genom att blåsa på något som gör ont.

Skulle tro att den största delen av den smärtlindrande effekten liniment har går att förklara med hjälp av just gate control theory.

Torwald
2011-04-09, 16:44
Som jag har förstått det finns det väl ingen riktigt vetenskaplig entydighet kring varför vissa upplever att Tigerbalsam och liknande produkter hjälper mot smärta. Personligen tycker jag känslan av liniment är ganska skön, och bara det gör ju att det känns lite bättre i musklerna.

Sen luktar Tigerbalsam skitgott också :)