Visa fullständig version : Hur ska man träna när man satsar på kampsport?
Dags att skriva sin första tråd :) Jag undrar lite hur man bör träna, om man satsar på kampsport. Antal reps och så? Man vill ju ha explosiva muskler, men ändå uthålliga. Någon som kan det här bra? Tack på förhand
ivandrago
2003-11-29, 16:46
Vilken kampsport håller du på med? Vissa kräver mer styrka, medan andra bara kräver explosivitet och uthållighet.
Annars generellt sett bör dina kampsportsträningar, bla fyspassen, vara upplagda så att du blir stark på det du ska i den kampsporten. Sedan kan du ägna tiden på gymmet att bygga muskler på gammalt hederligt vis, om du vill ha mer muskler dvs..
Just nu tränar jag kickboxning och tänker nog fortsätta med det ett bra tag. Sedan kommer jag väl lägga till nån form av brottning också. Men låt säga att jag vill ha hårda raka slag, det måste ju vara väldigt likt rörelsen i bänk/hantelpress. Ska man då satsa på 20 reps, eller kanske 5 reps.
AFanatic
2003-11-29, 17:11
Min tränare i kickboxning, trycker på det här med just uthålligheten. Han anser att man ska träna genom hela kroppen /pass...och att rep. ligger på 12 och uppåt. Alltså inte direkt tunga vikter.
Det skiter jag då fullständigt i, bortsett från vader och mage...
AFanatic
2003-11-29, 17:12
Originally posted by Billy
Just nu tränar jag kickboxning och tänker nog fortsätta med det ett bra tag. Sedan kommer jag väl lägga till nån form av brottning också. Men låt säga att jag vill ha hårda raka slag, det måste ju vara väldigt likt rörelsen i bänk/hantelpress. Ska man då satsa på 20 reps, eller kanske 5 reps.
Vid slag så bör du nog främst tänka på att träna upp ryggen, triceps, axlar.
Okej, tack, det är sånt jag vill höra. Sen så kommer jag väl försöka köra igenom hela kroppen på gym. Det är väl klart att uthålligheten är viktig, men det känns som man kan få den träningen på kickboxningsträningarna, och styrkan på gymmet.
Men låt säga att jag vill ha hårda raka slag, det måste ju vara väldigt likt rörelsen i bänk/hantelpress. Ska man då satsa på 20 reps, eller kanske 5 reps.
Slag är inte likt bänkpress, bröstmusklerna har mindre del i ett slag.
Om du vill bli explosiv så strunta i 20 reppare, fem rep är mer "rätt" men se till att lägga en bra grund med vanlig styrketräning för att sen börja "fiffla" med ett specialprogram där explosivitet ingår.
AFanatic: En kickboxningstränare som rekommenderar bara 12 rep och högre har inte läst på styrketräningsidan, kan vara hur duktig som helst vad gäller kickboxningen däremot.
Ännu mer sånt jag ville höra, tack z_bumbi och AFanatic. Vad fel man kunde ha med jämförelsen rakt slag - bänkpress. Tänkte bara på rörelsen, inte vilka muskler som faktiskt jobbar =)
AFanatic
2003-11-29, 17:33
z_bumbi: Varför tror du jag skippar hans rekommendationer?:MrT: (Han ser ju bara utifrån sin roll i kickboxningen..Och nej han är inte ngn guru på styrketräning.)
hangatyr
2003-11-29, 17:47
Ännu mer sånt jag ville höra, tack z_bumbi och AFanatic. Vad fel man kunde ha med jämförelsen rakt slag - bänkpress. Tänkte bara på rörelsen, inte vilka muskler som faktiskt jobbar =)
rörelsen i bänk har ytterst lite med rörelsen i ett slag att göra: när man slår använder man kroppen, inte armen/bröstet för att få tryck i slaget. Armen är endast projektilen, det som utgör kraften av slaget komemr från bålen i den vridning av kroppen som man gör vid ett slag. Det samma gäller givetvis en spark, kraften komemr från vridet i höften, inte av själva benet.
jag kör få reps 4-8 på överkroppen utom vissa undantag (tex Sidohantellyft sådan typ av övningar)kör mer reps på benen för att få uthålliga muskler där 8-25 reps.sedan försöker jag lägga typ ben passet så jag får några dagars vila innan karate passet.
så här ser mitt shema ut nu mera eller kommer från nästa vecka körde bandy 2 gr veckan förut men ska ersätta det med 30min jogging och 30min säckträning.
Mån:Karate
Tis:Rygg/Biceps
Ons:Fightingträning/Karate
Tors:Axlar/mage
Fre:Ben/Vader
Lör:Bröst/triceps/Specialkombon ovan ;)
Sön:Vila
måste säga att det funkar bra för mig nu efter lite modifering bytte plats på bröst/triceps och rygg/Biceps och flyttade benpasset från sön till fredag.
men det kanske är för att jag inte har nått liv :thefinger
Nu när du säger det så, låter väldigt logiskt.
Men nu när jag ska börja träna på gym så rekomenderar ni alltså inte lågt antal reps direkt, utan börja med 10+ reps och sedan när jag byggt upp en bra grund gå vidare med lägre reps(explosivare träning) ?
Min brorsa tränar kickboxning.. han tränar styrketräning som vanligt..
Där är en artikel i en muschle & fitness tidning, utformat av Taj Foster, AEC licensierad personlig tränare och kung fu-utövare
Övningar
Frkefrivändning
Stående militärpress
Knäböj
Bänkpress
Sittande rodd
Crunches
2 set på alla övningar, 8-12 reps
Billy: Jo det är smart att vänja kroppen vid styrketräningen först för att sen sänka repsen, satsa på basövningar och se till att få en bra grund att utgå ifrån.
Min gissning är att den styrkan du uppnår genom detta räcker ganska långt när det gäller kickboxningen.
Tja det mesta är väl sagt.
Min åsikt är att enligt specifitetsprincipen träna det du vill uppnå.
Det betyder att vill du ha tryck i slagen: träna på att lägga vikten bakom slagen.
Grundövningar för styrkan, funktionell styrka helt enkelt.
Nacke mage/rygg är också viktigt. Sedan får man anpassa lite, t.ex. en taekwondoutövare bör nog inte köra vader så att han får mjölksyra i dem för att de är för stora etc.
Kul med lite debatt i ämnet. Keep em comming!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.