Visa fullständig version : Vilodagar, samt fett intag
Tja! Är liten nyfiken på om det är många här på forumet som äter något mindre kalorier på vilodagarna och vilket fett intag de ligger på under hela veckan :) Här varit lite oklara diskussioner så försöker hålla allt på en tråd!
hejhopp79
2011-04-08, 11:35
Jag cyklar mellan mer kolisar (rätt mycket ibland) och lite fett på träningsdagar och vice versa på vilodagar. Fettintag träningsdagar landar i praktiken ofta kring 30-40 g (svårt att hamna under faktiskt även med fettsnåla livsmedel som kycklingfilé, proteindrinkar, en del havregryn osv. Det "viktigaste", iaf enligt lean-gains konceptet jag är starkt influerad av, är ju att framförallt post-WO målet ska ligga lågt i fett. Där kör jag oftast bara en massa ris med kycklingfilé och inget mer. Mycket kolhydrater, medel protein, så lite fett som möjligt.
Vilodagar har jag inte någon särskilt koll på fettet utan äter av det så mycket kcal tillåter, kombinerat med högt protein och kring 80-150 g kolhydrater. Vill inte gå för lågt med kolhydrater och tror inte det är nödvändigt, då 80-150 fortfarande är relativt lågt. Men fettet blir ofta 100 g + på vilodagar.
Landar på 2000-2200 på vilodagar och kring 3000 på träningsdagar.
PS. Du behöver inte räkna så mycket, du kommer bara bli kostfixerad. Bara tänk lägre kolisar och högre fett och vice versa.
krubkungen
2011-04-08, 11:50
är inte ett intag på 30-35% fett rekommenderat?
hejhopp79
2011-04-08, 11:52
Ingen aning, pallar aldrig räkna på sådant där.
Ristretto
2011-04-08, 12:32
Av vem?
Låter det ens rimligt?
vicarious
2011-04-08, 12:41
Av vem?
SNR antagligen. 25-35E% fett.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/
Eddie Vedder
2011-04-08, 13:46
Sedan när började personer med det här egentligen? Med mer fett på en vilodag helt plötsligt? Och vad är syftet? Blir det märkbara skillnader i kroppskomposition?
Sedan när började personer med det här egentligen? Med mer fett på en vilodag helt plötsligt? Och vad är syftet? Blir det märkbara skillnader i kroppskomposition?Tror det kan ha med mättnad att göra.
Men jag gissar bara.
Eddie Vedder
2011-04-08, 14:26
Tror det kan ha med mättnad att göra.
Men jag gissar bara.
Tror det har mer med vad som är inne för närvarande att göra.
Men jag gissar bara. ;)
runt 40-45% fett här dagligen, älskar nötter, ost, majonnäs :)
krubkungen
2011-04-08, 15:09
Av vem?
Läste det i Body. Ska kolla upp vem det var som hade skrivit det.
eriksvensson
2011-04-08, 15:14
Runt 70% fett varje dag, både träningsdag och vilodag. :)
hejhopp79
2011-04-08, 15:15
Sedan när började personer med det här egentligen? Med mer fett på en vilodag helt plötsligt? Och vad är syftet? Blir det märkbara skillnader i kroppskomposition?
Det är nog leangains-grejen som tagit spinn. Men ja, jag ser själv hur min kroppskomposition blivit mycket bättre. Kolla på klienterna Martin Berkhan jobbat med annars. LG-upplägget är väldigt smart uttänkt imo. Jag gick i höst/vinter ner 7 kg och lade på mig en hel del muskler under samma tidsperiod, något som aldrig inträffat innan. Jag fortsätter att växa, samtidigt som jag inte blir fetare utan snarare tappar underhudsfett. Och i vanliga fall lägger jag på mig fett ganska lätt när jag äter "vanligt".
Periodisk fasta + näringstiming + makronutrient-cykling = win.
Tanken är ju att när man överäter (träningsdagar), överäta kolhydrater och hålla fettet nere så att viktuppgången i minsta möjliga mån blir fett. Dietärt fett lagras som bekant lätt in. Vilodagar är det kcal-underskott och högre fett, vilket då inte lagras in lika lätt.
Men det förstod du säkert redan.
Eddie Vedder
2011-04-08, 15:20
Kolla på klienterna Martin Berkhan jobbat med annars. LG-upplägget är väldigt smart uttänkt imo. .
Jo jag vet att han får bra resultat med sina klienter. Men det är ju för att han är en duktig coach och verkar ha en pedagogisk förmåga att få folk att följa upplägget. Det är ju inte som att man inte blivit snorhård utan det dör cyklandet tidigare.
Och att du fått resultat du är nöjd med säger ju ingenting det heller. Jag förstår teorin bakom men är mest intresserad över om det faktiskt kan vara så stor skillnad. Jag tror nog inte det, men det är ingen negativ kritik utan mer reflektioner. Vips är en ny grej het och det startas såna här trådar.
hejhopp79
2011-04-08, 15:25
Nej, men jag tror framförallt att man kan växa och tappa fett samtidigt på ett sätt, som sällan är möjligt annars. Just genom ett par smarta tweaks, som jag nämnde ovan.
Självklart säger det ingenting att jag fått resultat, men det är inte helt oväsentligt heller.
Jo jag vet, jag hakar sällan på dieter eftersom det verkar alltför krångligt och inte värt det. Dessutom kommer det nya hela tiden. Den enda dieten jag någonsin följt är LG-periodisk fasta och den har varit en riktig ögonen-öppnare faktiskt. Kommer förmodligen fortsätta äta såhär resten av livet, vilket också är en styrka med PF som "livsstil".
Men ja, skillnaden verkar vara rätt stor. En del får ju dramatiska förändringar i kroppskomposition, inklusive jag själv. Och Martins klienter.
Eddie Vedder
2011-04-08, 15:26
Men ja, skillnaden verkar vara rätt stor. En del får ju dramatiska förändringar i kroppskomposition, inklusive jag själv.
Ja fast återigen är det ju samma sak som alla alltid säger om sina nya dieter. Kollat en LCHF-blogg någon gång? :)
Men det var ett sidospår, inget mer off topic nu. :)
hejhopp79
2011-04-08, 15:31
Jodå, jag förstår precis vad du menar.
För att sammanfatta: Anledningen till att jag anser LG vara grymt är just att man kan lägga på sig muskler och tappa fett samtidigt. Inte bara i teorin utan på riktigt. Att den dessutom är relativt okomplicerad och går att följa utan några som helst problem livet ut är suveränt. Dessutom får man med fördelar av en kortare fasteperiod.
Men av vilken anledning ska man ha ett mindre fett intag på tränings dagarna och större på vilo dagarna :P? Kritiserar inte utan är bara nyfiken
Men av vilken anledning ska man ha ett mindre fett intag på tränings dagarna och större på vilo dagarna :P? Kritiserar inte utan är bara nyfiken
En anledning kan vara att folk inte vill äta allt för mycket kcal på vilodagarna och därför väljer att höja fettintaget, just för mättnadens skull.
Eddie Vedder
2011-04-08, 20:25
Tror det bygger mer på kolhydraterna än fettet. Mer eller mindre kolhydrat alltså. Och med standardiserat proteinintag blir det ju fettet som ökar eller minskar.
forslund
2011-04-08, 20:34
Anledningen varför jag äter så är helt enkelt detta:
Under diet hålls proteinintaget högt. Fett mättar mer (för mig) än kolhydrat men glykogen är det primära bränslet för styrketräning, alltså kolhydrat. Jag vill inte missa det för att riskera att prestera sämre än vad jag skulle kunnat göra med rätt bränsle, då att kunna leverera bra gympass är viktigt på diet.
För att kunna hålla en diet krävs det att man är mätt så mycket som möjligt. Då vill man ha ett så högt fettintag som går. Dock vill jag inte missa att fylla på musklerna med glykogen efter ett träningspass vilket gör att jag sänker fettet i måltiden efter träning till förmån för kolhydrat.
Det bästa av två världar helt enkelt. Mättnad och återhämtning.
Att man bygger mer på kolhydrat istället för fett känns ju mer aktuellt om man ligger på eller över energibalans. Vid överskott borde i teorin kolhydrat ge bättre resultat än fett, men det orkar jag inte ens tänka på eller bry mig om.
hejhopp79
2011-04-09, 01:31
Helt enkelt för att minimera fettinlagring vid kcal-överskott.
Poängen med namnet "lean gains".
Om jag då ligger på cirka 40g fett på träningsdagarna och 3400 kalorier då och sedan på vilodagarna cirka 80g fett och 3100 kalorier, känns det som ett bra val :D?
Eddie Vedder
2011-04-09, 11:42
Om jag då ligger på cirka 40g fett på träningsdagarna och 3400 kalorier då och sedan på vilodagarna cirka 80g fett och 3100 kalorier, känns det som ett bra val :D?
Bra och bra, vill du göra det så gör det. De allra flesta personerna i världen äter lite mer av det ena eller det andra från dag till dag men alla väljer inte att kalla det "carbcycling" eller såna coola grejer. ;) Skämt åsido, 40 gram fett är knappast någon jätteskillnad men visst kan du göra så om du vill. Du kan som sagt få in mer kolhydrater då.
hejhopp79
2011-04-09, 12:58
Ja, helst skulle jag vilja säga 0-20 g fett, men det kan vara svårt med "vanliga" livsmedel. Även kycklingfilé kan innehålla 3 g fett/100 g och havregryn 7 g fett/100 g t ex. Så länge du ligger på underskott vilodagar och överskott träningsdagar, det vet ju inte jag.
Men ris är ju fint av den anledningen att det knappt innehåller fett. Även tonfisk och kycklingfilé är ju väldigt fettsnålt trots allt. Kvarg också.
I slutändan är det ju inte svart och vitt utan 40 g är klart bättre än 80 g vid överskott. På samma sätt är 10 g klart bättre än 40. Om man ser till fettinlagring vid kcal-överskott och att man vill lägga på sig muskler men försöka minimera fettinlagring så mycket som möjligt, eftersom dietärt fett lätt lagras in som kroppsfett. Det viktigaste är att göra målet direkt efter träning så fettfritt som möjligt med stärkelse och medel protein, men hela dagen ska intaget av fett hållas nere.
Evilkitty
2011-04-09, 18:04
Är fett i postworkout-målet fördelaktigt för anabolism även utöver den fördel det ger kalorimässigt?
Dvs, är 0g fett i post workout måltiden mycket sämre än t.ex 15g?
Eddie Vedder
2011-04-09, 18:57
Är fett i postworkout-målet fördelaktigt för anabolism även utöver den fördel det ger kalorimässigt?
Nej det kan jag inte tänka mig direkt. Det negativa med 0 gram fett är ju framför allt att inga fettlösliga vitaminer tas upp. Men 0 gram är ju nästan omöjligt. Men visst går det om man anstränger sig, potatis och äggvita typ blir nära 0. :)
Ja, helst skulle jag vilja säga 0-20 g fett, men det kan vara svårt med "vanliga" livsmedel. Även kycklingfilé kan innehålla 3 g fett/100 g och havregryn 7 g fett/100 g t ex. Så länge du ligger på underskott vilodagar och överskott träningsdagar, det vet ju inte jag.
Men ris är ju fint av den anledningen att det knappt innehåller fett. Även tonfisk och kycklingfilé är ju väldigt fettsnålt trots allt. Kvarg också.
I slutändan är det ju inte svart och vitt utan 40 g är klart bättre än 80 g vid överskott. På samma sätt är 10 g klart bättre än 40. Om man ser till fettinlagring vid kcal-överskott och att man vill lägga på sig muskler men försöka minimera fettinlagring så mycket som möjligt, eftersom dietärt fett lätt lagras in som kroppsfett. Det viktigaste är att göra målet direkt efter träning så fettfritt som möjligt med stärkelse och medel protein, men hela dagen ska intaget av fett hållas nere.
Men Jag tyckte att den metoden du pratade om var intressant :P Överskott på tränings dagarna alltså och underskott på vilodagarna, Antar att underskottet som man ligger på är olika från person till person, men finns det någon rikt linje på underskottet som man kan hålla sig till?
Jag tycker om att experimentera med min träning och skulle nu efter min deff vilja behålla den sköna formen samtidigt som jag ökar i styrka.
Fredrik_S
2011-04-11, 09:24
Det bästa jag gjort för formen är att dra ner på fettintaget(dock märker man det inte på en gång eftersom man blir av med vätska i underhuden(som liknar fett) snabbt med lågkolhydratkost).
Så lite som möjligt, vilket för mig innebär ca 40g(det mesta fettet är från ägg havregryn och proteinpulver(ja det innehåller fett) fiskolja) per dag, varje dag jämt. Det gör även att man kan äta större portioner och fettsnål kost mättar bättre tycker jag(med mättar menar jag att det över en period på en månad resulterar i att jag totalt sett äter mindre kcal än jag hade gjort med en fettrik kost, inte akuta känslor eller andra luddiga mättnadsdefinitioner med skalor på 1-10 osv).
100 gram ris med soja och lite sweet chili är bra mycker roligare att äta än typ 30 g ris och en klick majonäs med samma kcal...
krubkungen
2011-04-11, 10:01
"En kost där cirka 20-35% av energin kommer från fett är förmodligen det bästa både för hälsa och för prestation" skriver Ola Wallengren i Body.
Låter vettigt tycker jag. Du behöver väl fett för att bränna fett?
"En kost där cirka 20-35% av energin kommer från fett är förmodligen det bästa både för hälsa och för prestation" skriver Ola Wallengren i Body.
Låter vettigt tycker jag. Du behöver väl fett för att bränna fett?Du går ner i fettvikt av ett kcalunderskott. Sen är det inte hälsosamt med för lite fett då det är just för lite. Vart gränsen går är jag dock väldigt osäker på.
Mitt upplägg.
Träningsdagar: 600g kolhydrater, Protein runt 300g (200g från "riktiga" proteinkällor), fett så lite som möjligt (whatever finns i kyckling, ris, havre etc) + 3g Omega-3.
Vilodagar: 300g kolhydrater, Protein lite över 300g (260g från "riktiga" proteinkällor), fett ca 50-60g (från olivolja och omega-3)
Jag är THE CARB-CYCLING GUY.
Eddie Vedder
2011-04-11, 10:10
(med mättar menar jag att det över en period på en månad resulterar i att jag totalt sett äter mindre kcal än jag hade gjort med en fettrik kost, inte akuta känslor eller andra luddiga mättnadsdefinitioner med skalor på 1-10 osv).
Det där är intressant. Det är ju annars just den typen av mättnadsdefinition som kolhydratrika livsmedel brukar få höga poäng på, den akuta prandiella mättnaden (bukfyllan).
Mättnad är mycket placebo. :)
Du behöver väl fett för att bränna fett?
Nej det gör man inte. Men jag tror också att det i längden är tveksamt att ligga jättelågt, men samtidigt finns ju eviga mängder anekdoter från lågfettätare med toppenhälsa.
Fredrik_S
2011-04-11, 12:54
Det där är intressant. Det är ju annars just den typen av mättnadsdefinition som kolhydratrika livsmedel brukar få höga poäng på, den akuta prandiella mättnaden (bukfyllan).
Mättnad är mycket placebo. :)
Nej det gör man inte. Men jag tror också att det i längden är tveksamt att ligga jättelågt, men samtidigt finns ju eviga mängder anekdoter från lågfettätare med toppenhälsa.
Jag tycker all mättnad mätt på perioder under en månad är meningslös. Att mäta 10 minuter 1 timme 4 timmar eller i några dagar läger jag allt i facket för akut mättnad. Sen att väga personer som hoppar på lågkolhydratsdieter innan och efter är ger också fel då de får flera kilo i bonus pga lägre vätska.
Jag tror att en lågfettsdiet i ett par månader är lättaste sättet, mentalt socialt humörsmässigt orkmässigt. Oavsett vad folk inbillar sig att deras ork och mentala närvaro är. Att gör psykiskt komplicerade saker är mycket svårare på lågkolhydrats kost, som att skriva tentor lära sig danssteg eller klättra i träd med få grenar.
Eddie Vedder
2011-04-11, 13:19
Att gör psykiskt komplicerade saker är mycket svårare på lågkolhydrats kost, som att skriva tentor lära sig danssteg eller klättra i träd med få grenar.
Danssteg vet jag inget om, tentor är fel av dig.
Ola Wallengren
2011-04-11, 13:33
Apropå "låg-fett" kost ad libitum och viktändringar.
Här är en meta-analys.
http://www.nature.com.ezproxy.ub.gu.se/ijo/journal/v24/n12/pdf/0801453a.pdf
Att gör psykiskt komplicerade saker är mycket svårare på lågkolhydrats kost, som att skriva tentor lära sig danssteg eller klättra i träd med få grenar.
Det är vad du tror, ja.
Eddie Vedder
2011-04-11, 16:10
Apropå "låg-fett" kost ad libitum och viktändringar.
Här är en meta-analys.
http://www.nature.com.ezproxy.ub.gu.se/ijo/journal/v24/n12/pdf/0801453a.pdf
Den länken var via GU så den kommer vi andra inte åt. :) Men här funkar det:
http://www.nature.com/ijo/journal/v24/n12/pdf/0801453a.pdf
Elva studier med 11 eller 12 månader är ju ändå hyfsat lång tid. Undrar om SBU kommer ta med ettårsstudier inför deras litteraturöversikt för 2013. I diabetesrapporten krävde de ju två år.
Det är snarare så att sänka fettet på träningsdagarna för att få in mer kolhydrater i din kaloribudget. Än att höja det på vilodagar. Skulle jag hävda.
Men folk brukar prata om det tvärtom dvs. Höja fettet på vilodagarna...
Edit. Såg att du hade förtydligat det sen... Så, det var inget.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.