Visa fullständig version : StrongLifts 5×5
Som jag förstått denna StrongLifts 5×5 Så ska man träna A och B varannan gång. Med ca 48 timmar vila mellan. Men min fråga är, blir inte passen väldigt korta då? Har själva länken HÄR (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) Är det någon som kört detta? Är det effektivt med så tunga pass men kort? Tackar för lite svar från nån som själv kört detta upplägg.
StrongLifts 5x5 Workout A
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Barbell Rows 5x5
Och nästa gång man tränar så kör man Workout B.
StrongLifts 5x5 Workout B
Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5
Som jag förstått denna StrongLifts 5×5 Så ska man träna A och B varannan gång. Med ca 48 timmar vila mellan. Men min fråga är, blir inte passen väldigt korta då?
Jo, till en början.
Är det någon som kört detta?
Ja.
Är det effektivt med så tunga pass men kort?
Ja.
Jo, till en början.
Skulle du kunna beskriva vad du menar med till en början? Kör man mer senare? Och hur länge på ett ungefär ska man köra A och B 5x5 innan man trappar upp?
Finns många trådar om Stronglifts, prova söka....
När det börjar bli tungt utav bara h-e så kommer du behöva vila mellan setten. Då börjar passen ta längre tid.
Skulle du kunna beskriva vad du menar med till en början? Kör man mer senare?
Nej, lika mycket. När vikterna blir tyngre kommer du troligtvis att behöva vila längre mellan dina arbetsset.
Och hur länge på ett ungefär ska man köra A och B 5x5 innan man trappar upp?
På Stronglifts.com står det att man kan byta till ett annat program när man nått 1,5x KV i böj. Tills dess tränar du efter SL5x5 precis som det står.
Kör det nu, om än efter eget modifierade...
I början kan passen ta 20min om man vill.
När det börjar bli tungt utav bara h-e så kommer du behöva vila mellan setten. Då börjar passen ta längre tid.
Nej, lika mycket. När vikterna blir tyngre kommer du troligtvis att behöva vila längre mellan dina arbetsset.
På Stronglifts.com står det att man kan byta till ett annat program när man nått 1,5x KV i böj. Tills dess tränar du efter SL5x5 precis som det står.
Ok då ska jag testa detta ett tag, hur gör ni med resten av muskelgrupperna? Förstår att man använder rätt mycket när man kör dessa set. Men kör ni extra bröst, biceps,rygg, ben eller håller er endast strikt till A och B?
Men kör ni extra bröst,
Bänkpress?
biceps,
Marklyft, rodd, bänkpress?
rygg,
Marklyft, rodd, knäböj?
ben
Knäböj?
eller håller er endast strikt till A och B?
Ja.
Ok då ska jag testa detta ett tag, hur gör ni med resten av muskelgrupperna?
Vilka tänker du på då av de du listade?
Syftade mest om man kör några extra övningar utöver SL5x5. Tack för svar. Undrade mest eftersom mina pass kunde bli rätt långa, lite över 1timme för att hinna med allt.
Mickeälg, sluta vara så rak, ingen kan hantera det:D
Jag har lagt det såhär.
Böj
bänk
chins
Böj
mark
M-press
4 pass veckan.
Mickeälg, sluta vara så rak, ingen kan hantera det:D
Jag har lagt det såhär.
Böj
bänk
chins
Böj
mark
M-press
4 pass veckan.
Chins kan jag tyvärr inte göra än för styrkan är inte tillräcklig för lyfta min vikt, finns självklart fusk maskin som kan göra det på men känns inte riktigt då.
Syftade mest om man kör några extra övningar utöver SL5x5.
Ptja, om du verkligen vill... men se till att ta ut dig till 95% på dina huvudövningar. Om du har lust att pilla runt med blandade småhopp kan du göra det i den lilla energireserven du har kvar.
Undrade mest eftersom mina pass kunde bli rätt långa, lite över 1timme för att hinna med allt.
Jag förstår inte vad det har med muskelgrupper att göra. Vad är det du undrar över?
Chins kan jag tyvärr inte göra än för styrkan är inte tillräcklig för lyfta min vikt, finns självklart fusk maskin som kan göra det på men känns inte riktigt då.
Hur annars skall du komma igång? Börja med maskin och kör med progression precis som på de andra övningarna.
(OK: räckhävningar är en legitim övning att stoppa in i någon av A eller B)
Syftade mest om man kör några extra övningar utöver SL5x5. Tack för svar. Undrade mest eftersom mina pass kunde bli rätt långa, lite över 1timme för att hinna med allt.
En timme är väl inte så mycket. När böjen börjar bli tung så att man kanske vilar 5 minuter mellan setten så kan bara själva böjandet ta minst en halvtimme.
Tänk på att varje SL pass är ett helkroppspass. Du kommer använda dig av alla muskelgrupper för att utföra övningarna som ingår.
Ptja, om du verkligen vill... men se till att ta ut dig till 95% på dina huvudövningar. Om du har lust att pilla runt med blandade småhopp kan du göra det i den lilla energireserven du har kvar.
Jag förstår inte vad det har med muskelgrupper att göra. Vad är det du undrar över?
Hur annars skall du komma igång? Börja med maskin och kör med progression precis som på de andra övningarna.
(OK: räckhävningar är en legitim övning att stoppa in i någon av A eller B)
Tänkte lite fel, kanske testa först sen prata, han skriver att dessa övningar tar på en mer än vad man tror. Skulle det nu vara plats till nån viktig övning efter man är klar så kan man klämma in nåt.
En timme är väl inte så mycket. När böjen börjar bli tung så att man kanske vilar 5 minuter mellan setten så kan bara själva böjandet ta minst en halvtimme.
Tänk på att varje SL pass är ett helkroppspass. Du kommer använda dig av alla muskelgrupper för att utföra övningarna som ingår.
Vet inte vad jag tänkte men du har rätt, helkroppspass kan bli rätt tungt. Vet hur marklyft och squats kan ta slut på en rätt snabbt.
En fråga bara. Varför är det 1x5 i marklyft just? Är det skadligt att köra 5x5 där?
En fråga bara. Varför är det 1x5 i marklyft just? Är det skadligt att köra 5x5 där?
Behövs inte mer, är teorin. (det är toppsetet på din arbetsvikt. du kan stegra upp till den i fler set)
Enligt StrongLifts hemsida så är man ganska slutkörd när man kört all träning så då kör man endast 1 set marklyft. "On Deadlifts start with 90lbs and add 10lbs per workout (1 set of 5 only!). I warn you, SL5x5 is harder than it looks"
Vettefan men sist jag körde mark 5x5 så tog det nästan hela passet *gah!*
Vettefan men sist jag körde mark 5x5 så tog det nästan hela passet *gah!*
vad är hela passet?
Men tid tar det. Om det är tungt så dryga 55min i bara marken:D
Känns som man ska hålla sig till rekommendationerna till att börja med.
vad är hela passet?
Men tid tar det. Om det är tungt så dryga 55min i bara marken:D
Körde på 180 som var tungt för mig efter det så blev det bara chins, marken tog nog 40 min eller så.
jimmyboy
2011-04-08, 12:49
Angående tiden kan det variera. Jag lägger gärna till lite extra och vilar väldigt länge mellan mina set, så slutar med att man kan ha lallat runt i två timmar och hållit på.
Ett tips är att läsa hans e-bok, ganska intressant och givande, står svar på de flesta frågar du kan tänka dig med. För övrigt väldigt bra program!
Angående tiden kan det variera. Jag lägger gärna till lite extra och vilar väldigt länge mellan mina set, så slutar med att man kan ha lallat runt i två timmar och hållit på.
Ett tips är att läsa hans e-bok, ganska intressant och givande, står svar på de flesta frågar du kan tänka dig med. För övrigt väldigt bra program!
Har laddat hem hans PDF fil och läser igenom. Rätt mycket info ja, och relativt bra.
Hatwalker
2011-04-08, 18:07
Jag som nybörjare (lite över två månader, varav 3-ish veckor SL) ökar stadigt som fan med det schemat. Med tanke på att jag är ny kan jag inte säga om det är effektivt eller ej eftersom jag förmodligen hade ökat i styrka lite hur jag än gjorde men jag trivs väldigt bra med SL.
Känns bra att se ett litet resultat varje gång man tränar och kan jag hålla träningen, kosten och sömnen bra nog hoppar jag kunna öka väldigt fint de kommande månaderna.
När jag precis börjat med "fri bänkpress" var 45 kg det jag kunde tvinga ur mig själv i 5 repetitioner, 50 gick med vingel och hjälp.. Nu har jag kört upp till 57.5kg helt utan hjälp och klarat det med stadigare teknik än vad jag gjorde på 45 i början. Även om detta är små vikter är det en ökning i väldigt skönt mönster och takt och utan SL hade jag förmodligen inte tvingat mig till dedäringa otäcka höjningarna.
Kort sagt: me gusta.
Jag som nybörjare (lite över två månader, varav 3-ish veckor SL) ökar stadigt som fan med det schemat. Med tanke på att jag är ny kan jag inte säga om det är effektivt eller ej eftersom jag förmodligen hade ökat i styrka lite hur jag än gjorde men jag trivs väldigt bra med SL.
Känns bra att se ett litet resultat varje gång man tränar och kan jag hålla träningen, kosten och sömnen bra nog hoppar jag kunna öka väldigt fint de kommande månaderna.
När jag precis börjat med "fri bänkpress" var 45 kg det jag kunde tvinga ur mig själv i 5 repetitioner, 50 gick med vingel och hjälp.. Nu har jag kört upp till 57.5kg helt utan hjälp och klarat det med stadigare teknik än vad jag gjorde på 45 i början. Även om detta är små vikter är det en ökning i väldigt skönt mönster och takt och utan SL hade jag förmodligen inte tvingat mig till dedäringa otäcka höjningarna.
Kort sagt: me gusta.
Låter bra fortsätt så :)
Gör det nått att passen är korta och effektiva?
Hatwalker
2011-04-08, 23:53
Gör det nått att passen är korta och effektiva?
Jag tränar oftast på under en timme, uppvärmning på cirka 10 minuter inkluderat. Knäböj och bänkpress tycker jag tar mest tid, gillar att vila cirkus 2 minuter i snitt mellan seten.
Hur lång tid tar du på dig? Jag tycker 40-60 minuter känns helt perfa.
Jag tränar oftast på under en timme, uppvärmning på cirka 10 minuter inkluderat. Knäböj och bänkpress tycker jag tar mest tid, gillar att vila cirkus 2 minuter i snitt mellan seten.
Hur lång tid tar du på dig? Jag tycker 40-60 minuter känns helt perfa.
Beror på vad jag kör, ett Smolov böjpass som jag körde idag tog drygt 1h (bara böj) 120x5,5,5,5,5,5,5 men de är enormt tungt så därför tog de sån tid.
Hatwalker
2011-04-09, 00:05
Beror på vad jag kör, ett Smolov böjpass som jag körde idag tog drygt 1h (bara böj) 120x5,5,5,5,5,5,5 men de är enormt tungt så därför tog de sån tid.
Tja, en timme är väl ungefär så länge de flesta tränar? Enda jag sett som tydligt skiljer sig från detta är alla motionsmaskinstjejer som verkar lulla runt ganska länge. Och självklart de stora herrarna som kommer in i ytterkläder, brölar lite, gör två skittunga set och drar därifrån utan tillstymmelse till dusch.
Det enda jag hört är väl att man inte ska träna längre än 90 minuter, något hormon som frigörs som tydligen hämmar muskeluppbyggnad eller dylikt. Sen om det är en gammal skröna eller vetenskaplig fakta vet jag ej : )
Det enda jag hört är väl att man inte ska träna längre än 90 minuter, något hormon som frigörs som tydligen hämmar muskeluppbyggnad eller dylikt. Sen om det är en gammal skröna eller vetenskaplig fakta vet jag ej : )
Frågan är ju hur mycket det påverkar tränings resultatet eller träningen. Det är nog inte så lätt att säga.
Hatwalker
2011-04-09, 10:16
Frågan är ju hur mycket det påverkar tränings resultatet eller träningen. Det är nog inte så lätt att säga.
Näeh, var nog en instruktör på gymmet som sa det till mig. Och de instruktörerna verkar variera mycket i åsikter om det mesta, så har inte fått det styrkat direkt. Men google'ade runt å hittade uttrycket "katabolisk", tror det är det jag menar. Uppfattar det som att kroppen hämtar energin från protein/muskler när kolhydratnivåerna är för låga. Sen om det kan fixas med att man drar i sig en banan eller nåt liknande vet jag ej.
Men hursomhelst, har bara hört om att ej träna för länge, för kort har jag inte hört något om. Kanske är bättre teknikmässigt om man inte tränat för länge och har lite energi kvar i kroppen till tex marklyften.
Vem orkar vara på gymmet i 2 timmar när 1 timme räcker gott och väl för nybörjare och hobbygymmare som oss!
Vem orkar vara på gymmet i 2 timmar när 1 timme räcker gott och väl för nybörjare och hobbygymmare som oss!
Det finns en del som trycker det är kul att träna så att orka är ju inget direkt problem.
Jag har läst lite grann om SL 5x5 men undrar dock då jag själv föredrar att träna lör och sön morgon i fall du går att tillämpa denna form på dessa två dagar? Vila under veckan och köra likadant nästa vecka? Visst kan jag få till en dag i vecka till träning men inte alltid det går pga jobb och familjära skäl.
Jag har läst lite grann om SL 5x5 men undrar dock då jag själv föredrar att träna lör och sön morgon i fall du går att tillämpa denna form på dessa två dagar? Vila under veckan och köra likadant nästa vecka? Visst kan jag få till en dag i vecka till träning men inte alltid det går pga jobb och familjära skäl.
Dina ben lär inte vara kaxiga på måndagen men med tanke på hur många vilodagar du får mellan så kanske det kan funka, bara att testa och se :)
Själv vill jag köra 4 dagars 5x5 men får inte riktigt ihop det.
kör mest 4-split för att jag blir så jävla rastlös av att bara köra 3 dagar i veckan tyvärr.
Dina ben lär inte vara kaxiga på måndagen men med tanke på hur många vilodagar du får mellan så kanske det kan funka, bara att testa och se :)
Själv vill jag köra 4 dagars 5x5 men får inte riktigt ihop det.
kör mest 4-split för att jag blir så jävla rastlös av att bara köra 3 dagar i veckan tyvärr.
Jag kör 4 dagar.
Mån-ons-fre-sönd. Inga problem hittills.
Jag kör 4 dagar.
Mån-ons-fre-sönd. Inga problem hittills.
problemet är att jag inte kan köra helger..
de dagar jag kan träna är mån, tis, tors, fre..
EDIT: Känner liksom att det kan bli tungt för benen med två knäböjsdagar efter varann 2 gånger i veckan
5x5 är inget problem att köra två dagar i rad, problemet är om du ska följa programmet som tråden handlar om men då är det inte heller fyra träningsdagar i veckan.
På fyra dagar så kör t ex pressövningar dag 1 och rygg/ben dag 2 och upprepa sen samma ordning dag 3 och 4. Vill man kan man vända på det och köra rygg/ben dag 1, press dag 2 osv eller byta ordning under veckan och köra ben/rygg, press och press, ben/rygg så funkar det också. Det handlar bara om att anpassa sitt träningsprogram.
För den som skulle köra två dagar i rad på helgen funkar samma typ av uppdelning och sen kör man ett helkroppspass mitt i veckan de veckor det finns tid.
SL 5x5 var den första lyftarrutinen jag började med (ca 2 år sedan) efter att ha hittat ut ur discogymmarträsket. Började på 75 kg kroppsvikt (är 1.87 lång). Jag fick svinbra resultat och det jag gjorde var:
-teknikträning i 1-2 månader för att få in knäböj främst.
-åt som ett jävla svin efter jag läst om sk hard gainers.
-följde till 95% allt som stod på stronglifts.com.
-missade aldrig ett pass.
Tränade med 48h vila mellan passen, uppvärmningen bestod av jogging i ca 20 min till gymmet, därefter lite streching och teknik för att sedan börja lyfta. Gick först upp till 79 kg efter någon månad där jag stallade på typ 80 i squat och 100 i DL. Då började jag äta 10 000 - 13 000 kcal om dagen. Gick upp 7 kg på 6 veckor (86 kg), uppskattat 1/3 fett. Efter ytterliggare 6-8 veckor tränade jag med 140 i DL och 110 i knäböj.
SL 5x5 funkar bevisat jävligt bra som en grundrutin. Allt man behöver göra är att ha bra teknik, följa det mesta som står på sidan och ha sunt förnuft.
När man nått målet med att ta sin BWx1.5 i squat, eller bara tröttnat och känner att man vill testa nåt nytt och har läst på, är det bara att byta. Men SL ger definitivt bra resultat.
5x5 är inget problem att köra två dagar i rad, problemet är om du ska följa programmet som tråden handlar om men då är det inte heller fyra träningsdagar i veckan.
På fyra dagar så kör t ex pressövningar dag 1 och rygg/ben dag 2 och upprepa sen samma ordning dag 3 och 4. Vill man kan man vända på det och köra rygg/ben dag 1, press dag 2 osv eller byta ordning under veckan och köra ben/rygg, press och press, ben/rygg så funkar det också. Det handlar bara om att anpassa sitt träningsprogram.
För den som skulle köra två dagar i rad på helgen funkar samma typ av uppdelning och sen kör man ett helkroppspass mitt i veckan de veckor det finns tid.
Nej jag kommer ju inte köra exakt det schema som tråden handlar om men filosofin bakom är det som genomsyrar träningen (kan man ens säga så?)
Blir väl till att prova helt enkelt.. tack för vettigt svar bumbi
Tränade med 48h vila mellan passen, uppvärmningen bestod av jogging i ca 20 min till gymmet, därefter lite streching och teknik för att sedan börja lyfta. Gick först upp till 79 kg efter någon månad där jag stallade på typ 80 i squat och 100 i DL. Då började jag äta 10 000 - 13 000 kcal om dagen. Gick upp 7 kg på 6 veckor (86 kg), uppskattat 1/3 fett. Efter ytterliggare 6-8 veckor tränade jag med 140 i DL och 110 i knäböj.
10000-13000 kcal om dagen?
Det låter som en rätt grov överdrift.
Jo i fall jag förstått det rätt så kommer man åt hela kroppen med workout A och B. Där av att det känns tilltalande då jag främst inte alltid finner tid än dessa två dagar att träna på. En annan orsak är att basövningar är himla kul speciellt marklyft.
JJOHANSSON
2011-05-06, 14:42
Då började jag äta 10 000 - 13 000 kcal om dagen. Gick upp 7 kg på 6 veckor (86 kg), uppskattat 1/3 fett. Efter ytterliggare 6-8 veckor tränade jag med 140 i DL och 110 i knäböj.
Steroider?
Philosophic
2011-05-06, 18:48
Tränar sl 5x5 hela kroppen? Vad är i så fall anledningen till att komplettera med t.ex curls för biceps eller hantellyft åt sidan för axlarna? Är det ett schema jag kan träna i flera år och se rippad ut i alla kroppsdelar? Är nybörjare nu. Mvh
Tränar sl 5x5 hela kroppen? Vad är i så fall anledningen till att komplettera med t.ex curls för biceps eller hantellyft åt sidan för axlarna? Är det ett schema jag kan träna i flera år och se rippad ut i alla kroppsdelar? Är nybörjare nu. Mvh
Ja. Det tränar hela kroppen, även biceps o triceps.
Bara kötta.
Hahah nej, det är sant :) Och inga jävla sterioder. Kan nämna att jag antagligen har talang för rygg och ben, för pressen och bänken kom inte lika långt... "uppskattat 1/3 fett", behöver jag säga mer?
Anledningen till att jag hamnade på 10k-13k kcal om dagen var för jag började med ganska lite och då hände inte ett jävla skit (varken kroppsvikt eller träningsvikter). Läste på om hard gainers, drog slutsatsen att jag antagligen tillhörde målgruppen eftersom jag typ varit underviktig halva livet (70 kg på en som alltid varit fysiskt aktiv, och är 1,87 lång är inte så mycket, right?). Ökade foderintaget och då blev träningen bättre. Fick också köpa x antal nya brallor. Kan försöka hitta nån gammal bild om det fortfarande inte är nån som tror mig. Så himla stor skillnad i utseende blev det inte, vilket inte heller var syftet med min träning.
Fan vad man ska behöva försvara sig här då -.-
Just kidding. Trevlig fredagkväll grabbs
Jag tror lika mycket på tomten som att du käkade 10-13K kcal...
För några vintrar sedan när jag upptäckte its always sunny in philadelphia satt jag hemma i en vecka och käkade ostbågar hela dagarna. Då kom jag lätt upp i 10k kcal. Så det går allt.
Ja, vad ska jag säga. Det går ju inte att bevisa såvida inte någon frivillig anmäler sig att kunna se bakåt i tiden och skicka screendumps. Skit samma då. Min ståndpunkt var att sålänge man följer SL 5x5 utan att missa några pass och äter hyfsat mycket rätt saker så funkar det.
För några vintrar sedan när jag upptäckte its always sunny in philadelphia satt jag hemma i en vecka och käkade ostbågar hela dagarna. Då kom jag lätt upp i 10k kcal. Så det går allt.
Tror gör man i kyrkan.
Tror gör man i kyrkan.
Gnäller gör man som 3-åring.
Gnäller gör man som 3-åring.
Oavsett, om vi nu underhåller tanken att du faktiskt åt de mängderna, så är det på helvete för mycket kalorier i onödan.
Inne på 6:e veckan av Sl 5x5 och älskar det som fan. Aldrig sett fram emot o gå träna som med detta upplägg. Den är så lätt o komma ihåg o skön. Sen är det inte många på gymmet som kör i powerracket så den är nästan tom varje gång jag tränar.
Räcker det verkligen med 5 set? Speciellt när inte alla är till fail.
Jag körde mitt första SL 5x5 idag och eftersom man går på tungt så tycker jag i alla fall att 5 set räckte gott och väl för respektive övning. Jag har nog aldrig varit så slut efter ett pass som idag. Ska köra workout B i morgon så benen lär inte va så kaxiga på måndag efter två squat pass : )
Jag körde mitt första SL 5x5 idag och eftersom man går på tungt så tycker jag i alla fall att 5 set räckte gott och väl för respektive övning. Jag har nog aldrig varit så slut efter ett pass som idag. Ska köra workout B i morgon så benen lär inte va så kaxiga på måndag efter två squat pass : )
Jag körde mitt första igår. 5 set knäböj tyckte jag räkte, men jag har ingen träningsvärk alls i bröstmusklerna vilket jag fick efter varje pass på mitt förra schema
Jag körde mitt första igår. 5 set knäböj tyckte jag räkte, men jag har ingen träningsvärk alls i bröstmusklerna vilket jag fick efter varje pass på mitt förra schema
Samma som jag kände, att bara bänk inte gav tillräckligt. Sen har jag i och för sig aldrig varit bra på någon pressövning ovanför midjan ;p La till lutande hantelpress i slutet av passet, funkade bra som fan. Även med tanke på att hantelövningar får en att inse obalansen som kan uppkomma när man bara kör stång som SL 5x5 är.
Är träningsvärk verkligen en bra måttstock på hur effektiv träningen har varit? ;)
Är träningsvärk verkligen en bra måttstock på hur effektiv träningen har varit? ;)
Träningsvärk får man när musklfibrillerna förstärks, så ja.
Samma som jag kände, att bara bänk inte gav tillräckligt. Sen har jag i och för sig aldrig varit bra på någon pressövning ovanför midjan ;p La till lutande hantelpress i slutet av passet, funkade bra som fan. Även med tanke på att hantelövningar får en att inse obalansen som kan uppkomma när man bara kör stång som SL 5x5 är.
Jag kanske bara missförstår dig nu när du säger "obalansen" men med bench press och overhead press kommer man ju åt hela bröstet?
Räcker det verkligen med 5 set? Speciellt när inte alla är till fail.
Det beror på men i det här fallet så räcker det nog. Du får tänka på att du ska träna igenom hela kroppen ett flertal gånger per vecka i det här programmet, dessutom ska du höja vikterna varje pass och med tiden kommer det bli ordentligt tungt.
Träningsvärk får man när musklfibrillerna förstärks, så ja.
Mig veterligen så är man idag inte på det klara med mekanismerna bakom träningsvärk trots att det har forskats en del på området. Det verkar definitivt inte vara så enkelt som att man får det när muskelfibrerna förstärks och man kan egentligen inte ens påvisa att träningsvärk är något positivt. Man kan få träningsvärk av alla möjliga dumheter. Om du gör 100 reps på fikonvikter i valfri övning och sedan försummar maten nästkommande dag så får du förmodligen rätt mycket träningsvärk men jag tvivlar på att det är ett bra sätt att träna.
Personligen gillar jag dock att få träningsvärk, det känns bra även om det bara är som jag inbillar mig.
Det beror på men i det här fallet så räcker det nog. Du får tänka på att du ska träna igenom hela kroppen ett flertal gånger per vecka i det här programmet, dessutom ska du höja vikterna varje pass och med tiden kommer det bli ordentligt tungt.
Mig veterligen så är man idag inte på det klara med mekanismerna bakom träningsvärk trots att det har forskats en del på området. Det verkar definitivt inte vara så enkelt som att man får det när muskelfibrerna förstärks och man kan egentligen inte ens påvisa att träningsvärk är något positivt. Man kan få träningsvärk av alla möjliga dumheter. Om du gör 100 reps på fikonvikter i valfri övning och sedan försummar maten nästkommande dag så får du förmodligen rätt mycket träningsvärk men jag tvivlar på att det är ett bra sätt att träna.
Personligen gillar jag dock att få träningsvärk, det känns bra även om det bara är som jag inbillar mig.
Jag vet att det är oklart, men hur skulle träningsvärk kunna vara negativt? Om jag inte får träningsvärk tolkar jag det på ett sätt, jag har tränat som en fjolla.
Jag vet att det är oklart, men hur skulle träningsvärk kunna vara negativt? Om jag inte får träningsvärk tolkar jag det på ett sätt, jag har tränat som en fjolla.
Så varför får man träningsvärk då? Varför skulle det inte vara negativt? Kan du påvisa positiva effekter av träningsvärk? Om du inte kan ge svar på de sakerna så är det faktiskt ganska ointressant vad du tolkar det som. Som jag nyss sade så gillar jag själv träningsvärk men vad jag tycker är även det ointressant i sammanhanget.
Det du säger angående att träna som en fjolla stämmer dock inte, så mycket är jag säker på. Jag har fått grym träningsvärk av tramspass där jag knappt blivit svettig och jag har haft riktigt hårda pass som jag inte har fått någon träningsvärk av.
Så varför får man träningsvärk då? Varför skulle det inte vara negativt? Kan du påvisa positiva effekter av träningsvärk? Om du inte kan ge svar på de sakerna så är det faktiskt ganska ointressant vad du tolkar det som.
Jag är inte en sån som orkar läsa studier, men jag tror de flesta förstår att träningsvärk är positivt. Dom som tycker annorlunda försöker bara vara internet super heroes. Ingen gillar en besserwisser.
Träna på 1 år, sedan kommer det vara en fjolla nästan resten av ditt liv.
Desto mer van din kropp blir, desto mindre värk får du. Jag klarar mig utan, kan jag böja 2 dagar i rad*flex*
Jag är inte en sån som orkar läsa studier, men jag tror de flesta förstår att träningsvärk är positivt. Dom som tycker annorlunda försöker bara vara internet super heroes. Ingen gillar en besserwisser.
Besserwisser? Du menar en sådan som har tränat i mindre än ett halvår och redan vet precis hur saker och ting funkar?
Jag försöker varken vara en "internet hero" eller en besserwisser, jag påpekar att det du säger inte stämmer eftersom jag antar att en av anledningarna till att du läser på de här forumen är att du vill lära dig. Ingen orsak, det är i all välmening så du behöver inte tacka mig.
Vad har jag skrivit som inte stämmer?
Någon får gärna säga något negativt med träningsvärk.
Vad har jag skrivit som inte stämmer?
Att träningsvärk är en bra måttstock på hur effektiv träningen har varit. Eftersom man inte riktigt vet vilket samband träningsvärk har med träningseffekt så kan det ju omöjligen vara en bra måttstock.
Någon får gärna säga något negativt med träningsvärk.
Extremt hög grad av träningsvärk kan göra att du presterar sämre nästkommande pass, det tycker jag är negativt. Annars har jag inget ont att säga om måttlig träningsvärk, men inget positivt heller förutom att det känns bra. Det är just det som är grejen, jag VET inte om det är bra eller dåligt och det verkar ingen annan ha någon definitiv kunskap om heller.
Körde mitt andra SL 5x5 pass idag, första var igår. Väntade med att ta squat sist då jag idag hade träningsvärk i benen och sittmusklerna. Tyvärr gick det inge vidare så jag la ner den övningen blev endast overhead press och deadlifts. Så prestationsdelen som nämndes instämmer jag på. Men jag antar att benen inte var vana vid så mycket stryk i och med att jag böjde en ny "tyngre" vikt i går. Sammantaget av två SL 5x5 pass har jag nog aldrig varit så trött som idag.
Philosophic
2011-05-08, 09:47
Körde mitt andra SL 5x5 pass idag, första var igår. Väntade med att ta squat sist då jag idag hade träningsvärk i benen och sittmusklerna. Tyvärr gick det inge vidare så jag la ner den övningen blev endast overhead press och deadlifts. Så prestationsdelen som nämndes instämmer jag på. Men jag antar att benen inte var vana vid så mycket stryk i och med att jag böjde en ny "tyngre" vikt i går. Sammantaget av två SL 5x5 pass har jag nog aldrig varit så trött som idag.
SL 5x5 så är det rekomenderade att man ska träna 3 gånger i veckan med minst 48h vila mellan varje pass.
Vilka vikter körde du på i böj? Det är meningen att man ska börja lätt.
SL 5x5 så är det rekomenderade att man ska träna 3 gånger i veckan med minst 48h vila mellan varje pass.
Jo jag är medveten om det dock så nämnde jag tidigare i tråden att jag har väldigt svårt att få tid till träning i veckorna. Där av blir lör och sön avsedd till träning. Jag vill ändå köra workout A och B som SL 5x5 avser de två dagarna för jag vill bygga styrka och älskar basövningar.
Vilka vikter körde du på i böj? Det är meningen att man ska börja lätt.
Nej jag körde bara på 50kg men har inte tränat böj på två veckor pga magsjuka misstänker träningsverken pga det.
Jag kanske bara missförstår dig nu när du säger "obalansen" men med bench press och overhead press kommer man ju åt hela bröstet?
Vad jag menar med obalansen som kan uppkomma när man bara kör stångövningar är att den ena sidan kan bli starkare än den andra, omedvetet. Det märks ju inte lika mycket i t.ex knäböj om ditt högra ben jobbar mer än ditt vänstra, för du kompenserar med att ändå hålla stången rak och det känns som att du jobbar lika mycket med båda benen. Samma med bänk. Händer de allra flesta och är ju helt naturligt. Testar man sedan att lägga in en hantelövning som t.ex lutande bänk så märker man det, och kan jobba vidare utifrån det.
Majoriteten är på något vis sneda i ryggen (utan att vara något negativt) och en sida är oftast starkare än den andra. Kör man på i kanske 6 månader gör det inte så värst mycket, men att konstant utsätta den ena sidan för mer belastning pga att man endast lyfter med stång i åratal är inte att rekommendera.
Hantelövningar tvingar ju nervsystemet och samtidigt då musklerna att jobba på ett helt annat sätt också med tanke på att du belastar varje arm individuellt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.