Visa fullständig version : Pollenallergi - fffffuuuuuu
Rikard Jansson
2011-04-08, 09:05
Någon annan som har pollenallergi? Jag har pollenallergi mot björkar mest, och tror det nyligen kickat igång. Någon som har minne nog att komma ihåg hur länge man brukar ha problem?
Akerhage
2011-04-08, 09:10
Någon annan som har pollenallergi? Jag har pollenallergi mot björkar mest, och tror det nyligen kickat igång. Någon som har minne nog att komma ihåg hur länge man brukar ha problem?
Ungefär fram till midsommar brukar jag känna av björken o annat skit. Så efter det är det ju lungt....fast nej! då kommer ju gräspollenskiten som är ännu värre...faaaaan för pollenallergi!
Nitrometan
2011-04-08, 09:15
Jag har sluppit allergi mot trädens pollen. Alen drar igång redan i januari och föls sen av hassel och de andra träden.
Däremot har jag prickat in gräs och gråbo som överlappar/avlöser varann rätt bra. Så jag kan vara allergisk från april/maj till september/oktober.
Yay pollen! *gah!*
*grr*
The_RobRoy
2011-04-08, 09:19
Har klarat mig hela uppväxten, men för tre år sen slog det till för första gången. Förra året var det värre än någonsin. Ska gå till apoteket och hämta lite drugs snart tror jag..
Det dryga är att man ofta blir lite trött och torr i munnen med mera av om man tar mycket antihistaminer.
Nitrometan
2011-04-08, 09:20
Sen finns det ju bra mätningar av pollen och prognoser nu så att man kan medicinera ordentligt mot det och slippa de värsta attackerna.
Detta säger Naturhistoriska Museet om Björkarna och deras pollen:
Tre arter med underarter och varianter i Sverige: Vårtbjörk (hängbjörk), glasbjörk (med fjällbjörk) och dvärgbjörk. Blommar från mitten av april och framåt, i fjällkedjan lokalt så sent som i juli. Förekommer i alla typer av terräng och landskap.
Här finns stationerna: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/pollen.41.html
I Svealand alblomning i Skåne blommar alm och sälg
I år är det tydligt att Sverige är ett avlångt land där klimatet verkligen kan skilja sig åt. I Skåne är alblomningen så gott som över och sälg och alm har rapporterats ha inlett sin blomning. I Stockholm har alen precis börjat blomma och det är någon vecka kvar innan det är dags för sälg och alm att inleda sin blomning.
Nu har både hassel och al inlett sin blomning i Stockholm. I nästan hela Götaland har blomningen pågått en tid men då framför allt på Västkusten och sydligaste Götaland. Nu blommar de allmänt och den kalla våren har medfört att hassel och al blommar samtidigt. Pollensläppet blir mer komprimerat varför det kan upplevas besvärligt för många allergiker. I Södra Norrland samt delar av Svealand blommar även gråalen och har bidragit till höga alpollenhalter i dessa områden. Det har också varit en hel del fjärrtransport av framför allt alpollen från kontinenten. Några av våra mätstationer har i dagarna också uppmätt pollen från bl. a. björk, ask och asp vars blomning i Sverige inte väntas komma i gång förrän om några veckor. Från Skåne rapporteras om att både sälg och alm har inlett sin blomning.
den här tycker jag är bra, ställ in din stad så ser du tydligt hur pollensäsongerna för de olika trädasen överlappar varandra.
http://www.pollenkoll.se/index.php/behandlingar/index.php?option=com_content&view=article&id=17
så i göteborg är april och maj värst men klingar av i mitten av juni med undantag för gräs
Ja! Kliande ögon är ett givet vårtecken. *cry*
The_RobRoy
2011-04-08, 09:42
Jag vet inte vad jag är allergisk mot, men jag tror det är gräs :(
jäkla irriterande när jag aldrig varit allergisk förut men nu över 30 år så blir man allergisk mot nånting - vad har jag ingen aning om men det startar i februari.
Nitrometan
2011-04-08, 09:49
jäkla irriterande när jag aldrig varit allergisk förut men nu över 30 år så blir man allergisk mot nånting - vad har jag ingen aning om men det startar i februari.
Hmm. Och England är lite tidigare än Sverige... Alm, hassel, sälg?
Hmm. Och England är lite tidigare än Sverige... Alm, hassel, sälg?
Jepp, nåt jäkla träd är det nog allt.
Jepp. Känns mot att jag är på gränsen mellan levande och död.
Nitrometan
2011-04-08, 10:13
Jepp. Känns mot att jag är på gränsen mellan levande och död.
Zombie-epidemin har redan börjat?
Zombie-epidemin har redan börjat?
Det skulle man kunna tro.
Nitrometan
2011-04-08, 10:42
Norrland ftw! :D
Är det därför Abisko är referensstation?
Har pollen (bestämd form) redan kommit? Inget har ju slagit ut. Det är fortfarande helt dött här, som efter en nuclear holocaust, och då bor jag ändå i sydligaste Sverige. Jag tror aldrig våren har kommit så sent som i år, det är ju snart mitten av april.
Hur gör ni för att få pollen uppe i Svealand/Norrland?
Är det därför Abisko är referensstation?
Är det så? Om jag använder mig själv som referens så kommer besvären mycket senare än när jag bodde i sveriges trädgård. Och med mycket menar jag mer än en månad.
Nitrometan
2011-04-08, 10:51
De flesta träd som blommar tidigt har så små blommor att du inte ser dem. Al, hassel, sälg, björk, alm m.fl. blommar innan de sätter blad.
Alen brukar börja i januari eller februari.
Nitrometan
2011-04-08, 10:54
Är det så?
Naturhistoriska:
Referensstation
Referensstationer används i vissa lägen för att få kunskap om pollenhalterna i områden där verksamma mätstationer saknas. På referensstationerna görs inga egna prognoser, däremot ingår de som underlag i övriga pollenprognoser.
Verksam referensstation 2011:
Abisko (Abisko naturvetenskapliga station)
På referensstationen finns inte reurser för dagliga pollenmätningar och löpande prognosverksamhet. Pollen samlas in på plats och skickas för analys på något av de centrala analyslaboratorierna i landet.
Ovanstående mätstation fungerar som referens till framför allt den pollenriskprognos som Palynologiska laboratoriet tar fram.
Jomenvisst.
Jag litar mer på mig själv än på en referensstation i Abisko hur som helst.
De flesta träd som blommar tidigt har så små blommor att du inte ser dem. Al, hassel, sälg, björk, alm m.fl. blommar innan de sätter blad.
Alen brukar börja i januari eller februari.Jaha.
jag har riktigt grov pollenallergi. fml :|
Rikard Jansson
2011-04-08, 12:11
Hoppas det är så lindrigt som möjligt tills serie2an bara! :)
Någon mer än jag som upplever kraftigt lindrade besvär vid fylla? De försvinner mer än vad jag tror kan förklaras av att sinnena blir lite trubbiga
ViktorLarsson
2011-04-08, 12:23
Undrar varför jag blivit så in i helsike förkyld men då kanske det beror på pollen då. Jag är pollenallergiker men förra våren/sommaren kände jag inte av pollen.
Rodnad
Växlande tät i näsan/rinnande näsa
Kliar i ögonen
Hosta/Slemmig
Trött
Fan, jag som trodde skiten var över (om det nu är pollen jag känner) :(
/Peace.
martikainen
2011-04-08, 12:29
kliat i ögonen senaste dagarna, även här "uppe" i Örebro
Någon mer än jag som upplever kraftigt lindrade besvär vid fylla? De försvinner mer än vad jag tror kan förklaras av att sinnena blir lite trubbiga
Det mesta blir bättre when drunk. Jag tror fan jag springer snabbare också.
hejhopp79
2011-04-08, 15:27
Nej! Är björk igång?
Undrade just varför näsan runnit och jag nyst 2 dagar i sträck. Och björkallergin är rätt stark, jag är bara lite mot gräs. Var och tog blodprov någon månad sen
Känner mig seg, en aning yr, lite blasé, rinner ur näsan och lite trång/täppt i luftvägarna. Men whatever liksom, man glömmer bort det där när man spelar dator eller något.
filmjölk
2011-04-08, 16:23
Vill ni ha ett asbra tips mot pollenallergi? Jag ger ett iaf. Atarax finns en medicin som heter, som oftast används som lugnande, men på mig funkar det mycket bättre mot allergi än clarityn och det mesta annat.
Man blir lite seg av den, så kör inte bil på den. En tablett täcker ett halv dygn så man behöver inte vräka i sig, dock tar det en timme eller två innan den ger effekt.
hejhopp79
2011-04-08, 16:29
Vill ni ha ett asbra tips mot pollenallergi? Jag ger ett iaf. Atarax finns en medicin som heter, som oftast används som lugnande, men på mig funkar det mycket bättre mot allergi än clarityn och det mesta annat.
Man blir lite seg av den, så kör inte bil på den. En tablett täcker ett halv dygn så man behöver inte vräka i sig, dock tar det en timme eller två innan den ger effekt.
Har den som allergitablett och ja den är lugnande :D Milt ångestdämpande typ. Det är dessutom förstahandsval för komplementär ångestbehandling inom psykiatrin.
Den är ganska stark anti-histamin som sagt. Glömde bort att jag hade dem, tackars! Lite seg? Man somnar bra i alla fall!
Har klarat mig hela uppväxten, men för tre år sen slog det till för första gången.
Vadå kan man få sån där skit i vuxen ålder? Nöööuuuu
hejhopp79
2011-04-08, 16:30
Vadå kan man få sån där skit i vuxen ålder? Nöööuuuu
Självklart.
Lasse Kongo
2011-04-08, 17:24
Vi måste ju veta vilken typ av allergi folk har, så vem känner sig manad?
Att dra igång pollen om allergi alltså?
Njaaaaaaagaaaaahahahahahahahahahahaha..........
Så kul kanske det inte var, men lite ; ) eller : (
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.