Visa fullständig version : Trafikförsäkringsföreningen
Någon som drabbats av denna förening som är värre än värsta tänkbara inkassobolag?
Om inte så vill jag passa på att varna för att stå utan trafikförsäkring.
Torsdagen den 24/4 köpte jag en ny andrabil. Det blev en v40 för 19000:-
På fredagen skulle ägarbytet skickas in av säljaren. På morgonen gick jag in på mitt försäkringsbolags hemsida för att teckna en försäkring. Då jag ännu inte var skriven som ägare på bilen så gick inte detta.
Jag tänkte att jag väntar tills på måndag så att de hinner registrera ägarbytet och då anger jag den 24/4 som startdatum på försäkringen.
På måndagen så hade registreringen gått igenom och då gick det givetvis inte att teckna en försäkring bakåt i tiden. Visste med en gång att jag får en faktura från Trafikförsäkringsföreningen men hur illa kan det vara?
Igår fick jag fakturan och hur fan kan de få räkna som de gör!? Jag betalar dryga 2000:- för en trafikförsäkring.
TFF räknar på absolut värst tänkbara personen i absolut värsta tänkbara området + 10% = 40 000:- om året för en trafikförsäkring till en bil som kostar 19000:-!!!!
Fakturan blev på 423:- vilket inte ruinerar mig men det är ändå sura pengar för så få dagar som jag stod oförsäkrad.
Jag ringde givetvis upp och frågade om det finns något man kan göra. Betala fick jag som svar. :/
Tänk om man köper en BMW och blir sjuk eller bara råkar glömma och reser bort ett par veckor? Vågar inte tänka på vad de räknar på för belopp då.
prOtotype
2011-04-08, 08:45
Du kan alltid ringa till försäkringsbolaget för att teckna en försäkring innan ägarbytet gått igenom, vilket jag rekommenderar. Tänk om du kvaddar bilen på vägen hem.
Eller ett annat alternativ: Du kör på någon på vägen hem och personen får bestående skador. Då är du ganska glad att trafikförsäkringsföreningen står för kalaset istället för att du får betala den personens vård själv.
Also, om du ringer ett försäkringsbolag och trevlig ber om hjälp så är det möjligt för dom att lägga in ett försäkringsbevis några dagar i efterskott, då kan du höra av dig till TFF och dom river fakturan.
Du kan alltid ringa till försäkringsbolaget för att teckna en försäkring innan ägarbytet gått igenom, vilket jag rekommenderar. Tänk om du kvaddar bilen på vägen hem.
Eller ett annat alternativ: Du kör på någon på vägen hem och personen får bestående skador. Då är du ganska glad att trafikförsäkringsföreningen står för kalaset istället för att du får betala den personens vård själv.
Also, om du ringer ett försäkringsbolag och trevlig ber om hjälp så är det möjligt för dom att lägga in ett försäkringsbevis några dagar i efterskott, då kan du höra av dig till TFF och dom river fakturan.
Jag ringde mitt försäkringsbolag på måndagen och fick höra att det inte gick. Är övertygad om att det gått tidigare hos andra bolag men nu har jag fler försäkringar där och bra rabatt så det fick bli hos dom även med denna bil.
Det är såklart bra att TFF finns men jag ifrågasätter deras metoder. Varför räkna på absolut värsta tänkbara person och område när så inte är fallet för mig. Jag har inte orsakat någon skada på de 13år jag haft körkort. Varför ska jag betala dyrt för om de räknar på någon 20åring som bor i Hovsjö där de bränner 10 bilar om dagen?
detta är ju bilköpandets abc. avgiften är 106 spänn om dan rätt o slätt. Jag tycker det är ett skäligt pris för vad du får för pengarna. Betalar gärna en hundring eller två om jag klantar till det vid ett ägarbyte mot att veta att jag är försäkrad mot klantarsel oavsett vilka oförsäkrade avställda ruckel de kör vare sig jag går, cyklar eller kör bil.
Hur kan då 5,50 om dagen täcka precis samma kostnader?
Ignatius72
2011-04-08, 09:25
Köpte en båge på senhösten och tänkte inte alls på trafikförsäkring då den stod parkerad i garaget. Fick en räkning på 247kr/dag. De väntade 14 dagar på att skicka ut lappen dvs nästan 3500kr. De hade räknat på den dyraste försäkringen som de påstod kostade 90000 per år. Vem i helvete skulle försäkra sin vanliga båge för 90 papp?
Hur kan då 5,50 om dagen täcka precis samma kostnader?
men lol, tff får ju inte in pengar från de som kör omkring oförsäkrat och AVSTÄLLT fattar du väl men likväl får de pröjsa alla skador dessa orsakar. lägg till det alla skador som orsakats av smitare samt att klientelet som utnyttjar tff's tjänster sällan har särskilt bra betalningskraft att återbetala när de orsakat en skada. tror du på riktigt man kan göra detta för 5.50:-?
prOtotype
2011-04-08, 10:32
Jag ringde mitt försäkringsbolag på måndagen och fick höra att det inte gick. Är övertygad om att det gått tidigare hos andra bolag men nu har jag fler försäkringar där och bra rabatt så det fick bli hos dom även med denna bil.
Det är såklart bra att TFF finns men jag ifrågasätter deras metoder. Varför räkna på absolut värsta tänkbara person och område när så inte är fallet för mig. Jag har inte orsakat någon skada på de 13år jag haft körkort. Varför ska jag betala dyrt för om de räknar på någon 20åring som bor i Hovsjö där de bränner 10 bilar om dagen?
Företaget har möjlighet till det. Det är alltid en risk för dom att bakåtdatera en försäkring så du behöver få personen du pratar med att verkligen vilja hjälpa dig.
De gör de inte. Det finns en fast tabell beroende på fordonstyp med hur mycket du betalar i straffavgift för att du bryter mot lagen. Enda skillnaden mot andra lagöverträdelser är att du garanterat blir upptäckt.
Jag skrotade min svenska bil i Norge. Efter ett par månader så fick jag en saftig räkning på att jag hade haft min bil oförsäkrad. Det var ganska knepigt att få dom att förstå att jag inte hade använt min skrotade bil under tiden som den varit skrotad. Troligtvis något pappersfel men irriterande var det.
TFF räkningen motsvarar alltid den dyraste försäkringen man kan hitta.
det där är lite intressant då de absolut dyraste försäkringarna såvitt jag vet bara finns i avskräckande syfte och det inte är meningen att någon skall teckna dem
Ignatius72
2011-04-08, 11:09
Så är det. Min undran är om en försäkring på 90000kr/år för en motorcykel verkligen är en försäkring som existerar annat än på pappret.
prOtotype
2011-04-08, 12:09
Så är det. Min undran är om en försäkring på 90000kr/år för en motorcykel verkligen är en försäkring som existerar annat än på pappret.
Ja det är det.
Ett försäkringsbolag får aldrig vägra en trafikförsäkring, men det finns inga regler om vilken premie dom ska erbjuda. Men om det är tex en sporthoj av modell värsting så vill bolaget kanske egentligen inte försäkra den och kan då sätta en väldigt hög premie. Sen att det då istället gör att streetracers ställer av hojen och kör oförsäkrat kan ju bidra till att TFF avgiften blir väldigt hög för motorcyklar.
Ignatius72
2011-04-08, 12:22
Ja det är det.
Ett försäkringsbolag får aldrig vägra en trafikförsäkring, men det finns inga regler om vilken premie dom ska erbjuda. Men om det är tex en sporthoj av modell värsting så vill bolaget kanske egentligen inte försäkra den och kan då sätta en väldigt hög premie. Sen att det då istället gör att streetracers ställer av hojen och kör oförsäkrat kan ju bidra till att TFF avgiften blir väldigt hög för motorcyklar.
Exakt, det innebär att man drabbas av böter baserat på en teoretisk försäkringspremie.
prOtotype
2011-04-08, 12:28
Exakt, det innebär att man drabbas av böter baserat på en teoretisk försäkringspremie.
Vill du hellre ha dagsböter eller vad?
Du verkar ju tycka att man är grovt kriminell om man får en faktura därifrån!?
Jag tycker att man först skulle kunna få en påminnelse att se till att fixa en trafikförsäkring. Gör man det inte där efter så tillhör man kanske buset som skiter i det och då bör man kanske få betala dyrt.
Jag tycker att man först skulle kunna få en påminnelse att se till att fixa en trafikförsäkring. Gör man det inte där efter så tillhör man kanske buset som skiter i det och då bör man kanske få betala dyrt.
Påminnelse? det är väl klart man skall vara med och betala de kostnader oförsäkrade fordon orsakar om man är en av dem som kör runt oförsäkrat. En påminnelse är de ju hyggliga och skickar ut som ignatius skrev. Den kunde kommit efter ett år som brukligt annars.
Påminnelse? det är väl klart man skall vara med och betala de kostnader oförsäkrade fordon orsakar om man är en av dem som kör runt oförsäkrat. En påminnelse är de ju hyggliga och skickar ut som ignatius skrev. Den kunde kommit efter ett år som brukligt annars.
Om jag skulle krocka oförsäkrad behöver jag inte betala en spänn då?
Eller räknar de med att jag smiter som den brottsling jag är?
prOtotype
2011-04-08, 13:26
Antagligen typ en standardavgift på 10% av pbb (så typ standard trafikförsäkringssjälvrisk x2-4)
prOtotype
2011-04-08, 13:46
Haha nej verkligen inte, snarare att det är en väldigt mänsklig miss. Men jag förstår hur det fungerar. Det kanske inte är så vanligt att det händer, men som alla försäkringar så handlar det om statistik, och då och då smäller det med oförsäkrade bilar. Iom att man också ofta kan få försäkringsbolag att backa beviset några dagar så tycker jag att lösningen är rimlig.
Hur skulle man annars göra? Du föreslår några dagars karens? Någon måste ju stå för risken. Med tanke på att TFF som enskild enhet oftast går back, så känns det väldigt vettigt att dom som får betala är just dom som missar att försäkra.
Jo det är väl klart att du måste. I försäkringssammanhang kallas avgiften du får erlägga "självrisk".
Ja det där med TFF är en lurig grej.. jag köpte min bil för ett tag sen och i ren dumhet försäkrade jag den först 2 dagar senare.. men jag har ännu inte fått nått från TFF! Kanske har nått att göra att ägarbytet skedde en lördag och försäkringen tecknades måndagen efter?
Ja det där med TFF är en lurig grej.. jag köpte min bil för ett tag sen och i ren dumhet försäkrade jag den först 2 dagar senare.. men jag har ännu inte fått nått från TFF! Kanske har nått att göra att ägarbytet skedde en lördag och försäkringen tecknades måndagen efter?
eller att den tecknades retroaktivt
Ignatius72
2011-04-08, 18:10
Om jag missar att betala in en vanlig försäkring så får man en påminnelse och betalar man inte den så kommer nästa steg. Detta sker ju bara vid ägarbyte, väl inne i systemet så kan man lugnt betala in i efterhand. Med de hysteriska summor de begär så kunde de tex skicka ut påminnelse direkt de får in ägarbytet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.