Logga in

Visa fullständig version : Svält känsla

Situation
2011-04-07, 11:27
tjena dudes:)

Kör min första deff nu och använder mig av PF, dock har lite funderingar. Jag är 180 lång och väger 92kg. Kör 3 st tunga styrkepass i veckan och 3 intervall pass i veckan plus att jag går morgonpromenad 40 min 5 gånger i veckan. jag käkar ca 2500 kcal om dagen och enligt mitt energiintag ligger ja minus med ca 700 kcal.

Tycker att PF är helt ok att köra, man får äta sig mätt och det är lätt att ligga på rätt kcal intag dock så upplever jag kraftig hunger på morgonen och när jag ska sova. Jag tycker att det känns konstigt att känna sig så hungrig under en sån stor del av dygnet, det lilla jag vet om att gå ner vikt är att om man svälter sig så tar de ännu längre tid att gå ner i vikt eftersom kroppen lagrar allt som den kan för att överleva längre.

Hur ser ni som kör PF på saken att vara jävligt hungrig under stora delar av dygnet?

Big Sleazy
2011-04-07, 11:30
Var också hungrig ibland på morgon/kväll när jag började äta färre men större portioner. Det släppte dock efter någon vecka. Om du nu verkligen är inställd på att köra PF så får du helt enkelt kämpa igenom. Om du fortfarande går hungrig så får du väl äta mer, för då äter du för lite.

hejhopp79
2011-04-07, 11:31
Läs mer om PF i PF-tråden och på lean-gains.com

Det mesta står där och hungerskänslorna försvinner efter ett tag. Det gäller att vara smart och t ex lägga mat på kvällen istället så att man inte är hungrig. Jag gör så, Grandmaster har jag läst gör så, do it om du blir hungrig vid sänggående för det är inte kul att försöka somna hungrig.

Situation
2011-04-07, 11:39
Tack för snabba svar:)

Jag är väldigt sugen på att testa PF och ja ska ge det en ordentlig chans. Har kört det i snart 2 veckor och kan fortfarande var jävligt hungrig:P(dock kan det variera från dag till dag). Jag har lagt min ät tid mellan 10-18 och då äter jag min sista måltid relativt sent tycker jag. Ska dock inte sluta köra PF men var sugen på å höra vad ni har för teorier om hur hungern påverkar deffen?

Langster
2011-04-07, 13:16
Ät senare. Sista måltiden kan ligga 1-2 timmar innan du går och lägger dig. Då är du inte hungrig när du ska sova och antagligen inte hungrig direkt när du vaknar. När man sen kommit igång med dagens sysslor brukar man inte tänka på mat förrän framåt lunch.
Det kan även vara så att du ligger på ett för stort kcal underskott. Hur snabbt går du ner? Det är lagom att gå ner 0,5 kg i veckan ungefär. Om du går ner snabbare än så bör du äta mer, när du märker att viktnedgången stannar av sänker du intaget.
Det brukliga vid PF såsom Grandmaster förespråkar är att man äter mer på träningsdagarna och mindre på vilodagarna. Så du kan testa att äta t.ex 3000 kcal på de dagar du styrketränar och 2000 kcal på de dagar du vilar från styrketräningen. Detta tycker jag minskar hungerskänslorna.

Det är inte farligt att vara hungrig, man går inte ner sämre pga det. Man kan ju vara hungrig även när man ligger på ett stort överskott av kcal. Det är bara en känsla.
Däremot ska man inte bli alltför seg av det låga intaget, det kan göra att man väljer att röra på sig mindre i vardagen vilket så klart hämmar energiförbrukningen.
Det ser ut som att du tränar rätt mycket kondition, testa att dra ner på den och justera kosten så att du går ner ca 0,5 kg i veckan med så lite träning som möjligt.

Situation
2011-04-07, 15:31
Funkar inte för mej att äta senare eftersom jag alltid tränar på dagen, typ vi 12 eller 2. Annars hade jag lätt kunnat testa att äta senare men just nu funkar det helt enkelt inte.

Förra veckan som var min första vecka gick jag ner nästan 1kg, dock är det väl mest vätska i början? Kan hända att jag ligger på för lågt energiintag 2500 kanske är för lite för 3 styrkepass å 3 intervallpass i veckan. Dock tycker ja att 6 pass i veckan (3 är intervallpass som tar 20 min) inte är så mycket och att ett energiintag på 2500 inte är så lågt:P

Jag kör ganska mycket kondition för att jag har läst att intervallpass ska vara väldigt bra när man vill bränna fett.