handdator

Visa fullständig version : ny amatör deff

liken
2011-04-07, 08:27
Så här är det.

182 är jag. 75 pannor.

Kl 6
Omelett av 2 ägg. 2 ostskivor. 5 skivor bastuskinka. Bbc sås.
1dl havregryn. 1 msk linfrö. 1 msk äppelmos.
Alternativt en av rätterna

Kl 9 1 kokt ägg. En frukt. En burk makril och 2 grovbrö kavring

Kl 12 Omelett a 3 ägg med skinka och ost samt grönsak. Alt 2 kokta ägg. 1 advokado. Tomater. Frukt

kl 17 1 kycklingfile. Div grönsaker.

Kl20 1 keso och några skivor bastuskinka. Alt kassler.

Inne i en period där jag bara hemma gymmar med kropp som vikt. Jobbar som golvläggare så jag rör mig en del.

Tips och sågningar tack. Dryck är vatten och minimjölk

David

christofer79
2011-04-07, 08:45
Så här är det.

182 är jag. 75 pannor.

Kl 6
Omelett av 2 ägg. 2 ostskivor. 5 skivor bastuskinka. Bbc sås.
1dl havregryn. 1 msk linfrö. 1 msk äppelmos.
Alternativt en av rätterna

Kl 9 1 kokt ägg. En frukt. En burk makril och 2 grovbrö kavring

Kl 12 Omelett a 3 ägg med skinka och ost samt grönsak. Alt 2 kokta ägg. 1 advokado. Tomater. Frukt

kl 17 1 kycklingfile. Div grönsaker.

Kl20 1 keso och några skivor bastuskinka. Alt kassler.

Inne i en period där jag bara hemma gymmar med kropp som vikt. Jobbar som golvläggare så jag rör mig en del.

Tips och sågningar tack. Dryck är vatten och minimjölk

David

Skinka, kassler = konserveringsämnen och behandlat kött med massor av salt och druvsocker = skulle aldrig stoppa detta i min mage ialla fall.

Ät ägg till frukost det räcker, nästa lunch kyckling, fisk, kött. lägg till rotfrukter och bönor du behöver kolhydrater om du tränar och jobbar aktivt dessa har låg glykemisk belastning och mättar bra. Risken är om man äter en klen lunch är att man frossar till kvällen istället.
Bbc sås låter som konserveringssås - gör egen sås på chili mm o turkisk yoghurt.
Det är bara vad jag hade gjort.. Lycka till

Benjila
2011-04-07, 09:15
Skinka, kassler = konserveringsämnen och behandlat kött med massor av salt och druvsocker = skulle aldrig stoppa detta i min mage ialla fall.

Men lägg av. Skinka och kassler är grymt bra mat. Jag ser inte att hans kostschema innehåller speciellt mycket salt (om han inte saltar mycket själv d.v.s) vilket gör att lite kassler knappast skadar något. Druvsockerhalten i skinka är inte att prata om eftersom den är så låg.

CaveThang
2011-04-07, 09:22
Verkar ganska lite för en som tränar och har ett aktivt jobb.
Räknade lite grovt och fick det till knappt 1900kcal. Jag är lika lång men kanske lite tyngre och jobbar som massör och utan speciellt mycket bokningar är jag viktstabil på 2700-2800kcal med 1,5h styrketräning 3 ggr i veckan.
Standard kolo tipset brukar väl vara -500 kcal per dag för att inte påfresta kroppen för mycket.
Christofers tips om lite rofrukter eller bönor till maten tycker jag annars är en mumsigt tips.

Dreas
2011-04-07, 09:36
Men lägg av. Skinka och kassler är grymt bra mat. Jag ser inte att hans kostschema innehåller speciellt mycket salt (om han inte saltar mycket själv d.v.s) vilket gör att lite kassler knappast skadar något. Druvsockerhalten i skinka är inte att prata om eftersom den är så låg.E250 = grymt bra? Skinka och kassler kan man med fördel undvika, jag vet då att jag gör det och ersätter med vettigare alternativ i 9 fall av 10 iaf.

Benjila
2011-04-07, 09:48
E250 = grymt bra? Skinka och kassler kan man med fördel undvika, jag vet då att jag gör det och ersätter med vettigare alternativ i 9 fall av 10 iaf.
Nej, det är sant. Men jag utgick från TS kostschema och han äter inte 5kg kassler varje dag. Ville få fram att man inte behöver bli rädd för lite skinka hit och dit. Lagom är bäst när det kommer till mycket.

Dreas
2011-04-07, 09:49
Nej, det är sant. Men jag utgick från TS kostschema och han äter inte 5kg kassler varje dag. Ville få fram att man inte behöver bli rädd för lite skinka hit och dit. Lagom är bäst när det kommer till mycket.Rekommendationerna ligger på 0g charkprodukter i veckan. 500g tillagat rött kött.

Lagom är bäst när rekommendationen är nere på 0g?

vicarious
2011-04-07, 10:34
+1 på Dreas. Finns inte så mycket att diskutera där faktiskt.

Benjila
2011-04-07, 10:39
Sen när bryr sig folk egentligen om rekommendationer här? :) Ska väl inte prata om all sötningsmedel som missbrukas.

Nej men du har rätt. Att säga "grymt bra mat" var klart att ta i. Men tycker det som sagt bara är dumt att noja om man inte äter större mängder av det.

vicarious
2011-04-07, 10:44
Sen när bryr sig folk egentligen om rekommendationer här? :) Ska väl inte prata om all sötningsmedel som missbrukas.

Nej men du har rätt. Att säga "grymt bra mat" var klart att ta i. Men tycker det som sagt bara är dumt att noja om man inte äter större mängder av det.

Sen alltid? Jag tror inte sötningsmedel är helt riskfritt att konsumera mycket av, men där finns det iallafall ett ADI-tak. Det finns inte för E250. Det är rekommendationen att avstå helt.

Dreas
2011-04-07, 10:45

Nej men du har rätt. Att säga "grymt bra mat" var klart att ta i. Men tycker det som sagt bara är dumt att noja om man inte äter större mängder av det.Sötningsmedel som missbrukas? Vilka rekommendationer? Du känner att du har en poäng här?

Benjila
2011-04-07, 10:52
Haha jesus christ. Förlåt, ska sluta vara ironisk på internet.

vicarious
2011-04-07, 10:54

Ironisk? Det var du väl aldrig.

Eddie Vedder
2011-04-07, 10:54

Jag håller i alla fall med dig. :)

Ordet "missbruk" är ju en definitionsfråga men jag tycker utan tvekan att det förekommer konsumtion av lightläsk, FUN light och proteinpulver bland många medlemmar som inte direkt känns särskilt sunt.

Jag syftar inte på någon i tråden specifikt men jag tycker inte att "missbruk" ska definierar som att varje dag dra i sig mängder precis inom ADI direkt.