Visa fullständig version : Dricka mycket vatten under deffperiod
maxiimous
2011-04-06, 15:27
Man brukar ju dricka runt 1-2L dagligen. Kan det under deffning påverka resultatet med hur mycket vatten man dricker? Just nu dricker jag runt 3-4L för att hålla mig ifrån sötsuget. Samlar kroppen upp all denna vätska och sinkar deffningen eller är det bara positivt att dricka mycket?
King Grub
2011-04-06, 15:30
Du påverkar inte fettförlusten negativt genom att dricka mer. Om något är det tvärtom - det kostar mycket energi att dricka vatten, särskilt kallt vatten.
Och en uttorkad kropps fettförbränning är sämre än en välhydrerads.
dessutom under deff så äter man ofta stora mängder protein vilket kan verka drivande(nåja).
kolhydratskällorna som ju innehåller mycket vätska och dessutom binder vätskan i kroppen brukar ju minskas ner på.
personligen har jag aldrig varit så törstig som när jag dietade seriöst. och jag har aldrig kissat så mycket haha
maxiimous
2011-04-06, 16:04
dessutom under deff så äter man ofta stora mängder protein vilket kan verka drivande(nåja).
kolhydratskällorna som ju innehåller mycket vätska och dessutom binder vätskan i kroppen brukar ju minskas ner på.
personligen har jag aldrig varit så törstig som när jag dietade seriöst. och jag har aldrig kissat så mycket haha
precis, jag får alltid den känlsan av att jag "måste äta något litet" under min deff. Därför dricker jag mycket. Tack för svaren, då fortsätter jag dricka som en heeest :)
Kunder dricka 5-7L vissa dagar. Mycket springande på toan blir det:D
Sheogorath
2011-04-06, 18:31
Som Pepz sa. Ligger man på ett riktigt högt proteinintag blir det MYCKET kissande och då krävs det ju också större tillförsel av både salter och vatten.
Salter behövs inte extra. Däremot behövs ca 1 liter vatten för varje 100 g protein du äter. Egentligen är det bara ca 7 dl men med proteinet kommer också urinsyra, kreatinin och lite salter som ändå måste utsöndras.
Big Sleazy
2011-04-06, 19:08
Brukar dricka flera lite fun light och cola zero/pepsi max under deff. Skulle nog aldrig klara av att inte småäta annars.
nisse1976
2011-04-06, 19:22
Intressant, funderat en del på varför man pinkar så satans mycket
maxiimous
2011-04-06, 19:34
Vet inte om detta hör till saken. Men jag har på något vis fått betydligt MINDRE finnar på både axlar och ansikte sen jag började på min deff 28 mars. Kan det bero på det massiva intaget av vatten eller att man dragit ner på kolisarna??
eriksvensson
2011-04-06, 20:22
eller att man dragit ner på kolisarna??
:thumbup: Har upplevt samma sak.
vicarious
2011-04-06, 20:42
Brukar dricka flera lite fun light och cola zero/pepsi max under deff. Skulle nog aldrig klara av att inte småäta annars.
Det där kan vara ett behov som föder sig självt. Om du skulle sluta dricka och äta så mycket sötsaker (funlight+läsk) så skulle nog sötsuget försvinna efter ett tag.
Big Sleazy
2011-04-06, 21:28
Det där kan vara ett behov som föder sig självt. Om du skulle sluta dricka och äta så mycket sötsaker (funlight+läsk) så skulle nog sötsuget försvinna efter ett tag.
Mycket möjligt, men varför chansa?
Sheogorath
2011-04-06, 21:42
Om man håller sig till ett matschema och helt enkelt inte gör slag i saken av sötsuget (och stoppar fingrarna i kakburken) kan man ju lugnt bruka sötningsmedel under deff. Det är väl de personer som "kör på känsla" och "har en avslappnad inställning till dieten" etc som kanske ska se upp med saker som kan trigga sötsuget.
vicarious
2011-04-06, 21:53
Om man håller sig till ett matschema och helt enkelt inte gör slag i saken av sötsuget (och stoppar fingrarna i kakburken) kan man ju lugnt bruka sötningsmedel under deff. Det är väl de personer som "kör på känsla" och "har en avslappnad inställning till dieten" etc som kanske ska se upp med saker som kan trigga sötsuget.
Absolut. Har man disciplinen så är det väl inga problem men sjävla känslan av sötsuget kan vara extremt jobbig och påfrestande. Även om man inte ger vika för suget så är det jobbigt att det finns där.
Sheogorath
2011-04-06, 21:55
Absolut. Har man disciplinen så är det väl inga problem men sjävla känslan av sötsuget kan vara extremt jobbig och påfrestande. Även om man inte ger vika för suget så är det jobbigt att det finns där.
Mer Pepsi Max! :D
Big Sleazy
2011-04-06, 21:57
Finns det belägg för att sötningsmedel ökar sötsuget? För mig så ökar sötsuget endast när jag får i mig socker i större mängder.
Eddie Vedder
2011-04-07, 10:12
Finns det belägg för att sötningsmedel ökar sötsuget? För mig så ökar sötsuget endast när jag får i mig socker i större mängder.
Fast då skulle du väl inte bli sugen på lightläsk om du inte var sugen på sött? :)
Det finns väl annars mest (bara?) studier på ökad aptit hos råtta. Men man får ju skilja på aptitökning och sug efter sött. Så som jag ser det är sötsug just smakpreferenserna för att få i sig saker som smakar sött. Och de bibehålls ju när jag dricker lightläsk eftersom det är sött och gott.
Hur kommer det sig annars att du dricker läsken om du inte är sugen på det?
Spartansk
2011-04-07, 10:27
Man kan dricka sig mätt på vatten och andra kalorifria vätskor. Det kanske är något man kan utnyttja under deff?
Eddie Vedder
2011-04-07, 10:34
Man kan dricka sig mätt på vatten och andra kalorifria vätskor. Det kanske är något man kan utnyttja under deff?
Jag tror det är en quick-fix som inte funkar i längden. Visst fyller man upp magen men det kommer aldrig kunna hålla hungern borta i längden. Jag vet en studie där de drack en halvliter (!) före varje måltid. Lite bättre resultat men inte alls särskilt bra och ett ohållbart koncept i längden.
Big Sleazy
2011-04-07, 11:35
Fast då skulle du väl inte bli sugen på lightläsk om du inte var sugen på sött? :)
Det finns väl annars mest (bara?) studier på ökad aptit hos råtta. Men man får ju skilja på aptitökning och sug efter sött. Så som jag ser det är sötsug just smakpreferenserna för att få i sig saker som smakar sött. Och de bibehålls ju när jag dricker lightläsk eftersom det är sött och gott.
Hur kommer det sig annars att du dricker läsken om du inte är sugen på det?
För att jag inte gärna bara dricker vatten på dagarna och till alla måltider. Samt att jag uppskattar koffeinet, dricker inte kaffe.
Har dock funderat på att prova köra utan lightläsk i en månad och se hur jag påverkas. Fun Light blir svårt att ta bort då jag har den i kvargen, men det är så pass lite så det inte behöver spela någon större roll.
Eddie Vedder
2011-04-07, 11:36
För att jag inte klarar av att bara dricka vatten på dagarna och till alla måltider. Samt att jag uppskattar koffeinet, dricker inte kaffe.
Varför klarar du inte av det? Jag försöker inte "sätta dit dig" men jag tycker bara det känns lite konstigt att man väljer att dricka sött utan att vara sugen på just sött. Föredrar du läsk framför öl exempelvis?
Big Sleazy
2011-04-07, 11:37
Varför klarar du inte av det? Jag försöker inte "sätta dit dig" men jag tycker bara det känns lite konstigt att man väljer att dricka sött utan att vara sugen på just sött. Föredrar du läsk framför öl exempelvis?
Ganska enkelt svar då jag numera undviker all form av alkohol.
Eddie Vedder
2011-04-07, 11:42
Ganska enkelt svar då jag numera undviker all form av alkohol.
Fast jag frågade ju om smak. Om det nu inte var alkohol i öl, skulle du då föredra den söta smaken framför ölens mer beska?
Big Sleazy
2011-04-07, 18:19
Fast jag frågade ju om smak. Om det nu inte var alkohol i öl, skulle du då föredra den söta smaken framför ölens mer beska?
Mycket möjligt, aldrig funderat i de banorna. Till en måltid skulle jag nog välja öl framför läsk, medan jag hellre skulle ta en läsk om jag bara är törstig och inte ska äta något.
Kommer för övrigt från och med imorgon sluta dricka lightläsk i en månad och se vad som händer. Kommer fortfarande att inta fun light i samband med kvarg. Blir intressant att se hur mitt sötsug kommer påverkas.
Eddie Vedder
2011-04-07, 20:21
Mycket möjligt, aldrig funderat i de banorna. Till en måltid skulle jag nog välja öl framför läsk, medan jag hellre skulle ta en läsk om jag bara är törstig och inte ska äta något.
Kommer för övrigt från och med imorgon sluta dricka lightläsk i en månad och se vad som händer. Kommer fortfarande att inta fun light i samband med kvarg. Blir intressant att se hur mitt sötsug kommer påverkas.
Blir nog svårt att utvärdera då. Testa helt utan söta drycker.
Big Sleazy
2011-04-07, 21:32
Om jag skulle utesluta sötningsmedel så pass mycket att jag inte ens har rum för fun light i kvarg så undrar jag hur jag ska göra med min proteindrink av vassle som ju också innehåller en del sötningsmedel.
Jag dricker och pissar mycket. Jag har hört att det är dåligt för prostatan att pissa för ofta, nån som vet om det stämmer? Eller var det kanske tvärt om? :P
Man vill ju inte få problem med den innan man är 60 iaf!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.