Visa fullständig version : Vävnadslim
svennebanan
2011-04-05, 20:18
Någon som har erfarenhet av sådant. Har en envis spricka i läppen jag haft flera år som jag vill ge chansen att läka.
Jag har använt lim på personer jag sytt för att täta över stygnen om det är de du menar, de funkar mkt bra.
svennebanan
2011-04-05, 20:44
Jag har använt lim på personer jag sytt för att täta över stygnen om det är de du menar, de funkar mkt bra.
Det är i alla fall något liknande jag menar. Vart fick du tag på limmet?
svennebanan
2011-04-06, 16:23
Ingen?
Gabriel Forslund
2011-04-06, 16:25
Köttklister
svennebanan
2011-04-06, 16:29
"köttklister, i allmänt språkbruk benämning på kombinationen av enzymet trombin från nöt och/eller svin och proteinet fibrinogen, som gör det möjligt att sammanfoga små köttstycken till en större köttbit lämplig för försäljning i livsmedelshandeln. Användningen av trombin i köttindustrin är en omdebatterad fråga; i maj 2010 röstade EU-parlamentet för ett förbud eftersom användningen av köttklister riskerar att vilseleda konsumenterna."
Haha
Edit: Du var kanske seriös? :)
Funkar bra för små sårskador. Dock brukar man antingen sy eller limma. Inte båda delar.
Vet inte om jag skulle sätta det på läppen, men varför inte. Prova.
Se till att inte hålla plasthandske i vägen när man limmar bara. Många på akuten som fått en handske fastlimmad i skalpen på det sättet :P
nagellack går att limma med. det är inte rätt sätt men ibland allt man hittar. är du rädd för att det ska bli ärr så är det dock inte rätt metod. utan bara ett sätt att kunna jobba vidare utan att det öppna såret svider som satan. nagellacket kryper ur såret i takt med att det läker sen.
något som vi som jobbat på pappersbruk ett tag och gjort riktigt sjuka papercuts har som yrkesknep.
svennebanan
2011-04-06, 18:45
Funkar bra för små sårskador. Dock brukar man antingen sy eller limma. Inte båda delar.
Vet inte om jag skulle sätta det på läppen, men varför inte. Prova.
Jag tänkte inte sy själv :)
Tips på fabrikat/typ? Finns det på apoteket?
svennebanan
2011-04-06, 18:46
nagellack går att limma med. det är inte rätt sätt men ibland allt man hittar. är du rädd för att det ska bli ärr så är det dock inte rätt metod. utan bara ett sätt att kunna jobba vidare utan att det öppna såret svider som satan. nagellacket kryper ur såret i takt med att det läker sen.
något som vi som jobbat på pappersbruk ett tag och gjort riktigt sjuka papercuts har som yrkesknep.
Vet inte om jag vill ha nackellack på läppen :)
svennebanan
2011-04-06, 18:48
Såret blöder oftast inte. Det är bara en ljup spricka som inte läker ihop eftersom den ibland spricker upp och blöder. Det är ingen vanlig torraläpparspricka utan den är rätt djup. Det alltså inte konstant blödflöde.
Finns genomskinligt om du inte vill ha färg. Det lär funka. Kan omöjligen va farligare än en cigg. (d.v.s orsaka död efter långt ihärdigt bruk)
Finns något som heter Collodium som funkar till bland annat torrsprickor. http://chestofbooks.com/health/materia-medica-drugs/Therapeutics-Vegetables/Collodium.html
svennebanan
2011-04-17, 12:58
Finns något som heter Collodium som funkar till bland annat torrsprickor. http://chestofbooks.com/health/materia-medica-drugs/Therapeutics-Vegetables/Collodium.html
Tack Jarod
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.