handdator

Visa fullständig version : Fettminskning till sommaren!

MANDER
2011-04-05, 16:44
Hej!

Nu är vi ju på väg mot sommaren och såklart vill man se bättre ut. Så jag undrar om jag kan lyckas med att bli av med ca 5-7 kg till sommaren på ett nyttigt sätt?

Jag tränar fotboll 3 ggr i veckan (4, om jag tränar med A-laget). Jag är 15 år, ca 181-182cm och väger runt 78-80. Jag vill gå ner 5-8 kg för att jag tycker att jag är lite överviktig.

Kommer det att räcka med att gå ut och gå i 30-45min per dag i raskt tempo och äta hyffsat rätt? Jag kommer inte att följa något kostschema eller något sånt, kommer äta som jag göra om det går.

Frukost: Macka eller flingor
Lunch: Det som serveras i skolan
Mellanmål: Äter en macka eller flingor när jag kommer hem.
Middag: Äter det som serveras hemma.

Borde detta räcka om jag skippar all onyttig mat och går ut och går varje dag då jag inte tränar? Kommer inte att gymma innan sommaren, tänkte börja med det efteråt.

hoog
2011-04-05, 17:02
Äter du ingen kvällsmat?

Lunch, mellanmål och middag skulle jag kategorisera som samma.

Ät frukost, middag, kvällsmat istället.

Och läs deffguiden innan du gör något.

Nykropp
2011-04-05, 17:26
Varför börja gymma efter sommaren? Du hinner gå ner den vikt du vill kan du gå ner på ca 2 månader skulle jag tro.

Philosophic
2011-04-05, 17:58
Varför börja gymma efter sommaren? Du hinner gå ner den vikt du vill kan du gå ner på ca 2 månader skulle jag tro.

Sant, men jag vill påpeka att han kan gå ner den önskade vikten på mindre tid om han tränar hårt och äter lite mindre kcal/dag.

Dock är det ju givetvis bättre att ligga på kaloribalans och träna för att inte förlora muskler.

hejhopp79
2011-04-05, 18:08
Läs deffguiden.

MANDER
2011-04-05, 19:13
Har läst deffguiden.

Vet att man bör ligga -500kcal per dag, men tycker att det är svårt att hålla koll på hur många kcal man äter per dag. Så det borde gå att äta normalt, och gå ut och gå snabbt varje dag så man förbränner 500kcal och på så sätt gå ner?

MANDER
2011-04-05, 19:16
Har inte pengarna och inte tiden till att gymma känns det som. Tränar ganska ofta, mycket läxor osv.

flipp
2011-04-05, 19:35
Har läst deffguiden.

Vet att man bör ligga -500kcal per dag, men tycker att det är svårt att hålla koll på hur många kcal man äter per dag. Så det borde gå att äta normalt, och gå ut och gå snabbt varje dag så man förbränner 500kcal och på så sätt gå ner?

Jo absolut. Men det krävs rätt långa promenader för att förbränna 500 kcal. För att spara tid och förbättra konditionen skulle jag jogga/springa istället.

MANDER
2011-04-05, 19:47
Jo, men får ont under fötterna när jag jobbar med mina joggingskor. Brukar även få ont under fötterna när jag har nya skor. Men ska försöka jogga in dem, kunde jogga med dem förra året.

HVR
2011-04-05, 20:44
Du skall gå bra långt för att bränna 500 kcal. Jag bränner cirka 600 kcal när jag löper milen i högt tempo (högt temp för mig iaf, dvs runt 44 minuter). Skulle gissa på 2 timmars rask promenad för att komma upp i den siffran.

Det allra lättaste är nog att se över kosten. Varken flingor eller mackor är särkilt bra som mellanmål utifrån de ramar du beskriver. Relativt mycket kalorier och mättar inte så bra. Byt ut mot något med högre andel protein som kvarg, ägg osv. Simma/cykla om du tycker det är jobbigt/trist att löpa. När du äter i skolan ät en stor tallrik grönt INNAN du börjar på den "riktiga" maten så äter du sannolikt mindre.

Jag tycker iaf det är mycket lättare att snåla in på 500 kcal på kosten än att förbränna dem varje dag. Om du skippar ex. två mackor med ost "tjänar" du lika mycket kalorimässigt som ett löppass. Sen att konditionsträning har en massa andra positiva egenskaper för din hälsa är en annan femma... kanske tillåmed bra för din fotboll? :)

clappen
2011-04-05, 20:49
text.

Man brukar väl i genomsnittliga drag räkna sin kroppsvikt*sträckan i KM för att få ut en någorlunda kaloriförbrukning. I TS fall skulle han förbränna runt 800kcal om han joggar 10km i hyffsat tempo.

Ville bara flika in med det.

HVR
2011-04-05, 20:57
Man brukar väl i genomsnittliga drag räkna sin kroppsvikt*sträckan i KM för att få ut en någorlunda kaloriförbrukning. I TS fall skulle han förbränna runt 800kcal om han joggar 10km i hyffsat tempo.

Ville bara flika in med det.

Det kan säkert stämma. Själv väger jag 70 +- ett par pannor så det skulle betyda att mätarn på löpbandet är korrekt (brukar visa 750 ca). Har alltid tagit det med en nypa salt och trott att det var glädjesiffror. Hur som helst, poängen var att det blir en sjukjäkla promenad för att komma upp i de siffrorna :thumbup:

MANDER
2011-04-05, 21:31
Tack för hjälpen.

Tycker att det är svårt att hålla kosten, därför jag ville ut och förbränna men det verkar ju jobbigt. Får försöka. Men vet inte riktigt hur jag ska äta, ägg äter jag inte, kvarg har vi typ aldrig hemma. Men som frukost så kan man börja käka havregrynsgröta ofta, om jag inte orkar det just den dagen kan jag gå ut och förbränna eller vad som helst.

Fredron
2011-04-05, 21:52
Tack för hjälpen.

Tycker att det är svårt att hålla kosten, därför jag ville ut och förbränna men det verkar ju jobbigt. Får försöka. Men vet inte riktigt hur jag ska äta, ägg äter jag inte, kvarg har vi typ aldrig hemma. Men som frukost så kan man börja käka havregrynsgröta ofta, om jag inte orkar det just den dagen kan jag gå ut och förbränna eller vad som helst.

Problemet med att inte göra några förändringar med kosten och istället bara satsa på att träna mer, är att du oftast blir hungrigare ju mer du tränar och därför äter mer och på så sätt behåller din vikt.

Eddie Vedder
2011-04-06, 08:12
Har inte pengarna och inte tiden till att gymma känns det som. Tränar ganska ofta, mycket läxor osv.

Inget illa menat men nog känns det här som bortförklaringar för att du egentligen inte vill. Kostnaden kan jag köpa, har du abslout inte råd så har du inte. Men vad är värt att prioritera?

Men läxorna som bortförklaring håller ju inte för fem öre. ;)

lurre86
2011-04-06, 09:27
behöver du verkligen gå ner så mkt? 5 kilo kan ju låta bra, men 8 kilo låter mkt...
fast de e klart, vet ju inte hur du ser ut. fast en vikt på 72 kg på 180 låter lite.

sen som Eddie sa om läxorna, ställ dig själv fråga pluggar du verkligen hela tiden när du är hemma? du lägger säkert lite tid på tv??

allt handlar om prioritera.. Om du vill så har du tid...

hejhopp79
2011-04-06, 10:54
Ja, läxorna är ingen vidare bortförklaring. Det är nog snarare latmasken som byggt ett bo