handdator

Visa fullständig version : Rose kycklingklubbor med ryggben

norran
2011-04-05, 16:22
Köpte detta på Willys idag efter att jag såg att dem tog enbart 35 kronor för det. Och det är hela 2 kilo, villket jag tyckte var bra, ända tills jag läste på baksidan.. Verkar som det innehåller 16g fett(!!!) och 17g protein, är det inte väldigt mycket? Är deffning som jag ska börja med, så vill ju helst undvika fett så mycket som möjligt. Någon som vet hur det kan komma sig att det är så mycket fett i det? Trodde kyckling skulle vara nyttigt..

Eddie Vedder
2011-04-05, 16:30
Ja kyckling är nyttigt. Fett är inte onyttigt och man "ska" inte undvika fett så mycket som möjligt under deff. Klubbor är alltid feta, de har ju skinnet kvar och även köttet tror jag är mer fett än bröstfiléernas.

Du får ju räkna in det bara, knappast någon katastrof och du kan enkelt kompensera med mer proteinrika livsmedel vid andra tidpunkter.

hejhopp79
2011-04-05, 16:46
Köttet är nog också mer fett, ja. Det känner man på smaken

Norran, det är inte fett du ska akta dig för om du vill gå ner i vikt utan framförallt energitäta livsmedel, d v s mat som ger mycket energi för liten mättnad. Kycklingklubborna är bara protein och fett och till och med riktigt bra mat, inte minst vilodagar.

Dessutom drar många ner på kolhydrater framför fett under deff, i alla fall nu för tiden.

norran
2011-04-05, 16:49
Tack för svaret.

Hade just tänkt att köpa in flertalet av kycklingklubborna just för att jag trodde det var proteinrikt och fettsnålt.
Men om man tar bort skinnet (Gillar inte det något vidare) hur mycket kan man räkna att det försvinner då? Tänkte att den kanske var så onyttig för det var så billigt pris på den, därför.

Undrar också lite vad som skulle vara bra att ha till? Brukar haft potatisallad till, men tror inte det är något alternativ nu när man ska köra deff. Vill helst ha så lite som möjligt att hålla på att laga och fixa. Alternativet kan väll vara lite ris och med lite currysås på riset? Eller om det kanske blir för onyttigt.

*Edit* Såg dit svar nu också. Ja det är väll ändå Kcal man går på i slutändan? Den ligger på 200kcal/100g, och det är väll inte så farligt. Värsta är att jag inte har en våg att kolla upp på, villket är lite synd.
Men fettet i kycklingen är bättre och inte samma sak som det i Godis etc? Hade tänkt att byta mest just mellan kyckling och köttfärs under hela denna perioden. Sen får man väll lägga till något för att variera lite.

hejhopp79
2011-04-05, 16:59
Blandade grönsaker, potatis, quinoa eller liknande?

Ska man vara krass kan man säga att äter du mer kolhydrater under en dag, dra ner på fettet och vice versa. Tajmas ofta med tränings/vilo-dagar. Kombinationen mycket kolhydrater + fett lagrar ganska lätt mer fett på kroppen. Vi är alla olika också. En del kan som bekant i praktiken äta ungefär vad som helst eftersom de av olika anledningar har grym insulinkänslighet osv.

Lyle McDonald och även Berkhan med flera har det som utgångspunkt i dieter och re-feeds, fettfri viktnedgång/uppgång.

Du kan börja med att äta det du själv föreslog, alternativt byta ut riset mot något kcal-snålare som potatis. Fungerar det bra, kör på det. Annars byt ut pasta, ris, potatis mot mer grönsaker, kanske även låg-glycemisk stärkelse som quinoa osv.

norran
2011-04-05, 17:28
Tackar så jättemycket för svaret! Ska testa det. Ska bli kul att se hur det går ;)

Eddie Vedder
2011-04-05, 19:30
Undrar också lite vad som skulle vara bra att ha till? Brukar haft potatisallad till, men tror inte det är något alternativ nu när man ska köra deff. Vill helst ha så lite som möjligt att hålla på att laga och fixa. Alternativet kan väll vara lite ris och med lite currysås på riset? Eller om det kanske blir för onyttigt.

Om du läser vad jag skrev så är det inte alls onyttigt, varken sås eller potatissallad. Det är en fråga om energitäthet. :) Kycklingklubba med skinn och grönsaker kanske blir mindre energirikt än kycklingfilé och ris.

norran
2011-04-08, 20:09
Går nu på ett recept, problemet är att marinaden till kycklingen ska man ha i 50 g margarin/smör, villket inte är vidare nyttigt? Kan man ersätta det på något sätt? Och även när man steker, vad är nyttigare än att köra med margarin?

Eddie Vedder
2011-04-08, 20:14
Och även när man steker, vad är nyttigare än att köra med margarin?

Smör är bättre, kanske även nyttigare.

Bluesparv
2011-04-08, 20:25
Smör är bättre, kanske även nyttigare.

Fast det känns spontant ganska drygt att börja räkna på den försumbara mängden imo :)

norran
2011-04-08, 21:18
Fast det känns spontant ganska drygt att börja räkna på den försumbara mängden imo :)

Tänkte om det fanns något markant bättre, innehåller ju ändå runt 800 kcal/100g

Kollade på olivoljan, men den innehåller ju tydligen ännu mer, 1000 kcal/100g tror jag det var, men i Deff FAQen så har jag för mig det stod att det var nyttigt fett.

Eddie Vedder
2011-04-08, 21:25
Kollade på olivoljan, men den innehåller ju tydligen ännu mer, 1000 kcal/100g tror jag det var, men i Deff FAQen så har jag för mig det stod att det var nyttigt fett.

Det är förmodligen smör också.

Men stirra dig inte blind på energiinnehåll per 100 gram, du äter väl inte 100 gram av allt?

Bluesparv
2011-04-09, 07:23

Det var det energitätaste jag nånsin hört talas om... ;)

norran
2011-04-09, 13:46
Det var det energitätaste jag nånsin hört talas om... ;)

Blev fel, 900Kcal/100g var det, hehe

Det är förmodligen smör också.

Men stirra dig inte blind på energiinnehåll per 100 gram, du äter väl inte 100 gram av allt?

Nej har du rätt i, tänkte värst var väll marinaden där man ska ha i 50g smör. Men utspritt på flera dagar så blir det ju faktiskt inte så mycket.

Fugly
2011-04-09, 13:58
Om du är ''rädd'' för att använda smör/olja/margarin för tillagning kan du köpa en sån här: http://www.philips.se/c/matlagning/raefflad-platta-2-000-w-hd4407_50/prd/sv/
eller liknande

norran
2011-04-10, 23:47
Om du är ''rädd'' för att använda smör/olja/margarin för tillagning kan du köpa en sån här: http://www.philips.se/c/matlagning/raefflad-platta-2-000-w-hd4407_50/prd/sv/
eller liknande

Hehe, var nog bara nojjigt av mig.