handdator

Visa fullständig version : Blanda hypertrofi med styrka?

Pawen
2011-04-05, 16:00
Har länge undrat varför jag inte läst mer om det här, bordet det inte gå att blanda både styrketräning med volym? Ta t.ex:

Första 5-6 repsen maxar du, när du är uppe i 6 reps byter du till enklare hantlar och följer upp med 6-8 lite enklare reps. Borde man då inte aktivera och använda sig av alla muskelfibrer? För det är inte omöjligt, speciellt inte för folk som är vana vid att använda sig av supersets. Samma vore nästan att blanda lågreppare och högreppare ihop.

Någon kunnig som har lust att uttala sig om det här? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tier
2011-04-05, 16:21
Även jag skulle vilja ha ett svar på detta. även fast det känns som det inte stämmer :/

John M
2011-04-05, 16:27
Är ju en metod som många har använt sig av.

Test och dokumentera resultaten så ser du vad det ger.

Zacke
2011-04-05, 16:29
Har länge undrat varför jag inte läst mer om det här, bordet det inte gå att blanda både styrketräning med volym? Ta t.ex:

Första 5-6 repsen maxar du, när du är uppe i 6 reps byter du till enklare hantlar och följer upp med 6-8 lite enklare reps. Borde man då inte aktivera och använda sig av alla muskelfibrer? För det är inte omöjligt, speciellt inte för folk som är vana vid att använda sig av supersets. Samma vore nästan att blanda lågreppare och högreppare ihop.

Någon kunnig som har lust att uttala sig om det här? Eller är jag helt ute och cyklar?

Finns andra som kan mycket mer än mig på det här.

Men generellt: Hypertrofi är vad du ska träna för att få maximal styrka.

Det är den träningen som tar längst tid. Neuromuskulär träning går relativt fort.

Det här är vad jag har kommit fram till iaf från det jag läst och lyssnat på.

FilipWT
2011-04-05, 16:50
Finns andra som kan mycket mer än mig på det här.

Men generellt: Hypertrofi är vad du ska träna för att få maximal styrka.

Det är den träningen som tar längst tid. Neuromuskulär träning går relativt fort.

Det här är vad jag har kommit fram till iaf från det jag läst och lyssnat på.

Sen finns de olika typer av hypertrofi också! Så som sarkoplasmisk och myofibrillisk hypertrofi. Den senare typen är den typ av hypertrofi styrkelyftare ofta får, den första som kroppsbyggare är ute efter. Väldigt förenklat...

kaffekopp
2011-04-05, 17:00
jag brukar kora 5x5 for att senare i slutet av passet kora 4 set med mellan 15-20 reps, funkar bra for mig. kanske finns optimalare satt men men !

Bwall
2011-04-05, 17:07
Klart det går att blanda, men du kommer inte öka lika bra som om du hade satsat på det ena.

kaffekopp
2011-04-05, 17:11
Klart det går att blanda, men du kommer inte öka lika bra som om du hade satsat på det ena.

ar vall darfor folk periodiserar antar jag, men borde det inte jamna ut sig? sag att man kor styrka i 4 veckor och volym 4 veckor efterat.
borde man inte fa samma resultat om man hade kort bade volym och styrka samtidigt i 8 veckor?

Hur stor inverkan har det igentligen? nagra studier gjort pa detta etc?

hejhopp79
2011-04-05, 17:43
Det viktigaste är ju progression. Sedan hur man uppnår det lär ju vara sekundärt

Bwall
2011-04-05, 17:46
ar vall darfor folk periodiserar antar jag, men borde det inte jamna ut sig? sag att man kor styrka i 4 veckor och volym 4 veckor efterat.
borde man inte fa samma resultat om man hade kort bade volym och styrka samtidigt i 8 veckor?

Hur stor inverkan har det igentligen? nagra studier gjort pa detta etc?

Borde och borde. Nej är mitt spontana svar, men kan inte backa upp det.

PRound
2011-04-05, 18:06
Ett tips är att köra tungt ena dagen, och lättare andra.

Tunga basövningar först, sen lätta isolationsövningar att komplettera med.

Pawen
2011-04-05, 18:29
Sen finns de olika typer av hypertrofi också! Så som sarkoplasmisk och myofibrillisk hypertrofi. Den senare typen är den typ av hypertrofi styrkelyftare ofta får, den första som kroppsbyggare är ute efter. Väldigt förenklat...

Det är såklart den första jag menade, bara jag som missat att det finns 2 sorters hypertrofi.

Även jag har hört att periodisering ska vara bättre, men som någon annan sa så borde väl 8 veckor av den här typens träning vara lika effektiv som 4v styrka samt 4veckor volym?

Är inte alltför insatt men vore intressant att dokumentera dessa 2 olika sorters träningar med en liten grupp. ifall det finns andra som är intresserade av att vara med på experimentet. T.ex där 15st testar på 8v eller mer av båda träningsätten, osv.

Anders The Peak
2011-04-05, 19:43
Lättast är att man kör pyramider antingen från 3 reps upp till 20 reps eller från 20 reps ned till 3 reps. Man kan välja antingen ett set per eller två-tre set per vikt och hur man gör handlar om hur tränad personen är. Börja tungt och avsluta med pumpning brukar vara det som ger mest styrka men variation är alltid bra.

Mitosis
2011-04-05, 19:47
Jag har blandat styrka/volym ett bra tag nu, tycker det funkar för mig.
Kör Jim Wendler's 531 för basövningarna och sedan 6-15 reps i assistansövningar.

z_bumbi
2011-04-05, 20:49
Det finns inget motsattsförhållande mellan hypertrofi och styrka så självklart kan man "blanda".
Olika repsantal har olika effekt men det är varken repsantalet enskilt som avgör vad som sker eller så att en viss typ bara ger en variant av tillväxt.
Att köra låga reps i början följt av högre senare i passet är dessutom grunden för de flesta vettiga träningsprogrammen och det diskuteras i stort sätt i varje tråd som handlar om tillväxt kontra styrka (där utgångspunkten även där brukar vara felaktig).
Alla som satsar på att bli starka bör alltså satsa på att växa så mycket som möjligt muskulärt men självklart bör de samtidigt också se till att de blir starkare. För de som tränat en kortare tid gäller också det samma för de som vill bli så stora som möjligt.

Arf Pingvin
2011-04-05, 21:06
Träna tung, droppa lite vikt och träna lite lättare. Vi kan kalla dem dropsets!

BonkyBo
2011-04-06, 09:45

Vad är det för nymodernflumflumteori träning du pratar om Arf?

Dessutom så är din sig helt felaktig. Chins utförs med alternerat grepp och inget annat.

Arf Pingvin
2011-04-06, 11:22
Du måste vara svensk.

Sundqvist
2011-04-06, 11:31
Har kört 5x5 på basövningar, sen 10x5 på andra övningar, har funkat riktigt bra :thumbup:

Little T
2011-04-06, 11:37

En evolution för träningen! :D

BonkyBo
2011-04-06, 12:08
Du måste vara svensk.

För att min humor är dålig menar du?

Arf Pingvin
2011-04-06, 12:30
Jag vet inte, var det roligt? Missade det :)

Vad betyder ens alternerat i sammanhanget.

hurril
2011-04-06, 12:34
Jag vet inte, var det roligt? Missade det :)

Vad betyder ens alternerat i sammanhanget.

Det kan väl endast betyda mixat?