handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt?

älskarcola
2011-04-04, 18:55
Hejhej, nyss registrerat mig här! Har dock smygit runt i trådarna i över ett år och läst lite. (Kolozzeum kommer alltid upp när jag googlar om träning osv.)

Men iallafall, jag är en kille på 18 år, väger 59 kg och är 170 cm. Jag har tränat hemma i några år, jag kör lite med hantlar som väger 8 kg, och en abroller och situps och armhävningar. Tränar i 30-45 minuter då. Jag vill börja på gym men har inte råd just nu.

Undrar om det är någon idé att äta något efter detta? Jag brukade äta en halv burk kesella men det innehåller knappt några kolhydrater. Så nu har jag ändrat om det och mixxar 2dl lättmjölk, några bär (hallon eller jordgubb) och 1.5 dl havregryn med en banan och ungefär 0.5 dl kesella.

Jag har inte märkt någon viktuppgång eller så, fast samtidigt tycker jag inte mina muskler blir större. Jag kanske tränar för lätt? Eller borde jag äta mer?

Har praktik nu fram till sommaren så jag cyklar dit varje dag och cyklar hem på lunchen och äter hemma och sen tillbaks igen. Det tar bara 6-8 minuter att cykla men sammanlagt blir det ju 24 minuter ungefär. Och varje vardag går jag ut och går en väldigt snabbpromenad på 29 minuter. Utöver har jag också börjat springa 1 mil i veckan, förut var det bara 4km men min kondition har ökat så jag tycker det känns helt okej.
Vad jag äter
En vanlig dag brukar vara såhär:
Frukost: 1 dl havregryn med mjölk och kanel + en lingongrova med smör,ost och en salami. Ibland byter jag ut salamin mot ett stekt ägg !
Lunch: Se middag
Kan hända att jag tar en macka här eller en banan
Middag: Varierar ofta, ibland bacon (helt paket) och fullkornspasta med grönsaker. Ris, kött, kyckling. Lägger också till keso för det älskar jag.
Kvällsmål: 1 portion Mannagrynsgröt med sylt och mjölk, (ibland blir det inget men jag ska börja äta ett kvällsmål varje dag)

På en fredag köper jag 1.5l Cola och en stor kexchoklad, byter ibland ut chokladen mot en 300 grams chipspåse.
Lördagen köper jag lite godis och om colan är slut köper jag en burkcola.

Något som behöver ändras? Känner själv att jag gått ner i vikt, men jag hade lite fett som behövde försvinna fast annars var jag inte alls fet eller ens mullig. Men vad tycker ni kan ändras? Hoppas ni förstod mitt inlägg :D

Forqie
2011-04-04, 19:03
Förmodligen äter du för lite ifall du inte märker att du går upp i vikt. Ifall du känner att träningen är jobbig/tung så skall det inte vara den som limiterar dig utan snarare din kost, vilket jag tror den gör!

Du kan väl börja lägga till två glas mjölk utöver den mat du äter varje dag och utvärdera därifrån?

Doggeh
2011-04-04, 19:06
Du äter inte mycket, det kan jag konstatera. Fast allting är ju relativt!

Självklart att du ska äta efter dina träningspass! Gärna mycket proteiner och unna dig någon banan då och då för du vill öka i vikt? Och sedan tycker jag att jag presterar bättre om jag äter mer kolhydrater och proteiner.

Drick din cola och ät dina chips, själv skulle jag skippa dem och äta något med mer proteiner i. Så länge du trivs med din diet tycker jag att du ska fortsätta. Men det krävs en sträng diet om du vill bygga muskler :)

älskarcola
2011-04-04, 19:08
Förmodligen äter du för lite ifall du inte märker att du går upp i vikt. Ifall du känner att träningen är jobbig/tung så skall det inte vara den som limiterar dig utan snarare din kost, vilket jag tror den gör!

Du kan väl börja lägga till två glas mjölk utöver den mat du äter varje dag och utvärdera därifrån?

Ja ska pröva med det. Eller en banan som den andra killen sa?

älskarcola
2011-04-04, 19:10
Du äter inte mycket, det kan jag konstatera. Fast allting är ju relativt!

Självklart att du ska äta efter dina träningspass! Gärna mycket proteiner och unna dig någon banan då och då för du vill öka i vikt? Och sedan tycker jag att jag presterar bättre om jag äter mer kolhydrater och proteiner.

Drick din cola och ät dina chips, själv skulle jag skippa dem och äta något med mer proteiner i. Så länge du trivs med din diet tycker jag att du ska fortsätta. Men det krävs en sträng diet om du vill bygga muskler :)

Tack för svar! Ska lägga till en banan nångång efter lunchen.

Doggeh
2011-04-04, 19:11
Mjölk är inte häller dåligt, mer mjölk och banan åt folket! ^^

älskarcola
2011-04-04, 19:18
det är jävligt gott tillsamans tycker jag :D

Mauriice
2011-04-04, 22:54
En viktig del i att bygga muskler är att träningen helst ska vara tung, och det ska ske en progression när det gäller vikter. Min första spontana tanke är att du är rätt så begränsad med två 8-kilos hantlar, inte mycket man kan göra där. Kanske dags att investera i ett gymkort trots allt? Allt handlar om prioriteringar, men det är ju upp till dig såklart.

Ang. din mat så tycker jag det redan att det ser bra ut. Som det redan nämnts så är mjölk ett väldigt hett tips. Mycket kalorier, mycket protein.

Hårdkok ett gäng ägg och käka tillsammans med dina måltider, eller gör en saftig 6-äggs omelett med mycket Keso...Listan kan göras lång.

älskarcola
2011-04-05, 23:26
Tack för ditt svar. Gymkort blir det troligen över sommaren :D

Undrar föresten om någon kan hjälpa mig att räkna ut hur många kcal jag ska äta per dag utan att gå upp i vikt? Vill verkligen inte gå ner heller. Men kanske kan lägga upp en bild på min mage, vill veta om den har för mycket fett haha. Väger ju 59 kg och är 170 cm. Springer en mil engång i veckan och på vardagarna går jag ut och går 20 minuter i väldigt snabbtakt. Cyklar till jobbet mån-fredag, 5 minuter x4 per dag. Tränar hemma med hantlar och lite andra redskap med olika övningar. Inte världens hårdaste träning men ingen barnlek heller.
Och så vill jag veta om jag borde ta en tesked matolja eller inte? Kanske bara är om man hårdtränar eller är elitidrottare. Vill som sagt inte gå upp i mer bodyfat procent :P
Skrev denna för dom som inte orkar läsa första inlägget ;o Blir väldigt tacksam för hjälp !

ACL
2011-04-05, 23:43
Jag kanske inte bör posta detta med tanke på min väldigt begränsade kunskap i ämnet, men jag bidrar iaf med min egen erfarenhet:

När jag började låg jag på ca 67 kg fördelat på 183 cm. Med andra ord var jag "Sparris Tarzan" själv.
Sen gjorde jag slag i saken och började kombinera gym med ätande.
Åt nog rätt så likt dig innan jag började och med handen på hjärtat så kommer man inte långt på en så "snål" kost.

Det där med att inte våga gå upp i fett är ett vanligt problem; man vill gå upp i vikt, men BARA om det är muskler, vilket är väldigt svårt.

Du blir inte John Candy över en natt, så var inte rädd för att äta.
Däremot så håller jag med Doggeh om att du kanske bör skippa eller skära ner på "skräpet", dvs chips och läsk och satsa på mer mat så du faktiskt ökar i muskler och inte enbart i fett.

Jag insåg som så många andra att drickbar mat är enkel mat, så om du har svårt för att få i dig käk, mixa ihop lite gott och drick dina enkla kalorier.

Just nu är jag uppe i 80 kg och även om de små rutorna man hade ,av att vara något underviktig, inte syns lika mycket så är jag garanterat inte fet.

Och självklart ska du satsa på ett gymkort, du kommer inse hur begränsad du är nu när du väl börjar köra hårt på gymmet.

Lycka till! =)

MasterC
2011-04-06, 19:34
Måste äta mycket mer än det där, ifall du vill bygga muskler. Bara äta äta äta så kommer det ge resultat. Samt att du får nog köra med tyngre vikter!