handdator

Visa fullständig version : Gluten bekymmersamt även utan konstaterad celiaki

mikaelj
2011-04-03, 23:31
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704893604576200393522456636.html

Lisa Rayburn felt dizzy, bloated and exhausted. Wynn Avocette suffered migraines and body aches. Stephanie Meade's 4-year-old daughter had constipation and threw temper tantrums.

All three tested negative for celiac disease, a severe intolerance to gluten, a protein found in wheat and other grains. But after their doctors ruled out other causes, all three adults did their own research and cut gluten—and saw the symptoms subside.

Sådärja.

hurril
2011-04-03, 23:40
Lysande journalistik från The Mikael som vanligt :)

Hobbes
2011-04-04, 01:28
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704893604576200393522456636.html

Sådärja.

Efter att ha last "The Paleo Solution" av Rob Wolff slutade jag med gluten for att se om det gjorde skillnad - det var i oktober forra aret ser ingen anledning att ga tillbaka till att ata gluten!

Intressant lasning! Tackar!

ett trick ponny
2011-04-04, 01:34
Efter att ha last "The Paleo Solution" av Rob Wolff slutade jag med gluten for att se om det gjorde skillnad - det var i oktober forra aret ser ingen anledning att ga tillbaka till att ata gluten!

Intressant lasning! Tackar!

Vad har du fått för positiva effekter?

Hobbes
2011-04-04, 01:41
Vad har du fått för positiva effekter?

Uppriktigt sagt sa kan jag verkligen bara svara for en sak - magen!

Har i aratal upplevt uppblast mage osv. osv. I boken av av Wolff talar han om att testa upplaget (Paleo diet) i 30 dagar, jag tanke, varfor inte? Redan andra dagen upplevde jag att magen var battre, nu upplever jag verkligen skillnaden om jag ater nagot med gluten. En sadan enkel sak som att avnjuta sushi och anvanda soja gor att magen reagerar.

Som sagt, ingen diagnos eller mer vetenskaplig forankring an mina egna subjektiva upplevelser.

Eddie Vedder
2011-04-04, 07:21
Uppriktigt sagt sa kan jag verkligen bara svara for en sak - magen!

Har i aratal upplevt uppblast mage osv. osv. I boken av av Wolff talar han om att testa upplaget (Paleo diet) i 30 dagar, jag tanke, varfor inte? Redan andra dagen upplevde jag att magen var battre, nu upplever jag verkligen skillnaden om jag ater nagot med gluten. En sadan enkel sak som att avnjuta sushi och anvanda soja gor att magen reagerar.

Som sagt, ingen diagnos eller mer vetenskaplig forankring an mina egna subjektiva upplevelser.

Hur har din diabetes kontrollerats med mindre kolhydrater och spannmål?

Hobbes
2011-04-04, 08:25
Hur har din diabetes kontrollerats med mindre kolhydrater och spannmål?

Bra faktiskt, liten inkors period behovdes dock. Har sankt doser under dagen, kanner inte av svangningar lika mycket.

Jag undviker inte kolhydrater, utan tar dem fran andra stallen an brod, pasta osv. Som sagt tidigare, min mage gillar mig mycket mer nu an tidigare.

Perramja
2011-04-04, 08:44
Samma sak här, är inte intollerant mot glutenprodukter men mår dåligt i magen av dem. Äter jag 2-3 mackor eller en tallrik pasta får jag alltid en jävulsk halsbränna på nätterna som håller mig vaken. Har testat mig mot glutenintollerans men det visade negativt, dock talade doktorn om att man kunde reagera på mjölprodukter utan att vara helt intollerant. Hursomhelst undviker jag gluten helt och hållet nu och har aldrig halsbränna, medans mamma, hennes systrar och mormor har stora problem med halsbränna. Har försökt få dem att sluta med gluten men det är inte lätt;)

Andelen glutenintolleranta i Sverige är bland de högsta i världen, vilket troligtvis kan förklaras med att vi här i kalla norden inte använt oss av födoämnen innehållande gluten tillräckligt länge för att evolutionen skulle hinna sortera ut de intolleranta individerna. Nu har vi satt det naturliga urvalet ur spel så det lär inte bli bättre, dock kan ju troligtvis invandringen påverka mkt då dessa folk har större tollerans mot gluten. Vet dock inte om glutenintollerans är ett dominant eller recessivt anlag, kanske någon annan som vet?

Zorgus
2011-04-04, 10:08
Står lite mer om fenomenet här, med lite länkar till forskning dessutom:

http://www.heartscanblog.org/2011/04/dont-wet-yourself.html

hejhopp79
2011-04-04, 12:50
Tror också att gluten är problematiskt även utan celiaki.

Gäller nog även kasein och laktos

mikaelj
2011-04-04, 12:56

För kasein är teorin specifikt om A1. Laktos ger bara (ofarliga) problem om du har brist på laktas.

Silencer
2011-04-04, 13:17
Tycker alla som har problem med magen ska prova utesluta gluten. Jag insåg relativt nyligen att mitt tarmsystem blir helt förstört av gluten. Allt rörandes min hälsa har förbättrats sen jag helt uteslöt gluten, men även havregryn som jag också verkar vara allergisk mot. Träningen går bättre också nu när jag faktiskt tar upp det jag äter.

Brickhead
2011-04-04, 17:13
Bara skit det där gluten :D

Är glutenintrolerant, kan vara roligt att läsa det

Sverker
2011-04-04, 17:17

Så skulle jag inte se det. Antingen reagerar immmunförsvaret eller så reagerar det inte. Vi är många som inte upplever något obehag eller uppvisar immunologisk effekt.
Kan tänka mig att olika livsmedel ger en olika tarmflora av bakterier, som i sin tur påverkar tarmväggen.

Hade väntat att någon skulle nämna att vi börjar tidigt med välling till våra små barn. Exponering av både gluten och komjölkprotein innan tarmen helt utvecklats.

mikaelj
2011-04-04, 17:42
Hade väntat att någon skulle nämna att vi börjar tidigt med välling till våra små barn. Exponering av både gluten och komjölkprotein innan tarmen helt utvecklats.

Är det inte så att celiaki har ökat sedan vi började tillåta högre mängder gluten i vällingen på 80-talet? Vill minnas att jag läst det.

kettlebellGuden
2011-04-04, 17:45
Jag mår du markant sämre utan min havregrynsgröt.

Silencer
2011-04-04, 17:54
För egen del önskar jag att jag kunde äta bröd. Billigt och gott.

Å andra sidan finns det sin charm i att man måste reda sina egna såser med majsmjöl istället för att köpa färdigvaror som ofta innehåller vetemjöl.

Brickhead
2011-04-04, 19:17
Är det inte så att celiaki har ökat sedan vi började tillåta högre mängder gluten i vällingen på 80-talet? Vill minnas att jag läst det.

Jag fick min celiaki på grund av höga mängder gluten i min välling och är 93:a så det låter troligt

Eddie Vedder
2011-04-04, 19:20
Jag mår du markant sämre utan min havregrynsgröt.

Om det nu skulle vara så att man kan vara mer eller mindre känslig, som med laktos, så kanske man kan hantera havregryn men inte vete. Men jag tror inte celiaki kan liknas vid laktosintolerans.

mikaelj
2011-04-04, 19:24
Jag fick min celiaki på grund av höga mängder gluten i min välling och är 93:a så det låter troligt

Sverige har väldigt hög förekomst av celiaki i världen, och vi är väl det enda landet som ger våra spädbarn råttmat?

Sverker
2011-04-04, 19:28
Råttmat ?

Välling är till för att ersätta eller ge en mjuk övergång från bröstmjölk. Bröstmjölk innehåller mer kolhydrat än komjölk så något måste man blanda i vällingen. Antingen vanligt socker eller stärkelse från vete eller majs.
Effekten av socker, är vad jag minns, är att barnen snabbt får en söt smakpreferens.

mikaelj
2011-04-04, 19:29
Råttmat ?

Välling är till för att ersätta eller ge en mjuk övergång från bröstmjölk. Bröstmjölk innehåller mer kolhydrat än komjölk så något måste man blanda i vällingen. Antingen vanligt socker eller stärkelse från vete eller majs.
Effekten av socker, är vad jag minns, är att barnen snabbt får en söt smakpreferens.

Är det inte så att andra länder i hög utsträckning matar barn med ungefär samma mat som de själva äter? D v s människomat. Där ingår inte råttmat (se #0).

Annars drar jag gärna evolutionskortet - vad gjorde vi innan industriell tillgång till lågkvalitativ högenergimat som orsakar magproblem?

Sverker
2011-04-04, 19:50
Annars drar jag gärna evolutionskortet - vad gjorde vi innan industriell tillgång till lågkvalitativ högenergimat som orsakar magproblem?

Vi hade barn som dog tidigt.

Annars så ammades de längre. Gav dem därefter finfördelad mat av det som fanns tillgängligt, korn, rovor, rötter, fisk, småvilt etc.

Hobbes
2011-04-04, 19:51
Sverige har väldigt hög förekomst av celiaki i världen, och vi är väl det enda landet som ger våra spädbarn råttmat?

Enligt: http://www.celiac.ca/EnglishCCA/eceliac.html

Although statistics are not readily available, it is estimated that 1 in 133 persons in Canada are affected by celiac disease.

Som sagt estimerade siffror. Orsak och verkan?

Eddie Vedder
2011-04-04, 20:15

Ja Sverige hade något som man kallat en epidemi av celiaki. Ju större mängd vid introduktio ju större verkar risken vara. Amning verkar skyddande.

http://www.ajcn.org/content/75/5/914.short

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WBF-4G8NF14-D&_user=651519&_coverDate=06%2F30%2F2005&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=gateway&_origin=gateway&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1705371435&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=83416c2c561af0c6cb2c771324ed8bbf&searchtype=a

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1651-2227.2000.tb01210.x/abstract

Fast det måste väl ändå vara mer på grund av sämre sjukvård och mödravård? Att läkare plötsligt börjar tvätta händerna är ju inget litet framskridande exempelvis.

Välling och barnmat har ju gjort det enklare för föräldrar men knappast har det väl något egenvärde som näringskälla?

mikaelj
2011-04-04, 20:15

Icke-argument idag när vi har god tillgång till människomat. Vi behöver inte ge barn gluten.

Annars så ammades de längre. Gav dem därefter finfördelad mat av det som fanns tillgängligt, korn, rovor, rötter, fisk, småvilt etc.

...som inte innehåller gluten.

Ja Sverige hade en epidemi av celiaki. Ju större mängd vid introduktio ju större verkar risken vara. Amning verkar skyddande.

...tack vare att barnen får äta riktig mat. Exakt.

Klein
2011-04-04, 20:59
I mindre utvecklade länder / samhällen är det ofta lever som får tjäna som den första maten de små liven får prova på.

Brickhead
2011-04-04, 21:18
När jag var i Polen så var det i stort sett omöjligt att få dom att förstå att jag var glutenintoleran, hur kan det vara så okänt för dom? Är det så att det är så få som har celiaki där, och dom som har det måste må riktigt illa då.

Tolkia
2011-04-04, 21:28
Eftersom råttor äter i stort sett allt, så blir försöket att ställa upp "människoföda" och "råttföda" som något slags motsatspar ganska värdelöst. Ungefär som när den som inte gillar grönsaker förkastar det som "kaninföda".

hejhopp79
2011-04-04, 22:37
När jag var i Polen så var det i stort sett omöjligt att få dom att förstå att jag var glutenintoleran, hur kan det vara så okänt för dom? Är det så att det är så få som har celiaki där, och dom som har det måste må riktigt illa då.

Kanske för att man inte alltid drar koppling mellan kost och hur man mår.

Det traditionella synsättet inom medicinen är ju ofta att har du regelrätt allergi så märks det klart och tydligt. Magbesvär och andra mer eller mindre diffusa symptom kan lätt skyllas på vad som helst annat.

hejhopp79
2011-04-04, 22:40
Så skulle jag inte se det. Antingen reagerar immmunförsvaret eller så reagerar det inte. Vi är många som inte upplever något obehag eller uppvisar immunologisk effekt.
Kan tänka mig att olika livsmedel ger en olika tarmflora av bakterier, som i sin tur påverkar tarmväggen.

Jo, fast immunförsvaret kan väl dock reagera utan att egentlig allergisk reaktion föreligger. Överkänslighet etc är kanske lite omdebatterat, men många utan egentlig allergi reagerar ändå negativt på livsmedel som innehåller t ex gluten och kasein. Oftast i form av magbesvär verkar det som. Men även hudpåverkan, yrsel etc.

Jag tror hur som helst att kunskapen på området kommer att avancera i snabb takt. Eliminationsdieter har dessutom visat på intressanta effekter både anekdotalt och i en del forskning, för olika besvär. Men det är säkert super-kontroversiellt av någon anledning.

Perramja
2011-04-05, 02:15
Råttmat ?

Men det är ju onödigt att i spädbarnsföda blanda i ett födoämne som en stor del av befolkningen och därmed även många nyfödda är överkänsliga mot? Hade själv ständiga magproblem som liten tack vare veteprodukter. Finns många bättre alternativ att ta kolhydraterna ifrån såsom ris,majs, bovete etc. Att ge välling med vete är knappast en mjuk övergång då gluten i sig är ganska svårspjälkat och kan verka irriterande på tarmen hos många...

Sverker
2011-04-05, 06:07
Jag försvarar inte just vete i vällingen. Mina barn fick majsvälling vid övergången. Av den enkla orsaken att det fungerade bättre. Jag är naturvetare. Jag löser problemen.

Gluten är inte så svårsmält vad jag vet. Det spjälkas upp rätt bra i tarmen. Problemet är nog snarare att peptiderna som kommer när glutenproteinet spjälkas upp får immunförsvaret i tarmväggen att överreagera.
Betyder antagligen att besvären kan bli allt mellan omärkbara till stora skador på tarmen och stora besvär. Men reagerar inte immunförsvaret så ser jag inga som helst problem att äta gluten.

Tolkia
2011-04-05, 06:46
Hur ser det ut med immunförsvarsrelaterade sjukdomar och liknande hos skandinaver (eller om man vill utöka det till "kaukasier" eller vad man nu egentligen kallar typ oss kritvita på norra halvklotet boende) generellt? Vilka skillnader finns mellan olika folkgrupper? (Jag är medveten om att det förmodligen finns ett avsevärt problem med att separera äkta skilllnader från skillnader i tillgång till vård, vårdsökarbeteende osv., men i alla fall.)

Hobbes
2011-04-05, 07:34
Hur ser det ut med immunförsvarsrelaterade sjukdomar och liknande hos skandinaver (eller om man vill utöka det till "kaukasier" eller vad man nu egentligen kallar typ oss kritvita på norra halvklotet boende) generellt? Vilka skillnader finns mellan olika folkgrupper? (Jag är medveten om att det förmodligen finns ett avsevärt problem med att separera äkta skilllnader från skillnader i tillgång till vård, vårdsökarbeteende osv., men i alla fall.)

Ber om ursakt ifall jag ar fel ute (missforstar fragan osv.)

Drog mig till minnes en case study som namns i en bok jag laste, lite google gav mig detta:

Studien i sin helhet: http://www.canibaisereis.com/download/cassidy-agriculturalists-and-hunter-gatherers.pdf

Ett sammandrag och lite tankar kring den fran en blogg:

http://www.proteinpower.com/drmike/low-carb-diets/nutrition-and-health-in-agriculturalists-and-hunter-gatherers/

Har alltsa sjalv inte last kapitlet i helhet, fann det just nu, men har last sammandrag om den. Lite intressant lasning, sen vet jag inte hur mycket mer det har studerats.

hejhopp79
2011-04-05, 09:46

Finnar har ju en långt högre laktosintolerans jämfört med svenskar t ex. Har för mig att den ligger på kring 20% och man kan även se väldigt mycket laktosfria produkter i finska affärer; valio etc. Jag är själv halv-finne och var laktosintolerant när jag var yngre och vet många som är det i det östra grannlandet. Det kanske beror på att finnar har mongoliskt "påbrå" (ofta smala ögon) genetiskt sett

Annars känner jag inte till några skillnader i övre Europa + Skandinavien.

frippe33
2011-04-05, 10:03
Låter jobbigt att inte kunna äta varor med gluten i. Funderar på att testa Imupros matallergitest. Någon här som testat det och vet om det är på riktigt eller bluff?

hejhopp79
2011-04-05, 10:07
Låter jobbigt att inte kunna äta varor med gluten i. Funderar på att testa Imupros matallergitest. Någon här som testat det och vet om det är på riktigt eller bluff?

Bara att gå och göra blodprov på vårdcentralen annars. Där kan du prova mot gluten, kasein, fisk etc etc

frippe33
2011-04-05, 10:48
Bara att gå och göra blodprov på vårdcentralen annars. Där kan du prova mot gluten, kasein, fisk etc etc

Kan man? Jag har gjort ett test en gång på vårdcentralen och allt var lugnt. Men det var väl skillnad på IgA och IgG och IgE? Alltså skillnad på allergi och intolerans? Eller inkluderar vårdcentralens tester intoleranser?

Jag blir inte akut magsjuk utan känner mig ibland bara lätt illamående och blir lite svagare i kroppen. Senast av Sushin igår...

Tolkia
2011-04-05, 11:13
Finnar har ju en långt högre laktosintolerans jämfört med svenskar t ex. Har för mig att den ligger på kring 20% och man kan även se väldigt mycket laktosfria produkter i finska affärer; valio etc. Jag är själv halv-finne och var laktosintolerant när jag var yngre och vet många som är det i det östra grannlandet. Det kanske beror på att finnar har mongoliskt "påbrå" (ofta smala ögon) genetiskt sett

Annars känner jag inte till några skillnader i övre Europa + Skandinavien.
Laktosintolerans är väl iofs inget immunologiskt problem (eller hag jar totalt missförstått något)?

Anders The Peak
2011-04-05, 11:46
Laktosintolerans är väl iofs inget immunologiskt problem (eller hag jar totalt missförstått något)?

Det är sant det ackumuleras (byggs upp) i (tunn)tarmen som osmält laktos och på så sätt orsakar smärta.

stafh
2011-04-05, 11:59
Det är sant det ackumuleras (byggs upp) i (tunn)tarmen som osmält laktos och på så sätt orsakar smärta.

Det är väl inte laktosen i sig som orsakar smärta, utan trycket från den stora mängd gas som produceras när bakterierna metaboliserar laktosen?

MeekGeek
2011-04-05, 19:23

Det går att testa på äkta allergi och födoämnesöverkänsligheter, absolut. Problemet är att allergitesterna (igE) är fantastiskt opålitliga och ger ofta både falska positiva och falska negativa. Dvs du kan få en felaktig indikation på att du är allergisk mot något du tolererar, och tolererar något du är allergisk mot. Om vi sedan pratar överkänslighetstesterna (igG), blir det än mer opålitligt, eftersom dessa även kräver att du verkligen varit utsatt för ämnena du testar mot för att alls ge utslag.

Det säkraste man kan göra är att testa med en eliminations-diet. Det finns några olika varianter - Google är din vän där. Haken med dessa, är att det kan ta en hisklig tid om man inte har en god uppfattning om vad det är man är känslig mot.

Testa celiaki (igA) kräver också du ätit gluten för att det ska ge utslag, men ger också ofta falska positiva, varför ett positivt igA-test måste följas upp med en tarmbiopsi. Vidare är det, som tråden handlar om, vanligt att folk reagerar dåligt på gluten även med ett negativt igA-test.

Det är en djungel.

Doozer
2011-04-08, 10:46
Har själv haft mångåriga besvär av magen. Jag har testat lite då och då att utesluta glutenprodukter några dagar och har då upplevt att magen blivit bättre. Jag har varit hos läkaren och föreslagit glutenintolerans, vilket han inte trodde. Men jag har gett mig fan på att det är det som ställer till det oavsett glutenintolerans eller ej. Vill nu prova fullt ut att utesluta gluten ur kosten. Middag och lunch är ju inga problem, men frukost har man blivit så inrutad med mackor så jag vet inte riktigt hur jag ska ersätta den. Tips någon? :)

mikaelj
2011-04-08, 10:51
Artikeln diskuteras på ett bra sätt i The Paleolithic Solution #73: http://robbwolf.com/2011/03/29/the-paleo-solution-episode-73/

Hobbes
2011-04-08, 18:53
Har själv haft mångåriga besvär av magen. Jag har testat lite då och då att utesluta glutenprodukter några dagar och har då upplevt att magen blivit bättre. Jag har varit hos läkaren och föreslagit glutenintolerans, vilket han inte trodde. Men jag har gett mig fan på att det är det som ställer till det oavsett glutenintolerans eller ej. Vill nu prova fullt ut att utesluta gluten ur kosten. Middag och lunch är ju inga problem, men frukost har man blivit så inrutad med mackor så jag vet inte riktigt hur jag ska ersätta den. Tips någon? :)

Kanner med dig, men det var inga problem nar man val borjde fundera pa det...

Min standard frukost bestar av: 3-4 scramblade agg med 50-100gram bacon, lite grovmalen peppar pa det, ibland med lite paprika.

Om jag har hemma sa blir de 1-2 gluten fria toast, ater ett italiensk brod som ar otroligt gott att rosta.

Alt. kokar jag potatis kvallen innan och steker dem pa morgonen med lite smor.

Haller mig matt sa det forslar!

Hobbes
2011-04-08, 18:55
Artikeln diskuteras på ett bra sätt i The Paleolithic Solution #73: http://robbwolf.com/2011/03/29/the-paleo-solution-episode-73/

Har du last hans bok "The Paleo Solution"? Nyfiken pa vad du eller andra sager om den, jag uppskattar boken oerhort och gillar hans satt att skriva - inga pekpinnar utan mer sakliga exempel och forklaringar.

mikaelj
2011-04-08, 19:05
Har du last hans bok "The Paleo Solution"? Nyfiken pa vad du eller andra sager om den, jag uppskattar boken oerhort och gillar hans satt att skriva - inga pekpinnar utan mer sakliga exempel och forklaringar.

Jag bläddrade lite i den när jag var på Barnes & Noble! Den är nog bra som en introduktion om man inte är insatt, annars kände jag att jag hade koll på det mesta. Gillar honom skarpt i ljudformat!

Hobbes
2011-04-08, 20:59
Jag bläddrade lite i den när jag var på Barnes & Noble! Den är nog bra som en introduktion om man inte är insatt, annars kände jag att jag hade koll på det mesta. Gillar honom skarpt i ljudformat!

Ja, det var det jag tankte, for mig gav den massor (och jag ar riktigt oinsatt kanns det som, lar mig nagot nytt varje gang jag laser kolozzeum). Da ar man inte helt fel ute i hans tankegangar - ar kallkritisk av naturen!

Har inte lyssnat pa honom i ljudformat, skall testa hans podcast!

mikaelj
2011-04-08, 21:07
Ja, det var det jag tankte, for mig gav den massor (och jag ar riktigt oinsatt kanns det som, lar mig nagot nytt varje gang jag laser kolozzeum). Da ar man inte helt fel ute i hans tankegangar - ar kallkritisk av naturen!

Har inte lyssnat pa honom i ljudformat, skall testa hans podcast!

Gör det, han är riktigt charmig och rolig. Är ute varje tisdag kväll svensk tid. Rekommenderas starkt!

Hobbes
2011-04-08, 21:16
Gör det, han är riktigt charmig och rolig. Är ute varje tisdag kväll svensk tid. Rekommenderas starkt!

Tack for tipset!! Gillar hans satt att undervisa och lara ut materialet.

Erkserks
2011-04-09, 20:13

Genetiskt kan jag inte svara på, dock är det ju så att vi i västvärlden lever i renare förhållanden i hemmet --> färre infektioner --> lägre Treg nivåer --> ökad risk för överkänslighet. Skulle inte förvåna mig om vi i skandinavien har relativt få infektioner jämfört med folk runt exempelvis medelhavet även vid samma levnadsförhållanden. Då p.g.a. de många fler patogener som finns i området.

mikaelj
2011-12-13, 10:54
http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/gluten-what-you-dont-know_b_379089.html

Hobbes
2011-12-13, 11:03
http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/gluten-what-you-dont-know_b_379089.html

Tack!

Upptäckt den hårda vägen att "Modified Corn Starch" innehåller gluten exempelvis.

Torwald
2011-12-13, 11:17
Jag är glutenintolerant och har lite svårt att förstå varför alla rusar efter att undvika gluten. Verkar enormt mycket lättare att inte behöva bry sig om det och äta det man kommer över.

Hobbes
2011-12-13, 11:22
Jag är glutenintolerant och har lite svårt att förstå varför alla rusar efter att undvika gluten. Verkar enormt mycket lättare att inte behöva bry sig om det och äta det man kommer över.

Beror nog enormt mycket på hur man mår om man äter gluten. Svårt att säga, ingen panik hos mig, mer en insikt - jag mår bättre utan gluten.

Det är liksom ingen raketforskning, om något inte gör att du mår bra undvik det:D

Torwald
2011-12-13, 11:31
Det roliga är att jag, som haft diagnostiserad celiaki hela livet, verkar känna mindre skillnad om jag råkar äta gluten än vad många självdiagnostiserad problematik gör. Det får mig att tro att problemet kanske inte är gluten, trots allt. När jag var barn var det så klart en annan femma, då var det framstupa sidoläge om man råkat käka ett Mariekex.

Hobbes
2011-12-13, 11:35
Det roliga är att jag, som haft diagnostiserad celiaki hela livet, verkar känna mindre skillnad om jag råkar äta gluten än vad många självdiagnostiserad problematik gör. Det får mig att tro att problemet kanske inte är gluten, trots allt. När jag var barn var det så klart en annan femma, då var det framstupa sidoläge om man råkat käka ett Mariekex.

Ha ha, jag ser vad du menar! Notera dock att jag är diabetiker sedan 11 års ålder, för mig har det alltid varit ett val att välja bra mat. Äter gluten mat om inget annat finns men väljer inte det om jag kan - dock ligger jag inte och gråter i duschen om jag ätit gluten:D

Rätta mig om jag har fel - du upplever att det är lite häxjakt på mat med gluten nu efter all mediauppmaning?

Torwald
2011-12-13, 11:40
Förstår helt vad du menar, och det är väl inget fel med att göra aktiva val kring vad man äter.

Det är precis så jag uppfattar det. Det har blivit lite mediasnurr, trots att glutenöverkänslighet inte är någon nyhet direkt. Det är nog lite förhastat att säga att man har problem med gluten trots att läkare inte kunnat konstatera det om man bara gjort ett blodprov. Som någon påpekade är det ju en ganska dålig metod för att testa glutenintolerans. Jag vet inte, kanske är det rätt att vi har haft fel i alla dessa år och kanske tål våra tarmar inte gluten. För mig känns det dock ganska långsökt, och det känns som lite GI-fenomen-varning när alla plötsligt är överkänsliga mot gluten.

mikaelj
2011-12-13, 11:43
Det stod i artikeln att en del test ger positiva utslag som läkarna säger "det är normalt" om. Vilket man kanske inte borde.

Hobbes
2011-12-13, 11:53
Förstår helt vad du menar, och det är väl inget fel med att göra aktiva val kring vad man äter.

Det är precis så jag uppfattar det. Det har blivit lite mediasnurr, trots att glutenöverkänslighet inte är någon nyhet direkt. Det är nog lite förhastat att säga att man har problem med gluten trots att läkare inte kunnat konstatera det om man bara gjort ett blodprov. Som någon påpekade är det ju en ganska dålig metod för att testa glutenintolerans. Jag vet inte, kanske är det rätt att vi har haft fel i alla dessa år och kanske tål våra tarmar inte gluten. För mig känns det dock ganska långsökt, och det känns som lite GI-fenomen-varning när alla plötsligt är överkänsliga mot gluten.

Har genomgått blodprov för celiaki, åt gluten (läs: bröd) varje dag i två veckor innan provet och det visade negativt. Dock skall väl nämnas att "gluten Fritt" är en i nordamerika iallfall stort varumärke som ökar.

Min största skillnad är att jag äter mindre bröd och det brödet jag äter är glutenfritt - vid frukost.

Instämmer i det du skriver!

Hobbes
2011-12-13, 11:58
Det stod i artikeln att en del test ger positiva utslag som läkarna säger "det är normalt" om. Vilket man kanske inte borde.

Fortfarande en mycket bra artikel. Jag har negativt resultat när det kommer till celiaki, men mår bättre utan gluten - som tidigare nämnt, kost utan gluten gör att jag mår bättre och därför väljer jag det om jag kan.

mikaelj
2011-12-13, 11:59
Fortfarande en mycket bra artikel. Jag har negativt resultat när det kommer till celiaki, men mår bättre utan gluten - som tidigare nämnt, kost utan gluten gör att jag mår bättre och därför väljer jag det om jag kan.

Jag menade att man kanske inte borde göra som läkaren och säga att positiva test är ofarliga. Det vill säga, att det är en bra artikel. Det är därför jag länkade in den här.

Hobbes
2011-12-13, 12:06
Jag menade att man kanske inte borde göra som läkaren och säga att positiva test är ofarliga. Det vill säga, att det är en bra artikel. Det är därför jag länkade in den här.

Det såg jag, jag ämnade mer till mina inlägg, det är en bra artikel och du har rätt i det du skriver. Min läkare och dietist rekommenderade mig fortfarade att unvika gluten (trotts negativt test).

Holabandola
2011-12-13, 12:20
Gluten är klibbigt, och klibbar sig med tarmluddet, bara det skapar en irritation, dock inte Celiaki (förstörd tarmludd).
Men effekten blir typ densamma, dock utan näringsbrister.

Jag själv uppvisar positivt på gliadinvärden, har dock perfekt tarmludd. Men gluten klibbar fast, skapar irritation och tränger därför genom tarmväggen ut i blodet där antikroppar, gliadin, reagerar och motar bort dem.
Mycket gluten kan alltså skapa en för gluten "läckande tarm" och glutenet går rätt ut i blodet där det inte ska vara.
Min tolkning.

Torwald
2011-12-13, 13:13
Frånvaron i klibbigt gluten i glutenfria produkter gör tyvärr också att bakade produkter oftast blir väldigt tråkiga. Så det är väl en avvägning man får göra, antar jag, om man frivilligt avstår från gluten.

Sverker
2011-12-13, 18:17
Tack!

Upptäckt den hårda vägen att "Modified Corn Starch" innehåller gluten exempelvis.

Hur då ?
Modifierad majstärkelse borde vara fri från gluten. Det ska inte finnas ceralier i en fabrik som tillverkar majstärkelse.

Sverker
2011-12-13, 18:21
Gluten är klibbigt, och klibbar sig med tarmluddet, bara det skapar en irritation, dock inte Celiaki (förstörd tarmludd).
Men effekten blir typ densamma, dock utan näringsbrister.

Jag själv uppvisar positivt på gliadinvärden, har dock perfekt tarmludd. Men gluten klibbar fast, skapar irritation och tränger därför genom tarmväggen ut i blodet där antikroppar, gliadin, reagerar och motar bort dem.
Mycket gluten kan alltså skapa en för gluten "läckande tarm" och glutenet går rätt ut i blodet där det inte ska vara.
Min tolkning.

Njaa...ut i blodet ska det inte komma. För det krävs stora skador på tarmväggen. Skador som kan komma vid glutenintolernas men vi som tål gluten ska inte ha främmande proteiner i blodet.

kampsporttjej
2012-01-24, 21:47

Fantastiskt svar :)

isakt
2012-01-24, 23:45
Min sambo fick också negativt till glutenallergi, men sen gjorde hon fler tester och då var det vete hon inte tål. Nu när hon utesluter det från kosten har hennes laktosintolerans försvunnit.
Intressant hur allergier kan påverka.

bollio
2012-01-25, 14:07
Jag har kommit fram till att den mest logiska anledningen till mina hud och humörproblem är någon form av födoämnesintolerans eller allergi och jag har därför börjat med en utseslutnings/felsöknings-diet där jag utesluter mjölkprodukter, gluten, nötter och legumer. Jag är på dag 3 och ska bli spännande att se vad som händer. Efter 4 veckor om mina symptom försvinner så introducerar jag en grupp i taget under 2 veckor och ser vad som händer. Ska boka tid till läkaren om mitt tillstånd markant förbättras inom några dagar dessutom.

bollio
2012-01-25, 14:12

Gör din egen müsli.

Sniggel
2012-01-25, 14:45
Jag har haft några svängar med uteslutningskost fram och tillbaka och har nu blivit övertygad om att vete helt klart försämrar mitt allmäntillstånd. Jag har haft hypoteser om andra livsmedel också men vete är den jag är mest säker på. Många gånger när jag misstänkt andra livsmedel har den gemensamma faktorn varit ett ökat intag av vete. Detta har jag märkt pga att när jag testat de misstänkta livsmedlena men utan intag av vete har jag inte märkt några effekter.

Jag säger inte gluten eftersom jag inte är säker på att det är just det och isåfall varför, även om jag har misstankar. Jag tycker mig även märka av samma typ av problem med havre och råg men är inte fullt lika säker på dessa som jag är på vete.

Kan nämna att jag gjort blodprov för att upptäcka antikroppar mot olika livsmedel och det har upptäckts en del också av varierande svårighetsgrad. Men det viktiga är egentligen vad som skapar problem och vad som inte gör det. Förmodligen hade inte ett sdåant test visat samma sak idag, även om jag äter en del av de livsmedlena som jag har/hade antikroppar emot.

bollio
2012-01-25, 14:56
Personer med gräspollenallergi reagerar ibland mot olika sädesslag i tester.

http://allergi.nu/om-allergi/allergityper/fodoamnesallergi/veteallergi/

Eftersom jag har konstaterad tomotej/gräsallergi så känns det sannolikt att det kan vara något sånt.

Sandra81
2012-01-25, 14:56
Har inte ätit gluten på 2 år och har inte haft ont i magen sen dess. Har även börjat använda laktosfri mjölk i kaffet och illamående är som bortblåst. Vet iof inte om det är därför som det blivit bättre men värt att testa kanske om man känner problem i magen å andra delar av kroppen.

"Symtom från den övriga kroppen vanliga

Laktosintolerans ger ganska ofta symtom från andra delar av kroppen än mage/tarm. Det kan röra sig om huvudvärk, ljuskänslighet, koncentrationssvårigheter, försämrat minne, långdragen trötthet, muskel- och ledvärk, hjärtrytmrubbning, sår i munhålan, ökat behov av att kasta vatten och ont i halsen. Orsaken till dessa systemeffekter tros vara de ämnen, bland annat acetaldehyd, etanol och formalin som bildas i tjocktarmen genom jäsning när laktosen kommit dit. Dessa ämnen tas upp i blodet och kan sen påverka olika signalvägar i kroppen och därigenom ge upphov till nämnda symtom utanför mage och tarm."

bollio
2012-01-25, 15:20
Om det är veteallergi så blir jag arg för har fått mycket av mitt liv förstört och har gått till flera läkare otaliga gånger utan att någon har haft en suck.

Sniggel
2012-01-25, 15:27
Om det är veteallergi så blir jag arg för har fått mycket av mitt liv förstört och har gått till flera läkare otaliga gånger utan att någon har haft en suck.

Om det skulle visa sig att så är fallet så är det väl bättre att vara glad över att du hittat orsaken till dina problem :)

bollio
2012-01-28, 20:50
4-5 dagar in i dieten (eliminerar de 8 mest kända allergena födoämnena) så känns mina mentala problem nästan fullkomligt bortblåsta, helt otroligt

Fredszky
2012-01-28, 21:06
Ställer mig till skaran som har problem med veteprodukter.

Har gjort otaliga besök hos läkaren under en tioårsperiod, utan att de hittat något.

Det som går bort:
Bullar
Mjukt/"svampigt/kletigt" bröd går bort. Sådär så att brödet känns lite ogräddat.
Stuvade saker, klibbiga rätter med mjöl i.
Havregrynsgröt ibland, värre ju mindre mjölk jag tar med.

Jag får hjärtrytmrubbningar, panikattacker, mår dåligt, overklighetskänslor, dödsångest utan anledning, samt att magen gör ont och är öm under revbenskanten i längden, svårare att bukandas. Sen kan det vara så att magen kurrar till efter 45 minuter så är besvären klart bättre helt plötsligt.

Sniggel
2012-01-29, 15:26
4-5 dagar in i dieten (eliminerar de 8 mest kända allergena födoämnena) så känns mina mentala problem nästan fullkomligt bortblåsta, helt otroligt

Tänk på att göra om experimenten vid flertalet tillfällen under de nästkommande åren för att säkerställa att allt inte bara är placebo.
T ex att du fortsätter äta glutenfritt i 6 månader och ser vad som händer om du lägger till gluten sen igen. Gör dock inte misstaget att överdriva mängden eftersom alla radikala kostförändringar kan skapa problem. Har du avvänjt dig vid att äta vete så kan ditt matspjälkningssystem modifieras så att när du väl inför vete igen i de mängder du tidigare ätit, så funkar det helt enkelt inte fungera optimalt. Vilket isåfall inte alls behöver ha att göra med gluten/vete.

Jag har själv hållt koll på hur jag reagerar på kost sen 2007 (första gången jag blev avsevärt friskare i samband med en kostförändring) och har väl först nu blivit helt säker på att jag bör undvika vete till vardags.