Visa fullständig version : hur tränar man SL?
sandberg93
2011-04-02, 19:52
hur tränar man SL? dvs hur tränar man så att man tar maximalt mycket vikt vid 1 repetition?
jag vill ligga på ca 400kg tillsammans på de 3 stora, marklyft-160kg böj-140kg bänkpress:100kg
coolboynesko
2011-04-02, 20:04
Ja ... man kan börja med o skaffa ett sl schema, 5/3/1 ska tydligen va bra!
Rikard Jansson
2011-04-02, 20:11
Träna 90% böj, bänk och mark, och lägg på mycket vikt. :)
sandberg93
2011-04-02, 20:17
Träna 90% böj, bänk och mark, och lägg på mycket vikt. :)
jag utgick från det men känns lite som en generalisering:P
Rikard Jansson
2011-04-02, 20:20
jag utgick från det men känns lite som en generalisering:P
Mer avancerat än så kan man inte riktigt svara på, då alla tränar olika. Vissa kör 5/3/1, andra 5x5, andra nöter bara på med lite variation, etc etc. Men i grunden handlar det om att göra en vikt så lätt som möjligt, och samtidigt bli så stark som möjligt i de tre grenarna.
Control_61
2011-04-02, 21:12
Centrera träningen kring styrkelyften och träna lite assistansövningar.
Det finns inga magiska SL program. Flera SLare jag tränat med kör de 3 stora varje pass. Olika tungt såklart, men alltid någon form av lyften.
Jag har kört 5-3-1 under en period på ungefär 6 månader, ökade bra på alla basövningar förutom knäböj
Gosti123
2011-04-02, 21:25
Centrera träningen kring styrkelyften och träna lite assistansövningar.
Det finns inga magiska SL program. Flera SLare jag tränat med kör de 3 stora varje pass. Olika tungt såklart, men alltid någon form av lyften.
Jag har kört 5-3-1 under en period på ungefär 6 månader, ökade bra på alla basövningar förutom knäböj
Hur har du lagt upp böjen nu då?
1: tung bänkpress, ryggkomp
2: tung knäböj, benpress, raka marklyft, bål
3: lätt/medel bänkpress, tung smalbänk, ryggkomp
4: lätt knäböj som värm, tung marklyft, bål
Ett par veckor åttor, följt av ett par veckor femmor, sedan ett par veckor treor och sedan maxar du och är starkast i världen. Typ.
Finns oändliga varianter av bra och mindre bra SL-program, bara att gräva lite och se vad se vad experterna här på brädan gillar, och vad du själv tror kommer fungera för dig.
Norska SL-scheman:
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram
Flera bra scheman om man vill börja med styrkelyft. Hårda men bra.
Själva principen är väl helt enkelt att träna MYCKET böj, bänk och mark. Olika reps och procentintervall, och inte slumpmässigt utan med en plan. Träna, utvärdera, ändra det som behöver ändras, träna en ny träningscykel, utvärdera igen etc etc.
Själva principen är väl helt enkelt att träna MYCKET böj, bänk och mark. Olika reps och procentintervall, och inte slumpmässigt utan med en plan. Träna, utvärdera, ändra det som behöver ändras, träna en ny träningscykel, utvärdera igen etc etc.
Varför inte?
Gabriel Forslund
2011-04-02, 22:57
Sök dig till en lokal atletklubb, om det finns.
Norska SL-scheman:
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram
Flera bra scheman om man vill börja med styrkelyft. Hårda men bra.
finns det där på engelska?
Hade gärna läst mer om mängdträning :)
Vanligtvis tränar man SL med en skivstång.
..och hamburgare. Mycket hamburgare.
OnT: Lättast att komma in i svängen är via en lokal atletklubb, dels föra a) du får finslipat din teknik b) du troligtvis blir coachad av någon som har varit med en stund och c) du får bli en del av den gulliga SL-gemenskapen.
Program är bara en del av pusslet och det finns en mängd olika sätt att gå tillväga på för att bli stark som möjligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.