Logga in

Visa fullständig version : Lägenhet? Vad gör man med träningskläderna?

Rstu
2011-04-02, 14:47
Hejsan. Tidigare har jag alltid haft ett pannrum där jag brukar hänga in träningsbyxor & ibland även träningströjja. Det har funkat utmärkt och dem brukar hålla sig rätt fräscha ett par veckor på detta vis.

Nu flyttar jag till lägenhet och har inget pannrum längre så hur gör ni alla där ute? Känns ju lagom drygt om det ska lukta svettiga träningskläder på toaletten samt även resten av lägenheten.

Kommer att bo ganska trångt och inte ha någon tvättmaskin i lägenheten. Får tydligen nyttja bostadsrättsföreningens tvättstuga 2ggr/månaden.

rooz
2011-04-02, 14:55
Tvätta 2ggr månaden*popcorn*

Det lär bli en del tvätt det.

Tricce
2011-04-02, 14:59
Tvätta 2ggr månaden*popcorn*

Det lär bli en del tvätt det.

Tränar man ett par ggr i veckan på det samt ifall man missar en tid i stugan så lär man nog se till att bunkra upp så man har rejält med fillingar och strumpor! :D

Slartibartfast
2011-04-02, 15:37
Inglasad balkong is the shit för smutsiga träningskläder!

snej
2011-04-02, 15:48
haha börja tvätta oftare vad tror du? Jag kör 2 maskiner i veckan, det räcker gott.

r3mpuh
2011-04-02, 16:00
Man får boka högst 2 tvättider ~ala 3 timmar/månad här.
40 personer på 2 tvättmaskiner. ;)

hultman
2011-04-02, 16:20
Haha. Ibland är det skönt att bo i bostadsrätt. Inga snåla jävla hyresvärdar som bara erbjuder två småmaskiner man har tillträde till en gång i halvåret.

Mental
2011-04-02, 16:44
Han bor ju i bostadsrätt hultis!

TheGhr
2011-04-02, 17:13
Frågan jag ställer mig är hur man inte har råd med tvättmaskin om man just köpt en lägenhet. Eller ligger den i Lilla Edet eller liknande?

snej
2011-04-02, 17:44
Haha. Ibland är det skönt att bo i bostadsrätt. Inga snåla jävla hyresvärdar som bara erbjuder två småmaskiner man har tillträde till en gång i halvåret.

Jag har tvättmaskin i lägenheten, i en hyresrätt! :hbang:

z_bumbi
2011-04-02, 18:12
Handtvätta det som du använder ofta och/eller som du svettar ner mest.

anton2000
2011-04-02, 18:42
Handtvätta det som du använder ofta och/eller som du svettar ner mest.

+1.
Det tar inte många minuter att skölja av ett linne och träningsbrallorna. Sen är det bara att hänga upp grejerna i badrummet och använda dagen efter. Inga konstigheter.

Rstu
2011-04-02, 18:47
Många svar. Det är bra :)

Tyvärr ingen balkong i lägenheten.

"börja tvätta oftare vad tror du?"
Tvättstugan får enbart användas 2 gånger per månad. Det är en bostadsrätt och jag har i skrivande stund ingen aning hur stor den är. Flyttar in på måndag.

Lägenheten är 40kvm och skithuset 2.5kvm Därav tänkte jag försöka undvika tvättmaskin om det inte blir absolut nödvändigt.

Förtydligande av problemet. Tränar inte allt för sällan 5-6ggr i veckan. Och träningströjjor finns det väll massor av så dem är ju bara att slänga i tvättkorgen, men träningsbyxorna vore ju bra om man kunde få fräscha på något vis. Är väll handtvätta som gäller, eller spänna dem som en flagga på hojjen så dem fläktas torra när man åker hem ifrån gymmet.

Kanske börja duscha med brallorna på, och sen ta av dem i duschen, duscha klart och hänga upp :) Är bra material på dem som torkar fort iaf.

Jockefoten
2011-04-02, 18:50
Man kan köpa sjukt små tvättmaskiner nu för tiden.
http://www.elgiganten.se/product////AWE2516/whirlpool-tvattmaskin-awe-2516
Ställ den i garderoben eller nåt.

Finns det badkar i lägenheten kan du ju tvätta där i.

Ristretto
2011-04-02, 18:52
Hejsan. Tidigare har jag alltid haft ett pannrum där jag brukar hänga in träningsbyxor & ibland även träningströjja. Det har funkat utmärkt och dem brukar hålla sig rätt fräscha ett par veckor på detta vis.

Nu flyttar jag till lägenhet och har inget pannrum längre så hur gör ni alla där ute? Känns ju lagom drygt om det ska lukta svettiga träningskläder på toaletten samt även resten av lägenheten.

Kommer att bo ganska trångt och inte ha någon tvättmaskin i lägenheten. Får tydligen nyttja bostadsrättsföreningens tvättstuga 2ggr/månaden.

Så du menar att kläderna håller sig fräscha ett par veckor om du torkar dem i ett pannrum, medan de luktar svett om du torkar dem i en toalett? Ditt resonemang låter konstigt.

Om kläderna luktar svett när du hänger dem på tork, så kommer de även att lukta svett nästa gång du är på gymmet. Oavsett om du hänger dem i pannrummet eller på toaletten.

kettlebellGuden
2011-04-02, 18:59
Du har alltså tränat i samma träningskläder i flera veckor i rad, 5-6 pass i veckan, utan att tvätta?

Mysigt. Flera lager ingrodd svett är kanske iofs bra om man vill vara i fred på gymmet och få gott om plats runt om sig.

Galet det där med enbart tvätt 2 gånger / månad.. kan inte bo många barnfamiljer i den föreningen.

Lösningar: Tvätta i badkaret, alternativt köp större lager träningskläder.

Tolkia
2011-04-02, 19:06
Lägenheten är 40kvm och skithuset 2.5kvm Därav tänkte jag försöka undvika tvättmaskin om det inte blir absolut nödvändigt.
Jag känner igen det där. Om du har badkar, skaffa en torkställning man kan hänga ovanför. Man får leva med att huka lite när man duschar (och förstås att det blir en del plockande med kläder till och från den; man lurar sig om man tror att man skall kunna duscha pricksäkert så att kläder på tork inte blir nerduschade). Om du inte hittar en sådan (min satt där när jag flyttade in och är säkert från innan dinosaurierna dog ut, så jag vet inte om de fortfarande säljs) så finns det stående torkställningar som man kan fälla ihop. Om den står mitt i lägenheten och tar plats på natten eller när du är borta på dagarna spelar ju ingen roll.

Skaffa träningströjor och byxor i syntet, som torkar snabbt så är handtvätt inga problem, särskilt inte om du sköljer upp dem på en gång och inte låter dem ligga och torka in några dagar först. Sweatshirtbrallor tar LÅNG tid att torka om man handtvättar dem.

Har du tur så har många ruttnat på systemet och skaffat egna tvättmaskiner, då kommer det att finnas ledig tid att tvätta på utanför systemet.

r3mpuh
2011-04-02, 19:45
Använder man tvättmedel när man handtvättar?

Tolkia
2011-04-02, 19:46
Jag gör då det, i någon form.

Livankaret
2011-04-02, 19:56
Min svett luktar inget så jag hänger det i badrummet och låter det torka.

anton2000
2011-04-02, 20:06

Om man orkar. Jag brukar inte orka. Sköljer bara linnet och kramar ur vattet. Tar inte många sekunder...

petah
2011-04-02, 20:07
Jag har nåra linnen/t-shirtar jag hänger upp, använder dem max 2-3 ggr sen slänger jag dem i tvätten. Byxorna använder jag längre.

anton2000
2011-04-02, 20:28
Jag har nåra linnen/t-shirtar jag hänger upp, använder dem max 2-3 ggr sen slänger jag dem i tvätten. Byxorna använder jag längre.

Samma här, har 2st nikeshorts i polyester som jag växlar mellan. Dom torkar supersnabbt och det är väldigt svårt att få dom att börja lukta...

hultman
2011-04-02, 20:56
Han bor ju i bostadsrätt hultis!

Haha. Läsförståelse som en tvååring. Idjut.

Jag har tvättmaskin i lägenheten, i en hyresrätt! :hbang:

Hehe. Är det inte skönare att dunka iväg 3-4 maskiner på en gång?

Rstu
2011-04-02, 22:59
Nu var det ju inte så att jag frågade om hjälp för att ni skulle säga att jag var en idiot och luktade svett.

En sån där liten tvättmaskin kan ju vara någonting att fundera på. Tack för tipset.

I ett pannrum är ofta luftcirkulationen högre än i en toalett vilket gör att kläder torkar snabbare än i ett badrum. Speciellt om man även duschar i badrummet. Luktarna kläderna svett, tvättkorgen, är dem blöta men inte luktar, häng dem på vädring.

Byxorna är gasp 100% polyester, som dina shorts anton2000. Väldigt lätta att torka. Har inget badkar men är väll bara att skölja av, kramar ur och låta torka.

Livankaret Jag tror inte någons svett luktar. Svett består av salt & vatten. Missminner jag mig inte är det bakterier som trivs i svetten som luktar. Därför kommer inte lukten direkt och en deo innehåller alkohol eller liknande som dödar bakterierna = ingen lukt.

dream_theater_
2011-04-03, 10:07
Startar du en sådan tråd på kolo får du leva med att folk kallar dig för idiot:) Svårt problem du har i alla fall. Jag vet inte ens om jag har tillräckligt med kläder för att bara få tvätta två ggr i månaden? När jag bodde i hyresrätt tvättade jag en gång i veckan, två maskiner. Det täckte mitt behov..

Men gör som tolkia säger, att du hänger upp en torkställning över badkaret. Huka dig kommer du nog inte behöva göra, för dom går ju att fälla upp? Vet inte hur Tolkia tänker sig att det ska vara utformat.

Så alltså. Jag hade hängt upp byxorna på tork, tvättat t-shirt och underkläder som får torka över badkaret.

Det fina med att ha ett sådant tvättställ, är att du kan "stryka" skjortor med det. Häng skjortan på en galge över natten med en 30-40 liter hetvatten i badkaret så har du nystrukna skjortor på morgonen;)

Ademius
2011-04-03, 10:32
Jag brukar alltid hänga kläderna på tork över en stol eller så över dagen (inte badrummet, bathroom contamination är ofräscht). Det är svårt att få tvättider i mitt hus, men jag tvättar i snitt 2 ggr/mån (2 maskiner åt gången). Har aldrig känt att det varit ett problem. Luktar inte svett i lägenheten, men sedan svettas jag väldigt lite när jag tränar också.

Rstu
2011-04-03, 19:19
Startar du en sådan tråd på kolo får du leva med att folk kallar dig för idiot:)

Ok my misstake, hade fått för mig att det var hyfsat seriöst forum. Men folk verkar ju inte ens läsa vad man skriver. Jag har fortfarande inget badkar :)

snej
2011-04-03, 19:32
Hehe. Är det inte skönare att dunka iväg 3-4 maskiner på en gång?

Bor själv så det blir inte särskilt mycket tvätt. Kör 2 maskiner i veckan ungefär. Jävla gött att slippa bokning o fanskap..

Spartansk
2011-04-03, 19:40
Jag har blivit expert på att hitta ytor där man kan hänga kläder på tork. Alla raka horisontella vattentäta ytor går bra. Dörrar, luckor, storsryggar, stödpinnar på stolar och bord, tv-skärmar, lampor, element, hyllkanter, soptunnekanter... Det brukar gå att hitta plats för det mesta.

MilkmaN
2011-04-03, 19:49
...det jag har lärt mig på den här tråden är iaf att jag tydligen har mycket kläder, eftersom jag tvättar en gång i månaden...

kaer
2011-04-03, 21:05
Jag bor väl under liknande förhållanden som du och tycker inte det är något större problem.
Kör lite reuse på träningskläder och har några st uppsättningar.

Har visserligen en handukstork med värme i, i badrummet, det hjälper ju en del. Om det kniper brukar jag antingen handtvätta lite eller iallafall blöttlägga lite träningskläder i riktigt varmt vatten.

Ifall det krisar så tycker jag du ska tjuvtvätta lite, bara gå och kolla i tvättstugan om det är någon som inte har tagit sin tid, så kör du en maskin eller två. Det lär inte vara någon som koll på det, och så länge du inte stör någon så.

olle lindblad
2011-04-03, 21:07
Tvätta två gånger i månaden? Kul det hade varit med våra två småttingar. Vi kör 5-6 maskiner i veckan.

kaer
2011-04-03, 21:15
Tvätta två gånger i månaden? Kul det hade varit med våra två småttingar. Vi kör 5-6 maskiner i veckan.

5-6 maskiner i veckan? Kul det hade varit som singel.

Tolkia
2011-04-03, 21:39
Jag har fortfarande inget badkar :)
Hopfällbar, fristående torkställning?

Tricce
2011-04-03, 21:44
Hopfällbar, fristående torkställning?

http://www.ikea.com/se/sv/images/products/lattsam-badbalja-vit__0105377_PE252632_S4.JPG

+

http://www.rusta.se/images/products/90951346_l.jpg

samt kanske lite
http://www.butik-hemlangtan.se/varor/y3_handtvatt_portion.jpg

Wzup2u
2013-06-02, 19:40
vinden, källarn eller skaffa ett skåp å häng dem i.

BigIron
2013-06-02, 21:23
Hur gör ni för att era kläder ska börja lukta? Är det kasst material i kläderna eller använder ni samma t-shirt flera dagar i rad?