handdator

Visa fullständig version : + 10 kg på 1 vecka?

superawesome
2011-04-02, 12:38
Det här är helt sjukt. För en dryg vecka sedan visade vågen 65 kg. Idag visar den 75 kg. Båda morgonvikt. Hur i h**vete kan man gå upp 10 kg på en vecka? En hel del vatten självklart, eftersom jag nyss ökat kolhydratintaget, men SÅ mycket? Det låter helt orimligt! Brukar fluktuera ganska mycket i vikt pga vätskeförlust och så, men det brukar handla om 2-3 kg. Inte 10. Man kan väl inte lägga på sig 7-8 kg fett på en vecka? *gah!*

Är 170 cm, nu 75 kg, brukar ligga på ca 67 kg. Har ätit som vanligt förutom ökat kolhydratsintag. Tränat som vanligt vilket innebär 4 styrkepass + 3 löppass i veckan.

Någon som har en aning om hur det kan gå såhär??:confused:

Robbmeister
2011-04-02, 12:42
Kan det vara fel på vågen ? 7-8 kg fett på en veckan är ganska så svårt faktiskt om man inte käkar otroligt mkt , typ 12000-14000 kcal per dag.

Fredron
2011-04-02, 13:11
Vågen visar ibland fel om du inte har den på plan yta.

Benjila
2011-04-02, 13:22
Man kan väl inte lägga på sig 7-8 kg fett på en vecka?
Kan givetvis vara fel på vågen. Men vad säger spegeln? :)

944RS
2011-04-02, 14:24
Jag har oxå gått upp liknande mängd på 7-8dagar när jag varit ute på någon frossar-resa i Florida och liknande.

Testade alla sorters glassar, godis och sånt som vi kunde hitta samt åt nästan bara på bufféställen.*drool*

Men att gå upp så mycket utan att ha tokfrossat är nog inte rimligt.

Eddie Vedder
2011-04-02, 16:01
10 kg syns. Det är inget som smyger sig på obemärkt, det säger ju sig självt. Så om du inte är märkbart fetare är det fel på vågen.

superawesome
2011-04-02, 19:11
Är svullen och känner mig tung, men så stora skillnader är det ju inte när jag kollar mig i spegeln. Vet iofs inte hur mycket 10 kg fett syns? Jag får innerligt hoppas att det är vågen, och inte jag, som har sådana extrema svängningar.

En fråga; kolhydrater binder väl ungefär 2 g vatten per g kolhydrat? Så om jag käkar 500 g kolhydrater - går jag då upp 1 kg i vikt enbart av vätska?

Eddie Vedder
2011-04-02, 19:51
En fråga; kolhydrater binder väl ungefär 2 g vatten per g kolhydrat? Så om jag käkar 500 g kolhydrater - går jag då upp 1 kg i vikt enbart av vätska?

2.7. Så ja du ökar i vikt av mycket kolhydrater. en rejält salt- och kolhydratrik dag, om man normalt äter kolhydratsnålt och saltfattigt, kan göra stor skillnad.

Ristretto
2011-04-02, 20:10
Låg du på underskott innan veckan du ökade i vikt?

superawesome
2011-04-02, 20:30
2.7. Så ja du ökar i vikt av mycket kolhydrater. en rejält salt- och kolhydratrik dag, om man normalt äter kolhydratsnålt och saltfattigt, kan göra stor skillnad. Okej, 2.7 g. Det är en hel del. Hur mycket vätska binder salt?

Låg du på underskott innan veckan du ökade i vikt? Ja jag hade legat på ett ganska stort underskott en vecka innan pga. jobbig period med stress, mkt plugg. Utöver det så har jag prövat att skära ner på kolhydraterna ett tag innan dess men bestämde mig sedan för att öka kolhydraterna igen. Vilket är vad jag gjort senaste veckan alltså. Så du menar att viktuppgången blir större om man legat på underskott innan?

Ristretto
2011-04-02, 20:48
Ja jag hade legat på ett ganska stort underskott en vecka innan pga. jobbig period med stress, mkt plugg. Utöver det så har jag prövat att skära ner på kolhydraterna ett tag innan dess men bestämde mig sedan för att öka kolhydraterna igen. Vilket är vad jag gjort senaste veckan alltså. Så du menar att viktuppgången blir större om man legat på underskott innan?

Ja, det är iaf ett bra sätt att göra det lätt att gå upp i vikt eftersom du förmodligen är väldigt tömd på glykogen. Dessutom gör det att leptinnivåerna antagligen är låga vilket gör att det är lättare att äta mycket. Resultatet blir då lätt att man drar på sig massor med vätska. Sedan har du säkert lagt på dig en del fett också.

Hursomhelst så är det inget att noja över. Det kan dock vara bra att tänka på nästa gång man legat på ett stort underskott.

Mala
2011-04-03, 02:08
Inga olagliga lördagsgodis?

superawesome
2011-04-03, 09:29
Ja, det är iaf ett bra sätt att göra det lätt att gå upp i vikt eftersom du förmodligen är väldigt tömd på glykogen. Dessutom gör det att leptinnivåerna antagligen är låga vilket gör att det är lättare att äta mycket. Resultatet blir då lätt att man drar på sig massor med vätska. Sedan har du säkert lagt på dig en del fett också.

Hursomhelst så är det inget att noja över. Det kan dock vara bra att tänka på nästa gång man legat på ett stort underskott.
Okej, ja det låter ju logiskt nu när du säger det. Bra att ha i åtanke. TAck för era svar! Minskat nojjan en hel del. Finns alltid logiska förklaringar till allt.

Inga olagliga lördagsgodis?
Nä, sådant håller jag inte på med ;)

Kändes bättre idag när vågen stannade på 70 kg. Har gått ner 5 kg på två dagar, vilket bara bekräftar att det är mestadels vätska :)

qubie
2011-04-05, 09:33
Haha. Det är ju fel på vågen då..:smash: