Visa fullständig version : Förstår inte riktigt om deff!
Kan man inte deffa utan att förlora muskler?
Och varför ska man styrketräna om man deffar?
Borde inte det bryta ner mer eftersom tanken är att förbruka mer kalorier än du får idig!
Och styrketräning bryter ju ner muskeln och sen byggs den upp större när den får mat!
Eller har jag fel?
Originally posted by Jompi
Borde inte det bryta ner mer eftersom tanken är att förbruka mer kalorier än du får idig!
Och styrketräning bryter ju ner muskeln och sen byggs den upp större när den får mat!
Eller har jag fel?
Om man går ner i vikt tillräckligt långsamt kan man det säkert, men jag antar att man alltid tappar pyttelite.
Styrketräningen skall väl förhoppningsvis hinna bygga upp mycket mer än vad du kommer bryta ner medans du deffar.
Anledningen till att man tränar även under deff är väl för att kroppen skall veta att musklerna behövs och fortsätta underhålla dom istället för att låta dom förtvinna för att spara energi?
Bara spekulationer...
King Grub
2003-11-28, 11:13
Det är det man strävar efter, men att uppnå det till 100% är minst sagt svårt.
För att behålla muskelmassa och styrka! Att "deffa" utan att styrketräna är inte att deffa. Då kan du lika gärna banta med Hemmets Journal.
Du bryter garanterat ner mer muskelmassa om du INTE tränar. Genom att tillföra de näringsämnen som behövs för muskeluppbyggnad kombinerat med styrketräning behåller du maximalt med muskler under viktnedgång. Kroppen anpassar sig efter vad du gör. Utsätter du inte dina muskler för tung belastning finns det ingen anledning för dem att behålla den volym och styrka de har.
Ja just det. Det är därför du behåller muskler under deff om du styrketränar. Om du INTE styrketränar förtvinar de muskler du har skaffat dig fortare än kvickt, särskilt om du äter mindre än du gör av med.
Det har väl tom kommit en del forskarrapporter om att muskeln inte alls bryter ned sig när man tränar den, utan börjar upp/påbyggnad direkt, om man äter direkt efter förstås?
Har för mig att jag läste det i en Friskis o Svettis tidning. (mor och fars förstås) :cool:
Originally posted by owster
Det har väl tom kommit en del forskarrapporter om att muskeln inte alls bryter ned sig när man tränar den, utan börjar upp/påbyggnad direkt, om man äter direkt efter förstås?
Har för mig att jag läste det i en Friskis o Svettis tidning. (mor och fars förstås) :cool:
Ursäkten ovan lät som "Farmen, nej jag ser det inte, men jag hörde att...":notme:
Alltså, jag brukar förstås inte läsa den, sånt fjanteri kan man ju inte hålla på med...... bara skämtar, jag står för att jag läser den, alltid lär man sig något ;)
Det är svårt att veta ifall man tappar muskler eller inte under en deff. Träningen går ju inte lika bra som vanligt så det är pricet man betalar för att få rutor på magen.
Muskelfiberproteinet som gör det egentliga arbetet att lyfta vikterna är nog ganska svårt att förlora. Precis som det är ganska svårt att bygga nya muskelfiberprotein.
Vad som däremot förändras är ju att mängden glykogen / energi i muskeln, som minskar. Mindre socker som kan användas i träningen och mindre fria aminosyror som snabbt kan byggas till olika protein / enzymer som aktiverar själva energiomvandlingen i muskeln.
Minskar dessa båda så minskar ju också mängden vatten och salter i muskeln och muskelarbetet minskar.
Resultatet blir ju att man tränar sämre och styrkan blir mindre men det behöver ju inte betyda att muskeln är förlorad. Så fort man börjar äta ett överskott av energi bör ju styrkan istället öka till den gamla nivån.
Tar man det lugnt och försiktig, som jag har gjort, behöver man inte heller förlora någon muskelmassa.
Köp boken Effektiv Diet av Ove Rytter!
Den har hjälpt mig att förstå allt om deffning
och bra matvanor och muskler!
Eller låna den på biblioteket!
Lovar att den är värd pengarna!!!
:bpump:
"Effektiv Diet" kommer med posten i veckan...gav några tior på tradera, då lär jag inte bli besviken med andra ord.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.