Visa fullständig version : ost
NiklasAlm
2011-03-31, 19:08
Gjorde en sökning men hittade inget intressant så tänkte kolla med er. Såg nyss att innehållet för en prästost är 30 g protein på 100 g, detta låter extremt mkt i mina öron eftersom t.ex. fläskfile har runt 20. Är detta protein lika bra eller har jag missat någonting? Isåfall känns det ju som inte en jättedum näringskälla för protein :)
Eddie Vedder
2011-03-31, 19:13
Ja ost är en superkälla till protein. Varför tror du så många äter kvarg och keso? Det är ju ost. :) Att färre äter vanlig god hårdost är ju den höga fetthalten så ska det bli mycket protein från fullfet ost blir det ju riktigt kalorispäckat.
Sheogorath
2011-03-31, 19:14
Gjorde en sökning men hittade inget intressant så tänkte kolla med er. Såg nyss att innehållet för en prästost är 30 g protein på 100 g, detta låter extremt mkt i mina öron eftersom t.ex. fläskfile har runt 20. Är detta protein lika bra eller har jag missat någonting? Isåfall känns det ju som inte en jättedum näringskälla för protein :)
Proteinet i ost är minst lika bra som det i kött. Värt att tänka på däremot är att många ostar är väldigt feta, varför det snabbt blir ett ganska stort energiintag om man ska använda ost som viktig proteinkälla.
Edit: pucktvåa :( DAMN YOU, KOLLO! YOUR SPEED IS OVER NINE THOUSAND!!!!!
parmesan innehåller ca 40g protein :)
Sheogorath
2011-03-31, 19:19
parmesan innehåller ca 40g protein :)
...och kostar typ 250 kr kilot.
NiklasAlm
2011-03-31, 19:22
Härligt, jag älskar ju ost så detta är glada nyheter :). Kalorimässigt har jag ändå svårt att komma upp till kaloribalans p.g.a. att jag rör mig så mycket.
...och kostar typ 250 kr kilot.
det beror ju på lite.
små bitar från typ Zetas har dyrare kilopris
men köper man en stor bit på 500-1000gr så kan man hamna på 150-170kr :)
Köpte ett kilo på saluhallen för 169kr, och då var det italiensk parmesan, lagrad på 30mån *drool*
Sheogorath
2011-03-31, 20:12
det beror ju på lite.
små bitar från typ Zetas har dyrare kilopris
men köper man en stor bit på 500-1000gr så kan man hamna på 150-170kr :)
Köpte ett kilo på saluhallen för 169kr, och då var det italiensk parmesan, lagrad på 30mån *drool*
:thumbup:
vicarious
2011-03-31, 22:11
Jag köpte billig Edamer häromveckan. 39kr/kg. 28g protein & 23g fett per 100g. Riktigt gött och bra!
Men fyfan va gott det är med några skivor herrgårds ost direkt i munnen utan tillbehör eller på en god skiva bröd!
Fyfan, ibland hatar jag deff..
Pizzatopping har ungefär samma näringsvärde, och är mycket billigare, men ost är det inte. Antar att det är mycket dåliga fetter också.
Någon mer insatt i pizzatopping? :D
eriksvensson
2011-03-31, 23:04
Antar att det är mycket dåliga fetter också.
Definera onyttiga fetter.. :)
Det värsta med ost är enligt mig att det inte mättar så värst mycket
anton2000
2011-03-31, 23:10
Ost är supergott och väldigt billigt. Brukar finnas för runt 50-60kr kg för 17% ost. 30 gram protein och 17 gram fett och 280 kcal per 100 gram. Sen kan man ju ha ost till i princip alla maträtter :)
vicarious
2011-03-31, 23:31
Men fyfan va gott det är med några skivor herrgårds ost direkt i munnen utan tillbehör eller på en god skiva bröd!
Fyfan, ibland hatar jag deff..
:confused:
ost går väl utmärkt att äta under deff. passar perfekt på vilodagar.
Definera onyttiga fetter.. :)
Kanske något som bara tillför energi men inte några spännande fettsyror med näringsfördelar, eller inga steroler som kan sänka blodfetterna eller inga antioxidanter i lagom mängder... kanske;)
Ser ingen skillnad mellan näringslöst socker eller näringslöst fett. Det är ungefär samma sak. Kalorier.
använder mig flitigt av ost även under deff, kyckling med ost och broccoli med kryddor! mättar väldigt fint.
Jag brukar riva några gram parmesan över mina omeletter, så god smaksättare!!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.