Visa fullständig version : Skaffa förlovningsring utan ringmått
Kom inte på någon bättre rubrik. Men säg att man ska fråga sin sambo om hon vill förlova sig, alltså en överraskning. Hur gör man med ringen om man verkligen inte vet vilken storlek den ska ha? Hon använder inte ringar, jag skojar inte hon äger inte en enda, så jag kan inte sno med någon till en guldsmedsaffär. Jag kan ju inte köpa de riktiga ringarna om jag inte vet vad hon har för storlek, eller kan man göra det ändå och sedan på efterhand förminska/förstora den? Kan man ha någon sorts "stuntringar", något billigt skräp, som man byter ut sen till riktiga? Fördelen med det är ju att hon kan välja utseende på ringarna tillsammans med mig sen.
Så ni som har gjort något liknande eller som kan hjälpa mig ändå, upplys mig!!!!
För ovanlighetens skull så är det pojken i brevet som skrivit posten.
Mvh Bullen
Järvskan
2011-03-31, 17:25
Du kunde be en av hennes väninnor fråga om ringstorleken
Mät hennes ringfinger i sömnen.
Mät hennes ringfinger i sömnen.
Än bättre, mät hennes ringfinger när hon sover :cool:
Den funkar också men det är inte lika skillat.
När min fru friade (!) använde hon sig av en lånering som vi sedan lämnade tillbaka när vi beställde nya ringer.
Vi är gifta nu så jag kan intyga att det fungerade.
Haha, jag tänkte detsamma. Det är ingen bra idé för jag brukar vara så fumlig i sömnen. Nej men seriöst, det skulle funka om det inte vore för att hon vaknar redan när jag reser mig ur sängen.
Angående en väninna så får det nog blir plan Ö då jag inte vill avslöja det till någon innan jag gör det.
*gah!*
Den funkar också men det är inte lika skillat.
sant!
När min fru friade (!) använde hon sig av en lånering som vi sedan lämnade tillbaka när vi beställde nya ringer.
Vi är gifta nu så jag kan intyga att det fungerade.
Härlig historia, det var nåt sånt här jag ville få fram!
Men var det bara en lånering för dig då eller? Hade hon redan sin riktiga som hon fortfarande har eller hade hon också en lånering?
Får höra med affären om en sån lånering får lämna landet då det är planerat att hända i Paris.
Grattis :D (hoppas vi)
Till mig?
Ja det blir ett grattis :D, det är inte en överraskningsförlovning i den mening att jag inte vet om hon vill. Jag vet att hon vill men jag har väl sagt att det händer när det händer typ :) Tänkte att sommarens semester skulle passa bra.
shadowfire
2011-03-31, 17:41
Till mig?
Ja det blir ett grattis :D, det är inte en överraskningsförlovning i den mening att jag inte vet om hon vill. Jag vet att hon vill men jag har väl sagt att det händer när det händer typ :) Tänkte att sommarens semester skulle passa bra.
hoppas hon inte läser på kolo då ;)
good luck iaf, kör hårt! =)
hoppas hon inte läser på kolo då ;)
good luck iaf, kör hårt! =)
Tack! Haha nej det gör hon inte. Jag visste inte hur jag skulle göra för att få tips eftersom jag inte vill fråga nån polare eller släkting om hur man kan göra. Hehe, ville inte ens googla på det ifall hon hittar senast besäkta sidor eller nåt.
Nae, tacka vet jag kolo!! *flex*:hbang:
EDIT: för övrigt så handlar det om förlovning, inte ett frieri :)
ha en plastring när du friar och berätta att du gärna vill att hon ska vara med och välja ut en ring som hon verkligen gillar.
Till mig?
Om hon hade en lånering till sig själv kommer ingen av oss ihåg. Vi beställde de riktiga ringarna tillsammans.
ha en plastring när du friar och berätta att du gärna vill att hon ska vara med och välja ut en ring som hon verkligen gillar.
Ja jag funderar på något sånt. Kanske inte plast men två ringar som inte är värda ett smack, och sen välja ut två tillsammans.
Om man skulle göra så. Hur funkar det med en ask med två ringar i genom röntgen på flygplatsen? Nån som haft med sig nåt liknande? Skulle vara ganska surt om de öppnade väskan och behövde rota fram ringarna och sabba överraskningen.
Ja jag funderar på något sånt. Kanske inte plast men två ringar som inte är värda ett smack, och sen välja ut två tillsammans.
Om man skulle göra så. Hur funkar det med en ask med två ringar i genom röntgen på flygplatsen? Nån som haft med sig nåt liknande? Skulle vara ganska surt om de öppnade väskan och behövde rota fram ringarna och sabba överraskningen.
ska ni inte checka in något bagage då? Bara handbagage?
ska ni inte checka in något bagage då? Bara handbagage?
Exakt, vi kommer vara borta i 4 dagar så det handlar bara om handbagage.
Andreas Löfgren
2011-03-31, 18:21
Du kan väll köpa plast/leksaks ringar i en godisautomat. Det duger väll när du friar? Sen väljer ni ut rediga. Kolla när du ändå är utomlands. vet folk som köpt. Är mycket billigare där ibland.
Exakt, vi kommer vara borta i 4 dagar så det handlar bara om handbagage.
Är jag borta i 4 dagar klarar ja mig inte bara med handbagage? Är väl någon maxgräns på vätskor med, typ 100ml?
Är jag borta i 4 dagar klarar ja mig inte bara med handbagage? Är väl någon maxgräns på vätskor med, typ 100ml?
Nja det är lite dåligt med plats i handbagaget (10 kg och måtten 55x20x40cm) men jag har varit borta så länge förr och klarat mig. Det är ju sommar så det packas lätt plus att den fjärde dagen endast handlar om hemresa, planet går på morgonen. Angående vätskor så finns ju det mesta på hotellet.
Det Bullen! tipsade om är väl det absolut smidigaste, du får knappast dra iväg med låneringar utomlands. Hitta några riktigt charmiga billiga ringar i någon billig butik, leksaksaffär eller tuggummiautomat och kör på det när du friar.
Jag och min sambo ser Sunes sommar 1 juni varje år och som julkalender blir självfallet Sunes jul, så när och om jag friar blir det dödskalleringar. :D
Man är förlovad perioden mellan frieri och bröllop.
Jaaa, eller så var det väl mer förr. Nuförtiden är det ju många som förlovar sig utan att ha en tanke på att gifta sig öht. Dock inte sagt att vi aldrig gifter oss :)
Det Bullen! tipsade om är väl det absolut smidigaste, du får knappast dra iväg med låneringar utomlands. Hitta några riktigt charmiga billiga ringar i någon billig butik, leksaksaffär eller tuggummiautomat och kör på det när du friar.
Jag och min sambo ser Sunes sommar 1 juni varje år och som julkalender blir självfallet Sunes jul, så när och om jag friar blir det dödskalleringar. :D
Haha, dödskallering ftw!
Det lutar lite åt att jag fixar ett par billiga ringar innan vi åker ner. Men det är ju ett tag kvar till sommaren.
MasterChief
2011-03-31, 21:44
Man behöver inga ringar. Fria, och därefter går ni tillsammans och köper ringar. Funkar utmärkt.
Det är själva friandet som är romantiskt.
Lulwat? Only in Sweden.
Nitrometan
2011-04-01, 09:09
Lulwat? Only in Sweden.
Precis. Han vet tydligen inte hur det funkar. :(
Jaaa, eller så var det väl mer förr. Nuförtiden är det ju många som förlovar sig utan att ha en tanke på att gifta sig öht. Dock inte sagt att vi aldrig gifter oss :)
Ja. Innan de fyller femton. Kalla mig old school eller bakåtsträvare men jag tycker att det är fruktansvärt töntigt att förlova sig utan att planera giftermål inom ett år.
shut teh face
2011-04-01, 10:17
Det bästa är om du frågar om hon vill förlova sig, rakt av. Sen får hon köpa egen ring om hon vill ha ring.
Jag køpte en billig (men såg inte billig ut...) symbolisk ring som både var OK att byta ut om den var før liten och lætt att byta och køpa ny ut nær man gemensamt kan bestæmma sig før vilka ringar man vill ha sen.
Tycker det ær viktigt att båda kan lægga lite energi på att vælja ringar, de ska trotsallt (læs førhoppningsvis) sitta en en lång stund ;)
Nitrometan
2011-04-01, 10:51
Tycker det ær viktigt att båda kan lægga lite energi på att vælja ringar, de ska trotsallt (læs førhoppningsvis) sitta en en lång stund ;)
Max ett år för killen.
Tjejen behåller ju sin och kompletterar med en vigselring sen.
sweetkarolina
2011-04-01, 11:18
Jag skulle lätt kört på att köpa en billig symbolisk ring, om du har humor nog kan du ju ta något lustigt typ dödskallering och sen titta ut en riktig när ni kommer hem.
Är ju fattigt att inte ha nån ring alls, men lika snöpligt att chansa på nåt som kanske inte passar.
Och givetvis är ett frieri bara ett förstadium till giftemål, allt annat är sjukt töntigt.
Nitrometan
2011-04-01, 11:27
Och givetvis är ett frieri bara ett förstadium till giftemål, allt annat är sjukt töntigt.
Fast TS försökte smita undan med att det inte var frieri utan bara en förlovning. :(
sweetkarolina
2011-04-01, 11:56
Fast TS försökte smita undan med att det inte var frieri utan bara en förlovning. :(
My bad, menade givetvis att en förlovning är ett förstadie till giftemål.
Smita och smita. Folk verkar ha olika uppfattningar då jag vet många, som är över 15, som har förlovat sig utan att ha en tanke på att gifta sig, eller iaf inte inom en snar framtid. Lite förvånad över att läsa allas svar här. Är jag verkligen den enda som är av uppfattningen att man kan förlova sig utan att ha planer på att gifta sig inom ett år ?!?*rolleyes* Sen att det är så det gick till från början kan man ju inte säga emot, men nu 2011 så känns det så grymt stenålders att säga att man inte kan "bara förlova" sig.
Man lär sig något nytt varje dag :thumbup:
Bra svar dock. Det kommer bli två billiga ringar då jag också tycker att det är lite fattigt helt utan ring. Så väljer vi de riktiga tillsammans. :)
En enkel lånering tror jag på, sen kan ni plocka ut dom riktiga tillsammans!
Vad är poängen med att bara förlova sig, utan att gifta sig?
Då är det ju lika bra att bara vara sambo och ge en fin ring i present.
Är jag verkligen den enda som är av uppfattningen att man kan förlova sig utan att ha planer på att gifta sig inom ett år ?!?*rolleyes* Sen att det är så det gick till från början kan man ju inte säga emot, men nu 2011 så känns det så grymt stenålders att säga att man inte kan "bara förlova" sig.
Jag tycker inte att man måste gifta sig inom just ett år, men anser helt klart att meningen med förlovningen är att man ska gifta sig. Vad är annars meningen?
Det känns mer stenålders att sätta en ring på sin partners finger utan giftemål, som att man måste visa för omvärlden att man menar allvar med relationen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.