Visa fullständig version : Fosfor, Coca cola och njursten?
En orolig mamma till en vän tycker att jag dricker för mycket coca cola (light), vilket jag faktiskt gör. Vad hon senare påstod var att fosforsyran som finns i Coca cola är tillräcklig för att utveckla njursten hos friska personer. Jag har inte funnit några konkreta källor till detta påstående.
Jag dricker i snitt 1,5l coca cola zero dagligen, men har en väldigt välbalanserad kost i övrigt. Jag sökte i forumet och googlade men fann inget som berörde just Coca cola. Någon mer insatt får gärna reda ut detta för mig.
Tack på förhand
1.5l är ju inget mycket när det gäller negativa aspekter.
Be din mamma visa att det är farligt istället kanske?
Kroppen tar inte upp mer fosfor än vad den behöver. Resten passerar bara igenom tarmarna.
Njursten är snarare kalciumoxalat. Dvs oxalsyran som bildas av glycin ( äter mycket protein ) eller från frukter och grönsaker som rabarber. Kalcium har bara oturen att bindas till oxalsyran när den ska utsöndras i njuren. Kroppen håller annars noggrann kontoll på kalcium i blodet.
Jag skulle istället fundera på att den sura colan kommer att fräta på tänderna. Fosforsyran är stark och fräter på emaljen.
Kroppen tar inte upp mer fosfor än vad den behöver. Resten passerar bara igenom tarmarna.
Tänker säkert i fel banor, så rätta på.
Finns det någon gräns på hur mycket som kan passera?
christofer79
2011-03-31, 08:09
Tänker säkert i fel banor, så rätta på.
Finns det någon gräns på hur mycket som kan passera?
Dagliga rekommendationer ca 600-800mg för fosfor, 1500mg för kalcium.
Kalcium fosfat kvot 1,33. Du bör få i dig mer kalcium än fosfat
Ät 500g lätt kvarg och du får i dig 900mg fosfat och 575mg kalcium.
Dagliga rekommendationer ca 600-800mg för fosfor, 1500mg för kalcium.
Kalcium fosfat kvot 1,33. Du bör få i dig mer kalcium än fosfat
Ät 500g lätt kvarg och du får i dig 900mg fosfat och 575mg kalcium.
Det var inte det jag frågade om?
callosum
2011-03-31, 17:49
Jag är mer orolig för att colan ska stjäla kalcium från skelettet och göra mina ben svaga än för njursten.
Någon som vet om det är en reell risk?
Inte den blekaste aning. Hade det funnits någon effekt hade åttiotalisterna haft samma problem som våra trettiotalister.
Men svaret är enkelt. Byt till Pepsi som använder citronsyra istället.
Samma frätande effekt på tänderna men ingen effekt på kalcium. Citronsyran fastnar i leven och omsätts som energi.
Nitrometan
2011-04-01, 07:23
Men svaret är enkelt. Byt till Pepsi som använder citronsyra istället.
Samma frätande effekt på tänderna men ingen effekt på kalcium. Citronsyran fastnar i leven och omsätts som energi.
Hahaha! Bra tips! :thumbup:
(är det 1 april idag eller?)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.