handdator

Visa fullständig version : Upplevelse av "tung" andning av koffein?

hejhopp79
2011-03-30, 16:19
Jag kan börja med att nämna att jag sov ungefär 1 timme i natt, en orolig slummer. Jag åt för jäkla mycket för sent igår kväll och kunde inte somna eftersom jag blev satans varm och pigg.

Hur som helst vaknar jag helt förstörd idag. Drar till jobbet och laddar upp två muggar starkt kaffe. Jag fastar för övrigt fram till tolv så kaffet är på fastande mage. Efter ett tag när jag druckit kaffe får jag ångestkänslor och tryck över bröstet och upplever att det är tungt att andas in och att jag inte får in tillräckligt med luft. Misstänker direkt att kaffet kanske stressar upp kroppen, men jag vet inte. Eller ja, hade någon annan skrivit det här hade jag spotant tänkt kroppslig ångest orsakad av stimulantia. Men själv börjar jag misstänka att jag har både KOL och lungcancer, risig som jag känner mig.

Kanske har med fastan att göra också, med ökade katekolamin-nivåer (stresshormon); 1 h sömn + fasta + starkt kaffe = stress/ångest.

Usch, jobbigt var det i alla fall. Mådde rätt keff under hela dagen och andningen kändes jobbig. Kan man vara allergisk mot koffein? Jag har ju läst om folk som anser sig vara det, men det är ju sannolikt mer överkänsliga dopamin-receptorer (vilket definitivt finns), än allergi mot just koffein som ämne.

Hur som helst kommer andningsbesvären och trycket över bröstet som ett paket på posten inom en timme efter kaffet är uppdrucket och jag får också lite overklighetskänslor, oroliga tankar och yrsel. Mådde helt normalt innan. Kanske är det åldern som börjar strejka mot koffeinet. Kanske borde jag faktiskt försöka sluta med koffeinet om jag känner mig såhär av det, för det var riktigt jobbigt.

Vad tror ni/någon med liknande erfarenhet?

Kischen
2011-03-30, 16:25
Känner igen overklighetskänsla efter för mig mycket koffein och fastandes.

hejhopp79
2011-03-30, 16:30
Ah, nog inte så konstigt då det rent fysiologiska resultatet av fasta och koffein lätt kan bli väldigt höga nivåer av stresshormon, eftersom dessa redan är uppreglerade vid fasta och vidare späs på av koffeinet + att det är på fastande mage.

Men overklighetskänslorna märker jag knappt av, andningen dock var jobbig.

kolik
2011-03-30, 16:44
Att andningen är jobbig kan ju vara ett resultat av ångesten också, snarare än ett fysiskt problem.

Kan bli så på koffein ibland. Ta det lugnt och se till att ägna dig åt något (käka nåt, glo på tv) så går det över, det är nojan som är nojan.

MeekGeek
2011-03-30, 16:46
Kan man vara allergisk mot koffein? Jag har ju läst om folk som anser sig vara det, men det är ju sannolikt mer överkänsliga dopamin-receptorer (vilket definitivt finns), än allergi mot just koffein som ämne.

Hur som helst kommer andningsbesvären och trycket över bröstet som ett paket på posten inom en timme efter kaffet är uppdrucket och jag får också lite overklighetskänslor, oroliga tankar och yrsel. Mådde helt normalt innan. Kanske är det åldern som börjar strejka mot koffeinet. Kanske borde jag faktiskt försöka sluta med koffeinet om jag känner mig såhär av det, för det var riktigt jobbigt.

Vad tror ni/någon med liknande erfarenhet?

En äkta allergi, dvs en igE-förmedlad, mot koffein, är i princip inte möjligt. Dels är molekylen lite för liten för immuncellerna, dels är de allra flesta allergen proteiner.

Det låter snarare som om koffeinet och det stresspåslaget det givit triggat en mild attack av panikångest.

hejhopp79
2011-03-30, 16:50
Ah är nog en mild ångest/panikångest orsakad av koffeinet. Drack starkt bryggkaffe idag, vilket var gott men inte värt det om man mår såhär.

Det brukar nog ebba ut allteftersom koffeinet går ur kroppen. Måste fan sova mer i natt, 1 timme är inte kul nånstans.

hejhopp79
2011-03-30, 16:52
Att andningen är jobbig kan ju vara ett resultat av ångesten också, snarare än ett fysiskt problem.

Kan bli så på koffein ibland. Ta det lugnt och se till att ägna dig åt något (käka nåt, glo på tv) så går det över, det är nojan som är nojan.

Japp, är nog noja också. Svårt att slita sig från det där ibland bara, särskilt när jag är uppmärksam på andningen nu hela tiden. Men det kommer släppa snart när jag "glömmer det" skulle jag tro, som du säger.

Jag vet ju precis vad som händer i kroppen och varför det sannolikt sker och att det är ångest, men när händer en själv och man inte är helt klar i skallen efter minimalt med sömn börjar man direkt tänka KOL och att man är döende och inte att det är koffeinet som kickar igång ångest som känns i kroppen.

MeekGeek
2011-03-30, 16:54
Ah är nog en mild ångest/panikångest orsakad av koffeinet. Drack starkt bryggkaffe idag, vilket var gott men inte värt det om man mår såhär.

Det brukar nog ebba ut allteftersom koffeinet går ur kroppen. Måste fan sova mer i natt, 1 timme är inte kul nånstans.

Panikångest är alltså ett mycket specifikt tillstånd, och behöver inte förväxlas med vad man menar med varken panik eller ångest i dagligt tal.

Läs mer på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Panik%C3%A5ngest

Stress kan vara utlösande, och kaffe i kombination med stressen av sömnbristen är mycket troliga orsaker.

hejhopp79
2011-03-30, 17:01
Panikångest är alltså ett mycket specifikt tillstånd, och behöver inte förväxlas med vad man menar med varken panik eller ångest i dagligt tal.

Läs mer på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Panik%C3%A5ngest

Stress kan vara utlösande, och kaffe i kombination med stressen av sömnbristen är mycket troliga orsaker.

Jo jag vet exakt vad panikångest är.

Och jag vet också att stress, kaffe och sömnbrist helst i kombination definitivt är utlösande eftersom de kroppsliga effekterna av ökad utsöndring av katekolaminer inte längre bara är någon psykisk noja utan hela kroppen blir stressad; andningen snabbas upp, hjärtat slår hårdare och snabbare, synfältet smalnar av etc, fight/flight helt enkelt. Ett fullt ändamålsenligt system vi har vilket dock ofta slår slint hos den moderna människan, då inget reellt hot föreligger. Ovanstående medför i sin tur att man blir mer stressad mentalt. Ja, en ond cirkel.

Jag vet däremot att jag är aningen känslig för stimulanter och ligger ofta och balanserar på högsta möjliga koffein-intag som inte medför negativa konsekvenser. Ska definitivt dra ner på det eftersom jag påverkas för starkt.

MeekGeek
2011-03-30, 17:07
Jo jag vet exakt vad panikångest är.

Jag är bara lite övertydligt. :) Jag råkade ut för det en gång själv, och förstod inte alls - jag hade ju inte alls varken panik eller ångest ... Däremot kunde någon gärna flytta den där bussen som tyckts parkerat över min bröstkorg ...

hejhopp79
2011-03-30, 17:13
Haha, hänt mig en gång med, en full-blown panikångestattack. Det var visserligen 13 år sedan nu men då förstod jag ju inte vad det var och var säker på att jag skulle dö. En väldans massa kaffe och ...övrig livsstress gjorde sitt. Faktum är att koffein verkar kunna skapa ångest hos mig från ingenstans. När jag inte dricker kaffe/är bakfull är jag tämligen ångestfri och lugn.

Panikångest tappar för övrigt sin makt när man förstår vad det är. Läste om en amerikansk läkare och KBT-licenserad terapeut som botade sina panikångest-patienter genom att ge dem 2 dubbla espressos på tom mage och sedan åka tunnelbana med dem i New Yorks morgonträngsel en halvtimme senare. De fick inte går ur vagnen när koffeinet fick igång kroppen och deras panikångest vällde fram. Brutalt ;) Men också brutalt effektivt sätt att vinna över ångesten för alltid.

Men det är ju så; när folk inser vad panikångest är och att det går över försvinner deras rädsla ofta helt och hållet. Och av en bra anledning eftersom panikångest som bekant inte är farligt utan nästan helt och hållet en HELT felaktig uppfattning av fara.