Visa fullständig version : Ta isär laddare till laptop och laga - Funkar det?
Min laddare till min laptop är glapp. Har funderat på att öppna den och laga den.
Frågan är OM det går att öppna den utan att ta sönder den. Det finns inga skruvar i höljet så man kan inte direkt skruva isär den utan måste bryta upp den.
Va tror ni?
fiskebulle
2011-03-30, 16:05
Låter som om det kommer bli jobbigt att få ihop plasthöljet efteråt, samt att du kan ha oturen att riva loss något som är fastlimmat, alternativt så sliter du av något som är fäst i både den övre och den undre delen.
Varför inte bara köpa en ny?
Nordenator
2011-03-30, 16:18
Låter som om det kommer bli jobbigt att få ihop plasthöljet efteråt, samt att du kan ha oturen att riva loss något som är fastlimmat, alternativt så sliter du av något som är fäst i både den övre och den undre delen.
Varför inte bara köpa en ny?
Laptopladdare är ofta omotiverat dyra. Om alternativet är att köpa en ny kan man ju åtminstone försöka fixa den. I värsta fall kvarstår ju fortfarande alternativet. Inte direkt som om man förlorar något på det.
Mr.Cosybear
2011-03-30, 16:24
Min laddare till min laptop är glapp. Har funderat på att öppna den och laga den.
Frågan är OM det går att öppna den utan att ta sönder den. Det finns inga skruvar i höljet så man kan inte direkt skruva isär den utan måste bryta upp den.
Va tror ni?
Går utan problem, har två "hemlagade" här hemma, dock ej jag som lagat dem :)
Går utan problem, har två "hemlagade" här hemma, dock ej jag som lagat dem :)
Ok kanon. Har du koll på hur man får isär den? Vilket verktyg är bäst?
Mr.Cosybear
2011-03-31, 08:56
Ok kanon. Har du koll på hur man får isär den? Vilket verktyg är bäst?
Du får nog forcera upp den. De jag har är forcerade då det tydligen inte fanns något annat sätt att öppna dem på. Som jag förstått det så "skar" dem upp kanterna och är nu ihoplimmad med något silikonaktigt lim, vilket dem använt i överflöd så det är ingen vacker laddare då det sticker ut massa :)
Efter snabbt googling så verkar nyare laddare ha ett litet jack någonstans där du kan stoppa in en platt skruvmejsel och öppna utan att den går sönder. Men många äldre måste man "ha sönder". Testa med någon vass kniv om det går bra att skära, om inte så prova med skruvmejsel :)
Minimjölk
2011-03-31, 09:28
En liten varning vore på sin plats. Om du självlagar en laddare och något går snett så är risken för överhettning etc. uppenbar och med tanke på att laptopladdare oftast sitter fast i väggen dygnet runt och lämnas oövervakade finns risk för eldssvåda.
Det kan finnas en anledning att dessa laddare inte är ihopskruvade med vanliga skruvar. Visst, är det kass och du vill laborera så gör det men om du misstänker att det finns glapp, risk för gnistbildning etc. efter reparationen så kassera den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.