Visa fullständig version : Yngre än 18 år (imigrationsrelevant)
Inge Enveten
2011-03-30, 14:00
http://tiny.cc/43s69
Se gärna filmklippet. Annars så har ni texten här.
Abdulrazah ”Abbe” Kaleghiar kom till Sverige och Linköping som ensam-kommande 2008. Idag är han 18 – påstås det. Tidigare har han fått avslag i Migrationsdomstolen men har nu fått PUT. Notera hans vuxna ansikte. De övriga i videoinslaget är också ensamkommande – och synnerligen vuxna till utseeendet.
Pärla från 2007
Under 2007 ökade antalet ensamkommande väsentligt till Sverige. Bara under den sommaren tredubblades asylansökningarna. Men Migrationsverket ger en falsk bild av statistiken.
Migrationsverket slutade nämligen år 2006 att åldersbestämma flyktingar och många som bokförs som barn är i själva verket vuxna. Uteblivna åldersbestämningar är därför en av orsakerna till att fler asylsökande än tidigare nu klassas som barn.
Den 1 juli 2006 trädde den lagändring i kraft, där Migrationsverkets tidigare boendeansvar för ensamkommande lades över på kommunerna. I slutet av samma månad konstaterade Migrationsverket att antalet barn som kom ensamma till Sverige oväntat hade tredubblats – från tio i veckan under de senaste åren till plötsligt trettio.
Kammaråklagare Hans Ihrman i Linköping sa då:
- Genom att inte åldersbestämma spelar man de kriminella människosmugglarligorna rakt i händerna.
- Jag vet att det finns en uppfattning att hälften av barnen egentligen är vuxna, men det är det ingen som säkert vet, säger Anna Wessel expert på Migrationsverket och tidigare chef för verksamhetsområde asyl.
Kammaråklagare Hans Ihrman menade även att man aldrig kan förlita sig på den asylsökandes frivilliga medverkan vid en ålderbestämning.
- Det är bara ett skrämmande uttryck för den naivitet som präglar Sverige när det gäller synen på grov brottslighet.
Är det du som fixat tiny-urlen?
Inge Enveten
2011-03-30, 14:56
Är det du som fixat tiny-urlen?
Nej
Fatalist
2011-03-30, 15:01
Jag känner tre utlänningar som alla tappat ett år eller två i samband med att de fått ett svenskt personnummer som småttingar, ganska komiskt.
Han är nog inte så fasligt många år äldre än 18.
Okej, vad vill du diskutera?
Inge Enveten
2011-03-30, 17:09
Okej, vad vill du diskutera?
Att det svenska systemet för migration är uppbyggt på ett sätt som gör att det räcker att du påstår dig vara 18 år för att du ska få medborgarskap. Är det bra enligt dig?
Han är nog inte så fasligt många år äldre än 18.
Not sure if serious!
Varför har det slutat åldersbestämmas?
Varför har det slutat åldersbestämmas?
Ska vi köra C14-metoden på dem för att få ut riktiga åldern eller? :smash:
Personligen jobbar jag med flyktningsungdomar och majoriteten av afghanerna är helt underbara människor, extremt ödmjuka trots det sjuka tillståndet i deras land. Så de får gärna stanna för min del.
Personligen ser jag världen som ett, vi alla är människor och slutmålet är att hela befolkningen ska ha det bra. Oavsett om det ibland måste ske på bekostnad av andra länders ekonomi. Finns en gräns på hur själviska vi får bli, speciellt vi i Sverige som har det så extremt bra jämfört med omvärlden. Tyvärr finns det de som inte har något förnuft överhuvudtaget... As proven by this thread.
hejhopp79
2011-03-30, 18:40
Svensk invandringspolitik är framförallt naiv och bottnar i en konflikträdsla kombinerat med ett stort rättvise-patos, då vi svenskar håller oss för världens mest moraliska folk. Lite högmodigt kanske, då vi bara är 9-10 miljoner futtiga individer i ett av världens minsta land sett till befolkning.
Etiskt och teoretiskt sett är vi alla människor oavsett ursprung och mångkultur är en trevlig tanke i den bästa av världar. Dock ser verkligheten ofta annorlunda ut.
Framförallt ligger inte svensk kultur högt i kurs inom etablissemanget, vilket gör att vi fått inpräntat i oss att andra kulturer är "häftigare" och har mer historia och är genuinare än vår egen. Jag har sagt det innan, men jag tror det beror på att vi inte haft anledning att sluta upp kring fanan på länge utan hållit oss neutrala och utanför krig som är riktade mot oss eller startade av oss.
Jag är ju själva andra generationens invandrare, men det spelar inte så stor roll eftersom det är från ett nordiskt grannland (i öster) och våra värderingar i stort är väldigt liknande. Förutom på området invandringspolitik ;) På samma sätt verkar det som att människor med kristen bakgrund oavsett var de härstammar ifrån lättare tar till sig svenska värderingar. Vilket i och för sig inte är särskilt konstigt, då det präglar vårt samhälle väldigt mycket genom allt ifrån lagar till moral.
Inge Enveten
2011-03-30, 19:02
Ska vi köra C14-metoden på dem för att få ut riktiga åldern eller? :smash:
Personligen jobbar jag med flyktningsungdomar och majoriteten av afghanerna är helt underbara människor, extremt ödmjuka trots det sjuka tillståndet i deras land. Så de får gärna stanna för min del.
Personligen ser jag världen som ett, vi alla är människor och slutmålet är att hela befolkningen ska ha det bra. Oavsett om det ibland måste ske på bekostnad av andra länders ekonomi. Finns en gräns på hur själviska vi får bli, speciellt vi i Sverige som har det så extremt bra jämfört med omvärlden. Tyvärr finns det de som inte har något förnuft överhuvudtaget... As proven by this thread.
Vilka andra lagar tycker du folk ska få gå emot? Skriftlig ansökan till dig för att få ditt tillstånd eller räcker det att personen "har det dåligt jämfört med omvärlden"? Mig veterligen är det inget själviskt i resonemang minskad invandring -> mer kassa åt pensionärer, utbildning eller annat. Om studenterna/pensionärer är "afghaner" med giltigt svensk medborgarskap eller "vanliga svenskar" spelar ingen roll.
Off topic: Läser och länkar man politisktinkorrekt.se om man inte är rasist?
Vilka andra lagar tycker du folk ska få gå emot? Skriftlig ansökan till dig för att få ditt tillstånd eller räcker det att personen "har det dåligt jämfört med omvärlden"? Mig veterligen är det inget själviskt i resonemang minskad invandring -> mer kassa åt pensionärer, utbildning eller annat. Om studenterna/pensionärer är "afghaner" med giltigt svensk medborgarskap eller "vanliga svenskar" spelar ingen roll.
Studenter och pensionärer som har det hundra gånger bättre än en normal arbetsfamilj i många länder. Kommer du från ett land där du sett din far blivit mördad, din mor våldtagen framför dig och din syster väntat på tur. Sänker du säkert din ålder ett par år för att få stanna i ett land som har den standarden Sverige har. Personligen finner jag inte att en 23 årig Afghan är sämre för Sverige än en 18 årig, det är bara världen samt Sverige som är extremt åldersfixerad. Mina erfarenheter säger att en 35 årig Afghan jobbar mycket hårdare än en 25 årig svensk.
Ur ett internationellt perspektiv är det därför själviskt.
Den som påstår att asylsökande inte längre åldersbedöms har fått något rejält om bakfoten.
En person som kommer till Sverige för att söka asyl och påstår sig vara under 18 år har bevisbördan för detta. Finns det tvekan sker det särskilda åldersbedömningar enligt fastställda regler. Ser en person att vara äldre ut eller kring 18 år sker en sådan bedömning regelmässigt..
Finns en gräns på hur själviska vi får bli, speciellt vi i Sverige som har det så extremt bra jämfört med omvärlden. Tyvärr finns det de som inte har något förnuft överhuvudtaget... As proven by this thread.
Hur kan du klanka ner på Sverige som har den mest generösa flyktingpolitiken i världen?
Inge Enveten
2011-03-30, 20:46
Studenter och pensionärer som har det hundra gånger bättre än en normal arbetsfamilj i många länder.
Ok. Vi svenskar ska alltså söka att hjälpa allihopa i hela världen som har det sämre? Påstår du inte det så förstår jag inte relevansen i att ens nämna det.
Kommer du från ett land där du sett din far blivit mördad, din mor våldtagen framför dig och din syster väntat på tur. Sänker du säkert din ålder ett par år för att få stanna i ett land som har den standarden Sverige har. Det gör inte saken mindre olaglig.
Vore för övrigt trevligt om du kunde besvara alla mina frågor
Det gör inte saken mindre olaglig.
Du har alltså aldrig begått något brott?
Det är inte precis som att alla fartsyndare kommer att dra till polisstationen och erkänna att dom gjort det.
Att det svenska systemet för migration är uppbyggt på ett sätt som gör att det räcker att du påstår dig vara 18 år för att du ska få medborgarskap. Är det bra enligt dig?
Alla som söker socialbidrag bjuds på en tremånaderssemester i Thailand!! Är det bra enligt dig? Det påståendet har ungefär samma verklighetsförankring som ditt..
Hur kan du klanka ner på Sverige som har den mest generösa flyktingpolitiken i världen?
Du måste missförstått mig helt, var inte Sverige jag klanka ner på. Utan den naiva bilden trådskaparen har.
BigSpawn
2011-03-31, 12:10
Norge började väl åldersbestämma för några år sen, och vips så sjönk väl antalet sökande dit samtidigt som det ökade till sverige som inte gör en nogrann undersökning
Inge Enveten
2011-03-31, 17:52
Tar inte min tid att besvara argument uppbyggda av klassiska argumentationsfel. Läs en kurs eller något, vad vet jag, en bok kanske, sen kan vi fortsätta.
Om någon tycker att personen(/erna) i klippet förefaller vara av 18 års ålder eller yngre så vill jag be dessa vara väldigt försiktiga vid sökande av sexuellt umgänge då ni med hög sannolikhet lär åka dit för pedofili eftersom ni troligtvis kommer dra denna analys baklänges också och tro att sjuåringar är minst 18 år gamla.
Tar inte min tid att besvara argument uppbyggda av klassiska argumentationsfel. Läs en kurs eller något, vad vet jag, en bok kanske, sen kan vi fortsätta.
Om någon tycker att personen(/erna) i klippet förefaller vara av 18 års ålder eller yngre så vill jag be dessa vara väldigt försiktiga vid sökande av sexuellt umgänge då ni med hög sannolikhet lär åka dit för pedofili eftersom ni troligtvis kommer dra denna analys baklänges också och tro att sjuåringar är minst 18 år gamla.
Tur att de har tre år till godo iaf.
Att det ljugs om ålder är naturligtvis fel, men värre orättvisor finns det väl.
Deceiver85
2011-03-31, 18:23
Är dem flesta ens flyktingar? Är dem flesta ens barn? Media är så till bredden fyllt med absurda snyfthistorier om män (för det är aldrig flickor) som utges vara män, att alla utom de mest inskränkt politiskt korrekta har genomskådat lögnerna för länge sedan.
http://www.freesweden.org/blog/wp-content/uploads/ahmed_14-ar_sr3.jpg
Krogbyggaren
2011-03-31, 18:46
Tyvärr finns det de som inte har något förnuft överhuvudtaget... As proven by this thread.
Jag är så jädra trött på alla dessa känsloargument om att alla är människor, alla är lika mycket värda osv. (Ja det stämmer såklart) Men det ger inte rättigheten att invandra.
Klart vi skall hjälpa folk, men hur mycket? Idag har vi bostadsbrist, relativt hög arbetslöshet och brotten blir fler och fler(Baserar inte det bara på etnicitet utan även för de är fattigare) och regeringen fortsätter att pumpa in människor som blir prioriterade över dom som redan bor här.
Tänk bara hur mycket det kostar att driva en anläggning för s.k ''Ensamkommande flyktingbarn'', pengarna borde användas på Svenskar och de invandrare som redan är här.
Så ännu en gång Dav0d, hur långt skall vi gå tycker du? Hur mycket av våra egna tillgångar skall vi offra för att hjälpa folk runt om i världen?
LPjzfGChGlE
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTu2U5NXGkZXketqiuWwJyNraDLlC2yz Sm3KUPemYbyfzEgXxGK&t=1
RösböJunior
2011-04-02, 18:03
Så gulligt.
Då kanske du ochså direkt eller indirekt är medveten om
* Att de flesta som söker asyl i Sverige troligtvis har fått avslag i alla andra euorpaländer (såg nån skrämmande statistik på det)
* Att Sverige lekt världs-samvete alldeles för mycket.
År 2008 tog vi emot fler asyl än både Frankrike & England......
48,5 % av alla asyl-ärenden det året fick det i Sverige.
som är piss-litet relativt resten av Europas "united" countryyyys.
Studenter och pensionärer som har det hundra gånger bättre än en normal arbetsfamilj i många länder. Kommer du från ett land där du sett din far blivit mördad, din mor våldtagen framför dig och din syster väntat på tur. Sänker du säkert din ålder ett par år för att få stanna i ett land som har den standarden Sverige har. Personligen finner jag inte att en 23 årig Afghan är sämre för Sverige än en 18 årig, det är bara världen samt Sverige som är extremt åldersfixerad. Mina erfarenheter säger att en 35 årig Afghan jobbar mycket hårdare än en 25 årig svensk.
Ur ett internationellt perspektiv är det därför själviskt.
Vad tycker du om alla de miljontals 23-åringar som blir kvar när fejkade barn tar upp en massa resurser här pga att han skall vara föräldralös? Den som är självisk här är du och såna som dig som vill boosta sina självbilder på bekostnad av all känsla för prioriteringar. Du tjänar dessutom pengar på dessa män, för det är nästan bara män av någon anledning. Teori? Självklart skall folk som kommer utan identifikation åldersbestämmas via t.ex. tänderna, så gör de i Norge. Kanske får man ha en buffertzon så att ingen som bedöms som 19 år blir nekad bara för det. Därmed inte sagt att detta skäl i sig självt skall leda till uppehållstillstånd, av samma skäl som ovan.
Jag har lite svårt att se varför Dav0ds påstådda sätt att "boosta sin självkänsla" skulle vara värre än övriga skrivbenters sätt att göra det?
Jag är så jädra trött på alla dessa känsloargument om att alla är människor, alla är lika mycket värda osv. (Ja det stämmer såklart)
Det jättelustiga med det här är att människor av den åsikten själva sen drar till känsloargument när det passar dem. Oftast är det "men tänk på våra stackars pensionärer som byggt upp landet *fäller en tår*". Klassikern är Sverigedemokraternas reklamfilm om den stackars pensionären som inte kan tävla mot alla burkakvinnor samtidigt som man tycker att känsloargument inte ska genomsyra invandringsrelaterade frågor.
Det är väldigt sällan man träffar på folk som verkligen är "jädra trötta" på alla känsloargument. De flesta är ju bara hycklare. Var jag tvungen att gissa skulle jag gissa på att du är likadan. Så kasta inte sten i glashus såvida du inte vill att vi slutar tillföra pengar till pensionssystemet meddetsamma. Känsloargument genomsyrar hela det svenska systemet.
Jag och Tolkia är säkert av helt motsatta politiska värderingar men jag håller med om att de flesta här hycklar.
Jag har lite svårt att se varför Dav0ds påstådda sätt att "boosta sin självkänsla" skulle vara värre än övriga skrivbenters sätt att göra det?
Du får precisera dig vem och vad du syftar på annars blir det svårt att svara, har inte heller läst alla inlägg.
Jag har i alla fall inte formulerat mig i termer av självkänsla, om det är det du syftar på. Jag skrev självbild. Jag har lagt fram en del argument och om det är ett sätt att "boosta min självkänsla" att motsätta mig nuvarande politik så har jag ännu mycket att lära.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.