handdator

Visa fullständig version : 70 kcal/kg fett och upp- och nedreglering?

rajjan_dammit
2011-03-29, 21:11
Vi säger för enkelhetens skull att jag har 10 kg fett på min kropp.
Kroppen kan "släppa" 70 kcal fett per kilo kroppsfett per dag, det vill säga att ett optimalt kcal-underskott för mig hade varit 700 kcal i en perfekt värld.

Hur hänger detta ihop med kcal in/ut? Om jag en dag har ett kcal-underskott på 1000 kcal så tas obönhörligen 300 kcal ifrån FFM. Hur ser mekanismerna för fettförbränning/-inlagring ut om jag vid säg 23 på kvällen (för att göra en poäng i exemplet, jag vet att det är en ständigt pågående process som inte kan klockan) upptäcker att jag har ett kcal-minus totalt över dagen på 1000 kcal.

Jag bestämmer mig för att äta 300 kcal. Av dessa 300, lagras de in som fett som vanligt? Min maximala fettförbränning är ju nådd.

Barnsligt exempel för att illustrera vad jag menar:
Om jag har 10 glaskulor, sju gula och tre röda och bestämmer mig för att idag ska jag ta bort 10 kulor av totalt 10. Sedan kommer jag på att röda kulor ville jag ju ha kvar, de är mycket finare. Jag ber om tre kulor från The Marble Master, får jag då tre röda eller kanske två röda och en gul?

Då har jag ju istället bara blivit av med sex gula fula kulor och har bara två röda kvar. hade jag varit smart skulle jag bara gjort mig av med sju kulor från början och därmed haft noll gula och tre röda!

Så fungerar det ju inte antar jag, men hur fungerar det??

rajjan_dammit
2011-03-29, 21:44
meh, varför blev det två trådar? aja.