handdator

Visa fullständig version : Magi och tro på densamma

Minimjölk
2011-03-29, 08:15
Till att börja med. Ursäkta för Aftonbladetlänken men jag tycker detta är anmärkningsvärd läsning:

aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article12793597.ab)

För er som inte orkar gå in på länken. I något TV-program på kanal5 har de haft en magiker (Uri Geller) som uppmanat folk framför TVn att plocka fram trasiga prylar och manicker och efter det att han sagt 1,2,3, fungera så började massor av grejorna att fungera och flera personer ringde in till Kanal5s call-center ang. just detta.

Min stilla frågan är väl egentligen flera olika frågor.

1. Är Kanal5 och Aftonbladet i maskopi?
2. Är det ok att luras på detta vis?
3. Är det troligt att Kanal5 fejkar dessa samtal från nöjda tittare eller är det de facto folk som ringt in och trollat eller faktiskt upptäckt at tderas gamla klocka etc faktiskt fungerade.
4. Är Annika Karlsson från Tumba expert på vätskors viskositet när hon ursäkert framför: "Förklaringen att mobilen på något sätt skulle ha torkat och att det var därför den gick i gång igen tycker hon inte är trolig.

– Nej, den funkade verkligen inte och mjölk är inte alls som vatten utan hela

telefonen var kladdig, säger hon.

"

Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt hela historien.

Om vi säger att programet hade 100.000 tittare och en tiondel av dessa faktiskt plockade fram en grej som de trodde var sönder så har vi alltså 10.000 saker som troligen är sönder, varav ett antal börjar fungera (magiskt). Om vi säger att bara 10 av dessa faktiskt börja fungera för att de torkat efter vätsekbad, skakats runt etc när de plokcats upp ur lådan så kan man få folk att tro på magi när ägarna till dessa gör sig till känna.

För en jämförelse så Brukar runt 50% av alla apparater som skickas tillbaka pga att de är defekta faktiskt fungera ok men användaren har inte förstått det eller gjort fel.

Min poäng är att har man ett stort urval av människor eller händelser att laborera med så kommer det i något av fallen ske "oförklarliga" men ändå vetenskapligt korrekta saker.

Om jag skriver ett inlägg på internet och skriver att när du läst klart denna texten kommer du nysa. Nog fan kommer någon av alla de miljoner som läser detta nysa precis efteråt och då tror de automatiskt på magi, de som är troende har också en förmåga att sprida detta vidare i större utsträckning vilket då får med sig en hel svans av pöbeln som vill tro.

Diskutera

hultman
2011-03-29, 08:25
Ja, de "fenomen" som Uri Geller presenterar har ju bevisats fake tusentals gånger om.

Nitrometan
2011-03-29, 08:29
Uri Geller trollade lite för att du skulle sprida hans namn... Det funkar uppenbarligen.

Stoltz
2011-03-29, 08:34
Trollande i en trollning i en trolltidning. Det är rätt bra jobbat.

DanielF
2011-03-29, 08:43
http://media.tumblr.com/tumblr_lehff9M0go1qzxqzt.png

Minimjölk
2011-03-29, 10:53
Trollande i en trollning i en trolltidning. Det är rätt bra jobbat.

Du är något stort på spåren!

Kryss
2011-03-29, 10:56
Tack vare dig känns det som att jag har en nysning på gång, fan!

Carolinew
2011-03-29, 11:00
Jag tyckte programmet var skitdåligt. Annat är det när Joe Labero är i farten, han är åtminstone bra på det han gör.

14K
2011-03-29, 11:06
Det har bevisats många gånger på Uri Gellers fake "magi". Räcker man skriver hans namn på youtube så kommer flera video med hur han lurar folk. Den som har mest bevis mot honom är James Randi, har flera videos på youtube och även en bok om honom.

Kan inte förstå att i dagens samhälle med all info teknik att folk fortfarande köper hans skit. Skäms på de som gick på det.

snej
2011-03-29, 11:35
Det har bevisats många gånger på Uri Gellers fake "magi". Räcker man skriver hans namn på youtube så kommer flera video med hur han lurar folk. Den som har mest bevis mot honom är James Randi, har flera videos på youtube och även en bok om honom.

Kan inte förstå att i dagens samhälle med all info teknik att folk fortfarande köper hans skit. Skäms på de som gick på det.

Folk är fortfarande religiösa, så why not.

olle lindblad
2011-03-29, 11:44
Som svar på trådstartarens frågor kan man väl bara konstatera att Aftonbladet och kanal5 skiter i om det är sant eller inte, likaså om det är bluff eller inte. Det enda ansvar de anser sig ha är att tjäna pengar till sina ägare.

shadowfire
2011-03-29, 11:57
Är väl inget nytt att människan vill ha något mystiskt att tro på. Är det inte religion eller ufon så är det mysticism eller att man kan få +50 armar genom att köpa den dyraste PWOn.

kaffekopp
2011-03-29, 12:43
darren brown ar ganska cool han ocksa!

Minimjölk
2011-03-29, 14:44
Det verkar finnas ett behov för människan att tro en massa saker utan att veta säkert. handlar det inte om gudar eller UFOn så är det väl tomtar och troll, eller magi och vidskeplighet.

Väldigt intressant att "folk" ser konstiga samband och därmed tror helt säkert och med hull och hår sväljer allting som serveras dem i deras väg utan att vara källkritiska för fem ören.

Tar man antalet männiksor som har levt och fortfarande lever på jorden och multiplicerar med den tid vi levt så finns det otroligt mycket tid tillgänglig för att konstiga och "oförklarliga" händelser att sen och återberättas. Gärna kryddas ju sedan berättelsen lite för varje steg i kedjan. med allt detta i åtanke känns det inte orimligt att skocken idag är hyffsat hjärntvättad av media och andra oseriösa källor som Bibeln. :)

MasterChief
2011-03-30, 07:30
John Houdi skriver det som behöve sägas:

http://www.houdi.se/blog/

hugok
2011-03-30, 22:25
Det räcker väl med att ett par stycken ringer in och säger att sina saker börjat fungera. Och som trådskaparen nämner så vore det ju konstigt rent statistiskt om inte ett par stycken av dem som ser programmet verkligen skulle få sina saker att funka igen. Det är ju knappast första gången elektroniska saker börjar fungera ur ingen stans utan att medelsvensson förstår varför. Det händer i alla fall mej med jämna mellanrum att elektronik som varit trasigt några dagar helt plötsligt börjar fungera utan att någon pajas räknat till 3.

Nitrometan
2011-03-31, 07:22
Det händer i alla fall mej med jämna mellanrum att elektronik som varit trasigt några dagar helt plötsligt börjar fungera utan att någon pajas räknat till 3.

Hur vet du att det inte är för att Uri Geller har tänkt på dem?

hugok
2011-03-31, 10:12
Hur vet du att det inte är för att Uri Geller har tänkt på dem?

För att han inte vet vem jag är och definitivt inte vet att jag har dom prylarna.

Vunnis
2011-03-31, 10:13
För att han inte vet vem jag är och definitivt inte vet att jag har dom prylarna.

Glömde du bort att han är magisk nu? Klart han vet!

Nitrometan
2011-03-31, 11:04
Tror du att han måste veta vem någon är och vad denne äger för att kunna påverka prylar med sin magiskitet?

Precis. Vunnis har fattat. Det är magi ju!

Tror du att han visste vilka som satt framför TV-apparaterna och vilka saker de hade hemma? Nä, precis. Magi vettu!

C.E.J.
2011-03-31, 11:29
Jag tror helt klart på magi; att folk kan vilseledas är väl bortom allt tvivel?

Nitrometan
2011-03-31, 11:36
Jag tror helt klart på magi; att folk kan vilseledas är väl bortom allt tvivel?

Men det är ju skillnad på lurendrejeri och magi. Det John Houdi och Joe Labero gör är att luras och underhålla. Det är inte riktig magi.

C.E.J.
2011-03-31, 11:40
Men det är ju skillnad på lurendrejeri och magi. Det John Houdi och Joe Labero gör är att luras och underhålla. Det är inte riktig magi.

Jag menar att det är den enda sortens magi.

stevebc
2011-03-31, 11:56
Jag menar att det är den enda sortens magi.Tja, jag tror iofs inte Joe Labero simply could walk into Mordor.

För det ändamålet krävs riktig magi. Eller en väldigt stor örn. Fast då flyger man simply into Mordor.

hugok
2011-03-31, 15:21

Sjysst snubbe, hjälper mej med min elektronik trots att jag motarbetar honom:thumbup:

Eddie Vedder
2011-03-31, 15:36
Jag blev mest chockad av att Uri Geller överhuvudtaget fick någon uppmärksamhet alls 2011. Hur länge sedan var det egentligen som James Randi avslöjade honom?

Det är ju som att kopiera en hel bok, ge ut den i sitt namn, bli avslöjad och sedan x antal år senare är man med i ett TV-program och pratar om framgången med sin bok.

Tricce
2011-03-31, 15:39
Det var lite kul, Uri var gäst på banditrock en morgon och gjorde typ samma sak fast i radio och alla som ringer in berättar bara saker som "min slutade funka helt" och "den blev bara ännu sämre", var lite komiskt och Uri tog det på ett bra sätt :)

Ganymedes
2011-03-31, 21:31
James Randi har ju delat ut århundradets pungspark i avslöjande av just Uri Geller. Googla. Gubben är störtskön!

Edit: Läsa i tråden - orka. Sorry Eddie. :)