Visa fullständig version : sänka vikten eller färre reps?
Dr.Stein
2003-11-27, 15:59
Om man ska köra tex fyra set på en övning, hur är de då bäst att lägga upp det? Ska man köra tex 12, 10, 10, 8 reps, eller ska man istället sänka vikten successivt? Eller är det bättre att börja med en vikt som man inte behöver ta i max på på första setet?
Är det för mycket att köra 2 övningar med 4 set på varje (10 reps per set) på varje muskelgrupp?
shirunai
2003-11-27, 16:18
Det är inviduellt, jag växer bäst på
7-10set biceps
7set triceps
8-16set axlar
8-112set Bröst
12-18set rygg
5-8set framsida ben
3-5set baksida ben
medans andra måste ha över 15set på de flesta muskelgrupperna.
Du kan välja om du vill köra 10, 8, 6, 4 på samma vikt
eller sänka vikterna så du klarar 8,8,8,8 till exempel
eller kör du pyramider till exempel
100kg * 8
110kg * 6
115kg * 4
110kg * 4
100kg * 6
eller halv pyramider
100kg * 8
110kg * 6
115kg * 4
Det jag menar är man ska köra olika taktiker olika gånger i sin karriär du kanske bygger bäst av pyramider just nu, det behöver inte vara det ultimata ½ år frammåt.
Set osv är olika för olika individer.
Kallingen
2003-11-27, 16:36
Bröstpassen kan bli tunga :booty:
Lugnt, fattar, 12set :thefinger
shirunai
2003-11-27, 16:39
Ser ut som jag pungar på hur mycket som helst på axelpassen, men de känns lugna, blir bara en basövning sen små isoleringsövningar som inte är jobbiga, däremot ben har jag kört 5set knäböj djupa, behöver jag egentligen inget mer mina ben bara växer och växer på så få set :hbang:
Antar att uppvärmning inte är inräknat i dina 4set?
Shirunai är en som fattat innebörden av lågsettrams.. 112set bröst är :thumbup: ;)
shirunai
2003-11-27, 17:35
hahah :laugh: ja men det brukar inte ligga så högt :D
edit: såg det, måste vara nån moderator prolly!
Dr.Stein
2003-11-27, 20:35
Originally posted by shirunai
Det är inviduellt, jag växer bäst på
7-10set biceps
7set triceps
8-16set axlar
8-112set Bröst
12-18set rygg
5-8set framsida ben
3-5set baksida ben
medans andra måste ha över 15set på de flesta muskelgrupperna.
Du kan välja om du vill köra 10, 8, 6, 4 på samma vikt
eller sänka vikterna så du klarar 8,8,8,8 till exempel
eller kör du pyramider till exempel
100kg * 8
110kg * 6
115kg * 4
110kg * 4
100kg * 6
eller halv pyramider
100kg * 8
110kg * 6
115kg * 4
Det jag menar är man ska köra olika taktiker olika gånger i sin karriär du kanske bygger bäst av pyramider just nu, det behöver inte vara det ultimata ½ år frammåt.
Set osv är olika för olika individer.
FInns det nåt bra sätt att komma på vilket man bygger bäst på just nu? Verkar ta rätt lång tid om man ska testa alla.
Survivor
2003-11-29, 16:58
Originally posted by Dr.Stein
FInns det nåt bra sätt att komma på vilket man bygger bäst på just nu? Verkar ta rätt lång tid om man ska testa alla.
Kör på det som känns bäst. Går du framåt så kan du i alla fall vara säker på att det är näst intill den bästa metoden för dig.
Dr.Stein
2003-11-30, 19:20
Okej, tack för hjälpen!
Det är inviduellt, "jag växer bäst på"Hur länge har du tränat, shirunai? Jag undrar eftersom du bara är 20 år, men redan har kommit fram till exakt vilken typ av tränings din kropp svarar bäst på. Önskar att jag kunde säga det samma.
Har själv ingen aning om hur många reps jag växer bäst på, känns jobbigt att pröva sig fram även om det kanske är illa tvungen.
En dum fråga kanske, men idag när jag tex hade kört 10set triceps så hade jag fortfarande kraft kvar i dem, bara att fortsätta och köra tills musklerna är helt slut då eller? Likaså om jag blir helt slut efter 3set på någon annan muskel (som exempel), ska jag sluta då? Även om svaren för vissa är självklara så uppskattar jag seriösa svar!
Originally posted by Pontus
Har själv ingen aning om hur många reps jag växer bäst på, känns jobbigt att pröva sig fram även om det kanske är illa tvungen.
En dum fråga kanske, men idag när jag tex hade kört 10set triceps så hade jag fortfarande kraft kvar i dem, bara att fortsätta och köra tills musklerna är helt slut då eller? Likaså om jag blir helt slut efter 3set på någon annan muskel (som exempel), ska jag sluta då? Även om svaren för vissa är självklara så uppskattar jag seriösa svar!
Om du kan köra lika tungt på set 1 som du kan på set 10 så har du helt enkelt inte tränat tillräkligt hår och bör intensifiera din träning. När jag tex kör hantelpressa så kan jag börja med efter uppvärming att klara 5 reps på 60 kg efter 5 ytterligare tunga set så klarar jag knappt 5 reps på 40kg med detta är förståss individuellt..
Hoppsan, nu sa du emot dig själv. Först slår du fast att "om det är si och så, så har du helt enkelt inte tränat tillräkligt hår och bör intensifiera din träning", för att sedan säga att "detta är förståss individuellt"...
shirunai
2003-12-01, 19:31
Tränat i två år, testat i perioder och gjort mätningar för att se vad jag ökar mäst i styrka och massa av, så jag vet vad jag växer bäst av, man kan träna 20år men man har inte lärt känna sin kropp
Tränat i två år, testat i perioder och gjort mätningar för att se vad jag ökar mäst i styrka och massa av, så jag vet vad jag växer bäst av, man kan träna 20år men man har inte lärt känna sin kropp
Hmm, om du tränat i två år så blir det väl inte så långa perioder att utföra dessa mätningar på. Jag menar, att köra en månad på ett visst sätt och sedan mäta resultatet kanske inte säger så mycket.
Jaja, hursomhelst håller jag med dig om att det är individuellt och säkert beror på i vilken period i träningen du befinner dig. Det hela beror väl mycket på vad du vill få för resultat också.
Om man tränar för att bli stor och stark tror i alla fall jag på att träna tungt som f-n och på låga reps:hbang:
hahah :laugh: ja men det brukar inte ligga så högt :D
edit: såg det, måste vara nån moderator prolly!
Nope.. skulle tro att du slant med avtryckarfingret sas..
Måste nog gå in med åsikten att vad som är "bäst" är högst individuellt..både när det gäller antal set, periodisering, tunga vikter/lätta vikter osv... Har tränat i 5 år snart och inte fan har man nån större koll på det där än, man måste ju testa lite olika prylar och då under en längre period för att se om det verkligen skiljer sig åt och på vilket vis.
/pez
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.