Logga in

Visa fullständig version : Extremt högt sötsug

Fugly
2011-03-27, 17:44
hejsan!

det är så att jag har gått ner i vikt i ungefär ett halvår snart och inte haft några större problem etc, styrketränar också och har fått större muskler. har legat på ett kcal underskott, ätit 2-3g protein/kg och allt det där.

den senaste veckan så har jag känt ett extremt högt sötsug, och börjat stoppa i mig en massa kakor, choklad glass etc. och efter att jag ätit upp allt så känner jag ångest, och bestämmer mig för att inte äta mer. det hjälper ju inte och jag äter fortfarande och det här upprepar sig.

jag vill verkligen inte gå upp i vikt då jag har de sista kilon kvar, så hur ska jag kunna bota det här sötsuget? några tips?

Gunfire
2011-03-27, 17:52
Lägg in lite godis i din kaloribudget så kanske d håller i längden? om din budget räcker till dvs

Joe Hardgainer
2011-03-27, 17:55
Frukt, lightdrycker, frusna bär.
Inkorporera det du har ett sug efter i måttliga mängder eller i din diet

z_bumbi
2011-03-27, 17:57
Hur mycket har du gått ner?

Vad väger du idag?

Hur stort underskott tror du att du ligger på?

Fugly
2011-03-27, 18:01
Tack för alla svar! Har dock testat allt det där, men det slutar med att jag har ätit 5 äpplen, 3 nektariner och 300g bär.

Hur mycket har du gått ner?

Vad väger du idag?

Hur stort underskott tror du att du ligger på?

ungefär 20kg har jag gått ner (hade ganska mycket fett), väger ca 60 och med tanke på all glass och kakor så är jag på ett kcal överskott på minst 500..

z_bumbi
2011-03-27, 18:02
Om jag omformulerar det: Hur stort underskott var det planerat?

Hur lång är du på den vikten?

Fugly
2011-03-27, 18:04
Om jag omformulerar det: Hur stort underskott var det planerat?

Hur lång är du på den vikten?

är ca 173cm, och jag hade planerat på minst 500 kcal underskott

Tolkia
2011-03-27, 18:07
Hur mycket har du tänkt gå ned?

Fugly
2011-03-27, 18:10
Hur mycket har du tänkt gå ned?

3-4kg

z_bumbi
2011-03-27, 18:10
En variant jag skulle tänka funkar är att justera kaloriintaget så att du ligger på underhåll i en vecka för att sen gå på det igen. Alt så ligger du på balans under längre tid för att sen avsluta när du återhämtat dig mer från en så lång period av underskott.
Eftersom du inte kan ha så mycket kvar så skadar det inte att skjuta upp det sista lite om det innebär att det sen blir lättare att nå fram.

Tolkia
2011-03-27, 18:13
Jag tycker att du skall omvärdera ditt viktmål. Hetsätningsattacker, eller kalla det överätningsattacker om det känns trevligare, ångest och att vilja banta ned sig till undervikt är ett ganska säkert tecken på att det man håller på med inte är så himla smart.

Fugly
2011-03-27, 18:17
En variant jag skulle tänka funkar är att justera kaloriintaget så att du ligger på underhåll i en vecka för att sen gå på det igen. Alt så ligger du på balans under längre tid för att sen avsluta när du återhämtat dig mer från en så lång period av underskott.
Eftersom du inte kan ha så mycket kvar så skadar det inte att skjuta upp det sista lite om det innebär att det sen blir lättare att nå fram.

tack för ditt svar!

även om jag skulle ligga på balans så skulle sötsuget vara kvar, och när jag tar en kaka så kan jag inte låta bli att ta en till, och sen en till och så fortsätter det. du råkar inte ha några tips på att dämpa det här? har googlat och jag får inte upp något vettigt.

Gunfire
2011-03-27, 18:23
väger du 60 kg? räcker det inte?:) är du tjej eller kille

Fugly
2011-03-27, 18:24
Jag tycker att du skall omvärdera ditt viktmål. Hetsätningsattacker, eller kalla det överätningsattacker om det känns trevligare, ångest och att vilja banta ned sig till undervikt är ett ganska säkert tecken på att det man håller på med inte är så himla smart.

Nja, mitt mål är att få synliga magrutor, inte att nå 56-57kg bara för att. Jag undrade mest varför jag fått dessa ''hetsätningsattacker'' (vilket bra ord!) just nu och inte tidigare, är det så att kroppen bara kan ligga på ett kcal underskott i ett visst antal dagar eller något sådant? Om inte, vad är orsaken till detta? Hur ska jag bota det?

Fugly
2011-03-27, 18:24
väger du 60 kg? räcker det inte?:) är du tjej eller kille

Kille är jag (14).

davkei
2011-03-27, 18:51
Ligger själv för närvarande på underskott för tappa vikt och ibland så slår blodsockret till och man blir supersugen. Försök planera måltiderna varva med mellanmål ex kvarg som är kalorisnålt eller frukt som dadlar är bra och mättande. Planera i någon dag där du lägger in något godis eller dylikt i din kalkyl utesluta helt kan inte alla.

Tolkia
2011-03-27, 18:54
Nja, mitt mål är att få synliga magrutor, inte att nå 56-57kg bara för att. Jag undrade mest varför jag fått dessa ''hetsätningsattacker'' (vilket bra ord!) just nu och inte tidigare, är det så att kroppen bara kan ligga på ett kcal underskott i ett visst antal dagar eller något sådant? Om inte, vad är orsaken till detta? Hur ska jag bota det?
Hetsäter gör man vanligen antingen för att man är hungrig eller för att man behöver en känsloventil (man är arg, har ångest, är ledsen, är frustrerad, är stressad osv.). I det senare fallet är det ofta(st) en kombination av att man är hungrig och behöver en ventil. I ditt fall gissar jag att det är för att du är hungrig. Fredrik Paulún har uttryckt det såhär: "man kan inte slåss mot hungern. Antingen dör man, eller så äter man" och det är ju vad du gör. man brukar kunna banta/svälta sig/whatever ett tag innan den här typen av beteenden dyker upp, och exakt var gränsen går varierar mellan individer, beroende på vilka krav man i övrigt ställer på sin kropp, hur man är funtad osv. För att stoppa beteendet innan det utvecklas till något värre (ångestdriven hetsätning brukar utvecklas ur hungerdriven hetsätning och kan vara ganska svår att bli av med när man väl "lärt sig" beteendet) drar du rimligen upp energiintaget; se z_bumbis inlägg ovan. Jag skulle rekommendera att du ligger på plus minus noll längre än en vecka, för att kropp och beteende skall hinna stabilisera sig.

Livet är långt, och om det tar en månad längre för dig att nå dina magrutor så är det en fis i rymden i livsperspektiv.

Eddie Vedder
2011-03-27, 19:03
Du är 14 och vill banta ner dig under 60 kilo på 173 cm?

Hetsätningen är ett varningstecken. Sluta banta, för ditt eget bästa.

Fugly
2011-03-27, 19:16
Tack för alla svar! Har bestämt mig att ligga på kcal balans nu efter alla svar. Väldigt glad över att jag startade det här ämnet, vem vet vad som kunde ha hänt annars? ;)

Tolkia
2011-03-27, 20:44
Väldigt glad över att jag startade det här ämnet, vem vet vad som kunde ha hänt annars? ;)
Det finns ganska många som vet. Och du vill inte veta. Jag lovar. Och håller med Eddie till 100%.

Angående magrutor, så skulle jag även säga att om du är så ung som fjorton (jävlart att jag inte är förvånad att du börjar hetsäta om du bantar som du beskriver och är i den åldern) så är det mycket sannolikt att du faktiskt inte har så mycket magmuskler att resten av dig kommer att se vettig ut när du har deffat fram dem så att du är nöjd. Alla kan få magrutor om de är tillräckligt smala, men det är liksom inte så estetiskt om magrutorna sitter på en kropp som i övrigt ser ut som ett biafrabarns.

daff__
2011-03-28, 11:12
hejsan!

det är så att jag har gått ner i vikt i ungefär ett halvår snart och inte haft några större problem etc, styrketränar också och har fått större muskler. har legat på ett kcal underskott, ätit 2-3g protein/kg och allt det där.

den senaste veckan så har jag känt ett extremt högt sötsug, och börjat stoppa i mig en massa kakor, choklad glass etc. och efter att jag ätit upp allt så känner jag ångest, och bestämmer mig för att inte äta mer. det hjälper ju inte och jag äter fortfarande och det här upprepar sig.

jag vill verkligen inte gå upp i vikt då jag har de sista kilon kvar, så hur ska jag kunna bota det här sötsuget? några tips?

Att äta mer fett i maten funkar för mig. Även ett glas pepsi max eller två dämpar suget väldigt bra :)

Beelz
2011-03-28, 15:27
Om man inte är så överviktig att ens hälsa är i farozonen så tycker jag man inte ens ska veta vad deff är i tonåren. Just my two cents.. Visst man kan dra ner på godis och läskeblask men inte börja räkna kalorier och makronutriener, då kan det gå åt pipan.