Visa fullständig version : Bör man inte köra med lite mer variation?
När jag frågar folk så får man höra så mkt olika....
Dom ena säger, nej kör på som du gör...
Andra säger, du borde variera för maximal ökning. osv.
Jag tränar måndag, onsdag , fredag efter bumbis nybörjar program.
Borde jag inte variera tex såhär då?
6 veckor 8-12 repetitioner
4 veckor 4-6 reps Tungt
1 vecka 20 reps~ LÄTT vikt Återhämtning
Fredrik_S
2011-03-27, 13:39
Eller varför inte bra känna efter från dag till dag. Vissa dagar kanske man känner för att ta i lite mer och tyngre medans vissa dagar känner man sig klenare och kör lite lättare vikter men fler reps?
Eller varför inte bra känna efter från dag till dag. Vissa dagar kanske man känner för att ta i lite mer och tyngre medans vissa dagar känner man sig klenare och kör lite lättare vikter men fler reps?
jo visst det har du ju rätt i=)
Men då känns de inte som att de blir så uppstyrt, känns mer som att a då blir de de de blir...
Av vad jag hör å läst mig till så är det bra med den typ av variation?
SiSenior
2011-03-27, 14:04
jo visst det har du ju rätt i=)
Men då känns de inte som att de blir så uppstyrt, känns mer som att a då blir de de de blir...
Av vad jag hör å läst mig till så är det bra med den typ av variation?
Var har du hört de? Träna på de sätt du tycker är roligast. Gör det inte mer komplicerat än vad det redan är.
Joe Hardgainer
2011-03-27, 14:08
Det är väl när du SLUTAR öka i övningarna som kan börja fundera över att göra någon mindre ändring i träningen. Inte bara bara för ändringens skull.
Kan väl vara ganska bra att ha det uppstyrt så blir det lättare att följa en eventuell progression.
SiSenior
2011-03-27, 14:20
Kan väl vara ganska bra att ha det uppstyrt så blir det lättare att följa en eventuell progression.
Att köra likvärdiga pass för att testa sig själv någon/ några gånger i månaden borde räcka för att hålla kolla på eventuella ökningar/ minskningar.
Jag tycker du kan pröva köra så som du föreslagit, det ser helt okej ut och jag tror inte att det kommer fungera sämre än att kämpa på med samma repsintervall varje vecka.
EDIT: Kan vara värt att påpeka att vara noga med att hålla bra form, speciellt när det blir tyngre vikter.
Supermicke
2011-03-27, 14:43
tycker inte man behöver låsa fast sig vid repetitioner du kan tex göra något liknande
högvolym mindre intensitet
lågvolym hög intensitet
bodybuildingsträning eller nåt
typ nåt sånt brukar nog jag köra.
Det är ju typ så det blir med repsskillnaderna som du skrev upp
12reps=högvolym 5reps=mindre volym om du har fasta antal set.
men reps antalet behöver inte vara så eftersom du kan få hög volym med 5reppare också. :)
Eddie Vedder
2011-03-27, 15:08
Det kanske är ett sätt för dig som bara vill vara snygg men jag tycker nog inte att det är något bra generellt råd. Jag respekterar dina målsättningar och du når dom ju också eftersom du har en snygg fysik.
Men vissa vill ju faktiskt se någon form av mätbar progression också och då är ju det sämsta tänkbara att hela tiden köra lite vad som känns bra för dagen.
Att köra likvärdiga pass för att testa sig själv någon/ några gånger i månaden borde räcka för att hålla kolla på eventuella ökningar/ minskningar.
Då riskerar du ju okontrollerade minskningar (precis som du skriver) vilket inte är att föredra om man vill bygga och bli stark. Har man översikt över sin träning är det lättare att reglera saker och ting i tid. Nu skriver du förvisso om veckor men jag är övertygad om att man tjänar på att ha koll på sin träning.
Fredrik_S
2011-03-28, 12:17
Jag är dock övertygad om att de flesta tränar på ett relativt dåligt sätt redan från början. Och börjar nära vikter de precis klarar av att göra x antal reps på. Det har tagit mig 10 år att lära mig identifiera hur känslan ska vara i en bicepscurl, ett latsdrag, en roddövning. Vikterna jag tränar på nu är kanske max hälften mot vad jag tränade på förut då man var övertygad om att progression i träning var lika med ökning av vikterna.
Det jag menar är att det är alldeles för farligt att koppla sin glädje till siffrorna på vikterna man använder för att få sin träning genomförd. Vilket är ännu större fara i början på sin träningskariär då tekniken blir sämre och sämre för varje kilo extra man lägger på, under den faslka bilden av att man gjort en bra progression i sin tärning. Man bör koppla träningsglädjen till trycket/pumpen/känslan efteråt eller något annat.
Att lägga på mer vikt = träningsglädje för mig iaf. Det betyder inte automatiskt att jag tolererar sämre utförande i t.ex. marklyft eller knäböj. Jag ökar på extremt långsamt dock, något som yngre kanske inte alltid har tålamod till.
Lillleif
2011-03-28, 12:41
Att köra på som det känns för dagen fungerar även förmodligen bra om du spenderar 5-6 dagar i veckan på gymmet. Styrketränar man två-tre timmar i veckan bör det nog finnas en plan och en tydlig progression i det man gör.
Ne0phyte
2011-03-28, 12:43
Att köra på som det känns för dagen fungerar även förmodligen bra om du spenderar 5-6 dagar i veckan på gymmet. Styrketränar man två-tre timmar i veckan bör det nog finnas en plan och en tydlig progression i det man gör.
Tror jag också. Lever du praktiskt taget på gymmet är det okej att "leka" runt mer.
Det kanske är ett sätt för dig som bara vill vara snygg men jag tycker nog inte att det är något bra generellt råd. Jag respekterar dina målsättningar och du når dom ju också eftersom du har en snygg fysik.
Men vissa vill ju faktiskt se någon form av mätbar progression också och då är ju det sämsta tänkbara att hela tiden köra lite vad som känns bra för dagen.
Fast vad använder du för tidsintervall då?
Det tjatas så fruktansvärt mycket om hur viktigt det är att följa progressionen minutiöst. Är man på någon form av nivå sker den ändå inte över några dagar. Vad är felet i att träna på känsla och utvärdera framstegen över en längre tid?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.