Visa fullständig version : blodsocker
Varför vill kroppen egentligen sänka blodsockret när det blir "för" högt?
King Grub
2003-11-27, 13:06
Högt blodsocker är farligt för kroppen därför att alla organ som inte behöver tillgång till insulin för att ta in socker (hjärna,nervsystem och njurar), suger åt sig allt som finns tillgängligt, när blodsockret stiger över en viss nivå (8 till 10 mmol per liter, tror jag). Då fastnar socker i de minsta blodkärlen, och ju högre blodsockernivåer desto större effekt. På lite längre sikt kan detta bidra till att kärlväggarna stelnar och t om brister.
Riskerna som Grub beskriver är dock ingenting som drabbar en frisk person (väldigt ovanligt åtminstone). Har du däremot insulin-behandlad diabetes så är det komplikationer som kan komma efter att ha haft sjukdomen i många år (händer inte alla och beror till största del på om man kan hålla blodsockernivån i närheten av vad en frisk person har).
Lite roligt apropå blodsockernivåer: Har man insulinbehandlad diabetes så får man ju ge kroppen insulin via sprutor i samband med måltid. I synnerhet gäller det efter träningen när man trycker i sig ganska snabba kolhydrater (annars skulle blodsockernivårerna gå upp mot 20 och kanske mer därtill...). Alltid kul att se folks miner :MrT: när man sticker en nål i magen i omklädningsrummet direkt efter man tränat... :hbang:
:D
King Grub
2003-11-27, 17:15
Riskerna som Grub beskriver är dock ingenting som drabbar en frisk person
Vilket ju beror just på att kroppen sänker blodsockernivåerna. Det är därför den vill det.
Japp, det stämmer ju. Formulerade mig kanske inte helt rätt. Min kropp är ett exempel på hur den gör om den INTE korrigerar det med hjälp av att utsöndra insulin.
Så huvudanledningen till att kroppen vill sänka blodsockret är att förhindra tilltäppning av blodkärl?
Det finns två anledningar:
1. Stiger blodsockret upp mot ca 10 hinner njurarna inte med att fånga upp all glukos utan sockret läcker ut i urinen. Mer korrekt är att sockret som läcker ut tar med sig vatten och torkar ut kroppen. Det är därför som obehandlade diabetiker ( extremt högt blodsocker ) kissar enorma mängder och känner extrem törst. Vattnet tar med sig mineraler och diabetikern kan få kramper. Först i fötter och lår och vill det sig riktigt illa kramper i hjärta / lunger.
Detta var akuta problem.
På lång sikt händer andra saker.
Glukos är en reaktiv molekyl som reagerar med olika proteiner i kroppen. Detta sker hela tiden och kroppen hinner med att reparera dessa skador. Går man med förhöjda blodsocker en längre tid så blir det mer, och fler, skador på proteinerna i kroppen sk glukosilering och skadorna hinner aldrig att repareras.
Känsliga proteiner finns i njurarna, i ögonen, i de fina nervändarna ute i fötter och händer. Dessa är sk diabets-2 skador och kan leda till kallbrand efter ett antal år.
Dessa skador drabbar alla som inte sköter sitt liv utan lever med " blodsocker blues " och övervikt.
Originally posted by Sony
Alltid kul att se folks miner :MrT: när man sticker en nål i magen i omklädningsrummet direkt efter man tränat... :hbang: :D Hehe, det kan jag tänka mig... Provat att direkt efteråt ställa dig upp, posa i speglarna och grymta? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.