handdator

Visa fullständig version : Att säga vad man tar i bänkpress

hugok
2011-03-27, 11:01
Det är ju en klassisk fråga att folk frågar när man träffar dem första gången och man snackar lite träning. Förut har det alltid varit en självklarhet för mej att säga mitt PB utan stop för det var det jag alltid körde och alla andra gjör det också. Men på tävling gäller ju lyft med stop där det skiljer ganska mycket för mej. Vad säger ni när folk frågar?

Rikard Jansson
2011-03-27, 11:04
Beror på om jag är i Åmål eller inte. Då nuvarande 1RM utan stopp +40 kg, annars nuvarande 1RM utan stopp.

vicarious
2011-03-27, 11:29
Sanningen.

ceejay
2011-03-27, 11:31
finns väl ingen människa som tränar med stopp nästan, om man inte tävlar. onödigt.

Doggeh
2011-03-27, 11:36
Självklart utan stopp, jag tävlar inte så jag finner ingen anledning att säga att det var med eller ej med stopp :) Att fråga hur mycket man tar i bänkpress är klassisk fråga om man vill "veta" hur stark man är, sedan ska man ju också visa överarmen! Stor överarm = MEGASTARK!11!!

sweetkarolina
2011-03-27, 11:37
Givetvis säger man tävlingspers. 150,5 kg.

Arf Pingvin
2011-03-27, 11:38
Man säger det mesta man gjort till bröstkorgen oavsett hur det såg ut. Pratar man med styrkelyftare gör man skillnad på gymlyft, träningslyft (eget stopp etc) och tävlingslyft. Inga konstigheter.

lurk
2011-03-27, 11:39
Sitt rekord +20kg brukas kännas lagom.

Rikard Jansson
2011-03-27, 11:41
Kom på i efterhand att jag brukar lägga till "raw" efter. Då frågar folk "vadå raw?" varpå jag svarar "ja, alltså utan bänktröja", varvid de svarar "jaha... vad är en bänktröja?", och då svarar jag "En slags supertight tröja som används i tävlingar ibland. Den gör att man blir ungefär dubbelt så stark." :D

Edit: givetvis blir man inte dubbelt så stark. Det är en kompensation för att folk inte säger "med tröja" när de ger sitt tröjresultat till någon som inte vet vad tröja är.

Carolinew
2011-03-27, 11:42
Eftersom jag har samma PB både med och utan stopp så blir valet ganska enkelt :D

Problemet som jag ser det när någon säger sitt PB utan stopp så kan det inkludera en hejdundrandes studs i botten med röven i vädret och fötterna valsandes omkring på tå...

ceejay
2011-03-27, 11:45
det är väl inget problem egentligen carolinew. Att ligga på bänken stilla som en död fisk med stopp behöver inte va rätt.

edit:

bara det inte ser ut såhär då :D
er5GBIg2s8k&feature=player_embedded

svennebanan
2011-03-27, 11:50
Säg det lägre resultatet. Plocka bort lite från det också.

sweetkarolina
2011-03-27, 11:54
Hahah, ceejay eh det är inte personen i filmen som skrev brevet får jag hoppas :D

Jag brukar anta att om man pratar med en gemene gymmare att det svar man får antagligen är med mer eller mindre tvivelaktigt utförande, alltså med regelboken i styrkelyft som mitt rättesnöre. Jag antar att man alltid gör någon sorts mental korrektion minus 10-20 kg för att tänka sig vad personen skulle ta på tävling. Det är kanske lite bittert, men stämmer nog i rätt hög grad. Samtidigt tänker man ju även nånstans
även tanken att med lite grenspecifik träning ska man nog kunna pressa upp det där perset med några kilon. Ett träningspers är ju bara vad det är, ett träningspers.

Deceiver85
2011-03-27, 11:57
Tyngsta resultatet givetvis.

TheV
det är väl inget problem egentligen carolinew. Att ligga på bänken stilla som en död fisk med stopp behöver inte va rätt.

edit:

bara det inte ser ut såhär då :D
er5GBIg2s8k&feature=player_embedded

Nog det roligaste jag sett på länge, helt sjuk

Eddie Vedder
Hahah, ceejay eh det är inte personen i filmen som skrev brevet får jag hoppas :D

Jag brukar anta att om man pratar med en gemene gymmare att det svar man får antagligen är med mer eller mindre tvivelaktigt utförande, alltså med regelboken i styrkelyft som mitt rättesnöre. Jag antar att man alltid gör någon sorts mental korrektion minus 10-20 kg för att tänka sig vad personen skulle ta på tävling. Det är kanske lite bittert, men stämmer nog i rätt hög grad. Samtidigt tänker man ju även nånstans
även tanken att med lite grenspecifik träning ska man nog kunna pressa upp det där perset med några kilon. Ett träningspers är ju bara vad det är, ett träningspers.

Det är exakt samma med miltider. Diskussionen blir fel från början när en del pratar om tiden på kontrollmätt bana under ett lopp och en del drar till med vad de fått för tid i motionsspåret.

sweetkarolina
2011-03-27, 11:59
Eftersom jag har samma PB både med och utan stopp så blir valet ganska enkelt :D

Det där blir jag varm i hjärtat av att höra! *cupid*
Det säger mig att du tränar och lyfter på ett sätt som är effektivt för att vara tävlande lyftare. Om du försätter att träna disciplinerat så kommer du att behålla pers med/utan stopp väldigt nära varandra, och aldrig lära dig att tjäna på tex studsar och annat otyg. Sådana tekniker får man ju aldrig ändå godkänt för och det leder bara till frustration och (för sig själv) dåliga prestationer.

Lepras
2011-03-27, 12:03
Brukar säga 90kg,och att ja satsar på 100 till sommaren :D
Folk blir förvånade,trodde ja va starkare,börjar skryta om sina 90+bänkpressar...
Då ler jag o säger,-ne ja skojja,170 har ja pressat :D
http://i1139.photobucket.com/albums/n543/lepras/fy.jpg
*rolleyes*

sweetkarolina
2011-03-27, 12:05
Det är exakt samma med miltider. Diskussionen blir fel från början när en del pratar om tiden på kontrollmätt bana under ett lopp och en del drar till med vad de fått för tid i motionsspåret.

Ska vi tippa att det är rätt unikt "problem" för idrotter som gemene man ser som generell motion? Alltså, det är väl rätt få som hoppar höjdhopp för motion så oddsen att Stefan Holm på krogen får höra att "aa men ja hoppade 2,30 förra veckan, säkert" är kanske lite mindre än att jag får höra "bänkade 200" eller du får höra "sprang 5 km's löpspåret på 10 min" eller vad som nu kan vara bra gjort i löpning. :D

Landström
2011-03-27, 12:08
Brukar svara/agera ungefär så här, i den här ordningen:

1. Jag försöker undvika att svara på frågan. Intresserar mig inte.
2. "Marklyft är riktig styrka. Inte bänkpress"
3. "Jag är kass i bänk. Axlarna är kaputt"
4. "Jag tar mer än de flesta, mindre än många"
5. "Jag tar mer än dig" Alt. "Jag tar mindre än dig"
6. "Närmare 200 än 150"
7. "180 kg" (Vilket är sanningen men som gjordes för 100 år sedan. Ett faktum jag sällan delger.)

Kontentan av detta är att jag varken tycker om att prata bänkpress eller att ljuga. Därför brukar jag in i det längsta försöka undvika prata resultat.

svennebanan
2011-03-27, 12:11
Brukar svara/agera ungefär så här, i den här ordningen:

1. Jag försöker undvika att svara på frågan. Intresserar mig inte.
2. "Marklyft är riktig styrka. Inte bänkpress"
3. "Jag är kass i bänk. Axlarna är kaputt"
4. "Jag tar mer än de flesta, mindre än många"
5. "Jag tar mer än dig" Alt. "Jag tar mindre än dig"
6. "Närmare 200 än 150"
7. "180 kg" (Vilket är sanningen men som gjordes för 100 år sedan. Ett faktum jag sällan delger.)

Kontentan av detta är att jag varken tycker om att prata bänkpress eller att ljuga. Därför brukar jag in i det längsta försöka undvika prata resultat.

Vad man tar i bänkpress är väl inte vad man maxat för 100 år sedan?

Ristretto
2011-03-27, 12:13
Jag berättar vad jag drar i mark istället, känns bättre för egot.

JojjeG
2011-03-27, 12:14
för lite.

rooz
2011-03-27, 12:16
Mer än du...

AngryFinnishGuy
2011-03-27, 12:17
Brukar kontra med kommentaren:

"Vad tar DU i böj?"

Stefan J
2011-03-27, 12:20
jag brukar svara DIN MAMMA!

Pdaddy
2011-03-27, 12:22
Brukar säga 90kg,och att ja satsar på 100 till sommaren :D
Folk blir förvånade,trodde ja va starkare,börjar skryta om sina 90+bänkpressar...
Då ler jag o säger,-ne ja skojja,170 har ja pressat :D
http://i1139.photobucket.com/albums/n543/lepras/fy.jpg
*rolleyes*

Hehe, helt rätt :D

Pd

Rikard Jansson

I see what you did there :D Det innebär att den frågandes mamma är tjock...

Landström
Vad man tar i bänkpress är väl inte vad man maxat för 100 år sedan?

Tja, beror på hur hårt man ska tolka frågan. Jag tolkar det som att man är ute efter mitt PB. Vilket är 180 kg. Sen kan jag ibland tillägga att "det hade jag dock inte klarat i dagsläget". Fr a om jag pratar med styrkelyftare som har koll på läget, då går jag mycket snabbare rakt på sak.

mattilainen
2011-03-27, 12:25
jag säger "127.5 med stopp" och får alltid frågan "med stopp?" haha

Matsa
2011-03-27, 12:26
Jag säger sanningen - ett kvastskaft.

(Den riktiga sanningen är att jag inte har den blekaste då jag varken har kunnat maxa eller träna bänk speciellt tungt de senaste åren, men det går fortare att säga ett kvastskaft.)

Yes
2011-03-27, 12:34
"Ja" duger för det mesta som svar.

Stefan J
2011-03-27, 12:36
I see what you did there :D Det innebär att den frågandes mamma är tjock...

Hahaha, ja det tänkte jag inte ens på. Lysande!

HMB
2011-03-27, 12:44
Till er som pysslar med SL, flikar ni in att det är med tröja eller? Rent spontant så känns det som att prata om olika övningar annars. Personligen är det utan stopp, rumpan i bänkan samt utan studs på bröstet som gäller.

rooz
2011-03-27, 12:45
Till er som pysslar med SL, flikar ni in att det är med tröja eller? Rent spontant så känns det som att prata om olika övningar annars. Personligen är det utan stopp, rumpan i bänkan samt utan studs på bröstet som gäller.

Vanliga dödliga fattar ju dock inte. "vadå, brukar du bänka med bar överkropp?"

HMB
2011-03-27, 12:47
Vanliga dödliga fattar ju dock inte. "vadå, brukar du bänka med bar överkropp?" Då borde SL-folket kanske säga vad dom tar raw istället? Just för att undvika eventuella frågetecken :D

Morrris
2011-03-27, 12:47
80 kg. Sagt det sen jag var 16.

rooz
2011-03-27, 12:48
80 kg. Sagt det sen jag var 16.
x25?

Landström
2011-03-27, 12:51

Självklart är det resultat utan tröja jag nämner. Om det inte är uppenbart att det är tröjresultat som efterfrågas.

Om nån frågar mig på vilken tid jag löpt 10 km så säger jag tiden jag sprungit. Jag säger inte tiden jag gjort med längdskidor på fötterna. (Om det nu inte är just skidor vi pratar om.) :cool:

Järvskan
2011-03-27, 13:14
Brukar kontra med kommentaren:

"Vad tar DU i böj?"

Haha, jag brukar göra likadant :)

von huff
2011-03-27, 13:16
Klart man säger sin studsetta.Om det inte är frågan om en styrkelyftare som frågar utan nån rrandom typ så bryr han väl fan i om det är med stop eller ej

Crocker
2011-03-27, 13:22
Brukar säga 80-85 kg, riktiga resultatet utan stopp är 135. Men då blir det massa skum diskussion, orka liksom?

Sheogorath
2011-03-27, 13:24
Jag kör inte bänkpress så jag slipper det här "problemet" (dubbel-").

sweetkarolina
2011-03-27, 13:30

Om den som frågar verkar någorlunda mottaglig för att förstå vad en tröja är kan jag dryfta både pers med och utan tröja, men om det tex är arbetskamrater/släktingar som inte har en susning om vad en tröja är går jag inte in på detaljer samt håller mig (i regel) till tävlingsresultat.

Kwon
2011-03-27, 14:26
Vad säger ni när folk frågar?

Då skulle jag svara:

Har inte tränat på år och dar!

Den enda massan du ser just nu är fett :D

<Mike>
2011-03-27, 14:33
Det brukade vara en del som frågade men nu är jag för stor så alla är för rädda.

Eddie Vedder
2011-03-27, 15:49
"sprang 5 km's löpspåret på 10 min" eller vad som nu kan vara bra gjort i löpning. :D

Ja 5000 meter på 10 minuter vore en okej tid:

http://sv.wikipedia.org/wiki/5_000_meter_l%C3%B6pning

:D

Spridis
2011-03-27, 16:40
15kg under 1RM så kan man dra några reps och ser helt förvånad ut.

TheGhr
2011-03-27, 20:21
"Kör inte bänk" har jag alltid sagt, blir ett härligt uppvaknande för motparten när den måste ta hänsyn till andra övningar också. Men jag började faktiskt köra bänk för några veckor sen och gissar att jag på mitt egna lilla vis pressar 60x1.

stridis
2011-03-27, 20:36
Näe vadå? Men jag styrkefrivänder ... (alternativt) Men jag marklyfter....

Annars så har jag nämnt vad jag gör med stopp. Om de sagt att det inte är så mycket så tillägger jag att jag gjort en aning mer nämligen ... i studsbänk.

Upptaget
2011-03-27, 21:30
Eftersom jag och högst troligt de som frågar inte kör med stopp så blir det ju vanligt gymlyft..

Zoidy
2011-03-28, 01:53

Hahahahaha, du är så skön Stefan :D

Jag tycker det är lite störigt med folk som ska lägga sig i ens träning. Fick höra på en fest för ett tag sen, av en tjej som vägde kanske, tja, 50 kg? Smal som satan var hon, att man absolut inte skulle få i sig mer än 30-40 gram protein om dagen. Det läskiga var att de resterande i rummet höll med henne (ingen därinne tränade nåt seriöst). Jag hade nog försökt undvika att prata om träning så långt det gick om det inte var nån jag kände, men frågar de rätt ut svarar jag väl ärligt och hoppas att de lägger ner samtalsämnet

muddler
2011-03-28, 02:16
De som ställer den frågan tränar ju oftast inte ens själva känns det som så om man säger 100 eller 180 inte spelar någon roll.

Annars säger jag som Deciever givetvis det tyngsta resultatet. "Tunga vikter väger mest" som Christer Norman (stavning?) en gång så klokt uttryckte det :D

Fartman
2011-03-28, 02:53
Ingen brukar fråga mig längre :(
Men när det hände sist så svarade jag att jag inte riktigt visste, men brukade träna runt 100kg. = den som frågade vart impad! :)

Hirvis
2011-03-28, 04:25
Jag brukar dra av 100 kilo annars tror ingen på mig :)

När jag skulle in i USA ifjol fick jag frågan och svarade ärligt. Då blev jag inplockad. Det visade sig dock vara rätt lugnt då passkontrollanten bara ville visa upp mig för sin kollega som tydligen gick och skröt om att han var så stark i bänk. Fast det var han ju inte. Men allt är ju relativt.

chidde
2011-03-28, 06:37
Vad säger ni när folk frågar?

beror helt pa vem som fragar

om stahlberg fragar sa sager jag mitt raw-PB med stopp
om Lellan fragar ar jag sager jag mitt PB + 20 kg
om jwzrd fragar maste jag vara arlig
om random nybliven koloit fragar har jag bara en sak en saga: AT!!!!

*flex*

Ungrim
2011-03-28, 07:11
Jag brukar dra av 100 kilo annars tror ingen på mig :)

När jag skulle in i USA ifjol fick jag frågan och svarade ärligt. Då blev jag inplockad. Det visade sig dock vara rätt lugnt då passkontrollanten bara ville visa upp mig för sin kollega som tydligen gick och skröt om att han var så stark i bänk. Fast det var han ju inte. Men allt är ju relativt.

Ha Ha, det är inte lätt att vara stark.

Minimjölk
2011-03-28, 07:38
Bänkar inte men kan köra 20reps på Kungsfjäder! :naughty:

Då brukar de :eek:

pbiddy
2011-03-28, 11:44
Brukar säga vad jag tar med stopp då jag anser att det är det som räknas :)
Är det sen nån som är starkare (som dom flesta är) så kan jag alltid lägga till med: "men jag kör med stopp!" :)

z_bumbi
2011-03-28, 11:55
jag brukar dra av 100 kilo annars tror ingen på mig :)

när jag skulle in i usa ifjol fick jag frågan och svarade ärligt. Då blev jag inplockad. Det visade sig dock vara rätt lugnt då passkontrollanten bara ville visa upp mig för sin kollega som tydligen gick och skröt om att han var så stark i bänk. Fast det var han ju inte. Men allt är ju relativt.

:d

Bullen!
2011-03-28, 19:19
jag har ett personbästa på 31 reps på 100kg och jag har gjort 180kg i ett maxlyft. inga hjälpmedel.

så man kan ju både säga ett ganska ok maxlyft och om någon mindre gym-van person motfrågar hur många man reppar på så kan man ta de 31 rep på 100kg som exempel. det kanske är lättare att förstå.